Halal eten, waarom wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:16


FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:00

Elise_0o schreef:
Ik had het over halal slachten, misschien had ik moeten zeggen de joden en de moslims?

Het verschil tussen de manier waarop wij slachten en de manier waarop hun slachten, is dat wij niet vastzitten aan godsdienstelijke regeltjes.
Ik geloof dat als er een nog betere/minder pijnlijke/humanere manier van slachten word ontdekt, dat deze bij ons in de loop van de tijd door word gevoerd, omdat het gewoon beter voor het dier is.
Moslims/joden zullen dit niet doen omwille van het geloof en dat vind ik een kwalijke zaak.

Mjn dieren hebben trouwens ook een goed leven gehad voordat ze worden geslacht. Als dit iets is wat je belangrijk vind dan is het vrij simpel om vlees te kopen waarvan je weet waar het vandaan komt en hoe en zelfs waar het is geslacht.


Deze godsdienstige regeltjes hebben er (als de focus op moslims is)meer dan 1400 jaar geleden voor gezorgd dat dieren met respect behandeld werden en geslacht werden. Misschien dat iemand globaal een schets kan geven over hoe het er toen voor stond met dierenrechten hier? Sinds wanneer zijn wij ons hier gaan bekommeren om het welzijn van dieren?

Besef met de onderstaande dingen dat dit uit een tijd komt waarin men zich hier in het westen zich afvroeg of de vrouw überhaupt een ziel had, laat staan hoe ze hier toen over dierenrechten dachten.

Dit zijn uitspraken door het meest heilige voorbeeld van alle moslims. (waarvan helaas veel moslims niet op de hoogte zijn/zich niets van aantrekken)

Citaat:
“Als u genoodzaakt bent te doden doe het dan zonder pijniging”


Citaat:
"Scheer de voorlok van een paard niet weg, want er is waardigheid verbonden aan deze voorlok; noch de manen, want ze beschermen hem, noch zijn staart, want die is zijn vliegenmepper"


Citaat:
Jabir vertelde dat God's Apostel verbood dieren in het gezicht te slaan of hen in het gezicht te
(brand)merken... Dezelfde gezel van de Heilige Profeet rapporteerde dat de Profeet, toen er eens een
ezel langsliep die in zijn gezicht gebrandmerkt was, zei: "God vervloeke diegene die de ezel
gebrandmerkt heeft"


Citaat:
“Het is een grote zonde voor de mens om dieren die in zijn macht zijn, gevangen (in kooien) te houden”


Citaat:
We waren op reis met de Apostel van God toen hij even weg ging. Gedurende zijn afwezigheid zagen we een vogel met haar twee jongen, en wij namen de twee jongen weg. Toen de Profeet terugkeerde cirkelde de moedervogel boven ons in de lucht, met haar vleugels slaande van smart. De Profeet zeidaarop: “Wie heeft de gevoelens van deze vogel gekwetst door haar jongen af te nemen? Geef haar haar jongen terug”.


Citaat:
Ik (Aisha) reed op een weerspannige kameel en was nogal ruw. De profeet zei tegen mij: "het betaamt de dieren zachtaardig te behandelen"


Bron:http://www.dierenrecht.nl/sites/dierenrecht.nl/files/field/attachment/dierenrecht-vleesetenindeislamitischetraditieeindrapport.pdf


Zoals je hierboven leest is het leven van dieren enorm belangrijk binnen de islaam, het jammere is dat veel moslims zich dit niet beseffen of dit bewust geen aandacht schenken. Wat een moslim doet, moet hij/zij zelf weten, maar het is voor mij duidelijk dat veel van wat de stempel Halal heeft, helemaal niet zo Halal is. Zo is er een overlevering van een vrouw die bestraft zal worden omdat ze een kat liet verhongeren en daartegenover een overleving van een prostituee die vergeven wordt van haar zonde omdat ze een dorstige hond water te drinken gaf.

Als een dier geslacht wordt, moet dit volgens de islamitische regels het op de beste manier mogelijk gebeuren. Het dier moet rustig gehouden worden, mag geen andere dieren zien die geslacht worden, het mes moet zo scherp mogelijk zijn en zo zijn er nog wat meer regeltjes.

Ik ben absoluut niet overtuigd van het argument dat andere methodes minder pijnlijk zijn, het is maar net wat je erover leest. Als er wel andere methodes zijn, als het wel zo is dat bijvoorbeeld verdoven voor het slachten(wat veel moslims ook promoten, mits het omkeerbaar is) minder pijnlijk zou zijn, dan zou het juist vanuit islamitisch perspectief goed zijn om dat toe te passen.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:28

Inderdaad, wat Mixje90 schrijft, als je de regels van halal voedsel leest wordt het duidelijk dat het vooral om hygiëne en diervriendelijkheid gaat.

Quote: Mohammed: “Als u genoodzaakt bent te doden doe het dan zonder pijniging”.

En het niet eten van bepaalde diersoorten of dieren die al gestorven zijn kan ook simpel verklaard worden door het feit dat dit in veel gevallen niet veilig is om te eten. Varkensvlees kan je nu (in ons land althans) natuurlijk wel zonder schade eten, maar in het verleden zijn er ongetwijfeld veel mensen overleden aan bijvoorbeeld varkenslintworm. Geen idee of er daadwerkelijk kennis was van dit soort zaken, waarschijnlijk niet, maar ik kan me goed voorstellen dat het opgevat werd als 'een straf van god' als iemand overlijdt na het eten van een bepaald type vlees. Conclusie: onze god vindt het niet tof als we dit eten. Zelfde met carnivorenvlees en dieren die al dood waren.

Eigenlijk zou Nederlands massa productie vee nooit halal kunnen zijn, want deze worden niet bepaald diervriendelijk en volgens de regels gehouden.

De conclusie zou dus gewoon moeten zijn dat een diervriendelijker manier (dus inclusief verdoven) meer halal is dan de manier waarop het nu gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat degene die dit bedacht heeft er niet achter zou staan.

Helaas blijven veel mensen die een religie aanhangen (maakt niet uit welke) halsstarrig vasthouden aan de regels in hun boekje, en vergeten daarbij de achterliggende gedachte.

Dan kan je wel het hele boek doorspitten en zoveel mogelijk volgens de oude regels leven, maar tijden veranderen, waardoor je mogelijk nog beter volgens de principes van een bepaalde god zou kunnen leven als je de regels iets aanpast. In plaats daarvan blijft het gros hangen in de steentijd, ik zou me echt gefrustreerd voelen als ik een god was. :')

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:03

@Lepeltje _/-\o_

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:36

Ik vind je stuk wel oké, maar verbaas me over je conclusie lepeltje...
Mijn stuk zat vol met oude regels, tegenwoordig houden mensen zich er niet aan. Dan moeten ze zich juist weer aan die oude regels gaan houden toch? Welk van de quotes (oude regels) zouden ze zich niet aan moeten houden?

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:23

Hmm misschien heb ik het verkeerd verwoord. Ik bedoel dat het niet perse om de regels zou moeten gaan, maar om de achterliggende gedachte. Halal vlees zou dus van een op een diervriendelijke manier gehouden en geslacht dier moeten komen. Om dat te bereiken kan je dus het beste een dier verdoofd slachten. Alle andere 'regels' zijn verrassend up to date.

Maar ik snap je punt wel, want waarom is de manier van slachten blijkbaar zo belangrijk en de diervriendelijkheid verder blijkbaar niet, aangezien die regels totaal niet nageleefd lijken te worden?

Geen idee om eerlijk te zijn, misschien denken mensen er verder niet over na, want als er halal op het product staat dan zal het wel halal zijn?
Ik heb geen idee waar een echte moslim halal slager zijn beestjes vandaan haalt en hoe die verzorgd waren.

Hier staat er wel een stukje over:
http://www.dierenrecht.nl/sites/dierenr ... apport.pdf

Citaat:
Het islamitische geloof geeft moslims de strikte opdracht om alleen voedsel te eten dat halal is. Dat geldt in het bijzonder voor vlees. Er bestaat geen definitie voor halal, vandaar dat verschillende
stromingen en gemeenschappen uiteenlopende ideeën kunnen hebben over wat halal (rein) en
haram (onrein) is.


Maar dat bevestigt eigenlijk mijn idee, dat het achterliggende idee niet begrepen wordt en er gedacht wordt dat alleen de manier van slachten uitmaakt. Het enige echte 'voorschrift' naast het onrein verklaren van verschillende diersoorten is de manier van slachten. De manier van slachten die toen voorgeschreven werd is gewoon omdat het in die tijd de meest diervriendelijke en snelle manier was. In mijn ogen wordt het vlees er dus alleen maar meer halal van als je wel verdooft en het dus nog pijnlozer doet.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:45

Er zijn goddank landen waar het gewoon verboden is of wordt en ik hoop dat Nederland snel in dat rijtje thuishoort.
Ik vind het absurd dat het ooit is toegestaan.

Mensen moeten een beetje met de tijd mee gaan ipv zich voor te laten schrijven wat de norm was in tijden toen dingen heel anders gingen en er geen koeling bestond etc.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:53

Thesserd schreef:
Die halal slager moet ook een keer beginnen hoor :+ mooi dat hij bekwaam móet zijn, maar dat moet officieel iedereen die z'n beroep uitoefent. Grappig dat dan een beginnende klunzige 'gewone' slager tegenover een vakbekwame halalslager gezet wordt. Klinkt bijna als propaganda.

Ik vind het echt lachwekkend hoe er soms geprobeerd wordt om Islamitische dingen zo positief mogelijk in het daglicht te zetten tegenover het zo zwart mogelijk maken van alternatieven :+

Ik doel hiermee overigens niet perse op 1 persoon.

Uiteindelijk komt het er op neer dat er om wille van een geloof (in mijn ogen een fantasie) dieren op een minder diervriendelijke manier geslacht worden. Dat is imo net zo erg als het om wille van geld, dieronvriendelijk houden of slachten van dieren.


ik vind het apart dat je mijn opmerking die er achter staat negeert?
want daaruit blijkt toch vrij duidelijk dat ik mijn vraagtekens heb over of er niet ook gewoon beginnende slagers staan te slachten.. Maar wellicht moeten die via reguliere slacht het verbloeden geleerd hebben dat kan..

ik zet ook geen vakkundige slachter v.s. een kluns neer..
In principe volgens de regels van hallal slachten zouden er geen stagelopers of beginnende slagers hallal mogen slachten.. In de reguliere slacht mag dit wel, en zoals je op andere draadjes kunt lezen, zo af en toe gaat het effectief slachten daardoor ook mis.. kan gebeuren van fouten moet je kunnen leren.. echter, zo'n foutje betekent direct dat de poging tot hallal slachten, geen hallal vlees oplevert.

en waar jij vandaan haalt dat het vergelijken van hallal slachten en regulier slachten moslimverheerlijking is is mij helemaal een raadsel..

ik zou je willen vragen iets zorgvuldiger te lezen en geen zaken ervan te maken die ik nergens gezegd heb, noch de indruk van gewekt heb.

dit topic gaat niet over islamieten v.s. joden v.s. christen v.s. katholieken v.s. heiden en ik zou het ook aangenamer vinden als je die vergelijken niet in mijn mond zou willen leggen als we het hebben over verschil in slachtwijzen. er was hier totaal geen sprake van pro moslim of anti wat dan ook voor geloof.

je duid misschien niet op 1 persoon, maar je post verwijst hier wel naar, het vervolg van de post wellicht naar meerderen, maar ook van de anderen hier heb ik geen pro - anti geloof gedrag gezien.
pro/anti handelingen gaat het hier om.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:04

mixje, interessant artikel.. want in de discussie over het slachten gaat men makkelijk voorbij aan hoe dieren verdoofd worden en of daar ook pijn of stress aan te pas komt (heb ik eigenlijk ook nooit zo bij stilgestaan).

als je leest dat kippen ondersteboven aan een lopende band hangen en hun schok pas krijgen als ze het water raken, hoeveel stress gevogld door pijn heeft het onderste boven hangen en zo vervoerd worden en hoe lang duurt dit.. v.s de duur dat een kip nodig heeft om zonder verdoving te verbloeden..

het principe bij hallal is dat de dieren de slacht van andere dieren niet mogen zien, noch het bloed van andere geslachte dieren.. dat ze via lopende band onderste boven langs de slachter gaan, lijkt mij daarbij een onmogelijkheid. zou betekenen dat je het leed van het verdoven direct kunt vergelijken met het leed van onverdoofd verbloeden als beiden manieren van slachten op correcte wijze worden uitgevoerd.

en met de CO2 methode waarbij het een minuut duurt dicht op een gepakt.. heb ik ook niet meegeteld..

interessant om even goed te lezen ook daarvan bewust te zijn.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:14

Buiten het halal slachten van vlees, eten de meeste mensen van deze religies ook geen varkensvlees. Waarom moet het persé halal zijn als je bedenkt dat in bijna al het denkbare aan producten dat we dagelijks gebruiken ook varkens verwerkt zijn? Ik heb een Turkse collega gehad die het vreselijk vond om te horen dat er proteïnen uit varkensharen in brood verwerkt wordt. Ze was zwaar anti-varken, maar ging wel bij de bakker een kaascroissant halen waar ook ham-kaascroissants verkocht/gemaakt werden (sterker nog: het lag ernaast). Toen ik haar hier op wees, zei ze: "Ja, niet over beginnen hoor, want anders kan ik straks niets meer eten." Dat vind ik dan weer dubbel, vooral als je bedenkt dat ze ook graag naar de MacDonald's ging, waar ook varkensvlees in dezelfde keuken verwerkt wordt (overigens niet halal in die tijd). Ik vind dat met twee maten meten, maar in het geval van halal slachten vooral zielig voor het dier.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:20

shenavallie, het is geen meten met twee maten, het gaat erom dat ze hun best dienen te doen deze gebruiken te respecteren. zo mag je ook rustig varken eten als het de keuze is tussen varken nuttigen of de hongerdood sterven, want je moet je leven respecteren, dus dan gaat het respect voor het leven dat je gegeven is, boven het onreine karakter van varkensvlees.

hallal is niet zo strikt als koosjer, waar bepaalde producten ook niet bij elkaar gelegen mogen hebben.

waarom zou ze niet iets mogen eten waar iets onreins naast ligt? de kaascroissant bevat geen varkensvlees.. dat de bakker ergens varkensvlees in doet, maakt niet de bakkerij onrein, dat maakt de hamkaas croissant voor haar onrein.

Mag een vegetarier dan ook niet mee naar de mac en een salade eten?


waarom zou iemand anders moeten bepalen hoe strict de ander bezig moet zijn met de manier van eten waar diegene voor kiest.. als ze nu een hemaworst naar binnen zou staan proppen zou ik het nog tot daaraan toe vinden dat je daar commentaar op zou hebben.. maar dat je belerend wilt doen over het feit dat er iets onreins in de buurt ligt.. of mogelijk op dezelfde plek is bereid..

Zou je het zelfde commentaar ook leveren op iemand die een vegatarier is? en een kaascroissantje wil eten?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:31

Ik denk dat je mijn post ietwat verkeerd hebt begrepen (of ik heb het ietwat beroerd gepost). Er was namelijk niets belerends aan het gesprek met mijn voormalige collega. We hebben hebben er smakelijk om moeten lachen. ;)

Het gaat me niet zozeer om het broodje varkensvlees dat ernaast ligt, maar restproducten van het varken wordt in zo'n 180 of 185 dagelijkse producten verwerkt. Voor religies waar men daar zo op tegen is, is dat dan weer opvallend dat dat wel (dagelijks) gebruikt wordt. Wat is er dan mis met niet-halal geslacht vlees? Daarnaast was die collega wel heel erg gepind op het fenomeen "varkensvlees hoort niet in de keuken, niet eens in de buurt te zijn van mijn eten" (had ze vanuit haar familie meegekregen).

Een vroegere baas van me heeft exact hetzelfde uitgelegd als jij doet, dat het in noodgeval wel degelijk mag. Sterker nog: met ramadan mag ook iedereen gewoon eten en drinken, als je bijvoorbeeld als chauffeur op de weg bent of een ander beroep uitoefent waar je bij de pinken moet blijven. Ook mensen die op medisch gebied iets mankeren of vrouwen die hun maandelijkse ongemak hebben, mogen ramadan overslaan. Het hoeft zelfs niet eens ingehaald te worden. Althans, zo heeft hij het mij uitgelegd - hij heeft zelf ook ooit aan bepaalde rituelen meegedaan, maar dit later afgeschaft.

Het zal mij ook een zorg zijn wat iemands opvatting is, maar het is wel iets wat ik mij afvraag. Ken ook genoeg 'zwaar' religieuze mensen die evengoed alcohol nuttigen, ook al is dat volgens hun religie niet toegestaan. Prima, dat is hun keuze. Niemand is zonder 'zonden'.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 07:48

ohhh gelukkig shenavallie, dan had ik je post inderdaad verkeerd begrepen..

ik denk ook op zich dat als ik tegen bepaalde vormen van vlees was, dat ik ze niet in huis zou willen hebben of maar in de buurt van mijn eigen eten en drinken. ohh wacht, ik heb zo'n voedingsmiddel, tomaten.. die dingen worden niet bij ons in huis gesneden of maar zelfs in de koelkast gelegd waar eten en drinken in ligt omdat ik echt heel beroerd wordt van de lucht ervan (vind de dingen vies en vies ruiken, slaat op mijn keel etc).

Maar ik eet wel een salade in een restaurant, waar ondanks mijn vraag schijven tomaat op gelegd zijn. die lepel ik er met ruime marge vanaf mik ze op het bord van mijn vriend en maak de lepel/vork weer schoon met een servet (vergeet vooral het rillen en het gezicht dat ik erbij trek niet erbij te denken). is het een tomaat die loslaat uit z'n schil of is het sap eruit gelopen, forget t dan gaat ie terug naar de keuken want de lucht, smaak en troep zit dan door mijn eten..

nu is het natuurlijk een verschil dat ik gewoon echt niet over die lucht en smaak kan.. maar denk wel vergelijkbaar in dat opzicht dat ik gewoon niet geconfronteerd wil worden met de geur en smaak van tomaat en er veel aan zal doen om er niet mee in aanraking te komen. Maar waar het dan wel gebeurd, daar deal ik dan wel mee tenzij ik het in mijn mond moet stoppen.

ik kan mij dus an sich wel inleven in het schuwen van varkensproducten, maar indien er ergens onzichtbaar wat restproduct of aanraking in zit, dat je dat dan voor lief neemt.. stukje levensgemak heeft ook wel z'n prettige kanten.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 11:30

Ha ha ha, het is of mijn man dit schrijft: die gruwelt ook van tomaten en legt ze steevast bij mij op mijn bord als we buiten de deur eten. :D Zo heeft iedereen wel iets waar hij of zij van gruwelt. Zo vind ik champignons niet echt geweldig en probeer grote stukken op de rand te schuiven, maar daar vliegt mijn man dan weer direct op af. Dus helpen we elkaar, moet je maar denken. :D

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:19

Wat ook zo is, is dat veel moslims bijvoorbeeld wel producten eten waarin gelatine zit. Maar hier zit ook gewoon islamitische regelgeving achter, namelijk dat het wel toegestaan is als het dermate verwerkt is dat het lastig is om terug te leiden naar de oorspronkelijke bron van het product.

Ik kan me goed voorstellen dat er een minuscuul beetje mens zit(haren oid) in sommige voedsel, terwijl kannibalisme verboden is bij de wet...

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:03

Gewoon, allemaal veganist worden. Dat is volgens mij het diervriendelijk :-)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:54

moet jij eens opletten hoeveel dieren het loodje leggen voor tuin en akkerbouw,
al de niet opzettelijk..
en hoeveel dieren moeten wijken voor het creeëren van schonen van ons afvalwater en het verkrijgen van drinkwater.

nah, meest diervriendelijk is gewoon stoppen met het ook maar iets in ons mond stoppen riel, inclusief zuurstof ;), en het stoppen van de menselijke voortplanting..

maar dat alles staat net als geen vlees eten een behoorlijk eindje af van de voors en/of tegens van hallal slachten ;)

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:10

@elena, ik denk dat er heel goed gekeken moet worden naar wat het doel achter een "verbod" zou zijn en wat haalbaar is.

Persoonlijk denk ik dat met de kracht van de Joodse lobby in Nederland er nooit een verbod zal komen.

Wat is wel haalbaar en realistisch en waar kunnen we wel grote stappen in maken?

Ik denk dat we moeten beginnen van het bewust zijn van hoeveel vlees we eten, wat voor effect het op ons lichaam heeft(het is helemaal niet gezond om zoveel vlees te eten) en wat voor leven de dieren gehad hebben. Als het veel normaler zou worden om minder vlees te eten zouden we daarmee al enorm veel kunnen betekenen voor al die dieren die in een veel te kleine onhygiënische ruimte leven. Als ik 1/2x per week vlees eet ben ik ook bereid om meer te betalen voor m'n stukje vlees. Biologisch vlees 7 dagen in de week brengt ook een prijskaartje met zich mee.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:38

ik denk dat die lobbygroep van hallal goed bezig is momenteel, die zijn aan het kijken naar verdovingsmethoden en proberen dit algemeen geaccepteerd te krijgen, zonder daarbij aan de regels van hallal slachten voorbij te gaan..

ik denk inderdaad dat het doel goed in de gaten moet worden gehouden. 'we' zijn geneigd om het te verwerpen als iets fouts of verwerpelijks, waar we voorbij gaan aan dat het 'verdoven' waar we zo voor zijn behoorlijk leiden en stress met zich mee brengt. als het doel is om lijden en stress te beperken, dan lijkt hallal en/of koosjer slachten verbieden niet de juiste methode, maar zouden we er met zn allen beter aan doen om naar snellere en humanere methoden van bedwelmen te zoeken waar ieder mee tevreden kan zijn.

dat wijzelf dood door verbloeding een vreselijk idee vinden, wil niet persee zeggen dat het inhumaan of vreselijk is.. dat is puur onze eigen gevoelswaarde daarbij, omdat wij op een andere manier slachten.

het tweede staat daar geheel los van, maar is net zo belangrijk natuurlijk. overigens denk ik niet dat er veel mensen zijn die ongezonde hoeveelheden vlees eten. dat iets niet gezond is voor je, wil niet direct zeggen dat het ongezond is. en dat iets in grote hoeveelheden ongezond is, wil weer niet zeggen dat je niet met mate dat product kan eten.. en dat kan zelfs dagelijks, als je maar kleine beetjes eet..
het is geen 'stapel' vergiftiging of zo. maar er zijn ook zat groenten, fruit en kruiden die je niet in grote hoeveelheden kunt eten zonder ziek te worden..

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:54

@ elenaMM77, hoe minder dierenleed, hoe beter toch? Eigenlijk is het toch een gruwelijke gedachte dat er een levend wezen bewust gedood wordt om op te eten terwijl er andere alternatieven zijn. De mens is zo is zo aan het doorslagen m.b.t het kweken van dieren voor consumptie. Anderen met de vinger wijzen = gemakkelijk maar men moet eerst naar de eigen praktijken kijken vooraleer men naar anderen kijkt. Er valt namelijk heel wat te verbeteren aan de westerse vleesindustrie.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:15

Ja, maar wat ik met mijn knipoog opst bedoelde eerder Riel,
deze discussie gaat niet over het leed dat dieren eten heet..

maar over de voors en tegens van hallal eten.
en dat vergeleken met reguliere slacht.

een discussie over vlees eten in het algemeen, daar is dit topic niet voor bedoelt mijns inziens.
anders had de op wel ongeveer als volgt geklonken.. Hallal eten, of reguliere slacht, waarom zouden we uberhaupt vlees eten..

deze discussie gaat uit van dat je vlees nuttigt, en waarom je dan zou kiezen voor hallal.

voor het tweede deel ben ik het met je eens. ik ben ook niet iemand die onze eigen slacht beter vind dan hallal slachten.. omdat ik niet alle ins en outs omtrent de diverse bedwelmingsmethoden weet en volgens mij is de de hoeveelheid stress en/of pijn bij beiden gewoon niet of nauwelijks meetbaar, dus je kunt het een niet zondermeer verkiezen boven het ander.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:37

Volgens mij gaat dit wel degelijk over het leed dat dieren eten heet. Tevens lijkt het mij niet verkeerd om deze discussie breder te trekken en te voeren. Maar bon, ik trek mij terug :-).

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:10

Ben er ook tegen, verder geen vegetariër o.i.d., maar halal vind ik echt een brug te ver.
Waar ik me dan ook enorm aan irriteer is dat er bij ons in de schoolkantine alleen halal vlees verkrijgbaar is. Heel fijn dat ze daar aan de moslims denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken die tégen halal en dierenmishandeling zijn. Daar kan ik me best boos over maken.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:47

SaraViavia schreef:
Ben er ook tegen, verder geen vegetariër o.i.d., maar halal vind ik echt een brug te ver.
Waar ik me dan ook enorm aan irriteer is dat er bij ons in de schoolkantine alleen halal vlees verkrijgbaar is. Heel fijn dat ze daar aan de moslims denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken die tégen halal en dierenmishandeling zijn. Daar kan ik me best boos over maken.


Want plofkippen en t grootste gedeelte van het vlees komt van dieren die niet mishandeld zijn?

Daarnaast zijn moslims geen Nederlanders? Wat maakt jou meer een Nederlander dan een Nederlandse moslim?

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 01:53

Mixje90 schreef:
SaraViavia schreef:
Ben er ook tegen, verder geen vegetariër o.i.d., maar halal vind ik echt een brug te ver.
Waar ik me dan ook enorm aan irriteer is dat er bij ons in de schoolkantine alleen halal vlees verkrijgbaar is. Heel fijn dat ze daar aan de moslims denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken die tégen halal en dierenmishandeling zijn. Daar kan ik me best boos over maken.


Want plofkippen en t grootste gedeelte van het vlees komt van dieren die niet mishandeld zijn?

Daarnaast zijn moslims geen Nederlanders? Wat maakt jou meer een Nederlander dan een Nederlandse moslim?

Mixje90, er staat niet in de post van SaraViavia dat moslims geen nederlanders zijn. :) Er staat dat ze wat haar betreft in de kantine best rekening mogen houden met nederlanders die tegen halal zijn. Daarin lees ik niet dat moslims geen nederlanders zijn. :)

En ik snap het punt wel: in een kantine komen verschillende mensen met verschillende overtuigingen. Het zou dus, zolang halal/koosjer/veganistisch niet bij wet verboden of verplicht zijn op zijn minst gepast zijn om voor eenieder wat aan te bieden.
Júist bij de scholen, omdat men daar alleen nog van elkaar kan leren door middel van gesprek. "Goh, eet jij halal/koosjer/veganistisch? Leg eens uit waarom?". Zo leren ze van elkaar, ze respecteren elkaar (ook al is het hun ding niet) en dát nemen ze mee in hun verdere leven. Maar dat lukt alleen maar als er niets opgedrongen word. :)