Molukkers willen Nederlands gezin weg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:03

Ja, dat zeker :+

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:32

Fijn dat de woningcoöperatie en de Molukkers met elkaar in gesprek gaan, maar het gezin is hiervan mooi de dupe. Ik zou iig niet meer in dat huis durven wonen... laat staan als je kinderen hebt. Dus ben benieuwd of ze daar een goede oplossing voor hebben voor maandag. -O-

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:47

Air schreef:
Ik zeg toch ook nergens dat de geschiedenis niet meer bestaat? :+ Ik zeg dat het niet ter zake doet omdat het geen verantwoording voor dit gedrag is.


Het probleem is juist dat het niet om iets gaat wat vroeger gebeurd is, maar over iets wat nu gebeurt. Nu gebeurt weer wat er ondertussen al 70 jaar met deze bevolkingsgroep gebeurt. De overheid neemt beslissingen over hun hoofd, is niet geïnteresseerd in hun mening, drukt het gewoon door en als de beslissing achteraf iets minder voor de overheid uitpakt, dan wordt hij net zo gemakkelijk weer teruggedraaid. En dan praat je niet over zoiets "ingrijpends" als een kwartje van kok maar echt serieus ingrijpen in het leven van mensen.

En door dat achteloze omgaan met mensen door onze overheid, krijg je dat er heel veel gevoeligheid voor dit soort gedrag is. Het is niet iets van zeventig jaar geleden, het is iets wat zeventig jaar geleden begonnen is en wat nog steeds doorgaat. En natuurlijk praat dat bedreigingen niet goed, maar het verklaart wel de extreme gevoeligheid voor dit soort dingen.

En als dan iemand roept dat ze maar op moeten rotten naar hun eigen land, niet geïnteresseerd is in de geschiedenis die hier toe geleid heeft, niet geïnteresseerd is in het feit dat hun enige land Nederland is. En die mening blijft droppen omdat ze daar het recht op heeft. Dan is die mening gewoon dom, want blijven roepen dat ze op moeten rotten naar hun eigen land is in deze context echt een domme, ongeïnformeerde, mening. Maar is het ook een ongeïnteresseerde meeuwenflats van iemand zonder interesse in het onderwerp, van iemand die alleen maar reageert omdat ze vindt dat ze het recht heeft om te reageren. En dat is alleen maar topicvervuiling.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:51

Zo, terug van een verjaardag met heerlijke Indonesië rijsttafel (familie heeft de catering gedaan :9 )....heerlijk!

Maar het is trouwens wel zo dat ik weinig over de Molukken enzo op school heb meegekregen. Het werd heel globaal en neutraal uitgelegd en thats it. Vind het een interessant topic om te lezen, beetje geschiedenis en kennis bijspijkeren!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:11

Karl66: wat je nu verkondigt blijkt nergens uit? Sterker nog, de woningcoöperatie wil zelfs met ze om tafel? Terwijl de afspraak niet eens was dat er alleen maar Molukkers mogen wonen.
Wat gebeurt er nu volgens jou? Want ik heb niet het idee dat dat met dit te maken heeft.....


Daarnaast ben je, dunkt mij, oud en wijs genoeg om meningen die je er niet toe vindt doen naast je neer te leggen. Waarom dan toch nog die sneer naar bepaalde mensen?

En dan één zin daaruit: ''niet geïnteresseerd is in de geschiedenis die hier toe geleid heeft''.
Met welke geschiedenis dan ook, je hebt het recht niet om het ander met de dood te bedreigen, helemaal niet als diegene je niks misdaan heeft en het alleen om cultuur gaat!
Waarom zou je een ander onrecht aandoen wanneer je vindt dat jezelf onrecht wordt aangedaan? Dat is toch juist een reden om het niet te doen ipv. een soort motivatie?

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:33

Die geschiedenis is bitter, maar voor mij is mijn medeleven verloren gegaan met de gijzelingen.
Zulke vreselijke onmenselijke daden tegenover compleet onschuldige burgers en vooral kinderen. En nee, niet allen uit de Molukse gemeenschap zullen het hier mee eens zijn geweest.
Heb jaren geleden in Barneveld mooie Molukse feesten mee mogen maken, maar die gijzelingen blijven me enorm dwarszitten. Hoe kun je dit doen?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:41

De afspraak was toch echt dat Molukkers voorrang hadden en dan heeft het niet zoveel zin om achteraf om tafel te gaan zitten, dat had je vooraf moeten doen. In de plaats van de Molukkers weer voor een voldongen feit te stellen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:44

Voorrang is wat anders dan alleenrecht hè.

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:48

Karl66 schreef:
De afspraak was toch echt dat Molukkers voorrang hadden en dan heeft het niet zoveel zin om achteraf om tafel te gaan zitten, dat had je vooraf moeten doen. In de plaats van de Molukkers weer voor een voldongen feit te stellen.


Ja, dat ging even mis en is nu hersteld door de woningbouwvereniging en de burgemeester. in mijn ogen geen vrijbrief voor leuzen en dreigen met zwaarden. Kom op zeg, volwassen met elkaar omgaan en niet oververhit reageren door de zoveelste/tweede? generatie.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:53

En wat is het nut van voorrang als je dat niet krijgt? Gewoon omdat de woningbouwcorporatie gewoon vindt dat ze die niet meer hoeven te geven en dat ze dat van tevoren ook niet hoeven te overleggen. Want ja, ze moeten niet denken dat ze het alleenrecht hebben...

En dan is het gemakkelijk dat je kan wijzen naar die ene molukker die heeft lopen dreigen. Want dan hoef je het niet meer te hebben over die grote groep die nooit gedreigd heeft, maar er wel heel veel problemen mee heeft.

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 01:05

Karl66 schreef:
En wat is het nut van voorrang als je dat niet krijgt? Gewoon omdat de woningbouwcorporatie gewoon vindt dat ze die niet meer hoeven te geven en dat ze dat van tevoren ook niet hoeven te overleggen. Want ja, ze moeten niet denken dat ze het alleenrecht hebben...

En dan is het gemakkelijk dat je kan wijzen naar die ene molukker die heeft lopen dreigen. Want dan hoef je het niet meer te hebben over die grote groep die nooit gedreigd heeft, maar er wel heel veel problemen mee heeft.

En dan ga je voor het gemak maar voorbij aan de vreselijke daden zo'n 37 jaar geleden.
En de woningbouw heeft inmiddels haar conclusies getrokken. Moet je daar dan in blijven hangen?

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 02:46

Maar waar houdt het op met 'afspraak is afspraak'? Dingen veranderen, omstandigheden veranderen wel eens.. Iets is 50 jaar afgesproken, dat betekent toch niet dat dat nooit kan veranderen.

Ik kan best begrijpen dat het gevoelig ligt voor de Molukkers, maar ik ga mij niet verantwoordelijk voelen wat 'ooit' gebeurt is, en dat gezin zou daar ook niet de dupe van moeten worden.

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 08:52

Air schreef:
Waar is hun beloofd dat het een Molukse wijk zou blijven? Voorrang is heel wat anders dan helemaal geen Nederlandse gezinnen hoor.

Racisme en discriminatie is altijd erg, en helemaal als het zo ver gaat dat er doodsbedreigingen komen.

Met geen enkele geschiedenis valt dit gedrag goed te praten, dat heeft er ook gewoon echt niets mee te maken.

Of mogen mensen van wie hun voorouders Joods waren ook vrijblijvend Duitsers discrimineren :?

Precies het punt dat ik eerder aanhaalde! :j

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 08:56

Gruis schreef:
Nou dat is voor mij in elk geval niet zo. Tuurlijk wordt over sommige reacties gevallen, reacties van 'terug naar je eigen land' zijn toch ook achterlijk. Over de doodsbedreigingen ontstaat gewoon niet zo'n hevige discussie, omdat iedereen het er over eens is dat het niet hoort.
En leef jij ook zo in het dagelijks leven? Oh, ja prima als jij je niet aan beloftes houdt, laten we lekker beste vriendinnen blijven want we moeten kijken naar de toekomst? Kan me niet voorstellen dat mensen echt zo denken. Het is zo makkelijk, oh ja, ik heb een fout gemaakt, het nooit goed gemaakt, het nooit fatsoenlijk gecommuniceerd, laten we vooral naar de toekomst kijken en doen alsof er niks aan de hand is. Zo werkt het niet. Ja, ik begrijp het, ik verdedig het helemaal niet? Het is niet goed nee. Maar als je het verhaal erachter kent weet je misschien wel waaróm ze het doen.
Discriminatie is nooit goed.

"Terug naar je eigen land" is idd nogal kortzichtig, maar daar lees ik inmiddels overheen. Het is ook niet echt zinvol om te blijven roepen dat ze dat niet hebben. (Nog een overeenkomst met de Joden. Ook die zijn statenloos, en hebben dus geen "land van herkomst" Maar die hoor je ook niet hele wijken opeisen)

Overigens hebben wij geen fout gemaakt ten overstaan van hen. Onze voorouders hebben een fout gemaakt tegenover hun voorouders, dus waarom geen beste vrienden zijn...?

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 08:59

Karl66 schreef:
Air schreef:
Ik zeg toch ook nergens dat de geschiedenis niet meer bestaat? :+ Ik zeg dat het niet ter zake doet omdat het geen verantwoording voor dit gedrag is.


Het probleem is juist dat het niet om iets gaat wat vroeger gebeurd is, maar over iets wat nu gebeurt. Nu gebeurt weer wat er ondertussen al 70 jaar met deze bevolkingsgroep gebeurt. De overheid neemt beslissingen over hun hoofd, is niet geïnteresseerd in hun mening, drukt het gewoon door en als de beslissing achteraf iets minder voor de overheid uitpakt, dan wordt hij net zo gemakkelijk weer teruggedraaid. En dan praat je niet over zoiets "ingrijpends" als een kwartje van kok maar echt serieus ingrijpen in het leven van mensen.

En door dat achteloze omgaan met mensen door onze overheid, krijg je dat er heel veel gevoeligheid voor dit soort gedrag is. Het is niet iets van zeventig jaar geleden, het is iets wat zeventig jaar geleden begonnen is en wat nog steeds doorgaat. En natuurlijk praat dat bedreigingen niet goed, maar het verklaart wel de extreme gevoeligheid voor dit soort dingen.

En als dan iemand roept dat ze maar op moeten rotten naar hun eigen land, niet geïnteresseerd is in de geschiedenis die hier toe geleid heeft, niet geïnteresseerd is in het feit dat hun enige land Nederland is. En die mening blijft droppen omdat ze daar het recht op heeft. Dan is die mening gewoon dom, want blijven roepen dat ze op moeten rotten naar hun eigen land is in deze context echt een domme, ongeïnformeerde, mening. Maar is het ook een ongeïnteresseerde meeuwenflats van iemand zonder interesse in het onderwerp, van iemand die alleen maar reageert omdat ze vindt dat ze het recht heeft om te reageren. En dat is alleen maar topicvervuiling.

Ja, het is serieus ingrijpend, als je in Nederland, Nederlandse buren krijgt... De dupe van leugens van de regering, zijn we allemaal...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:53

W_Empress schreef:
Gruis schreef:
Nou dat is voor mij in elk geval niet zo. Tuurlijk wordt over sommige reacties gevallen, reacties van 'terug naar je eigen land' zijn toch ook achterlijk. Over de doodsbedreigingen ontstaat gewoon niet zo'n hevige discussie, omdat iedereen het er over eens is dat het niet hoort.
En leef jij ook zo in het dagelijks leven? Oh, ja prima als jij je niet aan beloftes houdt, laten we lekker beste vriendinnen blijven want we moeten kijken naar de toekomst? Kan me niet voorstellen dat mensen echt zo denken. Het is zo makkelijk, oh ja, ik heb een fout gemaakt, het nooit goed gemaakt, het nooit fatsoenlijk gecommuniceerd, laten we vooral naar de toekomst kijken en doen alsof er niks aan de hand is. Zo werkt het niet. Ja, ik begrijp het, ik verdedig het helemaal niet? Het is niet goed nee. Maar als je het verhaal erachter kent weet je misschien wel waaróm ze het doen.
Discriminatie is nooit goed.

"Terug naar je eigen land" is idd nogal kortzichtig, maar daar lees ik inmiddels overheen. Het is ook niet echt zinvol om te blijven roepen dat ze dat niet hebben. (Nog een overeenkomst met de Joden. Ook die zijn statenloos, en hebben dus geen "land van herkomst" Maar die hoor je ook niet hele wijken opeisen)

Overigens hebben wij geen fout gemaakt ten overstaan van hen. Onze voorouders hebben een fout gemaakt tegenover hun voorouders, dus waarom geen beste vrienden zijn...?




nee...joden eisen geen wijken op,die eisen gewoon meteen een heel land op.Maar daar moet je ook weer een beetje geschiedenis voor kennen :+

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:01

geerke schreef:
W_Empress schreef:

"Terug naar je eigen land" is idd nogal kortzichtig, maar daar lees ik inmiddels overheen. Het is ook niet echt zinvol om te blijven roepen dat ze dat niet hebben. (Nog een overeenkomst met de Joden. Ook die zijn statenloos, en hebben dus geen "land van herkomst" Maar die hoor je ook niet hele wijken opeisen)

Overigens hebben wij geen fout gemaakt ten overstaan van hen. Onze voorouders hebben een fout gemaakt tegenover hun voorouders, dus waarom geen beste vrienden zijn...?




nee...joden eisen geen wijken op,die eisen gewoon meteen een heel land op.Maar daar moet je ook weer een beetje geschiedenis voor kennen :+

Okee, laat ik dan zeggen: Joden eisen tenminste geen hele wijken in Nederland op, met als excuus het leed dat hun voorouders ooit is aangedaan. :Y) (Dan alsnog heb je een punt, dat die gewoon een heel land nemen :') ) Maar that's not the issue here :+

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:03

Nee maar zo veel Joden zijn hier in NL ook niet volgens mij? :?

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:14


Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:31

Gruis schreef:
Nee maar zo veel Joden zijn hier in NL ook niet volgens mij? :?

Niet meer nee :Y)

Ik betrap mezelf er ook op om moffen ( }> ) te discrimineren. Maar dat is meer omdat ze het vertikken om engels te spreken en in hun eigen poedersuiker blijven banketstaaf in het buitenland, verwachten dat iedereen ook die taal wil spreken :Y)

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:34

lifaya schreef:
Gruis schreef:
Nee maar zo veel Joden zijn hier in NL ook niet volgens mij? :?

Niet meer nee :Y)

Ik betrap mezelf er ook op om moffen ( }> ) te discrimineren. Maar dat is meer omdat ze het vertikken om engels te spreken en in hun eigen poedersuiker blijven banketstaaf in het buitenland, verwachten dat iedereen ook die taal wil spreken :Y)


Daar zijn Fransen veel erger in _O- En ik heb overigens liever dat een Duitser gewoon Duits praat want dan kan ik ze beter verstaan wanneer ze Engels proberen te praten :')
Maar Engels is voor een hoop mensen moeilijk :')

Terug ontopic. Eigenlijk kan ik me volledig aansluiten bij Air.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:40

lifaya schreef:
Gruis schreef:
Nee maar zo veel Joden zijn hier in NL ook niet volgens mij? :?

Niet meer nee :Y)

Ik betrap mezelf er ook op om moffen ( }> ) te discrimineren. Maar dat is meer omdat ze het vertikken om engels te spreken en in hun eigen poedersuiker blijven banketstaaf in het buitenland, verwachten dat iedereen ook die taal wil spreken :Y)


Waarom zouden ze in godsnaam Engels moeten gaan spreken in Nederland dan? De Duitsers hier proberen het keurig in Nederlands, alleen lukt dat niet zo goed, dus wordt er gewoon Duits met ze gesproken.

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:44

_San87_ schreef:
lifaya schreef:

Niet meer nee :Y)

Ik betrap mezelf er ook op om moffen ( }> ) te discrimineren. Maar dat is meer omdat ze het vertikken om engels te spreken en in hun eigen poedersuiker blijven banketstaaf in het buitenland, verwachten dat iedereen ook die taal wil spreken :Y)


Waarom zouden ze in godsnaam Engels moeten gaan spreken in Nederland dan? De Duitsers hier proberen het keurig in Nederlands, alleen lukt dat niet zo goed, dus wordt er gewoon Duits met ze gesproken.

Omdat ze overduidelijk zeer moeilijk nederlands leren, en engels gezien wordt als internationale taal. Maar ook daar krijgen duitsers weinig van mee, zeker als ze hun tv programma's blijven nasynchroniseren :+ Ze zijn nogal taalkundig geisoleerd zeg maar :')

Overigens doen ze ook regelmatig of ze mij niet verstaan, als ik bijv om "Fanta" vraag, terwijl er gewoon "Fanta" op de automaat staat, waar ze voor staan :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41767
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:49

Ja, wat nogal wiedes is, want Nederlands is een vrij moeilijke taal om te leren :). Ik snap het probleem niet zo, ze komen hier hun geld brengen, dan wil ik wel Duits met ze praten.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:54

Ik heb altijd haat aan dat poedersuiker taaltje gehad. Groot gedeelte van mijn joodse familie is afgeslacht tijdens de oorlog en ja dan heb je het al snel niet zo op het agressieve taaltje. Ik werk in een fastfoodbedrijf, spreek vloeiend nederlands en engels, en kan ook prima gebaren, maar duitsers, Fransen en chinezen zijn een enorme klus om een bestelling van op te nemen xD

Maar beetje offtopic haha