Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:46

Het is heel makkelijk oordelen van achter schermpje. Maar door naar zo filmpje te kijken weet je natuurlijk nooit wat er allemaal speelt en waarom agenten uiteindelijk zo reageren.
Goed dat persoon aangiften heeft gedaan, dan kan de rechter uitzoeken wat er werkelijk aan de hand was en hier over een uitspraak doen en dit probleem oplossen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:01

Toch vind ik dat 'je kunt het niet beoordelen' wel wat raar. De situatie is wel te beoordelen: iemand op z'n hoofd slaan is niet aanvaardbaar en er is genoeg te zien om te kunnen concluderen dat het niet ging om het voorkomen van daadwerkelijk gevaar op dat moment. Dat is op zich genoeg om al een aantal conclusies te kunnen trekken: namelijk dat die situatie verkeerd is.

Daarna kom je inderdaad bij andere vragen uit: hoe ontstond dit, wie heeft daar invloed op gehad, is er sprake van schuld, hoe kan dit anders... maar geen van die vragen verandert iets aan de basis dat de situatie verkeerd was.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 00:14

Ik heb zelf meerdere keren genoemd dat het niet uitmaakt wat er van te voren is gebeurd, dat dit hoe dan ook buiten proportie is, ongeacht de situatie van te voren. Dat doet er niet toe. Dus ik kan zeker wel oordelen vanachter mijn schermpje, vanaf zo'n filmpje. Dat jij Tobbes, en anderen vinden van niet, is een mening, geen feit.

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:41

ElineS schreef:
Ik heb zelf meerdere keren genoemd ....

ehm... jah..... het draait wel een beetje in rondjes jah..... |o

ElineS schreef:
.....Dus ik kan zeker wel oordelen vanachter mijn schermpje, vanaf zo'n filmpje. ....

Ze zouden je gelijk moeten aannemen bij het OM of als rechter. Zou de productiviteit flink ten goede komen. Filmpje kijken, beslissing schrijven en voor de Telegraaf het op Facebook kon zetten is het oordeel al definitief. *\%/*
Toch wel een beetje blij dat we in een democratische rechtsstaat leven waar we afspraken hebben gemaakt over hoe we met bepaalde zaken om gaan. Dat er onderzoek gedaan kan worden, weloverwogen oordelen gemaakt worden door aangestelde personen, dat er voor sommige zaken ruimte is en dat de spelregels vaststaan. Niet dat ik het er altijd zo mee eens ben hoor... maar het mag de pret niet drukken.

Eigenlijk ben diep van binnen gewoon jaloers op je. Ik wou dat ik het kon. Ik wou dat ik gewoon iets kon zeggen zonder het besef te hebben dat mijn woorden kracht hebben. Zonder dat de woorden kunnen opbouwen en zonder dat de woorden kunnen afbreken. Het lijkt me zo veel makkelijker als ik gewoon kan zeggen wat ik denk en niet meer hoef te zien hoeveel havoc ik daarmee onbedoeld kan aanrichten.

Verdacht....... dat is het allemaal wel. Beetje rammen op zo'n oud mannetje. {:)-:(

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:46

Link2thepast... ik neem je na deze laatste post echt niet meer serieus. Ga je lekker zo schoppen op ts omdat je je eigen mening door wilt drukken?

Een mening geen feit, dat is ook wat ts schrijft. Haar mening.. een discussie is prima maar dat kan heel goed zonder zo persoonlijk te worden.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:51

Wauw link2thepast, dat slaat allemaal helemaal nergens op :')

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 15:03

Kom op, doe niet zo kinderachtig link2thepast.

Dankjewel Ineke en Kimbers

Ik vind ook dat er onderzoek gedaan moet worden door het OM, meer dan alleen naar het filmpje kijken. Wat ik al eerder heb gezegd, maar blijkbaar lees je niet goed of interpreteer je mijn post anders dan hoe ik het bedoel. Je verdraaid ook heel wat van mijn woorden en haalt ze uit context, terwijl je context zo belangrijk vind...

Het OM moet de situatie inderdaad volledig uit pluizen. Maar dat is niet aan mij de niet mijn 'baan'.

Ik ben een gewone burger die een oordeel velt over het filmpje, namelijk dat de acties van de agenten buiten proportie zijn. Daar veranderd meer context voor mij niets aan. Het slaan op het hoofd van de verdachte vind ik in elke situatie ongepast, ongeacht context. Agenten horen met zo min mogelijk geweld een verdachte te arresteren, wat die ook gedaan heeft. Dat bedoel ik. Het na-slaan wat hier gebeurt was onnodig en helpt niet mee in de arrestatie van de man. Het is slaan om het slaan. Dat keur ik niet goed nee.

Echter het OM moet het wel verder onderzoeken. Die heeft wel wat meet informatie nodig. Die moet wel context hebben en vragen stellen, wat er aan vooraf ging, het waarom etc. Maar daar is het OM voor. Niet ik. Ik heb ook geen behoefte om er te werken, of bij de Telegraaf. Toch bedankt voor de suggestie ;).

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:00

Stel deze man heeft zich al eerder verzet door een agent in z'n kruis te trappen? Mag het dan wel?
Met dit soort filmpjes vind ik het altijd zo makkelijk om te oordelen terwijl je niet weet wat er vooraf is gegaan. En die zinnetjes van "tegen een groep jongeren durven ze niet op te treden" dat is geloof ik ook onzin, ik zie ook vaak genoeg filmpjes voorbij komen waarbij jonge mensen opgepakt worden ook hardhandig en waar dan ook over gejankt wordt. Verzet je gewoon niet dan gebeurd dit ook niet.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:01

Zelfs al had hij flink geweld gebruikt is het nog steeds niet zinvol om in een ingesloten situatie naar het hoofd te slaan.
De kans dat je met blote handen daarmee iemand meteen uitschakeld is klein, de kans dat de ander jou intussen in je buik stompt met je arm in de lucht is veel groter.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:04

Mij gaat het er niet om dat die man niet aangepakt mag worden.
Maar niet op dat moment.
Daar doet hij niets.

Ik gaf eerder het voorbeeld met mijn proefje liep niet lekker en sla op de trailer mijn paard nog af.
Dat zie ik hier ook.
De man heeft buiten misschien een klap verdient (de ring) maar krijgt hem binnen pas als hij opgesloten staat in de trailer.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:05

Niet aan mij te oordelen of dat zinvol is of niet, ik zie vooral een man die zich eigenlijk blijft verzetten tot er meerdere agenten zijn. De reden erachter van verzetting weten we ook niet, wie weet heeft die wel meer gedaan dan enkel dat verhaal over z'n rijbewijs. Ik ben gewoon van mening dat je aan de hand van zo'n kort filmpje niet kan oordelen.

Doe hij niets??? Ik zie hem nog verzetten hoor :=

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:08

Hij zal zeker meer gedaan hebben.
Anders zijn er niet zoveel agenten io de been.
Maar de klap door de motoragent is onnodig. Daar zeg ik arme man.
Waarop de boel ook weer gaat escaleren.
Dat ze er dan weer met z'n alle bovenop zitten snap ik wel weer.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:13

Yonker schreef:
Stel deze man heeft zich al eerder verzet door een agent in z'n kruis te trappen? Mag het dan wel?


Eh, nee? Nee. Dan ook niet.
Als dat gebeurd zou zijn, dan zou dat mishandeling zijn, en dat zou dan ook als zodanig voor de rechter kunnen komen, maar het is de rechter die dan de schuld en straf bepaalt, en niet de politie die wraak mag nemen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:17

Nou. Als reflex is het wel wat anders.
Je mag jezelf verdedigen evenredig in de mate waarin jezelf ook aangevallen wordt.
Dus wordt die motoragent in de ballen geschopt en het lukt hem meteen een knal terug te geven dan gaat niemand dat als mishandeling aanmerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:30

ElineS schreef:
Ik heb zelf meerdere keren genoemd dat het niet uitmaakt wat er van te voren is gebeurd, dat dit hoe dan ook buiten proportie is, ongeacht de situatie van te voren. Dat doet er niet toe. Dus ik kan zeker wel oordelen vanachter mijn schermpje, vanaf zo'n filmpje. Dat jij Tobbes, en anderen vinden van niet, is een mening, geen feit.


:roll:
Ik kies geen van beide kanten in deze discussie, of eigenlijk kies ik voor optie drie. Het besluiten van de rechter steunen die hier een uitspraak over zal doen.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:38

bruintje123 schreef:
Nou. Als reflex is het wel wat anders.
Je mag jezelf verdedigen evenredig in de mate waarin jezelf ook aangevallen wordt.
Dus wordt die motoragent in de ballen geschopt en het lukt hem meteen een knal terug te geven dan gaat niemand dat als mishandeling aanmerken.


Ehhh.. een agent wordt dus wel geacht hierboven te staan. Als een agent een vuistslag krijgt betekent dat echt niet dat hij deze terug mag geven.
Zoals al 100x eerder gezegd is die mate van geweld gebruiken bovendien ook volledig onnodig.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:47

Misschien ook lezen wat ik nog meer schrijf?

Ik vind het hier ook niet kloppen.
Maar een agent wordt echt niet verwacht overal boven te staan. Het is geen robocob.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:26

Ik denk dat er meer aan vooraf gegaan is.
Je leest nu alleen de verklaring van de meneer, en het filmpje dat duidelijk niet het hele verhaal laat zien en in het nadeel spreekt van de politie.
Echter zijn er meerdere agenten die de man slaan, je gaat mij niet vertellen dat dat normaal is of dat ze dat afgesproken hebben met zn 5en.
Ik denk dat de meneer iets agressiever is geweest dan hij zelf aangeeft.
Natuurlijk is het verschrikkelijk om te zien, maar iedereen roept toch altijd dat agenten doetjes zijn en harder in moeten grijpen.. Ze laten vaak over zich heen lopen. Die mening deel ik ook vaak. Echter vind ik dit een beetje riooljournalistiek. Je hoort één kant (ook omdat politie geen verklaring afgeeft, volgens mij doen ze dat nooit in zulke zaken), het filmpje laat 1 deel zien, en het gedrag van de agenten is niet gebruikelijk dus denk ik dat er meer gebeurt is.

Anoniem

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:30

Heb nog over na gedacht. Eigenlijk is heel simpel.
Beide zijn fout.

Meneer had zich niet zo moeten verzetten, en agenten hadden niet zoveel geweld moeten gebruiken.
Hopelijk hebben beide partijen wel wat van geleerd voor de volgende keer.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:57

Tobbes schreef:
Heb nog over na gedacht. Eigenlijk is heel simpel.
Beide zijn fout.

Meneer had zich niet zo moeten verzetten, en agenten hadden niet zoveel geweld moeten gebruiken.
Hopelijk hebben beide partijen wel wat van geleerd voor de volgende keer.
Hopelijk is er voor meneer geen volgende keer. :D

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:42

Yonker schreef:
Niet aan mij te oordelen of dat zinvol is of niet, ik zie vooral een man die zich eigenlijk blijft verzetten tot er meerdere agenten zijn. De reden erachter van verzetting weten we ook niet, wie weet heeft die wel meer gedaan dan enkel dat verhaal over z'n rijbewijs. Ik ben gewoon van mening dat je aan de hand van zo'n kort filmpje niet kan oordelen.

Doe hij niets??? Ik zie hem nog verzetten hoor :=



Als iemand mij direct vuistslagen op het hoofd geef, sla ik ook van me af of probeer me in elk geval af te weren, precies wat deze man doet...lijkt me een vrij normale reactie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:58

Dat viel mij eigenlijk ook wel op. Als je filmpje goed bekijkt dan zie je de man elke keer een klap aan de agent geeft voordat de agent een klap terug geeft. Alleen door de hoek waarvan uit is gefilmd zie je dat niet zo goed waardoor in eerste instantie anders lijkt.

Bij 10sec slaat die man met zijn linker vuist in gezicht van agent, je ziet duidelijk de linker schouder naar voren gaan. Maar door hoek waar in gefilmd is zie je dit bijna niet en is net alsof de agent begint.

Bij 18 second probeert agent 2 te slaan met zijn rechter arm

Bij 27 seconden weet die agent 3 te raken

Pas wanneer 4 en 5de agent ter plaatsen is lukt het hun de man te overheersen en hem in de boeien te slaan.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:13

Ik vind het echt heel erg!!!

Lekker stoer hoor tegenover een oude man om zoiets kleins.

Maar een vervelende treiterjongen in Zaandam en of echte criminelen worden geknuffeld....

Zeker gefrustreerd omdat ze de echte lastpakken en criminelen niet durven aan te pakken???

Ze moeten zich diep uit de grond gaan kapotschamen en zich afvragen of ze wel geschikt zijn voor dit werk.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:48


Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:18

Marjoow schreef:
Misschien is het goed dat iedereen deze link eens leest:
http://www.ad.nl/binnenland/agent-uit-f ... ~a9d81f02/


Dit dus. Ik heb wel respect voor ze +:)+ ook na het zien van 'zo'n filmpje'

En een goed stuk, want die meneer verwoord het precies goed. 'We kunnen nooit iets goed doen'