Molukkers willen Nederlands gezin weg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 20:40

Citaat:
http://m.telegraaf.nl/article/23382646/ ... -gezin-weg
Molukkers willen Nederlands gezin weg

De komst van een Nederlands gezin heeft tot grote onrust geleid onder Molukkers in het Drentse Hoogeveen. De wijk waar de familie komende maandag een leegstaande huurwoning betrekt, is ooit toegewezen aan Molukkers. Die zitten dan ook niet te wachten op 'buitenstaanders' en zijn een terreurcampagne gestart.

Het huis in de Ebbingesetraat is ondergeklad met grote leuzen die niets aan duidelijkheid te wensen overlaten. 'Molukse wijk' en 'Alleen Molukkers' staat er onder meer op de ramen gekalkt.

,,Deze woonwijk is 51 jaar geleden gebouwd voor de Molukkers. Dat willen we zo houden", verklaart wijkbewoner Sammy de Lima de weerstand aan de lokale nieuwssite Hoogeveen.nu. ,,Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten."

Een bewonerscommissie dreigt bij woningcorporatie Domesta dat de bekladding van het pand nog maar het begin is. Als de corporatie niet afziet van de huisvesting van het gezin zullen harde acties volgen. ,,Ik heb mijn kapmes geslepen", waarschuwt De Lima. ,,Domesta speelt met mensenlevens. Dat is misschien hard, maar hoe de Nederlandse regering destijds heeft huisgehouden in de Molukken, dát is pas hard."

De corporatie is geschrokken van de dreigementen en gaat aangifte doen bij de politie.


Ik snap hier echt helemaal niks van. Dat ze zo ver kunnen gaan. Als woningcorporatie had ik ze allemaal op straat gezet denk ik. Hoe kan dit zomaar?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:43

Lolacabana schreef:
Citaat:
http://m.telegraaf.nl/article/23382646/ ... -gezin-weg
Molukkers willen Nederlands gezin weg

De komst van een Nederlands gezin heeft tot grote onrust geleid onder Molukkers in het Drentse Hoogeveen. De wijk waar de familie komende maandag een leegstaande huurwoning betrekt, is ooit toegewezen aan Molukkers. Die zitten dan ook niet te wachten op 'buitenstaanders' en zijn een terreurcampagne gestart.

Het huis in de Ebbingesetraat is ondergeklad met grote leuzen die niets aan duidelijkheid te wensen overlaten. 'Molukse wijk' en 'Alleen Molukkers' staat er onder meer op de ramen gekalkt.

,,Deze woonwijk is 51 jaar geleden gebouwd voor de Molukkers. Dat willen we zo houden", verklaart wijkbewoner Sammy de Lima de weerstand aan de lokale nieuwssite Hoogeveen.nu. ,,Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten."

Een bewonerscommissie dreigt bij woningcorporatie Domesta dat de bekladding van het pand nog maar het begin is. Als de corporatie niet afziet van de huisvesting van het gezin zullen harde acties volgen. ,,Ik heb mijn kapmes geslepen", waarschuwt De Lima. ,,Domesta speelt met mensenlevens. Dat is misschien hard, maar hoe de Nederlandse regering destijds heeft huisgehouden in de Molukken, dát is pas hard."

De corporatie is geschrokken van de dreigementen en gaat aangifte doen bij de politie.


Ik snap hier echt helemaal niks van. Dat ze zo ver kunnen gaan. Als woningcorporatie had ik ze allemaal op straat gezet denk ik. Hoe kan dit zomaar?


De woningcorporatie heeft toch al aangifte gedaan? Meer dan dat kunnen ze ook niet gok ik zo, je mag huurders niet zo makkelijk eruit smijten.

Maar uhm, het is een telegraaf stukje natuurlijk, ik gok dat het in werkelijk nogal wat mee zal vallen..

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:45


esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:47

Het moet niet gekker worden

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:49

Je zal het desbetreffend huis maar toegewezen krijgen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:49

Waar halen ze het lef vandaan zeg. Dat moeten Nederlanders eens doen als er een Moluks gezin in een witte buurt komt wonen. Dan is de wereld te klein.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:50

Goh in de tien jaar dat ik daar nu weg ben is het steeds gezelliger geworden.... Hoogeveen was al niet echt gezellig te noemen maar de verhalen die ik de laatste jaren hoor... Daar past dit iig mooi bij!
Wel typisch dat ik nooit wat gemerkt heb van die molukse wijk. Nou kwam ik ook niet veel in dat gedeelte, maar nooit bewust van geweest dat het zo in elkaar stak. Ook nooit iets over gehoord.

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 20:50

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/huis-be ... -molukkers
Citaat:
Huis beklad in Hoogeveen: 'Molukse wijk alleen Molukkers'

HOOGEVEEN - In de Molukse wijk in Hoogeveen is een woning beklad. Het huis zou verhuurd worden aan gezin van niet-Molukse afkomst.

Op de ramen van de woning zijn teksten geschilderd als 'Molukse wijk alleen Molukkers'.

Woningstichting Domesta had de woning aan de Ebbingestraat toegewezen aan een niet-Moluks gezin, terwijl in de wijk Molukkers voorrang krijgen. "We hebben inderdaad bijzondere afspraken met de Molukse gemeenschap over het toewijzen van woningen", zegt directeur Bert Moorman van Domesta. "Maar in dit geval waren er geen belangstellenden en hebben wij het verhuurd aan een Nederlands gezin. Zo staat dat ook in de oorspronkelijke afspraken, heb ik begrepen."


Wel belangstelling
Volgens Melanie Tanger-Tuasuun van bewonerscommissie van de Molukse wijk Maluku Maju was er wel degelijk belangstelling voor de woning vanuit de Molukse gemeenschap. "De broer van de vorige bewoner had belangstelling. Ook Molukse mensen uit andere regio's waren geïnteresseerd. We voelen ons gepasseerd door Domesta. Er zijn afspraken dat Molukkers voorrang krijgen, die moeten nagekomen worden."


Reactie onderschat
In een gesprek vorige week gaf de bewonerscommissie al aan dat het geen goed plan was van Domesta. "Dit is de eerste keer dat ons zoiets gebeurt. We hebben hiervoor gewaarschuwd, de emoties lopen hoog op."


"Wij hebben de reactie onderschat", erkent Moorman. "We vinden het jammer dat het zo gelopen is. We zijn in gesprek met de bewonerscommissie en gaan hier over doorpraten."


Oude afspraken
Volgens Moorman blijken er afspraken te zijn die hij niet kende. "Oude afspraken die we nu boven tafel proberen te krijgen. Op basis daarvan gaan we nieuwe afspraken maken. Het is geen nieuw beleid van ons om meer niet-Molukse gezinnen toe te laten in de wijk. In het toewijzingsbeleid in de wetgeving is iets veranderd, waardoor wij wel nieuwe afspraken moeten maken."


Aangifte
De bekladding wordt morgen van de woning verwijderd. Domesta heeft aangifte gedaan. Domesta, de bewonerscommissie en de gemeente praten volgende week verder.


Hier ook nog van rtv Drenthe. Maar ik snap gewoon niet hoe dit kan. Dat jouw huis jouw huis is snap ik, maar je buren heb je niet te kiezen. En iemand niet willen omdat het een Nederlander (in Nederland!!!) is vind ik wel heel raar.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:51

Ik snap het ergens wel.. Het is alleen niet nodig om je bezwaren met dreigementen kracht bij te zetten..

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:54

Ja hoor......wat een idioot gedoe zeg....moest eens andersom zijn

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:56

ziekelijk!!! Het is NL, een wijk toe eigenen??? iedere onruststoker eruit zetten.
Je zou dat gezin maar zijn, ik zou daar niet eens meer willen\ durven wonen

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:58

Daar zou ik als Nederlander dus echt niet willen wonen :(

lijkt mij trouwens dat er ook aangifte kan worden gedaan van racisme.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:00

Het verhaal van rtvdrenthe nuanceert het geheel wel een beetje. Als er altijd al afspraken waren dat ze voorrang kregen (wat natuurlijk gewoon discriminatie is!), dan kan ik me voorstellen dat ze boos zijn als dat ineens zonder overleg verandert. Maar er is een verschil tussen boos zijn en vandalisme en bedreiging...

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:00

Als er andersom afspraken zouden zijn over een witte woonwijk voor huurwoningen zou de vn, brussel, paul en witteman en weet ik wat aan roeproeters klaarstaan om te zeggen dat nedetland racistisch is maar andersom is het blijkbaar geen probleem en wordt dr zaak gesust en alsnog wordt de woning aan een moluks persoon toegewezen waatschijnlijk. Toch wel iets om vraagtekens bij te zetten.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:02

Het is al fout gegaan in de jaren 50 gok ik zo. Toen zijn er van dit soort speciale wijken in het leven geroepen.

De Molukkers waren de eerste gastarbeiders in Nederland en het zijn hele principiële, hardwerkende mensen.

En ik denk dat deze Molukkers in dit geval op hun strepen gaan staan.

Het is de schuld van onze regering, niet van de Molukkers die nu tegengas geven. Het zou ze alleen sieren niet te gaan dreigen.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:04

Poeh gezellig, hoewel het was eigenlijk al niet meer gezellig toen ik 7 jaar geleden uit Hoogeveen vertrok.

Als ik dat bericht lees van RTV drenthe, kan ik me er toch wel wat bij indenken, als er daadwerkelijk zulke afspraken waren gemaakt.
Niet dat ik het goedkeur, absoluut niet..

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:05

Ho.. dit gaat veel te ver
Ze mogen blij zijn dat ze hier mogen wonen en dat er ook woonruimte is gebouwd voor ze
Pff en dan zeggen ze dat wij discrimineren

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:05

delvira schreef:
Ja hoor......wat een idioot gedoe zeg....moest eens andersom zijn


Als het andersom is, staat het niet in de Telegraaf.... :P
Er zijn ook diverse 'witte' wijken waar je als 'niet een van hen' het leven behoorlijk zuur wordt gemaakt.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:06

Dan ligt hier ook een grote fout bij Domesta door jarenlang discriminatie toe te passen! Juist door wijken ongemixt met culturen te laten krijg je weinig acceptatie.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:06

51 jaar geleden waren ze van mening dat je bepaalde groepen bij elkaar moet zetten. Om zich thuis te laten voelen.. die mening is dus al jaren geleden al herzien want dan werk je de inburgering tegen. Dus niet zeiken en smeer de bevolking uit meng ze met elkaar om dit soort dingen tegen te gaan.. geldt voor Molukkers, turken, Nederlanders en alle andere mensen. Integratie noemen ze dat. Denk dat ze in een bepaalde tijd zijn blijven hangen.. :oo

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:07

delvira schreef:
Ja hoor......wat een idioot gedoe zeg....moest eens andersom zijn


uhhh dat gebeurde vorig jaar meer dan eens hoor..
maar toen vond men het een stuk minder erg toen er huizen van islamitsche mensen beklad werden, want alle mensen die islamitisch zijn, zijn baardapen, haatbaarden etc etc etc en als het ze niet bevalt moeten ze maar bij isis gaan en emigreren (ja echt zulke reacties gezien gehoord en gelezen)
daarentegen was het hek van de dam toen er een huis van isrealitische mensen beklad werd, want dat was antisemitisch


ik kan mij een milde reactie van de molukse gemeenschap voorstellen.. als er specifiek woningen zijn toegewezen aan de molukse gemeenschap (weet de directe aanleiding niet, maar als nederland grondgebied gaat schenken aan gemeenschappen, dan is daar een goede aanleiding voor geweest, want zo gul zijn we niet).

Isreal is 'toegewezen' aan het joodse volk, kijk eens hoe men daar reageert als er iemand anders woont van een ander geloofd dan hunne.

kijk eens naar bepaalde wijken in Nederland waar ineens een islamiet wil gaan wonen.. moord en brand..

deze woningen waren blijkbaar bedoeld voor molukkers.. net als sommige woningen bedoelt zijn voor senioren, sommige voor studenten en sommige alleen beschikbaar zijn voor werknemers van een bepaald bedrijf of sector (jij krijgt echt geen verpleegstersflat om maar even een voorbeeld te noemen).. Het is dan vrij vreemd dat een woning ineens overgedragen wordt aan iemand die daar niet volgens het 'bestemmingsbeleid' thuis hoort.

stel alle maneges mogen alleen worden overgenomen worden door paardenhouders.. is het dan niet heel vreemd als de plaatselijke patatfabriek ineens een manage in handen zou krijgen? heel bokt zou op zijn kop staan.. dat was niet de afspraak..


om dan te zeggen: iedereen eruit trappen, omdat 1 iemand met geweld dreigt..
dat vind ik ook eigenlijk van de zotten.

Dan zou we allemaal wel uit onze woningen geschopt kunnen worden als een van onze buren zich zou misdragen.. je kunt niet een hele bevolkingsgroep of gemeenschap beschuldigen en veroordelen over de woorden die iemand verkondigt..

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 21:12

Misschien kwam mijn iedereen er uit schoppen wat te sterk over. Hier bedoel ik eigenlijk alleen die mensen mee die met geweld dreigen. Ik ben gewoon al mijn hele leven multiculturele wijken gewend en vind het raar dat dit gewoon kan. Ik vind het juist leuk dat er allerlei culturen samen komen. Al heb ik niks met de onruststokers, of die nou blank, bruin, blauw of paars met oranje stippen zijn.

Maar vooral het Nederlanders mogen niet daar wonen, dat is toch absurt? Als het andersom zou zijn dan waren de poppen aan het dansen, maar nu mag het wel?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:16

Wedden dat ze nog hun zin krijgen ook??
Het is toch belachelijk.. Dat ze lekker terug gaan naar hun eigen land, dan hebben ze ook geen last van ons Nederlanders..
Zo'n mensen moeten ze eens flink hard aanpakken. Moeten wij idd eens proberen.. een onschuldig buitenlands gezin bedreigen dat in onze wijk komt wonen..

'Willen we meer of minder molukkers..!?' :+ :')
Dat lokken ze iig wel uit op die manier..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-11-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:16

piezze schreef:
Als er andersom afspraken zouden zijn over een witte woonwijk voor huurwoningen zou de vn, brussel, paul en witteman en weet ik wat aan roeproeters klaarstaan om te zeggen dat nedetland racistisch is maar andersom is het blijkbaar geen probleem en wordt dr zaak gesust en alsnog wordt de woning aan een moluks persoon toegewezen waatschijnlijk. Toch wel iets om vraagtekens bij te zetten.


als katholiek ben je ook niet echt welkom in de kleine dorpen van de bijbelbelt hoor.. daar kun je rustig een koude schouder krijgen.

vraag mij wel af waar racistisch nu weer vandaan komt en huidskleur.

Waarom Mollukers hier voorkeurswoningen krijgen, heeft met de geschiedenis te maken..
vergeet niet dat wij de Molukkers min of meer gebruikt hebben om in Indonesië het vuile werk op te knappen.. elite militaire korps onder Nederlande leiding met de belofte van autonoom bestuur op de molukken voor de mollukers.. Toen onze opzet mislukte en we het niet voor elkaar kregen om van Indonesie een federale staat te maken en met de staart tussen de poten moesten afdruipen.. konden wij dus onze belofte niet waarmaken en sterker nog we lieten de mollukers met name die dienst hadden gehad in ons leger achter in een gevaarlijke postitie.. Vergelijk het eens met wat wij hier het liefst deden met NSB'ers na de oorlog.. dan kun je je voorstellen hoe veilig die mollukers daar waren.. We boden ze dus asiel (wel het minste wat we konden doen na onze 'gebruik' niet afdanken).

je kunt het dus zien als oud zeer en een oude 'schuld'.. ze werden gezien als handlangers van Nederland moesten dus maar meekomen.. Ze wegstoppen in speciale woningen is ook eigenlijk geen 'voortrekken', maar gewoon wegstoppen in eigen hokken. En nu ze het als eigen hokken beschouwen, worden de woningen toegewezen aan nederlanders en moeten ze ook nog uit elkaar gedreven worden (zo zal het voelen, want in die woning kan nu geen molukse woningzoekende geplaatst worden tot de nederlander weer weg zou zijn.. die molukker zal dus onvrijwillig uit zijn vertrouwde omgeving moeten vertrekken)..


Nu is niet alles zwart wit, maar bij de Molukkers zit een hoop oud zeer over gebruikt zijn en semi afgedankt worden en niet ingeloste beloften over een eigen autonome staat.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:20

Lolacabana schreef:
mogen niet daar wonen, dat is toch absurt? Als het andersom zou zijn dan waren de poppen aan het dansen, maar nu mag het wel?


je bericht kruiste het mijne..

dit heeft te maken met oud zeer dat Nederland die molukkers heeft aangedaan (hun ouders/grootouders) en het 'waarom' ze woningen hebben toegewezen gekregen hier in Nederland.


andersom zijn de poppen ook altijd aan het dansen.. kijk naar Isreal, een westers volk dat woningen toegewezen heeft gekregen, een compleet land zelfs.. omdat het door een onzichtbare god die niet door alle volkeren als 'god' wordt beschouwd is gezegd ooit. die vragen ook niet vriendelijk of de mensen die daar van origine horen te wonen willen vertrekken..