Halal eten, waarom wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12859
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 05:20

Ik eet wel eens halal vlees, omdat ik wel eens met een turkse collega uit eten ga. Dit is zo'n twee keer per jaar. Verder ben ik het afgelopen jaar minder vlees gaan eten, dat staat er dan wel weer tegenover. Ik kies vaker voor een vleesvervanger of eet paddestoelen ipv vlees.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:09

Ik ben er geen fan van, maar laatst ging ik bij iemand eten die ik dacht new york pizza ging bestellen en ik geloof dat het min of meer allemaal halal was of dat het vlees bijvoorbeeld beschreven was als ham maar eigenlijk kalkoen was enzovoorts. Je ontkomt er soms bijna niet aan.

Edit lees net dat toevallig echt bijna hetzelfde op de vorige pagina staat.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:21

Bij de ene methode voelt een dier de halssnede en het bloeden niet, bij de andere wel. Boeit niet hoevéél meer het dier lijdt. Dat slachten verdoofd kan is al reden genoeg om niet onverdoofd te slachten. Het leed moet zoveel mogelijk beperkt worden. Dat zijn we dieren minstens verschuldigd door ze al op te eten.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:59

Geryon schreef:
Bij de ene methode voelt een dier de halssnede en het bloeden niet, bij de andere wel. Boeit niet hoevéél meer het dier lijdt. Dat slachten verdoofd kan is al reden genoeg om niet onverdoofd te slachten. Het leed moet zoveel mogelijk beperkt worden. Dat zijn we dieren minstens verschuldigd door ze al op te eten.


Is die verdoving omkeerbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:01

Goof schreef:
Ik ben tegen, het idee van het leed van het dier alleen al.
Maar aan de andere kant eet ik ook plofkip, dus ik heb eigenlijk geen recht van spreken :') :')


Typerende reactie ook, voor de meeste mensen. Huilen, huilen, het idee van leed alleen al, zooo zielig. Maar tegelijk weetikwat wegproppen in je mond aan dierenleed, en daar dan zo luchtig en lacherig mee om gaan. Te bizar voor woorden natuurlijk.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:23

nuscaniels schreef:
Als ik het goed begrijp is een dier die met een pin geslacht wordt hersendood en men gaat er dan vanuit dat het dier minder last heeft van het slachten dan bij het doorsnijden.
Nou begreep ik van het donortopic dat hersendood niet inhield dat mensen niets meer meekrijgen. Hoe moet ik dat verschil dan zien?


als je mijn reacties in dat topic leest, dan zul je ook begrijpen waarom ik voor een pin ga.

zowieso is keel doorsnijden eventueel in combinatie met stikken in eigen bloed langduriger.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:24

Ik ben finaal tegen halal slachten.
Dat bewust leegbloeden is leed wat niet nodig is.
En ik vind het ook vreemd dat de regering dit toestaat. Ik ben een tijdje nauwer betrokken geweest bij dierenlaboratoria. Als daar men wilde dat een dier leegbloedde was het verplicht om het eerst onder anesthesie te brengen. Anders was het doden te veel leed voor het dier. Het dier zou dat te veel meekrijgen van zijn dood. Deze regel is geplaatst door de regering. Ik vind het vreemd waarom ons slachtvee wel die dood moet ondergaan maar ons onderzoeksvee dan weer niet. Waarom gewoon beide niet? Religie ? Wat een achterhaalde reden.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:37

Mixje90 schreef:
Geryon schreef:
Bij de ene methode voelt een dier de halssnede en het bloeden niet, bij de andere wel. Boeit niet hoevéél meer het dier lijdt. Dat slachten verdoofd kan is al reden genoeg om niet onverdoofd te slachten. Het leed moet zoveel mogelijk beperkt worden. Dat zijn we dieren minstens verschuldigd door ze al op te eten.


Is die verdoving omkeerbaar?


Waarom moet de verdoving omkeerbaar zijn? zodat de slachter zich kan bedenken en de koe vrij kan laten?
Die koe in kwestie is net als al het vee in Nederland verzekerd van een einde in het slachthuis.
Ik vraag me ook af of het wel mag, je bedenken bedoel ik als de koe/schaap/geit eenmaal in het slachthuis is mag je dan als eigenaar zeggen nee ik neem hem weer mee naar huis?
En als je je na aflevering in het slachthuis en de daarbij horende papierwinkel niet meer kan bedenken is dan de discussie over de omkeerbaarheid van de verdoving niet gelijk van tafel?
Wat is dan het argument om dieren nodeloos te laten lijden?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:28

alex66 schreef:
Waarom moet de verdoving omkeerbaar zijn? zodat de slachter zich kan bedenken en de koe vrij kan laten?
Die koe in kwestie is net als al het vee in Nederland verzekerd van een einde in het slachthuis.
Ik vraag me ook af of het wel mag, je bedenken bedoel ik als de koe/schaap/geit eenmaal in het slachthuis is mag je dan als eigenaar zeggen nee ik neem hem weer mee naar huis?
En als je je na aflevering in het slachthuis en de daarbij horende papierwinkel niet meer kan bedenken is dan de discussie over de omkeerbaarheid van de verdoving niet gelijk van tafel?
Wat is dan het argument om dieren nodeloos te laten lijden?


1 simpele vraag en 10 vragen als reactie en 0 antwoord.
Waarom beantwoord je niet gewoon de vraag?
Of zal nu ook weer met 10 vragen reageren? Kunnen we net zo goed 10 pagina's vullen met vraagtekens.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:53

alex66 schreef:
Waarom moet de verdoving omkeerbaar zijn? zodat de slachter zich kan bedenken en de koe vrij kan laten?
Die koe in kwestie is net als al het vee in Nederland verzekerd van een einde in het slachthuis.
Ik vraag me ook af of het wel mag, je bedenken bedoel ik als de koe/schaap/geit eenmaal in het slachthuis is mag je dan als eigenaar zeggen nee ik neem hem weer mee naar huis?
En als je je na aflevering in het slachthuis en de daarbij horende papierwinkel niet meer kan bedenken is dan de discussie over de omkeerbaarheid van de verdoving niet gelijk van tafel?
Wat is dan het argument om dieren nodeloos te laten lijden?


Ik breng zelf mijn varkens (dus niet halal :P ) en kippen naar de slacht toe en tot op de seconde voor het slachten mag ik mij bedenken en zeggen dat ik toch niet wil dat mijn dier word geslacht. Het is mijn dier en dat blijft het ook na het slachten.
Voor dieren uit de bio industrie ligt dit anders. Die worden niet door de boer aan het slachthuis aangeboden, maar worden opgekocht en daarna naar het slachthuis gebracht. Veel slachthuizen zijn ook vleeshandelaren.

Ikzelf eet geen halal vlees en zal mijn dieren ook nooit halal laten slachten.
Ik breng mijn kippen naar een slachterij waar ze eerst worden verdooft met stroom voordat ze worden geslacht. Zelf doen kan, maar dit is een veel netter einde dan wanneer ik het zelf in onze schuur doe (en veeeel minder werk).

Als ik hanen/geiten/kalkoenen/ganzen op marktplaats aanbied dan verkoop ik deze ook niet aan mensen met buitenlandse namen.
Heb al te vaak meegemaakt dat mensen kwamen kijken en begonnen te klagen dat de dieren niet groot/vet genoeg waren en bij de vraag waar ze werden gehouden was er geen antwoord.
Ik heb er geen problemen mee dat mijn dieren worden geslacht door de nieuwe eigenaren, maar ik heb er wel problemen mee als dat in een badkuip op een flatje drie hoog achter gebeurt.

(Ik heb trouwens laatst wel 2 hanen verkocht aan een Turkse man, deze vertelde eerlijk dat hij ze eerst in zijn moestuin bij zijn hennen zou laten lopen en dat ze daarna waarschijnlijk werden geslacht.)

Spoiler:
Als iemand met een buitenlandse naam belt over een advertentie op marktplaats is mijn vriend altijd zo'n pestkop om te zeggen dat de dieren net verkocht zijn, maar we nog wel varkens te koop hebben :')

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:57

Mixje90 schreef:
Geryon schreef:
Bij de ene methode voelt een dier de halssnede en het bloeden niet, bij de andere wel. Boeit niet hoevéél meer het dier lijdt. Dat slachten verdoofd kan is al reden genoeg om niet onverdoofd te slachten. Het leed moet zoveel mogelijk beperkt worden. Dat zijn we dieren minstens verschuldigd door ze al op te eten.


Is die verdoving omkeerbaar?


Ik denk dat moslims de pin/verdoving maar gewoon moeten gaan zien als deel van het proces van het slachten en ze zich daarvoor maar moeten bedenken, aangezien dat de reden voor het onverdoofd slachten zou zijn.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:26

Elise_0o schreef:
Ik denk dat moslims de pin/verdoving maar gewoon moeten gaan zien als deel van het proces van het slachten en ze zich daarvoor maar moeten bedenken, aangezien dat de reden voor het onverdoofd slachten zou zijn.


uhm hallal slachten is nog onvriendelijker hoor, zou dan dus beginnen met 'de joden'.

het gaan niet om de meest humane manier, maar op een manier die bij hun cultureel denkgoed hoort.
wij kunnen daarvan zeggen het is inhumaan en we keuren het af, omdat het dierenleed met zich mee brengt.. maar je kunt niet zeggen 'ze moeten het maar anders zien'.

wij hebben regels waar volgens wij slachten.. En er zullen ook best diervriendelijkere manieren zijn dan dat. maar die regels zijn opgesteld en daar handelen we naar omdat dit zo hoort..

net als mensen die hallal slachten en koosjer slachten een set van regels hebben op welke manier er geslacht hoort te worden..


want als je zegt 'ze moeten maar zien dat het onderdeel uitmaakt van' is dat best een hypocriete manier van denken, want ook 'onze manier' van slachten brengt lijden met zich mee.. Het is wellicht iets minder lijden, alhoewel, bij hallal moet het dier ook een goed leven gehad hebben, anders is het misschien hallal geslacht, maar is het dus geen hallal vlees (daarom zoeken veel moslims ook hun eigen schaap uit, zodat ze zich kunnen verzekeren dat het dier een 'goed' leven heeft gehad.. voor zover mogelijk).. 'Wij daarentegen' weten niet of nauwelijks iets af van de oorsprong van ons dier.

Nee, als je het echt diervriendelijk wilt doen dan, met 'het minste lijden'. dan moet je of geen vlees eten, of als je vlees eet.. Zelf je dier selecteren.. het ter plekke en afgezonderd van de rest, buiten het zicht van een kudde, en op een plek waar niet eerder geslacht is een pistool met een ontploffende kogel tegen zowel het hoofd en het hart plaatsen en het dier afschieten.. dan weet je zeker dat je de grootste schade in de hersenen aanricht en het hart gelijk stopt.

je kunt gewoon niet zomaar aankomen met 'mijn manier is minder erg dan het jouwe, dus jij moet mijn manier overnemen'.


ik ben een gematigde vleeseter, ben mij bewust dat er een bepaalde mate van lijden plaatsvind daarvoor.. zowel tijdens het leven als de weg naar de dood, als de dood zelf. En vind voor mijzelf de mate waarin een dier geleden heeft op de huidige manier voor mijzelf binnen de perken (van het vlees dat ik dus verkies), om de morele afweging om vlees te eten te maken.. Ik kies er wel zoveel mogelijk om vlees te eten waar het lijden minimaal is, en ik sta erachter dat er in de producten die ik wel af en toe uit de supermarkt zit, hallal of koosjer geslacht vlees kan zitten.. Mijn morele overweging daarbij is, als het dier dan toch al geslacht is omdat er mensen zijn die hallal of koosjer willen eten/leven, dan graag alles verbruiken van het dier.. dus gooi de rest dan maar door het gehakt.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:48

elenaMM77 schreef:
Elise_0o schreef:
Ik denk dat moslims de pin/verdoving maar gewoon moeten gaan zien als deel van het proces van het slachten en ze zich daarvoor maar moeten bedenken, aangezien dat de reden voor het onverdoofd slachten zou zijn.


uhm hallal slachten is nog onvriendelijker hoor, zou dan dus beginnen met 'de joden'.

het gaan niet om de meest humane manier, maar op een manier die bij hun cultureel denkgoed hoort.
wij kunnen daarvan zeggen het is inhumaan en we keuren het af, omdat het dierenleed met zich mee brengt.. maar je kunt niet zeggen 'ze moeten het maar anders zien'.

wij hebben regels waar volgens wij slachten.. En er zullen ook best diervriendelijkere manieren zijn dan dat. maar die regels zijn opgesteld en daar handelen we naar omdat dit zo hoort..

net als mensen die hallal slachten en koosjer slachten een set van regels hebben op welke manier er geslacht hoort te worden..


want als je zegt 'ze moeten maar zien dat het onderdeel uitmaakt van' is dat best een hypocriete manier van denken, want ook 'onze manier' van slachten brengt lijden met zich mee.. Het is wellicht iets minder lijden, alhoewel, bij hallal moet het dier ook een goed leven gehad hebben, anders is het misschien hallal geslacht, maar is het dus geen hallal vlees (daarom zoeken veel moslims ook hun eigen schaap uit, zodat ze zich kunnen verzekeren dat het dier een 'goed' leven heeft gehad.. voor zover mogelijk).. 'Wij daarentegen' weten niet of nauwelijks iets af van de oorsprong van ons dier.

Nee, als je het echt diervriendelijk wilt doen dan, met 'het minste lijden'. dan moet je of geen vlees eten, of als je vlees eet.. Zelf je dier selecteren.. het ter plekke en afgezonderd van de rest, buiten het zicht van een kudde, en op een plek waar niet eerder geslacht is een pistool met een ontploffende kogel tegen zowel het hoofd en het hart plaatsen en het dier afschieten.. dan weet je zeker dat je de grootste schade in de hersenen aanricht en het hart gelijk stopt.

je kunt gewoon niet zomaar aankomen met 'mijn manier is minder erg dan het jouwe, dus jij moet mijn manier overnemen'.


ik ben een gematigde vleeseter, ben mij bewust dat er een bepaalde mate van lijden plaatsvind daarvoor.. zowel tijdens het leven als de weg naar de dood, als de dood zelf. En vind voor mijzelf de mate waarin een dier geleden heeft op de huidige manier voor mijzelf binnen de perken (van het vlees dat ik dus verkies), om de morele afweging om vlees te eten te maken.. Ik kies er wel zoveel mogelijk om vlees te eten waar het lijden minimaal is, en ik sta erachter dat er in de producten die ik wel af en toe uit de supermarkt zit, hallal of koosjer geslacht vlees kan zitten.. Mijn morele overweging daarbij is, als het dier dan toch al geslacht is omdat er mensen zijn die hallal of koosjer willen eten/leven, dan graag alles verbruiken van het dier.. dus gooi de rest dan maar door het gehakt.


Ik had het over halal slachten, misschien had ik moeten zeggen de joden en de moslims?

Het verschil tussen de manier waarop wij slachten en de manier waarop hun slachten, is dat wij niet vastzitten aan godsdienstelijke regeltjes.
Ik geloof dat als er een nog betere/minder pijnlijke/humanere manier van slachten word ontdekt, dat deze bij ons in de loop van de tijd door word gevoerd, omdat het gewoon beter voor het dier is.
Moslims/joden zullen dit niet doen omwille van het geloof en dat vind ik een kwalijke zaak.

Mjn dieren hebben trouwens ook een goed leven gehad voordat ze worden geslacht. Als dit iets is wat je belangrijk vind dan is het vrij simpel om vlees te kopen waarvan je weet waar het vandaan komt en hoe en zelfs waar het is geslacht.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:24

Niet iedere slachterij slacht ook halal, als wij een koe voor de slacht wegdoen gaat deze dus ook niet naar zo'n slachterij omdat ik het risico niet wil nemen. Daarna gaat het naar een ambachtelijke slager bij ons in de buurt die er pakketten van maakt. Opladen en transport gebeurt ook gewoon in alle rust, opladen doet mijn man overigens altijd zelf. Er zijn echt wel handelaren die gewoon netjes met het vee omgaan, net als slagers.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:34

Ik snap eigenlijk niet goed waarom een verbod op halal/kosjer slachten een aantasting zou zijn in iemands vrijheid van religie? Dat is iets wat steeds weer aangevoerd wordt, maar gaat natuurlijk nergens over.
Het is niet verplicht om vlees te eten, dan kunnen ze dus gewoon de keus maken tussen dezelfde koe/geit/schaap/kip als ze normaal gegeten zouden hebben (en die eigenlijk nooit verantwoord is naar de religieuze regels), maar dan mét verdoving, of geen vlees. Ik kan me niet voorstellen dat in welk heilig boek dan ook staat dat je een bepaald aantal grammen vlees moet eten om bij god in de gratie te blijven.

Ik ben zelf zeer zeker tegen onverdoofde slacht van grotere dieren. Bij kippen schijnt het qua lijden niet veel verschil te maken, het op de kop hangen voor een regulier geslachte kip is ook een lijdensweg. (Kippen hebben geen middenrif, dus de ingewanden rusten dan op longen en hart gedurende de tijd die ze op de kop hangen. Ook schijnt de stroomstoot vaak niet sterk genoeg te zijn om het bewustzijn te verliezen, omdat een zwaardere klap bloedingen in het vlees kan veroorzaken waardoor de consument het misschien niet meer zou willen). Nu moet ik zeggen dat ik mijn overtollige kippen en kalkoenen ook onverdoofd slacht, ik pak ze bij de voedertijd op, zet ze tussen mijn knieën op een houten plankje, en onthoofd ze in één klap op de nek. En die eet ik, als al 18 jaar vegetarisch levende, zelf gewoon op terwijl ik verder ver van vlees wegblijf met mijn vork.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:56

Elise_0o schreef:
Ik had het over halal slachten, misschien had ik moeten zeggen de joden en de moslims?

Het verschil tussen de manier waarop wij slachten en de manier waarop hun slachten, is dat wij niet vastzitten aan godsdienstelijke regeltjes.
Ik geloof dat als er een nog betere/minder pijnlijke/humanere manier van slachten word ontdekt, dat deze bij ons in de loop van de tijd door word gevoerd, omdat het gewoon beter voor het dier is.
Moslims/joden zullen dit niet doen omwille van het geloof en dat vind ik een kwalijke zaak.

Mjn dieren hebben trouwens ook een goed leven gehad voordat ze worden geslacht. Als dit iets is wat je belangrijk vind dan is het vrij simpel om vlees te kopen waarvan je weet waar het vandaan komt en hoe en zelfs waar het is geslacht.


Het grote verschil is dat hallal meer weerstand oplevert, dan koosjer
en men vaak direct naar de moslim wijst..
hallal slachten en koosjer slachten zijn ook niet hetzelfde.

het gaat ook niet om het slachten alleen maar ook om bijvoorbeeld het welzijn van het dier ervoor en de wijze waarop het dier geleefd heeft.

of het nu godsdienstige regeltjes zijn, of regeltjes door een land verzonnen (in indonesië zie je nog wel eens een levende hond met de poten op de rug gebonden, volgens de geldende regels mag dat daar gewoon, komt geen godsdienst aan te pas).

er zijn diervriendelijkere manieren van slachten, ik gaf er een aan.. Maar daar gaat toch ook vrijwel niemand aan beginnen?

joden en moslims slachten niet op onze manier vanwege hun geloof.. wij slachten niet op de meest diervriendelijke manier vanwege economische regels, wettelijke bepaling en omdat we zo niet zouden durven slachten (aaibaarheidsfactor).. dat er aan het ene een woordje geloof aan hangt maakt in mijn ogen niet uit.. er zijn manieren om het dier sneller buiten bewustzijn te krijgen.. 'zij' doen dit niet, 'wij' doen dit niet.. vanwege regeltjes, of cultuurgoed (onze cultuur heeft het 'zelf doden' op de allersnelste manier eruit gewrongen, er zijn landen waar dit wel gedaan wordt)..

ik vind het gewoon raar om naar mensen te wijzen 'jullie doen het niet goed, je moet het maar op onze manier doen', terwijl wij het ook niet optimaal doen.. kiezen uit twee 'slechten' waarom zouden zij dat willen als de andere 'slechten'.

immers het gaat niet om het hallal slachten alleen, maar om het totale 'hallal' eten en/of leven.
als ze niet hallal zouden mogen slachten, kunnen ze net zo goed een plofkip gaan halen want hallal is het dan niet meer.. dus dan maakt de achtergrond ook niet meer uit.

dat jij je dieren goed behandeld is super dan mag je je beter voelen dan mensen die vlees eten uit halal, koosjer of reguliere slacht (en niet zelf hun eigen dier afgeleverd hebben).. dat ik weet waar mijn vlees vandaan komt over het algemeen, is prima.. maar het meerendeel koopt gewoon een pakje in de supermarkt en heeft geen flauw idee hoe het dier zijn leven heeft doorgebracht.. grote kans dat het totaal lijden van een supermarkt stuk vlees, vele malen hoger ligt dan een hallal op het bord gekomen lamskarbonade. als dat halal is, dan weet je automatisch dat het dier ook een goed leven gehad heeft, anders mag het de naam hallal vlees niet hebben..

hallal slachten an sich is een holle bewoording en actie, als je de zaken ervoor niet op orde hebt heeft het geen enkele zin om vanuit geloof halal te slachten. daarmee durf ik rustig te stellen dat het gemiddelde stuk hallalvlees in totaal minder lijden heeft gekend dan het zelfde stukje vlees dat je in het supermarktschap koopt omdat je hallal zielig vind, tis namelijk hallal vlees, niet hallal geslacht vlees (als ze de waarheid boven het schap vermelden)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:11

Overigens een toevoeging, de Stichting Halal Voeding en Voedsel is wel druk aan het lobbyen voor een bedwelming..

Reden dat er bijvoorbeeld geen penschot wordt gebruikt is inderdaad:
de bedwelming moet reversibel oftewel omkeerbaar zijn.

voor de grapjas op een eerdere pagina, die begon over het lievelingsschaap..

het gaat er niet om dat het dier gered moet kunnen worden,
maar dat in theorie de bedwelming ongedaan moet kunnen worden gedraaid, of 'geneest'.

in theorie?
Ja, dit is ter bescherming van het hallal slachten, waarbij het dier niet door de halssnede en verbloeding moet sterven. als het dier zou sterven aan de pin in de hersenen of andere bedwelming, dan is het geen hallal vlees meer, omdat het dier niet hallal geslacht is.

iedere vorm van bedwelming waardoor het dier zou kunnen komen te overlijden voordat hij hallal sterft, zal dus gemeden worden..

Net zoals daarnet al gemeld werd
Citaat:
Ik geloof dat als er een nog betere/minder pijnlijke/humanere manier van slachten word ontdekt, dat deze bij ons in de loop van de tijd door word gevoerd, omdat het gewoon beter voor het dier is.
net zoals 'wij' bezig zijn met 'betere' manieren, zijn 'zij' ook bezig met het zoeken naar betere manieren. het proberen van het opdringen van 'onze' wijze, druist regelrecht in tegen de weg die zij bewandelen.. En wie weet slachten ze over 3 jaar nog halal, met een methode die 10x beter is om te bedwelmen dan de pin. en dan? willen wij dan overstappen op hallal slachten omdat hun manier diervriendelijker blijkt te zijn? of willen we dan zoeken naar een manier om onze eigen manier van slachten zo diervriendelijk te krijgen, zonder daarbij over te stappen op hun manier?

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:12

elenaMM77 schreef:
grote kans dat het totaal lijden van een supermarkt stuk vlees, vele malen hoger ligt dan een hallal op het bord gekomen lamskarbonade. als dat halal is, dan weet je automatisch dat het dier ook een goed leven gehad heeft, anders mag het de naam hallal vlees niet hebben..

hallal slachten an sich is een holle bewoording en actie, als je de zaken ervoor niet op orde hebt heeft het geen enkele zin om vanuit geloof halal te slachten. daarmee durf ik rustig te stellen dat het gemiddelde stuk hallalvlees in totaal minder lijden heeft gekend dan het zelfde stukje vlees dat je in het supermarktschap koopt omdat je hallal zielig vind, tis namelijk hallal vlees, niet hallal geslacht vlees (als ze de waarheid boven het schap vermelden)



Je weet dat de onverdoofd geslachte beesten over het algemeen gewoon uit dezelfde stallen komen als de regulier geslachte dieren? Is niets halal of kosjer aan.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:25

julius,

het is algemeen bekend dat er hallal vlees in omloop is dat de naam hallal niet eens mag dragen..

daarom geef ik ook aan 'als de supermarkt waarheid vermeld'.

en sommige stallen zullen best voldoen aan wat hallal vlees moet zijn Julius..
het is niet zo dat het niet opgegroeid mag zijn als ieder ander dier dat voor de slacht wordt aangeboden.

maar een plofkip, kan nooit hallal vlees worden.. Een salami kan van de zelfde markt worden ingekocht, de paarden kunnen zelfs uit dezelfde manege komen. Een kreupel paard mag wel de reguliere salami in, maar niet in hallal vlees zitten, een hallal slagerij mag in feite geen kreupel dier slachten, of een dier dat al pijn heeft (een grootste redenen waarom paarden worden aangeboden bij een reguliere slager).. Een koe die van het lauwersmeer komt, kan in feite ook zowel bij de reguliere slager als bij de hallal slager terecht.

het lammetje dat z'n hele leventje op de wei heeft gelopen kan ook beide kanten op.. bij de reguliere slager kan hij nog een prutsende beginneling tegen het lijf lopen, degene die de halssnede maakt bij een hallal slager moet bekwaam zijn (vraag mij alleen niet waar hij dan op moet oefenen).

het gaat niet alleen om 1 enkel aspect maar om het totale plaatje van het dier.
het kan dus prima een deel overlapping hebben met het proces tot aan het vlees dat regulier geslacht wordt..

als jij stelt dat het overgrote deel van het hallal vlees (dus over het algemeen) uit dezelfde stallen komt.. dan zijn er dus twee opties:
1. hallalvlees in Nederland mag de naam hallalvlees niet dragen gezien de voorgeschiedenis van de dieren
2. de algemene omstandigheden in de nederlandse vleesfokkerijen is goed genoeg dat ze ook onder de welzijnswetten vallen die er aan hallal verbonden zijn.

de legbatterijkip, de plofkip, het kistkalf lijken mij niet bij een hallal slachter terrecht te komen..

En vergeet ook niet dat er een traditie is, dat hele gezinnen zelf hun dier gaan kopen en bij de slacht aanbieden.. Ik denk niet dat ze een kreupel lam aan zullen schaffen als hun geloof vereist dat het dier gezond moet zijn en geen pijn mag hebben vooraf, noch zullen ze een lam aanschaffen dat het daglicht niet of nauwelijks heeft gezien, omdat het dier een goed leven moet hebben gehad..

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:12

Elena, wat een uitgebreide en duidelijke posts! :-).

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:20

269_life: Graag geen neerbuigende, aanvallende pb's, siert je niet en bi herhaling onderneem ik actie.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:28

Die halal slager moet ook een keer beginnen hoor :+ mooi dat hij bekwaam móet zijn, maar dat moet officieel iedereen die z'n beroep uitoefent. Grappig dat dan een beginnende klunzige 'gewone' slager tegenover een vakbekwame halalslager gezet wordt. Klinkt bijna als propaganda.

Ik vind het echt lachwekkend hoe er soms geprobeerd wordt om Islamitische dingen zo positief mogelijk in het daglicht te zetten tegenover het zo zwart mogelijk maken van alternatieven :+

Ik doel hiermee overigens niet perse op 1 persoon.

Uiteindelijk komt het er op neer dat er om wille van een geloof (in mijn ogen een fantasie) dieren op een minder diervriendelijke manier geslacht worden. Dat is imo net zo erg als het om wille van geld, dieronvriendelijk houden of slachten van dieren.

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:03

En iemand die mij hier in NL de halal-boerderijen en halal veehouderijen kan aanwijzen krijgt van mij een 10 met een griffel. En ja, als ik een slachtlam zou uitzoeken zou ik ook niet voor het kneusje kiezen. Het enige halal aan het vlees hier in NL is het verbloeden zonder verdoving. Al het andere is precies hetzelfde vee als wij eten, alleen een beetje wreder ten einde gebracht. Koosjer of halal, het is dan hypokriet om aan te halen hoe het zou moeten gaan en zomaar voorbij te gaan aan hoe de werkelijkheid is.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:11

Ik ken wel een boerderij die stiekem halal geslacht heeft. Was een 'multiculturele boerderij' maar ik heb nooit uberhaupt dieren gezien daar behalve eens een vrachtwagen vol schaapjes, kan je nagaan. Bleek gewoon een van de vele illegale halalslachterijen te zijn. Dieren werden gehouden onder lugubere omstandigheden, kleine containers vol dieren, gewond of al dood. Nog erger dan de bio industrie.
Het is gelukkig gesloten. Maar laatst op de dag van het offerfeest zag ik er allemaal moslims, heb fijn de politie gebeld :)

Supervixen

Berichten: 12859
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:51

Ik mis hier de mening van de moslims. Zij kunnen aangeven of het anders slachten hun religie aantast en op welke manier dat is.
Wij kunnen alleen suggereren.