Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:07

maura schreef:
Dat lijkt allemaal erg off-topic en verder voor niemand interessant, maar het is in het klein precies wat er in het groot gebeurt bij discussies omtrent emancipatie en geweld tegen vrouwen. De ene kant verliest het zicht op de feitelijke discussie door het zo stug mogelijk blijven overschreeuwen van alles en iedereen die geen slachtoffer is of zich niet zo opstelt en de andere kant kan daardoor vrouwen blijven wegzetten als hysterische aanstellers waar je geen normaal gesprek mee kunt voeren. Hier in dit topic waren opeens de mannen fout, terwijl dat verwijt eerst voortkwam uit een tekst die notabene door een vrouw was geschreven en daarna omdat er een suggereerde dat er ook andere mogelijkheden waren om in te grijpen bij de vader die zijn dochter prutsmuts noemde. En ja, in de loop van wat daarop volgde verhardde die suggestie naar helemaal niet ingrijpen, maar dat was zeker niet de aanleiding.
Het is die beeldvorming van vrouwen als hysterische aanstellers waar het slachtoffer in de Stanford verkrachtingszaak uiteindelijk het hardst tegen moest vechten, het is die beeldvorming waardoor in dertig jaar tijd bedroevend weinig is veranderd met betrekking tot seksueel geweld en het is die beeldvorming waar jouw opstelling in dit topic - hopelijk ongewild - wat mij betreft hard aan bijdraagt.



WOW!


_/-\o_

pien_2010

Berichten: 43811
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:33

maura schreef:
het is die beeldvorming waardoor in dertig jaar tijd bedroevend weinig is veranderd met betrekking tot seksueel geweld en het is die beeldvorming waar jouw opstelling in dit topic - hopelijk ongewild - wat mij betreft hard aan bijdraagt.


http://www.e-gezondheid.be/hysterie-wat ... tueel/1004 Een typisch kenmerk van hysterie is het theatrale gedrag valt daarin te lezen en meer.

Ja ik vind het zonde, dat in dit topic het een "wij → zij" lijkt te worden, want in mijn ogen is dat onnodig en onwenselijk dat dit ontstaat. Laat staan dat mannen c.q vrouwen weggezet worden c.q. aangevallen :n in dit topic.

Maar om nu iemand die precies discussieert met veel argumenten en uitgebreid nu te betichten van hysterie met daarbij ook nog eens de opmerking dat die hysterie waarvan vrouwen zich zouden bedienen, de reden is dat er bedroevend weinig is veranderd dat gaat mij veel te ver.

Dat vind ik hoe netjes ook verwoord toch wel richting een persoonlijke aanval gaan van die persoon waar je jouw opmerking naar richt waarmee tevens altijd de inhoud van een discussie tekort gedaan wordt. Tevens ben ik het niet eens daarmee, en oneens ben ik het met oorzaak en gevolgtrekking van hysterie van vrouwen en daardoor weinig bereiken als het gaat om verandering m.b.t. seksueel geweld.

Dus mijn voorstel is om met elkaar het tot de inhoud te beperken zodat er met respect en luisterend naar elkaar gediscussieerd wordt, zonder hoe netjes ook verwoord, over te gaan tot persoonlijke aanval!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:49

pien_2010 schreef:
Dus mijn voorstel is om met elkaar het tot de inhoud te beperken zodat er met respect en luisterend naar elkaar gediscussieerd wordt, zonder hoe netjes ook verwoord, over te gaan tot persoonlijke aanval!


Niet persoonlijk bedoeld maar; dat is imo wel behoorlijk met twee maten meten. Ik heb je eerder bij een hele serie! valse persoonlijk aanvallen naar mij niets zien schrijven.

Ik vind dat Maura gelijk heeft mbt de feministische overdrijvingen en dat het daarop volgende politiek correcte gedoe het probleem alleen maar schaadt.

Vingerwijzen helpt niet dames; steek de hand gerust eens in eigen boezem.
Ook de fundamentele verandering begint en eindigt DAAR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:54

Even vanuit mijn perspectief.. ik voel me geen slachtoffer. Ik wil geen slachtoffer zijn. Maar ik ben het wel.. en dan is het heel makkelijk om te zeggen dat vrouwen zich minder aan moeten stellen maar het feit dat je slachtoffer bent komt in zo veel aspecten van je leven naar boven. Niet alleen tijdens seks maar uberhaupt in persoonlijke relaties. Het is geen keuze van mij om me zo te voelen, het is nou eenmaal gebeurd en ik moet daarmee dealen.

Dus ja, ik heb moeite met uitspraken waarin naar voren komt dat vrouwen maar eens wat harder moeten worden. Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen in het debat te 'overschreeuwen' die geen slachtoffer zijn van seksueel geweld, maar ik merk bij een aantal hier (en ja, dat is vooral bij mannen) behoorlijk dat ze zich niet kunnen inleven in hoe het is.

En dan kan je zeggen 'natuurlijk is dat erg', maar wat schuurt bij mij is dat er altijd een 'maar' achter staat. In mijn dagelijkse leven komt het keer op keer terug dat ik dit had kunnen voorkomen, en je wilt niet weten hoe dat voelt. Ik had het kunnen voorkomen, maar in diezelfde redenatie kan je ook zeggen dat je ongelukken kan voorkomen door maar gewoon binnen te blijven zitten.

Je hoeft niet overal ja en amen op te zeggen, maar een beetje empathie zou onze wereld een stukje mooier maken. Je zegt ook niet tegen iemand die beroofd is op straat dat hij er eigenlijk om vroeg omdat hij een duur horloge omhad.

Dit is een heel onsamenhangend verhaal, en dat komt omdat ik merk dat ik van sommige reacties hier best een beetje emotioneel word.

Edit: en het zijn juist de uitspraken als 'steek de hand eens in eigen boezem' die me zo emotioneel maken.

pien_2010

Berichten: 43811
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:43

Emma :(:) , slachtoffer zijn van een geweldsdelict is gewoon heel erg naar en doet erg veel met ons mensen. Ik vind ondanks je onsamenhangendheid dat je heel goed verwoord wat het precies met je doet. Ook dat je vaak geen controle hebt over het opkomen van nare gevoelens, maakt het zo naar.
Emmaa_ schreef:
ik merk dat ik van sommige reacties hier best een beetje emotioneel word.
Dat begrijp ik, want het is ook een heftig emotioneel beladen onderwerp waar we het over hebben, en waar jij helaas teveel als ervaringsdeskundige vanaf weet. :(:)

pien_2010

Berichten: 43811
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:38

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:
Dus mijn voorstel is om met elkaar het tot de inhoud te beperken zodat er met respect en luisterend naar elkaar gediscussieerd wordt, zonder hoe netjes ook verwoord, over te gaan tot persoonlijke aanval!


Niet persoonlijk bedoeld maar; dat is imo wel behoorlijk met twee maten meten. Ik heb je eerder bij een hele serie! valse persoonlijk aanvallen naar mij niets zien schrijven.


Hier moest ik eventjes over nadenken HC, bedankt voor het plaatsen van je vraag.
pien_2010 schreef:
Laat staan dat mannen c.q vrouwen weggezet worden c.q. aangevallen :n in dit topic.

Je bent niet de enige die is aangevallen en jullie benoem ik in deze bovenstaande gequote zin van mij.

Waarom ik dus wel op Maura heb gereageerd is dat ze schrijft:

maura schreef:
het is die beeldvorming waar jouw opstelling in dit topic - hopelijk ongewild - wat mij betreft hard aan bijdraagt.
Daar hikte ik op, daar ze eerst aangeeft dat dit een beeldvorming is.

Vrouwen worden vaak weggezet als aanstellers, emotionele wezens (wordt als negatief gezien), en het woord hysterisch wordt ook vaak gebruikt als het om vrouwen gaat. Dat is als het ware geïnternaliseerd zowel bij mannen als bij vrouwen. Dat vind ik altijd heel naar en onterecht want dan hoef je niet inhoudelijk te luisteren naar wat zij zegt. Vandaar dat ik hier wel op reageerde en op andere posts niet daar ze dit statement maakt bij een vrouw die notabene alles behalve hysterisch, emotioneel post.
Kijk je mag het inhoudelijk niet met de poster eens zijn, voilà waarom niet, dat is discussieren, maar niet iemand zo weg zetten.

Grappiger voorbeeld, zodat jullie weten dat dit wel iets is waar ik vaker het over heb (nog net geen stokpaardje) en daarom dus hier op hikte.

Manlief en ik kijken graag naar voetbal. Mannen, vrouwen, Nederlandse equipe of andere landen maakt niet uit. Wij kijken graag *D :j .
Het gebeurt heel vaak als de mannen volkomen uit hun plaat gaan vanwege fout scheidsrechter, vanwege overtreding, hetzij in het team, hetzij op de tribune hetzij als trainers, dat ik dan tegen mijn man zeg: "hoezo zijn vrouwen emotionele hysterische aanstellerige wezens :Y) "?
Waarop mijn man dan in de lach schiet en zegt: "schat, dat zeggen wij alleen maar om jullie de mond te snoeren want dan hoeven we niet naar jullie te luisteren. Dat weet je zelf onderhand toch ook wel". }> En dan liggen we slap van de lach te kijken naar die mannen die zo "blij zijn" :+ en wat zo maatschappelijk geaccepteerd is ook nog eens.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:38

maura schreef:
en de andere kant kan daardoor vrouwen blijven wegzetten als hysterische aanstellers waar je geen normaal gesprek mee kunt voeren.


Dat kan men toch wel en dat doet men toch wel. Dergelijke standpunten zijn lang niet altijd op een redelijke analyse of uberhaupt maar feiten gebaseerd.

Heel specifiek de weerstand tegen feminisme bijvoorbeeld. Men doet alsof er extreme feministen zijn, zelfs al zijn ze er niet.

Weet je wat extreem feminisme zou zijn? Dat men zou pleiten dat mannen preventief gecastreerd of deporteerd worden, of dat we ze hun burgerschap zouden ontnemen, en/of hun stemrecht. Dat zouden extreme standpunten zijn. Dat zijn standpunten die her en der ook voorkomen richting bevolkingsgroepen, maar niet bij feministen. Er is geen, echt geen, sprake van. Er is helemaal geen extreem feminisme.

Maar het is wel een heel fijn beeld in stand te houden: want iedere keer dat een vrouw, hoe voorzichtig ook, oppert dat er ergens wellicht nog een paar kleine puntjes zijn die niet helemaal perfect zijn, kun je ze neerslaan met 'feministen zijn altijd zo vervelend, zo extreem.' Dat is geen evaluatie van hun standpunt, het is een middel om kritiek te ondermijnen en verandering tegen te gaan.

En als dat de context is - dan sla ik de donzige verpakkingen liever over en kun je net zo goed openlijk zeggen waar het om gaat.

Citaat:
Het is die beeldvorming van vrouwen als hysterische aanstellers waar het slachtoffer in de Stanford verkrachtingszaak uiteindelijk het hardst tegen moest vechten,


Ja, maar weet je? Die beeldvorming van vrouwen als hysterische aanstellers wordt welbewust in stand gehouden omdat de verkrachters er baat bij hebben. Niet omdat het waar of redelijk is, maar omdat het effectief is.

Omdat die beeldvorming niet te maken heeft met de werkelijkheid, is het ook vrij zinloos om je te richten op de werkelijkheid: het is de beeldvorming die onderuit moet.

Citaat:
het is die beeldvorming waardoor in dertig jaar tijd bedroevend weinig is veranderd met betrekking tot seksueel geweld en het is die beeldvorming waar jouw opstelling in dit topic - hopelijk ongewild - wat mij betreft hard aan bijdraagt.


Je doet daar nog al een claim over wat oorzaak is en wat gevolg. Mij lijkt die claim dat het de houding van vrouwen is die veroorzaakt dat de houding ten opzichte van seksueel geweld niet verandert, nogal onwaar, en schadelijk.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:18

maura schreef:
Fenrir schreef:
Maura ik haakte in op de discussie die hier gevoerd wordt de laatste paar pagina's en daar zijn toch echt wel duidelijke voors en tegens mbt het wel/niet ingrijpen in zo'n situatie als die van het 12 jarige meisje.

Dat snap ik, maar ook bij dat onderwerp zie ik vooral 'hoe en waarom' en niet 'of'. Bij 'hoe en waarom' is er minder goed en fout en zie ik meer aanknopingspunten voor een zinnige discussie. Bij 'of' ontstaat meestal een 'welles-nietes' en dat is meestal niet echt realistisch en nog minder gezellig.


Mijn opmerking mbt 'de mannen' was natuurlijk ook bewust wel even extra gechargeerd ;) Maar volgens de redenatie van sommigen hier, ligt het aan henzelf als zij daar aanstoot aan nemen. Gekwetst zijn is immers iets wat je in de eerste plaats zelf doet? Dat moet dan ook wel beide kanten op werken :)
Ik zei misschien iets heel generaliserends, maar er zit wél een kern van waarheid in. Het is voor heel veel mannen gewoon moeilijk om zich voor te stellen hoeveel invloed bepaald gedrag heeft op vrouwen. En voor die mannen is het simpelweg dan ook veel makkelijker om te zeggen dat die vrouwen dan maar niet zo moeten zeuren. En dat is iets wat je heel veel tegenkomt en wat imo best wat minder zou mogen. Inderdaad: wat meer inlevingsvermogen zou fijn zijn.
En er zijn ook gewoon veel mannen die zich er echt niet bewust van zijn. Ik neem het hen dan ook echt niet kwalijk. Maar imo zouden zij wel moeten openstaan voor de mening van anderen, ipv het op de ander te gooien zodat je vooral zelf niet verder hoeft te kijken.

maura schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Een tijdje terug deed een filmpje over 'rape-anxiety' de ronde op internet en wat mij daarbij opviel was hoeveel mannen oprecht geen idee hadden hoe het als vrouw voelt om bijvoorbeeld door een donker steegje te moeten. Ook al ben ik zo'n vrouw die dat toch gewoon doet en altijd gedaan heeft, ik voel het wel. Voor mij betekent dat even een kleine discussie met mezelf, hup, gewoon gaan, verkrachters zijn bekenden in vertrouwde omgevingen en geen onzichtbare schaduwen in donkere steegjes en daarbij ben ik lang en dun en heb ik in het donker een mannelijk silhouet, kan ik nog steeds behoorlijk hard lopen en ga zo maar door, maar het gaat er niet om of ik uiteindelijk wel of niet dat steegje door ga. Het gaat erom dat het voor vrouwen een issue is en voor mannen niet. De meeste mannen hoeven zichzelf niet uit te leggen dat en waarom ze door zo'n steegje lopen en dat is een groot verschil, maar ook een verschil waar veel mannen zich (logisch!) helemaal niet bewust zijn omdat ze er nooit mee te maken hebben.
De grap is dat ik er zelf net zo goed nooit bij had stilgestaan dat (de meeste) mannen dat niet kennen. Omdat ik mij net zo goed nooit had ingeleefd in zo'n man. Voor een man, gewoon een leuke, gezellige, niet-agressieve, welopgevoede man is dat steegje misschien ook lastig. Want dan loop ik daar, en hij loopt twintig meter achter me en heeft haast want hij wil de nachttrein halen maar als hij haastig achter mij aanloopt kan dat voor mij ontzettend bedreigend zijn terwijl hij toch ook echt zijn trein moet halen. En van twintig meter afstand roepen dat ik rustig moet blijven en dat hij geen verkrachter is, tsja. Ik ben redelijk cool maar als mannen in donkere steegjes naar mij gaan roepen dat ik rustig moet blijven dan vermoed ik toch dat ik ga rennen.


Weet je wat het ook is? Niet alleen vind ik het ontzettend vervelend dat ik me meerdere malen per week onprettig of onveilig voel op straat, maar ik vind het ook vervelend dat ik daardoor in sommige situaties wantrouwiger wordt naar mensen (in dit geval dus mannen) die waarschijnlijk helemaal geen kwaad in de zin hebben en zich van geen kwaad bewust zijn. Onschuldige mannen, en ik vind het oprecht heel jammer dat ik hen niet kan vertrouwen in bepaalde situaties. Niet alleen voor mijn eigen gevoel, maar ook naar hen toe (al zullen zij dat waarschijnlijk niet eens door hebben, bijv. situaties op straat).
Ik doe heel hard mijn best om dit soort gevoelens uit te schakelen maar laten we eerlijk wezen: het wordt er niet gemakkelijker op gemaakt.

De eerste keer dat ik doorkreeg dat ik op straat achtervolgd werd was ik 10 jaar. Gelukkig was ik vlakbij het huis van mijn oma en heb ik snel daarheen kunnen vluchten.

Je zou kunnen zeggen dat de eerste keer dat ik in aanraking kwam met mannelijke seksualiteit in de metro was, als 12 jarige met een paar vriendinnen. Een man stapte in, gekleed in een kort strak doorschijnend broekje (beetje spandex idee), shirt en openhangende jas. Hij wreef over zijn stijve terwijl hij dicht naast ons kwam staan.
Wij jonge meisjes stonden vooral een beetje ongemakkelijk te giechelen. Met zijn allen en op klaarlichte dag was het vooral grappig, en niet zo beangstigend.
Later heb ik me vooral afgevraagd waarom geen enkele volwassene om ons heen er iets van heeft gezegd terwijl een oude vent zich stond af te trekken bij een groepje kinderen. Maar nee, iedereen verkoos ervoor het hoofd af te wenden en niks te doen.

Op mijn 16e werd ik slachtoffer van seksueel geweld en heb ik me er gelukkig snel vanaf kunnen maken zonder verkracht te worden, al was die angst wel aanwezig. Hij was 19 en bijna drie koppen groter dan ik. Ik zei dat ik niet wilde, maar van hem moest ik 'voelen wat ik met hem deed'.

Ik ben achtervolgd, tweemaal van mijn fiets getrokken, er is een poging gedaan me te overvallen (gewapend), mannen zijn voor mijn fiets gesprongen om mijn stuur vast te pakken zodat ik zou stoppen, ik ben nagefloten, geroepen en uitgescholden (omdat ik geen of niet de juiste reactie gaf), ga zo maar door.
Nederlanders, Marokkanen, Turken, Polen, toeristen... allerlei leeftijden...

Ik ben niet hysterisch. Nooit geweest. Als er iemand niet hysterisch is dan ben ik het wel. Al jaren heb ik voornamelijk mannelijke vrienden en ik zat als puber altijd in mijn eentje tussen de jongens, allemaal goede vrienden en ontzettend gezellig. Ik ga even graag met mannen als met vrouwen om.
Maar er zijn nog steeds veel te veel mannen die, bewust of onbewust, vrouwen schrik aanjagen, aanranden, verkrachten, mishandelen... En dan moeten wij de hand in eigen boezem steken?
Alles komt van twee kanten. Maar het gooien op 'vingertje wijzen' omdat je zelf niet het inlevingsvermogen hebt, of wilt opbrengen, om je eens te verplaatsen in hoe vrouwen zich voelen, is wel heel makkelijk.

pien_2010

Berichten: 43811
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:19

Fenrir je hebt een zeer indrukwekkende post geplaatst die tot nadenken stem, met veel schrijnende voorbeelden. Bedankt voor je persoonlijke bericht!

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:39

Ik heb met een groepje extreem feministen 10 maanden in 1 huis gewoond.
Ik kan je zeggen ik vond ze soms vrij eng ver gaan in het veroordelen van mannen waarbij ze aangeven geen enkele man ooit te zullen vertrouwen.

1 ervan heeft het uitgemaakt over de telefoon met haar vriend waar ze al jaren mee samen was omdat ze tijdens een feministische ondekkingsreis in het buitenland besloot dat een relatie met een man niet bij haar levensstijl past.

Ik ben echt van de een in de volgende verbazing gevallen daar.
Verder waren ze wel lief hoor :D

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:56

Sizzle, het punt is dat het uitmaken van een relatie om die reden welliswaar een knap banketstaaf move is, het is geen extremisme. Extremisme ziet er over de wereld echt heel anders uit.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:45

Jij hebt er niet mee in 1 huis gewoond toch? They were pretty extreme.
Er is uiteraard altijd iets wat nog extremer is in de wereld. Dat zal je mij niet zien ontkennen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:55

Sizzle schreef:
Ik heb met een groepje extreem feministen 10 maanden in 1 huis gewoond.
Ik kan je zeggen ik vond ze soms vrij eng ver gaan in het veroordelen van mannen waarbij ze aangeven geen enkele man ooit te zullen vertrouwen.

1 ervan heeft het uitgemaakt over de telefoon met haar vriend waar ze al jaren mee samen was omdat ze tijdens een feministische ondekkingsreis in het buitenland besloot dat een relatie met een man niet bij haar levensstijl past.

Ik ben echt van de een in de volgende verbazing gevallen daar.
Verder waren ze wel lief hoor :D

Ik snap dat het heftig klinkt maar ik snap het ergens wel eigenlijk. Ik ben vrienden met een hele hoop mannen maar voor ik iemand echt vertrouw, dat is best ingewikkeld. En nee, dat is echt niet altijd zo geweest.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:04

Na een persoonlijk trauma lijkt me dat ook terecht en ik vind dat ook verschrikkelijk dat je daar mee moet leven.
Echter is dat niet hetzelfde als wantrouwen uit principe.

Ze waren overigens prima huisgenoten, maar gewoon behoorlijk bijzonder zeg maar. Hadden ook hun eigen radio zender.
Ik heb respect voor hun opvattingen maar ik kon er zelf niet zo veel mee of vond het soms zelfs beledigend.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:11

Nou, benoem het extremisme eens? Wat houdt dat extremisme in, in opvattingen, uitingen, uitingen in het openbaar, acties, doelen. Beraamden ze aanslagen? Hadden ze een knokploeg?

Met dat soort vage termen is het natuurlijk wel heel makkelijk stemming maken, dat soort onduidelijkheid is precies waar beeldvorming zo graag op leunt.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:18

Extreem in je denkbeelden hoeft niet te betekenen dat je die ook aan anderen oplegt. Geweld naar anderen is voor extreem dus geen vereiste.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:26

Tamary: daarom staat er ook bij 'in opvattingen, uitingen en uitingen in het openbaar' als 3 aparte onderdelen. Ergens, op een van de terreinen moeten ze wel extreem zijn - dus benoem maar waar en hoe. Als het gaat over moslimextremisme, christenfundamentalisme of rechtsextremisme kan ik voorbeelden genoeg vinden van extremen op al die aspecten.

Maar wat maakt iets volgens jou extreem?

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:43

Extreemstaat niet gelijk aan geweld.
Ghandi was ook extreem.

Extreem is de buitenrand van wat we gemiddeld noemen. Een statisch gegeven, geen waarde oordeel of verplichting tot geweldadigheid.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:52

Ze waren overigens ook extreem vegetarisch :D
Het was een harde eis dat je niet alleen in het huis geen vlees kon aanraken, maar ook buitenhuis wilde ze de garantie hebben dat je geen vlees at anders zouden ze morele problemen hebben dat ze met iemand omgingen die niet bij hun principes pasten. Een soort huichelarij zeg maar.

Lieve mensen hoor, totaal geweldloos maar behoorlijk gedreven on hun waarheid en daarmee ook zeer veroordelend.

Overigens ben ik niet vegetarisch maar was wel wangopig op zoek naar een woonplek.
Ben blij dat ik daar gewoond heb, heb daar veel eye-openers gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 07:18

Shadow0 schreef:
Heel specifiek de weerstand tegen feminisme bijvoorbeeld. Men doet alsof er extreme feministen zijn, zelfs al zijn ze er niet.

Zoals Sizzle terecht aangeeft: extremisme is relatief. Als voorbeeld: de meeste mensen bestempelen ISIS als extremisten maar als jij naar hun gebied afreist dan ben jij waarschijnlijk de extremist als vrouw met een mening.

En hoe kun je zo stellig beweren dat er geen extreme feministen zijn? Zelfs als extremisme een absoluut begrip zou zijn neem ik aan dat jij niet de gedachte van elke vrouw (en man) ter wereld kan lezen.

Shadow0 schreef:
Weet je wat extreem feminisme zou zijn? Dat men zou pleiten dat mannen preventief gecastreerd of deporteerd worden, of dat we ze hun burgerschap zouden ontnemen, en/of hun stemrecht. Dat zouden extreme standpunten zijn. Dat zijn standpunten die her en der ook voorkomen richting bevolkingsgroepen, maar niet bij feministen. Er is geen, echt geen, sprake van. Er is helemaal geen extreem feminisme.

Hier moest ik even smakelijk om lachen.
Feminisme staat toch voor gelijkheid van mannen en vrouwen? Waarom zou extreem feminisme dan extreem anti-man zijn? Of geef je impliciet toe dat feminisme helemaal niet strijd voor gelijkheid van mannen en vrouwen en eigenlijk tegen mannen strijd?

Wat voor mij extreem feminisme is, is totale gelijkheid in uitkomst afdwingen ipv gelijkheid van kansen. Als voorbeeld Canada waar de PM een "gender-balanced" kabinet heeft beloofd (evenveel mannen als vrouwen ongeachte wie het meest geschikt is voor de rol).

Shadow0 schreef:
Ja, maar weet je? Die beeldvorming van vrouwen als hysterische aanstellers wordt welbewust in stand gehouden omdat de verkrachters er baat bij hebben. Niet omdat het waar of redelijk is, maar omdat het effectief is.

Als je daadwerkelijk denkt dat er een wereldwijde samenspanning is van mannen om vrouwen als hysterische aanstellers neer te zetten omdat er verkrachters zijn die er baat bij hebben, vergetende dat dit ook negatieve effecten heeft op onze oma's, moeders, vrouwen, vriendinnen, zussen, dochters en kleindochters, dan heb je een heel raar wereldbeeld. Misschien zelfs wel een "extreem" wereldbeeld.

pien_2010

Berichten: 43811
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:23

De hele discussie over extreem feminisme heeft weinig te maken in mijn ogen met het onderwerp waar dit over gaat. In alle groepen die iets willen veranderen heb je mensen die vele male verder gaan met hun denkbeelden c.q acties dan de grootste groep. Dat zag ik in de vrouwenbeweging, kraakbeweging, tegen kruisraketten, tegen bont dragen, tegen vlees eten etc etc. Dit fenomeen van doorschieten is zo menselijk dat zag je bij de IRA, de ETA en allerlei andere bewegingen zie je dat.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:46

Met (geweldloze) extremen is ook niets mis. De maatschappij heeft ze nodig om tot een gezond gemiddelde te kunnen komen.
Sterker nog, extremen kun je mathematisch sowieso nooit verwijderen. Ook binnen zeer gematigde groepen zitten voor dat begrip extremen. Dat zijn de wegstreep resultaten bij een wedstrijd.

Ik kan me er eigenlijk niet zo in vinden dat vrouwen standaard als hysterisch bestempeld worden. Dat ligt waarschijnlijk ook weer aan de mensen waar je mee omgaat.
Het in stand houden van cliche's doen veel mensen toch ook gewoon zelf.
Laatst heb ik voor 60 pubers een workshop in de metaalpruductie geregeld.
Daar had je de gemiddelde groep die gewoon normaal geinteresserd was. Daar zijn mannen en vrouwen ongeveer evenredig verdeeld.
Dan had je een 'extreem' groepje dat echt van elk knopje en schuifje wilde weten hoe het werkte, dat waren in deze groep overwegend jongens.
Dan was er 1 groepje van 4 meisjes die steeds weer hun veiligheidsbril afzette omdat het zo lelijk stond en bij het frezen steeds met een gilletje naar achter sprongen en het zeker niet zelf wilde proberen.
Het is maar een kleine minderheid die zo gek doet, verwaarloosbaar zelfs, het wegstreep resultaat dat niet de gemiddelden weerspiegelen.
Maar door hun opvallende gedrag blijven ze je wel bij en gaven in het 2e geval ergernis bij de mensen die het ze probeerden te laten zien en daar die dag extra lang waren gebleven voor ze.

pien_2010

Berichten: 43811
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:13

Laten we een belangrijk ding niet vergeten. Dat is dat om vrouwen onderdrukking te stoppen we niet alleen vrouwen nodig hebben die hier voor opkomen en actief in zijn, maar ook de hulp van mannen. Zonder hulp van mannen kunnen vrouwen nooit echte veranderingen door voeren.
Gelijke kansen voor mannen en vrouwen zijn alleen maar mogelijk als ook mannen zich hier hard voor maken. Gelukkig gebeurd dit ook in grote getale.

Extreem voorbeeldje:
Dankzij de ouders van Malala Yousafzai heeft zij het item: "recht op onderwijs voor meisjes en vrouwen", zo hoog op de agenda gekregen. Lees, dank zij de onvoorwaardelijke steun van haar vader, die steun is niet zo vanzelfsprekend in die vrouw onvriendelijke cultuur, heeft zij zo kunnen ontplooien. De prijs is zeer hoog die ze voor haar opvattingen heeft betaald (aanslag op haar leven door de Taliban), maar ze gaat nog steeds onverminderd door, zo lang haar gezondheid dat toelaat.

anjali
Berichten: 15221
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:16

@Sizzle: waar wonen die extreem vegetarische vrouwen? Dat ben ik nl. ook,misschien is het iets voor mij.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:25

Melbourne :D