Jochie van 9 overgoten met kokend water

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:37

sneeuwpop schreef:
Ik hoop dat het te veranderen valt , maar ik denk (zonder wetenschappelijk bewijs) dat het bij de meeste niet meer goed gaat komen.


Interessant genoeg, mét wetenschappelijk bewijs, zijn kinderen juist nog erg ontvankelijk voor hulp aan psychische hersenstoornissen zoals antisociale karakterkenmerken en psychopathie. :j Hoe ouder een patiënt wordt, hoe minder therapie helpt (omdat de hersenen, reacties op de wereld, en karakter zich dan al grotendeels gevormd hebben). Dat kind van de eerdergenoemde "Child of Rage" documentaire bijvoorbeeld, die was zeer agressief en gewelddadig door veel seksueel misbruik op jonge leeftijd, maar heeft door intensieve therapie en interventie een "normaal" leven kunnen leiden. (Terwijl, als je die documentaire ziet je écht verwacht dat dit een seriemoordenares in de dop is :(:) ).

En ik zie dat mensen hier redeneren "er waren veel stappen voor nodig, dús weet het kind wel wat hij fout deed/was hij volledig verantwoordelijk voor de actie". Nou, nee, dat is niet zo: het kind wist dat water pijn zou doen (en ja, daar zou een sanctie op staan, een ander pijn doen) en was overduidelijk heel kwaad, maar wist hij ook (en kon hij dat gevolg overzien) dat heet water voor brandwonden zorgt, dat een diepe brandwond onherstelbare huidschade is, en dat dit betekent dat zijn vriendje levenslang verminkt is en maandenlang intensieve pijnbestrijding en hulp nodig heeft? Nee, dat geloof ik niet: ik in elk geval niet op die leeftijd. Daarbij, los van de feitelijke kennis, zijn de hersenen van kinderen aantoonbaar nog niet in staat om lange-termijn gevolgen te overzien zoals volwassenen dat (vaak) wel kunnen.

Terwijl de meeste (gezonde) volwassenen dat wél beseffen en zo'n gevolg ver weg in de toekomst wél moeten kunnen overzien. Daarom is er ook verschil in kinderrecht en volwassenen-recht: een kind kan onmogelijk hetzelfde weten en overzien als een volwassene.

Nogmaals: dat betekent NIET dat het kind niet schuldig is aan een ander kind pijn doen, maar wél dat het geen "monsterlijk" kind is dat eens "flink" gestraft moet worden. En persoonlijk denk ik dus dat het kind al erg onder de indruk is van wat er na zijn actie gebeurde: gesmolten huid, EHBO, ambulances.. Zeker als je dat allemaal niet voorzien hebt, lijkt dat me best wel heel eng. Maar goed, ook dan blijft hij schuldig aan het pijn doen van een ander kind, en daar kun je inderdaad een straf op zetten, of een opvoedkundige cursus over met woede omgaan.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:47

sneeuwpop schreef:
Ik hoop dat het te veranderen valt , maar ik denk (zonder wetenschappelijk bewijs) dat het bij de meeste niet meer goed gaat komen.


Dat is best een probleem, dat mensen het ok vinden om dat soort conclusies te trekken zonder bewijs. Dat schaadt alleen maar meer mensen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:59

Ygritte schreef:
sneeuwpop schreef:
Ik hoop dat het te veranderen valt , maar ik denk (zonder wetenschappelijk bewijs) dat het bij de meeste niet meer goed gaat komen.


Interessant genoeg, mét wetenschappelijk bewijs, zijn kinderen juist nog erg ontvankelijk voor hulp aan psychische hersenstoornissen zoals antisociale karakterkenmerken en psychopathie. :j Hoe ouder een patiënt wordt, hoe minder therapie helpt (omdat de hersenen, reacties op de wereld, en karakter zich dan al grotendeels gevormd hebben). Dat kind van de eerdergenoemde "Child of Rage" documentaire bijvoorbeeld, die was zeer agressief en gewelddadig door veel seksueel misbruik op jonge leeftijd, maar heeft door intensieve therapie en interventie een "normaal" leven kunnen leiden. (Terwijl, als je die documentaire ziet je écht verwacht dat dit een seriemoordenares in de dop is :(:) ).
.


Wat dan weer moeilijk is, is dat bij jouw voorbeeld, het gaat over een kind met een trauma en niet een aangeboren afwijking.

Wel fijn dat het met dat kind iig weer goed is gekomen. Fijn om te lezen.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 01:42

sneeuwpop schreef:
Ygritte schreef:
[...]
Interessant genoeg, mét wetenschappelijk bewijs, zijn kinderen juist nog erg ontvankelijk voor hulp aan psychische hersenstoornissen zoals antisociale karakterkenmerken en psychopathie. :j Hoe ouder een patiënt wordt, hoe minder therapie helpt (omdat de hersenen, reacties op de wereld, en karakter zich dan al grotendeels gevormd hebben). Dat kind van de eerdergenoemde "Child of Rage" documentaire bijvoorbeeld, die was zeer agressief en gewelddadig door veel seksueel misbruik op jonge leeftijd, maar heeft door intensieve therapie en interventie een "normaal" leven kunnen leiden. (Terwijl, als je die documentaire ziet je écht verwacht dat dit een seriemoordenares in de dop is :(:) ).
.


Wat dan weer moeilijk is, is dat bij jouw voorbeeld, het gaat over een kind met een trauma en niet een aangeboren afwijking.

Wel fijn dat het met dat kind iig weer goed is gekomen. Fijn om te lezen.


Maar waar gaat het hier wel over een kind met een aangeboren afwijking? Over de achtergrond van dit negenjarige jongetje weten we niets en daarop kunnen we dus ook niet beoordelen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Jochie van 9 overgoten met kokend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:22

Nee, dat weten we idd niet.
Ik had het zelf over een geboren afwijking en niet over trauma, vandaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:57

sneeuwpop schreef:
Nee, dat weten we idd niet.
Ik had het zelf over een geboren afwijking en niet over trauma, vandaar...


Dan nog valt er veel aan te puzzelen. Zoiets is eigenlijk altijd een combinatie van nature en nurture, dus wat aangeboren is en wat de omgeving is (omgeving = alles wat er in het leven gebeurt). Afwijkingen bij "psychopaten" zijn vaak te vinden in de prefrontale cortex, maar dat wil niet zeggen dat iedereen met een afwijking daar daadwerkelijk een wacko wordt zeg maar :') Het is gewoon verschrikkelijk ingewikkeld en helaas zijn zulke uitspraken de uitspraken die ervoor zorgen dat een kind wordt weggecijferd als "het heeft toch geen zin". Want dat heeft het wel.