Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:57

bigone schreef:
want je kent de tegenstanders pas wanneer het vaak te laat is. Het word/is een ondergrondse oorlog aan het worden en je weet niet waar en wanneer ze toeslaan.


Er is niet echt een tegenstander, en er is ook niet echt een 'ze' - het zijn vooral mensen die om een of andere reden knappen onder veel druk en stress en dan naar geweld grijpen (en een toevallig passende ideologie.)

Daarnaast denk ik dat het echt belangrijk blijft om te beseffen hoe totaal verwoestend oorlogen zijn - dit staat niet in verhouding. Dit is een miljoen keer minder erg. Dat klinkt alsof ik het wil bagatelliseren, en dat wil ik niet, maar als we het verschil in perspectief vergeten dan is de volgende stap 'oh, we zijn toch al in oorlog dus laten we ook maar...' makkelijk gezet. En dat kost dus miljoenen mensenlevens meer. En dat wil ik in elk geval heel erg graag voorkomen.

Citaat:
Daarom is het dus ook niet te voorkomen(mocht iemand die illusie nog hebben).Je kunt alleen maar hopen dat jij en de mensen waar je veel om geeft niet op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn.


Je kunt inderdaad nooit helemaal perfect uitsluiten dat er iets gebeurt. Wat we wel kunnen doen is elke keer weer kiezen voor het verminderen van geweld en spanning, en het uitbouwen van betere manieren, meer stabiliteit, naar elkaar blijven luisteren, niet denken dat er een 'zij' is, het niet gebruiken om algemene haat naar bepaalde groepen te vermeerderen, het niet gebruiken om gewelddadige of intimiderende reacties te starten...
Hoe minder we de zaken op scherp zetten, hoe kleiner de kans dat de mensen aan de randen knappen. Hoe beter en veiliger en vertrouwder mensen zich voelen, hoe meer ze zich welkom voelen op de plek waar ze leven, hoe minder de neiging om die omgeving te verwoesten. Maar hoe meer mensen uitgesloten worden van allerlei zaken, hoe makkelijker ze doorslaan. Als je niets meer te verliezen hebt, of denkt te hebben...

We kunnen dus wel degelijk iets doen.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:08

Dreamy schreef:
Zo jong en dan al zo verknipt. Ben benieuwd of ze toch achter een motief komen..

Ben benieuwder om erachter te komen hoe zoveel mensen gewoon aan wapens kunnen komen.

Over verknipt, het kan bv vanuit een psychose gebeurd zijn en dat kan iedereen overkomen, jong en oud.

Enfin, we horen wel naar mate het ontvouwd.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:39

Ik krijg hier gelijk een Tristan vd Vlis beeld bij.
Dat dit niet een daad is vanuit terreur,maar van een jongeman die psychisch geknapt is.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:15

Ad meld dat de dader depressief was en fascinaties had voor Breivik. ook totaal geen overeenkomsten met IS.

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:17

Ik las hetzelfde net op nu.nl...

Zeer verdrietig voor alle betrokkenen.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:26

Ragdollcat schreef:
Heb het toch gezegd, heel Europa haalt maar van alles binnen PAARD VAN TROJE.

Er zitten een hoop NEPvluchtelingen (moordenaars/ verkrachters en of van die gehersenspoelde debielen van die zogenaamde strijders) tussen.

Ze willen zich zo verspreiden en of aan hun doodsstraffen ontsnappen en puur voor de gratis geld en zorg/ huizen, ze gingen toch er gerust met het gekregen geld op vakantie erheen.

Nu is het dikke ellende en rijkelijk te laat, er is totaal geen strikte controle op,gevalletje van een beetje dom!


Gepubliceerd: 23-07-16 12:03
Laatste update: 23-07-16 13:59
De 18-jarige schutter die vrijdagavond negen mensen doodschoot bij een winkelcentrum in München had geen banden met een terroristische organisatie. De dader is geboren en opgegroeid in München.
Dat heeft de politie van de Duitse deelstaat Beieren zaterdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie.

De politie heeft de woning van de dader doorzocht en heeft geen aanwijzingen gevonden die duiden op sympathieën voor terreurgroep Islamitische Staat (IS). Ook is er geen link met de vluchtelingenproblematiek. De man was geen bekende van de politie. Hij zat nog op de middelbare school.

De man had wel een duidelijke belangstelling voor eerdere geweldsincidenten. Bij de huiszoeking is hierover een boek gevonden. Volgens de politie verkeren de ouders van de schutter nog in shock en konden zij niet worden verhoord.

De Duitse justitie spreekt daarom van een "klassiek geweldsincident". Vrijdag werd al bekend dat de man alleen handelde. De schutter had psychische problemen en zou depressief zijn geweest. Hier is hij in het verleden voor behandeld. Na de schietpartij beroofde hij zichzelf van het leven.

Anders Breivik
Onderzoekers denken dat de schietpartij te maken heeft met het bloedbad dat de Noor Anders Breivik in 2011 aanrichtte. Dat was vrijdag precies vijf jaar geleden.
ck
De man had geen vergunning om een wapen te bezitten. Hij voerde de schietpartij uit met een 9mm-Glock, een handvuurwapen. In de tas van de man werden ongeveer driehonderd patronen gevonden.

Bij de schietpartij raakten tien mensen zwaargewond. Zeventien mensen raakten lichtgewond. Acht van de negen doden waren jonger dan 21 jaar. De doden zijn allen afkomstig uit München en omgeving.

En wat is hierop je antwoord?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:38

dus we moeten nu alle niet westerse mensen gaan wantrouwen?

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:40

danzzz schreef:
dus we moeten nu alle niet westerse mensen gaan wantrouwen?

Nee. We moeten juist stoppen met wantrouwen en wat meer liefde laten spreken in de wereld.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:41

danzzz schreef:
dus we moeten nu alle niet westerse mensen gaan wantrouwen?

Ik doel op de post van Ragdollcat. En dat we nu eens op moeten gaan houden met het vertellen dat het wel weer vluchtelingen zouden zijn. Dat deed ik vroeger ook maar nu niet meer

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:44

purny schreef:
danzzz schreef:
dus we moeten nu alle niet westerse mensen gaan wantrouwen?

Ik doel op de post van Ragdollcat. En dat we nu eens op moeten gaan houden met het vertellen dat het wel weer vluchtelingen zouden zijn. Dat deed ik vroeger ook maar nu niet meer

Respect dat je dat durft aan te geven :j

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:46

Tja. Ik merk gewoon doordat ik zelf nu veranderd ben dat ik niet altijd even sociaal en normaal ben geweest. Maar ik heb nu antwoorden in m'n leven gekregen. En ik word er gewoon op z'n Haags gezegd strontziek van dat zelfs de kleinste dingen een tweestrijd in dit land brengt. Dank je wel Lente

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:55

Naast medeleven met de nabestaanden van de slachtoffers, heb ik ook te doen met de ouders van de dader. Ook zij zijn slachtoffers. Het zal je maar overkomen dat je kind tot zo'n actie overgaat :\

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:57

Het is gewoon het makkelijkst om mee te gaan in de stroom. Om antwoorden te krijgen op de grote vraag "waarom?".
Alleen is daar gewoon geen antwoord op want het zijn zoveel kleine dingen...
We willen ons gewoon allemaal veiliger voelen denk ik :)

En Cayenne... Ja... Verschrikkelijk.

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:24


danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:38

Lente schreef:
danzzz schreef:
dus we moeten nu alle niet westerse mensen gaan wantrouwen?

Nee. We moeten juist stoppen met wantrouwen en wat meer liefde laten spreken in de wereld.

Hebben we dat niet de afgelopen 50 jaar gedaan?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:48

Lente schreef:
Pfff... Maar in Kabul is het toch echt raak...

http://www.nu.nl/buitenland/4297514/min ... kabul.html


Weet je wat het ergste is, dat de meeste mensen in de westerse wereld dit lezen en denken, och het zal. Ver van m'n bed show.
Wat betreft het drama in Munchen, was je vroeger depressief en had je haatgevoelens tegenover andere leeftijdsgenoten dan gaf je ze een ram voor het hoofd, nu gebruiken ze blijkbaar een Glock om er maar zoveel in je eigen ellende mee te nemen. Soms denk ik de laatste jaren wel eens, knal alleen jezelf af midden in het bos, kun je nog als diervoer dienen. Het lijkt voor sommige depressieve figuren een must te zijn om er maar zoveel mogelijk dood te maken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:05

Met een mes of bijl of ander slagwapen heeft menigeen ook vroeger wel hun slag geslagen. Mensen zijn niet zoveel veranderd. Wapens en internet tijd wel. Misschien heel veel vroeger zelfs wel vaker, omdat de psychische hulpverlening amper bestond of de aandoening verergerde (de gekkenhuizen waren niet heel feestelijk). Maar ja, door de media nu krijg je alles mee. De berichtgeving is versneld.

Arme ouders ook van die jongen, dit verwacht je toch niet? Vreselijk.

En wat een ellende in kabul, al die haat. Ben er klaar mee.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:15

danzzz schreef:
Lente schreef:
Nee. We moeten juist stoppen met wantrouwen en wat meer liefde laten spreken in de wereld.

Hebben we dat niet de afgelopen 50 jaar gedaan?


Nee niet echt, het aantal doden door tereuraanslagen in Europa is ernstig gedaald de laatste 15 jaar..
Met uitzondering 2004, 2005, 2011, 2015 en dan natuurlijk ook 2016.. de cijfers van deze jaren zijn echter nog altijd behoorlijk lager dan het hele gemiddelde van 1970-1993..

http://www.datagraver.com/case/aantal-d ... sinds-1970

ondanks dat IS zich momenteel als angstzaaier manifesteert, is europa gemiddeld genomen nog steeds veiliger qua terreuraanslagen dan zo'n 20 jaar terug.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26734
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 02:18


moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 06:35

Geluk bij een ongeluk dat de bom in zn rugzak niet af wou gaan. Wat als hij het festival terrein wel op was gekomen en daar tussen de menigte en bom had kunnen laten ontploffen :(

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:24

Al een heel week in Duitsland.. man man :(

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:50

alweer iemand met psychische problemen :(

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:07

Ja maar wel een asielzoeker uit Syrië die een jaar geleden afgewezen is. En zo psychisch gestoord zijn ze niet want ze weten wel precies hoe ze een alles vernietigende bom vol metaal splinters in elkaar moeten zetten!
Laatst bijgewerkt door Popstra op 25-07-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:09

rapido schreef:
Ja maar wel een asielzoeker uit Syrië die een jaar geleden afgewezen is.

En daarmee wil je zeggen? ;)

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Schietpartij in winke!centrum Mūnchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:12

niet te vertrouwen die gasten!