Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:29

Er is een chauffeur van post.nl op staande voet ontslagen wegens een post op zijn Facebook. Hierin vermelde hij dat na de aanslagen in Turkije er in ieder geval 29 minder naar Nederland kunnen komen.
Schokkend natuurlijk en totaal ongepast. Maar het vervolg is dat deze man op zijn Facebook natuurlijk van alles naar zijn hoofd krijgt geslingerd en daar zou je als neutrale burger juist echt de kriebels van krijgen. De foto's van Erdogan, Turkse vlag en allerlei doodsbedreigingen vliegen hem om de oren, eigen schuld natuurlijk maar persoonlijk vind ik al die commentaren net zo schokkend. Deze personen leven ook naast onze deur en waar racisme of zeer kwetsende opmerkingen echt niet kunnen, vind ik dat hier ook wel actie op ondernomen moet worden. Hoe, geen idee maar deze posters hebben ook een baan, zitten op school, weet ik veel.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:44

Ik snap het statement van post nl niet zo goed. Wat voor punt willen ze maken? Ik heb eerder het idee dat het ze om de publiciteit gaat ipv om eerlijkheid en tegen racisme zijn. Hij schaadt met zo'n post immers niet het bedrijfsimago?
Moeten dan alle sukkels die dergelijke opmerkingen plaatsen op staande voet ontslagen worden?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:46

Wat sneu,je mag ook niks meer zeggen in dit land.maar ja post nl zijn ook niet de slimste dus snap deze zet helemaal niet.en inderdaad de mensen die van alles tegen deze persoon roepen zijn toch zelf net zo

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:54

Ik vind de uitspraak van deze man ongepast, maar gezien zijn functie zeker geen reden om iemand te ontslaan !

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:56

keona schreef:
Wat sneu,je mag ook niks meer zeggen in dit land.maar ja post nl zijn ook niet de slimste dus snap deze zet helemaal niet.en inderdaad de mensen die van alles tegen deze persoon roepen zijn toch zelf net zo



^) Ja, triest he? "Alles zeggen", for your information, heeft nooit gemogen. Al mag je heel erg veel zeggen, hoor.
Dus 'dat je niets meer' mag zeggen is dubbel gejokt.

Het aat wel over een burgeroorlog.

De grens werk/prive vind ik ingewikkeld in dit verhaal, maar om te praten in termen van 'er hadden er nog veel meer dood gemoeten' - "nee".

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:57

Zeg er ook even bij dat de betreffende man ook wenste in zijn bericht dat er meer mensen omgekomen waren.

Misschien in zijn functie geen probleem als je een akelig mens bent, maar ik snap PostNL wel ik zou ook niet geassocieerd willen worden als bedrijf met zo iemand.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:57

Tja als werknemer van een bepaald bedrijf vertegenwoordig je dat bedrijf, of je nu als bezorger bij postNL werkt of als presentatrice bij de tros...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:00

Als je ziet wat er allemaal op facebook staat voorzie ik veel mensen zonder baan de komende tijd.
En ik vraag me af of dit een reden is waar postNL mee weg kan komen.
Ondanks dat ik het een erg ongepaste reactie vind van die man vind ik PostNL nu meer fout.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:04


janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:05

Ik denk niet dat het ontslag stand houdt als dit bij de Rechter komt.
De opmerking is volledig ongepast, maar niet strafbaar en geen reden voor ontslag.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:06

bruintje123 schreef:
Als je ziet wat er allemaal op facebook staat voorzie ik veel mensen zonder baan de komende tijd.
En ik vraag me af of dit een reden is waar postNL mee weg kan komen.
Ondanks dat ik het een erg ongepaste reactie vind van die man vind ik PostNL nu meer fout.


Helemaal mee eens.

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:06

Ogh, lomp gezegd: als je openbaar zo'n hork wil zijn mogen daar best wel wat consequenties aan zitten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:09

slimmerik schreef:
Kan me helemaal vinden in ontslag door TNT. Man is al vaker de fout ingegaan. Als gerenomeerd bedrijf wil je niet gelinkt worden aan zulke werknemers. http://dutchturks.nl/postnl-neemt-afsta ... kse-doden/

En is er toen ook aangegeven dat als zich dit herhaalde dat hij zijn baan kwijt zou zijn?

Hij is nu eenmaal geen PR man van het bedrijf, maar "maar" een pakketbezorger.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:11

Sociale media zoals Facebook hebben een invloed die niet altijd door iedereen goed ingeschat wordt. Op het moment dat je je privé mening publiceert (het woord zegt het al) maak je die publiek kenbaar.
Dat er vervolgens op gereageerd wordt, ook publiekelijk dus, is te verwachten.

Denk aan het volgende:
-er zijn dingen die je mag doen
-er zijn dingen die je wel mag zeggen, maar niet mag doen
-er zijn dingen die je wel mag denken, maar niet mag zeggen
-er zijn dingen die je misschien niet zou moeten denken

Veel mensen die iemand moeten inhuren (voor werk of andere zaken) kijken tegenwoordig eerst op sociale media en vorming zich daarmee, mede, een beeld van de sollicitant.
De betreffende chauffeur heeft in deze een beetje dom gehandeld, vond ik. Of dit aanleiding mag zijn tot ontslag op staande voet valt denk ik, ook juridisch, aan te vechten.

Discriminatie en vrijheid van meningsuiting zijn twee heel delicate onderwerpen. Kijk maar naar het proces tegen Wilders.

Voor mij houdt de individuele vrijheid van een ieder op daar waar hij de vrijheid van een ander inperkt.
Discriminatie is van altijd en overal. Overal ter wereld discrimineren mensen elkaar, daar doe je vrees ik weinig aan.

Wij hebben tegen onze kinderen gezegd: zet alleen die zaken op sociale media waar je je ook later niet voor hoeft te schamen. Zorg ervoor dat je die zaken aan je ouders, je grootouders, je toekomstige baas en in de toekomst aan je kinderen kunt laten zien zonder je er voor te schamen.

Realiseer je dat als je éénmaal iets ergens op internet staat, je het er niet zomaar weer af krijgt.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:12

bruintje123 schreef:
Als je ziet wat er allemaal op facebook staat voorzie ik veel mensen zonder baan de komende tijd.
En ik vraag me af of dit een reden is waar postNL mee weg kan komen.
Ondanks dat ik het een erg ongepaste reactie vind van die man vind ik PostNL nu meer fout.


Jij zou me nog in dienst houden als ik zulke dingen over de aanslag in Frankrijk gezegd zou hebben? Of over een aanslag waarbij Nederlanders omgekomen zijn?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:18

Mixje90 schreef:
bruintje123 schreef:
Als je ziet wat er allemaal op facebook staat voorzie ik veel mensen zonder baan de komende tijd.
En ik vraag me af of dit een reden is waar postNL mee weg kan komen.
Ondanks dat ik het een erg ongepaste reactie vind van die man vind ik PostNL nu meer fout.


Jij zou me nog in dienst houden als ik zulke dingen over de aanslag in Frankrijk gezegd zou hebben? Of over een aanslag waarbij Nederlanders omgekomen zijn?

Ja.
Als jij je werk goed doet zal ik niet als vrienden op de koffie met je willen, maar dat hoeft ook niet. Bij zulk groot bedrijf weet je gewoon dat er personeel tussen zit dat een mening zal hebben waar je nekharen van overeind zullen staan. Dat hou je niet tegen.

Bij een bedrijfje met twee mensen is dat anders. Dat kan niet goed samenwerken.
Maar dan ben je daar al lang achter voordat er twee jaar contracten voorbij zijn.

Hier blijkbaar niet, dus hij zal zijn werk toch goed hebben gedaan.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:19

bruintje123 schreef:
slimmerik schreef:
Kan me helemaal vinden in ontslag door TNT. Man is al vaker de fout ingegaan. Als gerenomeerd bedrijf wil je niet gelinkt worden aan zulke werknemers. http://dutchturks.nl/postnl-neemt-afsta ... kse-doden/

En is er toen ook aangegeven dat als zich dit herhaalde dat hij zijn baan kwijt zou zijn?

Hij is nu eenmaal geen PR man van het bedrijf, maar "maar" een pakketbezorger.


Als werknemer aanvaard je de dingen waar je bedrijf voor staat. PostNL staat voor het respecteren van mensenrechten
Citaat:
Mensenrechten
We zijn gecommitteerd aan de ontwikkeling en bevordering van een cultuur waarin de internationaal
erkende mensenrechten, opgenomen in de Universele Verklaring Rechten van de Mens
(afgekondigd in een resolutie van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties op 10
december 1948), niet worden geschonden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:21

Die vraag blijft staan, is hij daar toen op gewezen.
Zo ja, meer dan terecht, dan wist hij dit.
Zo niet dan is het maar gissen wat ze er mee bedoelen.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:22

@bruintje, dan ben je best een uitzondering. Al helemaal iemand die makkelijk vervangbaar is, wegwezen na zulke uitspraken.
Ik heb vaak genoeg gehoord dat een orthodoxe moslim ontslagen wordt omdat hij een hand van een vrouw weigert, dat vind ik veel minder erg dan zo een uitspraak. Met andere woorden, er vallen genoeg ontslagen voor minder. Goed actie van Post NL

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:25

bruintje123 schreef:
Die vraag blijft staan, is hij daar toen op gewezen.
Zo ja, meer dan terecht, dan wist hij dit.
Zo niet dan is het maar gissen wat ze er mee bedoelen.


Net als de wet, word je geacht ervan op de hoogte te zijn. En vaak (meestal) staat het in je contract.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:25

En al die mensen die de chauffeur nu bedreigen, die moeten ook ontslagen worden Mixje90?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:27

Slimmerik.
Er staat daar helemaal niet wat de consequenties zijn als je je niet aan hun regel houd. Dat is wat ik bedoel.
Kan ook een looninhouding zijn, er staat niet als je het niet naleeft dat het ontslag is.

LesleyxLinn
Berichten: 1102
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:29

Was deze man niet werkzaam via een uitzendbureau? Dan is het natuurlijk ook veel makkelijker om deze persoon niet meer te laten werken/ontslaan.

Als hij echt al een waarschuwing heeft gehad dan vind ik het zeker terecht. Maar anders had ik een waarschuwing meer op zijn plaatst gevonden.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:29

janouk schreef:
Ik denk niet dat het ontslag stand houdt als dit bij de Rechter komt.
De opmerking is volledig ongepast, maar niet strafbaar en geen reden voor ontslag.

Heb jij de arbeidsvoorwaarden van TNT gelezen?
Er staat in best veel arbeidsvoorwaarden dat je je niet ongepast uit mag laten (en dan in de correcte juridische termen) en dat het bedrijf zich het recht voorbehoudt maatregelen te nemen indien je die regels overtreed. In dat geval zal dat ontslag stand houden, ook bij de rechter......


bruintje123 schreef:
En al die mensen die de chauffeur nu bedreigen, die moeten ook ontslagen worden Mixje90?

Als hun werkgever daar een punt van zou maken, zouden ze zomaar dat risico kunnen lopen.

Het feit dat zoiets zelden het nieuws haalt, wil niet zeggen dat het niet gebeurt!

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:35

janouk schreef:
Ik denk niet dat het ontslag stand houdt als dit bij de Rechter komt.
De opmerking is volledig ongepast, maar niet strafbaar en geen reden voor ontslag.

Man werkte via het uitzendbureau; dus kon zo alle minuut vertrekken.
Je hoeft geeneens een reden geven als je als bedrijf iemand inhuurt via het uitzendbureau.