NS moet zwaan uit lijden verlossen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:19

prugelpiet schreef:
Ik snap het niet, draait die vent nou de nek van de zwaan om voordat ie m over de reling gooit of kwakt ie m er gewoon overheen in de hoop dat ie wel dood gaat?

Zover ik lees het eerste gelukkig ;)

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:22

Nouja.. Als het dier dood is, is het toch niet zo'n probleem om hem over de railing te gooien. Als hij anders in de weg zou liggen had ik het net zo gedaan. Beestje is helaas toch dood, die merkt er niks meer van. Bij Rendac worden dieren ook met een grijpmachine opgetakeld en in een grote maalmachine gedropt, dat is ook niet bepaald eervol.

Wanneer de zwaan zwaargewond was, vind ik dat de machinist goed gehandeld heeft. Hij maakt echt niet voor zijn plezier een zwaan af, dat doe je alleen wanneer het dier zichtbaar lijdt en er geen redden meer aan is. Ik heb zelf ook wel eens een aangereden eend een handje geholpen omdat hij aangereden was en lag te gillen in de berm. Beestje lag dood te bloeden en de ingewanden hingen eruit. Het is heel erg naar en moeilijk, maar laten lijden vond ik geen optie. :( Hoe verschrikkelijk het ook is om te doen, het is soms wel beter.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:25

Joaltijd schreef:
prugelpiet schreef:
Ik snap het niet, draait die vent nou de nek van de zwaan om voordat ie m over de reling gooit of kwakt ie m er gewoon overheen in de hoop dat ie wel dood gaat?

Zover ik lees het eerste gelukkig ;)

Ik vroeg het me ook af, omdat het op het filmpje lijkt alsof de zwaan nog leeft terwijl hij over de reling wordt gekwakt..

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:28

Wat ik heb gelezen vanuit de NS is dat het dier al aan het doodbloeden was. Er stond in de tekst dat het bloed ''eruit spoot''.
Dat over de reling gooien is misschien niet nodig geweest, een stukje verderop in de bosjes was prettiger geweest.
En ondanks dat mensen het harteloos vinden; (en hier zullen veel mensen het niet mee eens zijn) ik denk dat het veel beter is om een dier wat toch al langzaam aan het doodgaan is, uit zijn lijden te verlossen, dan het hele treinverkeer te ontregelen om een dierenambulance te bellen, die wellicht helemaal niet daar kan komen waar de trein stond.

7ofhearts

Berichten: 2757
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:31

Zwanen zijn enorm sterke dieren, in die zin dat het geen mus is die je de nek om draait Ik hoop dan ook dat de heren van wanten wisten en het de laatste minuten voor het sterven van de zwaan niet onnodig vervelend hebben gemaakt.
Mijn motto is als je iets moet doden, doe het dan snel. ( fijn als je dan de kneepjes van het vak kent )
Ik heb wel eens een stel toeschouwers gezien die dat probeerde te doen bij een aangereden eend.......dat werd zó klungelig uitgevoerd dat ik er misselijk van ben weg gelopen, kon er niet langer naar kijken.
Dat beest is écht béétje voor béétje dood gegaan.

Dat over de reling gooien vind ik inderdaad niet fijn uitzien.
Had ik subtieler aangepakt.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:51

Ja, als het dier z'n nek om is gedraaid en toen dood over de reling is gegooid. Waarom niet.

Als die nog wel leefde wordt het een ander verhaal en vind ik het ook niet kunnen.

Maar tegenwoordig staat iedereen al met z'n mobieltje klaar om alles te filmen, daarbij heeft iedereen er maar commentaar op zonder context of geschiedenis ervan te weten en weet iedereen vanachter z'n schermpje wel hoe die het zou doen.. vooral op Facebook heb je de alwetende :z
Dus nu zijn deze twee mannen de boosdoeners

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:01

Ik werk zelf op de dierenambulance en maak dus nog al eens aangereden vogels mee waaronder ook zwanen.
Die breuken zijn niet mis en zitten soms verstopt onder de veren. Je ziet bloed maar je kan het nog net ff niet vinden. En als je het uiteindelijk gevonden hebt zie je 2 botten uitsteken.

Dan moet zo'n dier eerst in een zwanen tas. Vervolgens in de auto naar de dichtsbijzijnde DA als die dan net niet bezig is met een spoed operatie waardoor je weer moet uitwijken naar een ander.
Of je bent onderweg en je krijgt zelf een spoedmelding...aangereden kat en die leeft nog dan moet je daar toch echt heen.

Dan zit de zwaan rustig een uur in de auto alvorens het een DA ziet die dan ook nog veel moeite moet doen om het dier in te laten slapen. Er zijn DA die nog nooit een zwaan hebben laten inslapen.
Spuit in de buikholte kan heel lang duren en een ader aanprikken in de voet kan ook wel eens heel lastig zijn zeker bij veel bloedverlies. Sommige dierenartsen spuiten achter in het hoofd....dat is echt geen prettig gezicht maar wel de snelste manier.

Nee ik heb geen probleem met wat het trein personeel heeft gedaan. Sterker nog ik wou dat meer mensen dat eens deden. Ik haal vaak genoeg vogels op met de meest afschuwelijke breuken en dan moet zo'n beest eerst nog mee in een caddy naar een DA.
Het is super dat de mensen bellen hoor daar zijn we immers voor maar soms zou het beter zijn als de vinder gelijk de nek omdraait.

Echter is de nek omdraaien wel een kunst dat moet je kunnen , praktisch gezien dan.

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:08

Ik heb het filmpje gezien en gelezen wat het personeel zei dat hij aan het leegbloeden was. Dan vind ik het echt alleen maar goed als zo'n dier iets sneller geholpen wordt. Alleen vond ik het lastig te zien of hij levend of dood over de reling gegooid werd. Levend vind ik niet kunnen, dood.. tja het ziet er niet zo aangenaam uit, maar als hij dood was merkt hij er niks meer van.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:09

Ik snap werkelijk waar de ophef niet. Als ze gewoon waren door gereden waren het ook harteloze rotzakken geweest, maar op het moment dat ze het dier uit hun lijden verlossen is het ook niet goed.
Sommige mensen zijn echt onmogelijk te begrijpen.

Tis maar goed dat de meeste mensen niet weten hoe het in bijv. Australië gaat met aangereden kangaroos..

Ik ben iig blij dat er mensen zijn die dieren uit hun lijden durven te verlossen, scheelt een hoop dieren leed.

Brainless

Berichten: 29730
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:10

Azmay schreef:
Dat zit mij ook dwars ja, iemand met hart voor dieren (en dus beter inschattingsvermogen) zou hem respectvoller ergens heen hebben gedaan en niet over de reling hebben gesmeten.

Hier gaan dode muizen en hamsters gewoon in de container.
En ja; wij hebben zeker hart voor dieren.
Maar dood is dood.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:21

Froukje schreef:
Ik snap werkelijk waar de ophef niet. Als ze gewoon waren door gereden waren het ook harteloze rotzakken geweest, maar op het moment dat ze het dier uit hun lijden verlossen is het ook niet goed.
Sommige mensen zijn echt onmogelijk te begrijpen.

Tis maar goed dat de meeste mensen niet weten hoe het in bijv. Australië gaat met aangereden kangaroos..

Ik ben iig blij dat er mensen zijn die dieren uit hun lijden durven te verlossen, scheelt een hoop dieren leed.

Ik moet zeggen dat ik niemand zie die negatieve reacties geeft eigenlijk, zowat alle reacties die ik vandaag heb gezien zijn positief naar de machinist toe. Dus volgens mij zijn de meesten het er wel mee eens.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:24

Heb je de reacties op facebook gezien? Die machinist heeft de vreselijkste verwensingen naar z'n hoofd gekregen.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:28

Froukje schreef:
Heb je de reacties op facebook gezien? Die machinist heeft de vreselijkste verwensingen naar z'n hoofd gekregen.

Serieus? Ik had daar een aantal reacties gezien maar ik zag vooral positieve reacties.

Dan heb ik te snel geoordeeld, die negatieve reacties heb ik niet gezien. Wel heel naar dat die machinist die verwensingen heeft gekregen, die mensen hadden er zelf maar gestaan. Ik ben benieuwd wat zij hadden gedaan

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:45

Ik kijk het filmpje niet.. maar ik lees dat de zwaan de nek werd omgedraaid.. Zwanen zijn toch enorm grote, sterke vogels.. die draai je niet zomaar de nek om, en lukt het je wel, is de kans dan niet groot dat je wel de nek breekt maar het dier er niet direct aan dood gaat?
Dus dan gooi je een zwaargewond dier met gebroken nek over een railing, wat misschien niet eens dood is en wie weet daarna nog verder spartelt?! Dat klinkt niet erg diervriendelijk.
Als 'het bloed eruit spuit' dan is dat breken van de nek met de kans dat het niet lukt nogal onnodig lijkt me, zo'n dier verliest snel het bewustzijn.. Dan had ik hem voorzichtig aan de kant gelegd en iemand van de DB gebeld.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:46

Brainless schreef:
Azmay schreef:
Dat zit mij ook dwars ja, iemand met hart voor dieren (en dus beter inschattingsvermogen) zou hem respectvoller ergens heen hebben gedaan en niet over de reling hebben gesmeten.

Hier gaan dode muizen en hamsters gewoon in de container.
En ja; wij hebben zeker hart voor dieren.
Maar dood is dood.


Hier gaan die ook de kliko in, maar niet met een rotgooi. En dan maakt het mij niet uit of het een wilde muis uit een klem was of een huisdier, dat laatste beetje respect gun ik ze allemaal.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:05

Afbeelding
De zwaan hebben we Prorailtje genoemd, moesten er nog best moeite voor doen voor we haar uit het spoor hadden gehaald :P

Als we de zwanen kunnen redden dan doen we dat bij de NS! Heb zelf al vaker een dier uit zn lijden moeten verlossen, en de zwaan uit het filmpje bleek al niet meer te redden zijn.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:21

Nek om draaien of oplappen. Niet naar beneden laten vallen in de hoop dat ie sterft. Dat verdient niemand, ook geen dier.

De harteloosheid stoort mij. En alles oplappen hoeft zeker niet, maar lijden ook niet

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:24

Jolandaa_ schreef:
Nek om draaien of oplappen. Niet naar beneden laten vallen in de hoop dat ie sterft. Dat verdient niemand, ook geen dier.

De harteloosheid stoort mij. En alles oplappen hoeft zeker niet, maar lijden ook niet


De machinist heeft eerst de nek omgedraaid en hem toen hij dood was over de railing gegooid om het spoor weer vrij te maken. Naar mijn idee heeft hij de zwaan zo veel mogelijk lijden bespaard.

Brainless

Berichten: 29730
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:24

Jolandaa_ schreef:
Nek om draaien of oplappen. Niet naar beneden laten vallen in de hoop dat ie sterft. Dat verdient niemand, ook geen dier.

De harteloosheid stoort mij. En alles oplappen hoeft zeker niet, maar lijden ook niet

Hij is pas na zijn nek omdraaien (en dus dood) naar beneden gegooid.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:28

Ah, ik heb straks iets zitten lezen dat dat niet gebeurd was, dat hij gewond naar beneden is gegooid. Mijn excuses. Maar dan nog zo weggooien. Mag dat ? In de natuur zal het ook gebeuren. Had t dan naar t rendac gebracht ofzo

Anoniem

Re: NS moet zwaan uit lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:33

Top dat NS zich zo inzet voor dieren.

Voor rest snap ik hoeveelheid kritiek niet. Ben ook erg benieuwd of die zelfde mensen vervolgens wel vlees kopen en eten van dieren die niet zo tof leven hebben gehad?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:34

Natuurlijk, een dode zwaan meenemen naar de rendac. Hoe zie je dat voor je? En bij het tegenargument dat Rendac dieren ophaalt, er lopen heel wat kilometers spoor door niet zo heel goed bereikbaar gebied...

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:39

Dreamybol schreef:
Natuurlijk, een dode zwaan meenemen naar de rendac. Hoe zie je dat voor je? En bij het tegenargument dat Rendac dieren ophaalt, er lopen heel wat kilometers spoor door niet zo heel goed bereikbaar gebied...


Nou gewoon in de kofferbak er naar toe brengen?

Brainless

Berichten: 29730
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:40

Jolandaa_ schreef:
Dreamybol schreef:
Natuurlijk, een dode zwaan meenemen naar de rendac. Hoe zie je dat voor je? En bij het tegenargument dat Rendac dieren ophaalt, er lopen heel wat kilometers spoor door niet zo heel goed bereikbaar gebied...


Nou gewoon in de kofferbak er naar toe brengen?

Van de trein?!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:44

Jolandaa_ schreef:
Dreamybol schreef:
Natuurlijk, een dode zwaan meenemen naar de rendac. Hoe zie je dat voor je? En bij het tegenargument dat Rendac dieren ophaalt, er lopen heel wat kilometers spoor door niet zo heel goed bereikbaar gebied...


Nou gewoon in de kofferbak er naar toe brengen?


Reis je weleens per trein? De machinist zit echt niet zo heel ruim dat daar nog een dode zwaan bij past en op het balkon lijkt me ook niet heel geschikt met oog op reizigers, doorstroom en evt. kinderen.

*mijn God, ik reis per rolstoel, zie me het balkon al moeten delen met een dood dier*