Lerarenregister, ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Lerarenregister, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 18:23

Hai allemaal!

Al wekenlang lees ik regelmatig nieuwsberichten over het lerarenregister dat mogelijk ingevoerd gaat worden, en de grote hoeveelheid leraren die er tegen zijn.

Bijvoorbeeld: http://www.nu.nl/algemeen/4350099/lerar ... ister.html

Zelf werk ik in de zorg, waar dergelijke registers natuurlijk niet onbekend zijn. Hier zie ik ook zeker het nut van in. Ik ben nog in opleiding, en kan me niet druk maken of me tegen laten houden door een BIG-register ter bevordering en controle van kwaliteit. Wel kan ik begrijpen dat iemand ertegen is als andere problemen in het onderwijs niet worden opgelost, waardoor kwaliteit en scholing van een docent niet goed tot uiting kan komen.

Ik vraag me af hoe leraren (- in opleiding) en anderen hier tegenaan kijken?

Groetjes!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:26

Mijn eerste gedachte: waar denken ze dat die leraren die tijd vandaan moeten gaan halen dan? Door alle extra onzin 'van bovenaf' is er tegenwoordig al zo weinig tijd voor waar het werkelijk om draait: het onderwijs. Moet daar nog meer bij komen?
En hoe denken ze dat zo'n register zou bijdragen dat het tekort wordt opgelost, er komen toch niet op magische wijze meer bevoegde docenten bij? Waar moeten de huidige docenten tijd voor bijscholing vandaan halen?
Misschien de baan (weer) aantrekkelijker maken en er naar kijken waarom zoveel mensen afhaken of burn-outs krijgen ipv nog meer regeltjes en extra werkdruk.
Ik ben niet per se tegen, maar ben het er wel mee eens dat dit niet het eerste zou zijn wat nu aandacht verdient. Er zijn veel meer problemen in het onderwijs die imo belangrijker zijn dan dit.

Goof

Berichten: 28776
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Lerarenregister, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:46

Ik zou zo graag weer (veel) tijd willen hebben voor mijn leerlingen. Er moet tegenwoordig zoveel gebeuren en je tijd wordt zo opgeslokt dat ik iedere avond doodop op de bank plof en geen lessen meer voorbereid. Ik zou echt niet weten wanneer ik ook nog een register bij zou moeten houden.
Ik wil gewoon weer lesgeven en investeren in mijn leerlingen.

blubjes
Berichten: 83
Geregistreerd: 02-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:46

geen leerkracht, maar assistent.
Ik vraag me af waarom er weer iets bij zou moeten komen. Mijn collega's hebben het al druk genoeg, maken al genoeg uren voor school, doen thuis genoeg dingen voor school omdat het anders niet af komt. Waarom dan dit? Zorg liever voor meer geld om de klassen kleiner te maken (komen er gelijk een aantal banen bij :-) )
Zorg dan dat alles makkelijker en efficiënter kan, volgens mij gaat daar de kwaliteit van onderwijs maar vooral het welbevinden van de leerkrachten flink van omhoog.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:47

Ik vind het een beetje onzin. Als je ergens gaat solliciteren ziet de werkgever op je c.v of je bevoegd bent of niet. Momenteel volg ik weinig scholing. Ik heb 27 lesuren in 4 dagen en als ik naar een cursus wil dan moet ik lessen laten vervallen. Dat zie ik niet zitten. Wij hebben regelmatig studiedagen met gastsprekers e.d maar als ik dat allemaal weer moet gaan bijhouden dan blijf ik bezig.

Persoonlijk vind ik het een beetje lijken op de terugkom dagen van de knhs in december. Je hebt ooit je instructeursdiploma gehaald maar als je 25 euro per jaar betaald blijf je zogenaamd bijgeschoold.... sure... :list:

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Lerarenregister, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:24

Even advocaat van de duivel: dus jullie vinden het geen probleem als degene die jullie kinderen lesgeeft tussendoor 15 jaar iets anders gedaan heeft en niet meer up-to-date is? Die heeft immers ooit een diploma gehaald en is dus bevoegd.

Zo'n register hoef je echt niet veel werk van te hebben. In de zorg is dit al heel gewoon en bijscholingen en dergelijke worden voor een groot deel automatisch in het register opgenomen. Daar heb je echt geen gedoe van :n

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:33

gomir schreef:
Even advocaat van de duivel: dus jullie vinden het geen probleem als degene die jullie kinderen lesgeeft tussendoor 15 jaar iets anders gedaan heeft en niet meer up-to-date is? Die heeft immers ooit een diploma gehaald en is dus bevoegd.

Zo'n register hoef je echt niet veel werk van te hebben. In de zorg is dit al heel gewoon en bijscholingen en dergelijke worden voor een groot deel automatisch in het register opgenomen. Daar heb je echt geen gedoe van :n


Het probleem is dat er al nauwelijks tijd is voor hetgeen waar het om draait, het lesgeven. Er zijn veel dingen in het onderwijs die aangepakt zouden moeten worden en dit punt zou imo niet bovenaan moeten staan. Als ik om me heen kijk (met name basisonderwijs, ben minder bekend met vo) dan vraag ik me af waar mensen tijd vandaan zouden moeten halen voor bijscholing. Er is niemand om de gaten die dan ontstaan op te vangen.
Met het huidige lerarentekort mag je al blij zijn dat degene die nu je kinderen les geeft weliswaar 15 jaar iets anders heeft gedaan maar wel ooit een diploma heeft gehaald.

Goof

Berichten: 28776
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:42

gomir schreef:
Even advocaat van de duivel: dus jullie vinden het geen probleem als degene die jullie kinderen lesgeeft tussendoor 15 jaar iets anders gedaan heeft en niet meer up-to-date is? Die heeft immers ooit een diploma gehaald en is dus bevoegd.

Zo'n register hoef je echt niet veel werk van te hebben. In de zorg is dit al heel gewoon en bijscholingen en dergelijke worden voor een groot deel automatisch in het register opgenomen. Daar heb je echt geen gedoe van :n


Ik zie daar inderdaad geen probleem in. Het zal in die 15 jaar allemaal digitaler zijn geworden en de lesmethodes/ boeken zullen vernieuwd zijn, maar lesgeven blijft hetzelfde.
iemand die die ervaring heeft is dat echt niet vergeten na 15 jaar. Ja, het zal even wat meer tijd en energie kosten om weer te wennen en om lessen voor te bereiden, maar verder kan iemand zo weer meedraaien.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:49

Ik werk zelf fulltime in het speciaal basisonderwijs en mijn dagen zijn meer dan gevuld. Zo gevuld dat bijv. paardrijden of sociale dingen van ma t/m vrij erg moeizaam gaan. Simpelweg omdat mijn energie op is.
Een groot deel van die energie gaat niet op aan de kinderen maar vooral aan al het papierwerk, verplichte taken en overleg na schooltijd. Door nu nog eens een lerarenregister verplicht te stellen waar de leerkracht ook nog eens exact in moet vullen wat voor bijscholing hij volgt maak je deze baan echt niet meer gewild.
Wat leuk is om iedere dag de vrolijke snoetjes te zien waar je alles voor doet!
Kortom volledig faliekant tegen. Ik ben jaren geleden geregistreerd maar daarna niets meer mee gedaan.

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:51

Mmmm tja ik weet nog niet wat ik ervan moet denken. Ik heb mij iig nog niet geregistreerd.
Het is volgens mij onnodig.
Ze kunnen inderdaad meer geld steken in andere zaken.
Die nieuwe invalswet is ook zo ontzettend stom.

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Lerarenregister, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:01

voor het advocaatje van de duivel hier:
Ik zou het heel knap vinden als een leerkracht 15 jaar na het behalen van hun bevoegdheid niet meer up to date is. Studiedagen worden namelijk veelal gevuld met onderwijs vernieuwingen en hoe wij daarop kunnen anticiperen en het kunnen doorvoeren in de praktijk. Echter zijn de uren die gemaakt worden met studiedagen niet voldoende om de uren die het lerarenregister eist vol te maken.
Ook hier ernstig tegen het leraren register.
Ik zou niet weten waar ik naast mijn fulltime baan voor de klas en de hieraan extra verbonden taakuren nog tijd zou moeten vinden voor alle extra uren die verplicht gesteld worden. Ik vind namelijk niet dat mijn sociale leven hieronder moet gaan lijden.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Lerarenregister, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:06

Mijn sociale leven is al deels verblinden met mijn werk. Mails worden in de avonduren doorgenomen. Contact ouders ook. Met de komst van de mail is daar ook al iets mis gegaan. Er staat inderdaad nog heel wat verplichte studie voor. En maakt dat een betere leerkracht ?

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:06

Dit gaat volgend mij alleen maar leiden tot enorm veel uitval van lessen, om maar aan die uren te komen (of, iedere docent een vrije dag die je dan daaraan kunt opofferen?), maar hè, ze zijn wel lekker 'up-to-date'.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Lerarenregister, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:16

Prima, dan is het dus overbodig. Ik probeerde het vanuit een andere hoek te bekijken, maar in het onderwijs blijft alles blijkbaar gewoon voor eeuwig hetzelfde en is bijscholing niet nodig.

Ik heb maar 72-urige werkweken dus hier uiteraard alle tijd voor bijscholing. Mijn patienten wachten namelijk altijd gewoon tot ik terug ben met ziek worden :+

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Lerarenregister, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:22

Bijscholing is er bij ons in de vorm van studiedagen en naschoolse teamvergaderingen en daarbij externe deskundigen meer dan voldoende. Nav de tweejaarlijkse beoordeling van de inspectie worden in de jaarplanning gezet.
En persoonlijk zie ik mijn leven niet enkel als werken. Dus met een baan van 72 uur ga ik niet akkoord. Is ook tegen alle cao,s.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:24

Als de politiek de andere problemen aanpakt, krijg je meer ruimte en ga je jezelf wel bijscholen.

Was ooit geschiedenis docent, deed nooit wat met geschiedenis omdat ik er de tijd niet voor had.

Nu ik in een andere sector zit doe ik weer veel meer mee :+ .

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:26

Er is gewoon bijscholing in het onderwijs hoor, bijv. tijdens studiedagen, vergaderingen, etc. Maar wat als er volgens dat lerarenregister aan een bepaald aantal uren qua bijscholing voldaan moét worden, ongeacht inhoud? Als ik om me heen kijk is daar simpelweg geen extra tijd voor ook al zouden er genoeg leerkrachten zijn die meer bijscholing willen. In mijn eigen ervaring ben je als leerkracht sowieso zelf al heel veel bezig met bijscholing. Als je denkt dat het werk van een leraar er op zit zodra ze vertrekken van school dan verkijk je je daar flink op. Ik studeer ervoor en kom zelf uit een gezin van leerkrachten, en dat is geen 40 urige werkweek maar thuis gaat het gewoon door, ook in het weekend (al het voorbereiden (incl bijscholing), nakijken etc).
En gezien het tekort aan leraren is het op veel scholen ook geen optie om leraren te laten bijscholen tijdens de schooluren, want wie moet er dan voor de klas? Het is soms al nauwelijks te doen om vervanging te vinden als er een keer een leraar ziek is. En je kunt die kinderen en ouders moeilijk zeggen: kom maar op zondag terug, de leerkracht is even naar bijscholing.
Het zou helemaal niet eeuwig hetzelfde moeten blijven in het onderwijs, er zijn namelijk aardig wat problemen imo, maar dan moeten die wel aanpakt worden en dat gaat niet gebeuren op deze manier.

Goof

Berichten: 28776
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:49

gomir schreef:
Prima, dan is het dus overbodig. Ik probeerde het vanuit een andere hoek te bekijken, maar in het onderwijs blijft alles blijkbaar gewoon voor eeuwig hetzelfde en is bijscholing niet nodig.

Ik heb maar 72-urige werkweken dus hier uiteraard alle tijd voor bijscholing. Mijn patienten wachten namelijk altijd gewoon tot ik terug ben met ziek worden :+


Rare sneer >;)

Onderwijs heeft ook bijscholing, uiteraard. Erg veel zelfs. Bijeenkomst hier, cursus daar.
maar de basis blijft hetzelfde, als je kan lesgeven en orde houden kun je dat over 15 jaar ook. En wat er inhoudelijk verandert bijvoorbeeld in nieuwe methodes of leerlingvolgsystemen of programma's is zo op te pakken.

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:01

Ik heb 2 jaar als onderwijsassistent gewerkt en ben nu begonnen met de PABO. Dit omdat ik bevoegd voor de klas wil staan, wat ik als onderwijsassistent ook al deed maar nog niet helemaal bevoegd was.

Ik zie persoonlijk het nut niet in van zo'n lijst. Het lijkt me niet dat je daarmee de tekorten aan leerkrachten oplost bijvoorbeeld. Er komen niet ineens meer leerkrachten bij door zo'n lijst in te gaan vullen.
Er ligt al zoveel druk op de leerkrachten met alles wat er vanuit de regering bij moet aan papierwerk invullen en alle plannen en weet ik veel wat niet meer.
De leerkracht heeft al amper tijd om extra tijd te besteden aan leerlingen die dit nodig hebben, dit vind ik zo jammer.
Daarnaast zijn er heel veel bijscholingsmomenten in een jaar voor de leerkrachten. De leerlingen hebben dan een dag vrij omdat de leerkrachten weer een of andere bijscholing hebben. En wat ik van collega's hoorde is dat een groot deel van die bijscholingen geen toegevoegde waarde hadden.
Dan lijkt het mij veel slimmer om die bijscholingen allemaal eens aan te gaan pakken zodat de leerkrachten daar echt wat aan hebben.

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:02

Met fulltime in het basisonderwijs staan gaat er al veeeel tijd buiten mn werkuren om zoals rapporten schrijven, oudergesprekken invoeren, hulpplannen maken etc.

Op studiedagen krijgen we al bijscholing en nu moet je dan ook nog extra jezelf bijscholen buiten die tijd om.
Zou niet weten waar ik de tijd vandaan haal.. maar volg nu dus idd n cursus om toch maar vast punten te sparen. Op woensdag van 1900 tot 2100...

Ik ben dus tegen en zie veel liever een klassen assistent als extra hulp voor zowel leerkracht als kind.

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:04

Jolene85 schreef:
Met fulltime in het basisonderwijs staan gaat er al veeeel tijd buiten mn werkuren om zoals rapporten schrijven, oudergesprekken invoeren, hulpplannen maken etc.

Op studiedagen krijgen we al bijscholing en nu moet je dan ook nog extra jezelf bijscholen buiten die tijd om.
Zou niet weten waar ik de tijd vandaan haal.. maar volg nu dus idd n cursus om toch maar vast punten te sparen. Op woensdag van 1900 tot 2100...

Ik ben dus tegen en zie veel liever een klassen assistent als extra hulp voor zowel leerkracht als kind.


De klassenassistent of onderwijsassistent zou inderdaad veel meer ingezet moeten worden!

Supervixen

Berichten: 12833
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:12

Ik ben tegen. Ik ben veel te veel bezig met naar mijn idee onzinnige administratie. Elke scheet die een kind doet moet gesignaleerd, er moet een plan op en er moet geëvalueerd worden. Bij kinderen met een arrangement gaat het ook nog eens in drievoud en moet het met deskundigen nog eens onder de loep genomen worden. Tenminste, dat gevoel heb ik. Met de nieuwe cao mogen we 8 uur per dag werken, maar dat is al onhaalbaar. Laat staan als we nog meer administratie moeten doen. Bijscholing vind ik prima, maar er is maar 500 euro per fulltime functie beschikbaar per drie jaar. Daar moet ook nog eens de invaller van betaald worden als je onder schooltijd weg moet. Schiet ook lekker op dus.
Kortom,de prioriteiten mogen wel anders liggen.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:51

Wat mij vooral tegen de borst stuit is het idee van bovenaf dat docenten steeds bijscholing nodig hebben. Alsof we niet competent zijn en niet het beste willen voor onze leerlingen. Niet ons beste geven aan onze leerlingen.
De betutteling!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:01

Goof schreef:
Ik wil gewoon weer lesgeven en investeren in mijn leerlingen.


Exact dit. Ik ben gek op mijn vak, mijn leerlingen en mijn collega's. Maar als deze zoveelste onbenullige, tijdrovende bezigheidstherapie wordt doorgevoerd, overweeg ik serieus om in een andere sector te gaan werken. Weer een bevoegde docent minder. :o

Voor de advocaat van de duivel:

Naast wat hier al gezegd is over de basics van werken in het onderwijs, neem ik aan dat als je 15 jaar er tussenuit geweest bent, dit ook te zien is in je cv. De rector/afdelingsleider/personeelsmanager van de school waar je solliciteert, kan dit dus zien en een afweging maken of je desalniettemin gewoon de draad weer op kunt pakken? Klassenmanagement blijft hetzelfde en de lesstof ook. Alleen de manier waarop (methode, digitale leeromgeving etc.) is wellicht verandert, maar die is vaak ook anders per school, dus dan zou diezelfde moeilijkheid spelen iedere keer dat een doent van werknemer wil switchen. ;)

Supervixen

Berichten: 12833
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Lerarenregister, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:51

VeranderD. ;)