Molukkers willen Nederlands gezin weg

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:04

LadyMadonna schreef:
Jammer dat het topic nu kansloos wordt... Zou een leerzaam topic kúnnen zijn...

Wanneer ben je Nederlander?



Wanneer je de Nederlandse paspoort hebt.

Dan maakt het niet uit waar je vandaan komt, maar kom op zeg ga gewoon van je leven genieten en leef samen met verschillende culturen en respecteer elkaar.

Ipv hier problemen te gaan veroorzaken en gezeik over wie er wel en wie er niet mag komen wonen en noem maar op. En of dat men hier onderling ruzie gaat voortzetten van land van waaruit men is gevlucht....en meer van dit soort onzin.

Hou de problemen in land van herkomst maar ga het hier niet uitvechten en of mee naar hiertoe nemen om het voort te gaan zetten pfffffffff.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:05

Ragdollcat schreef:
LadyMadonna schreef:
Jammer dat het topic nu kansloos wordt... Zou een leerzaam topic kúnnen zijn...

Wanneer ben je Nederlander?



Wanneer je de Nederlandse paspoort hebt.

Dan maakt het niet uit waar je vandaan komt, maar kom op zeg ga gewoon van je leven genieten en leef samen met verschillende culturen en respecteer elkaar.

Ipv hier problemen te gaan veroorzaken en gezeik over wie er wel en wie er niet mag komen wonen en noem maar op. En of dat men hier onderling ruzie gaat voortzetten van land van waaruit men is gevlucht....en meer van dit soort onzin.

Hou de problemen in land van herkomst maar ga het hier niet uitvechten en of mee naar hiertoe nemen.


Wij hebben ze zelf hier naartoe gehaald hoor.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:06

Waar is hun beloofd dat het een Molukse wijk zou blijven? Voorrang is heel wat anders dan helemaal geen Nederlandse gezinnen hoor.

Racisme en discriminatie is altijd erg, en helemaal als het zo ver gaat dat er doodsbedreigingen komen.

Met geen enkele geschiedenis valt dit gedrag goed te praten, dat heeft er ook gewoon echt niets mee te maken.

Of mogen mensen van wie hun voorouders Joods waren ook vrijblijvend Duitsers discrimineren :?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:09

Blue_Eyes schreef:
gekvanfleur schreef:
Interresant om te lezen, dus vandaar mijn irritatie, over het algemeen, dat iedereen die niet pro molukse wijk is, mondddood wordt gemaakt.

Ik denk dat er zat mensen zijn die niet eens per se pro-Molukse wijk zijn, mijzelf incluis, maar wel anti-debatteren op basis van onderbuikgevoel. Debatteren doe je met kennis van feiten, anders gaat de discussie nergens meer over. Uitspraken als 'terug naar hun eigen land' raken dus ook echt kant noch wal, want het hele punt is nou juist dat dat eigen land er niet is.

Nee, erg snugger klinkt het niet nee. ;)
Maar ik kan de emotie erachter wel begrijpen..Wij groeien op in een cultuur waarin ´multicultureel´ er redelijk ingestampt is. Maar de laatste tijd zijn er natuurlijk veel incidenten, denk aan de IS en ´Nederlanders´ die daaraan mee doen, het probleem rond zwarte piet, groeperingen die het verrekken om gewoon respect te tonen voor onze cultuur, en lijkt het alsof het hele multiculturele verhaal eenrichtingsverkeer is en de komende groepen gewoon alles kunnen behouden en wij ons maar aanpassen.

Let wel: dit is NIET mijn mening, maar wel een veelgehoorde en eentje die ik wel kan begrijpen als je het globaal bekijkt. De mollukers zijn dan zowieso helemaal het verkeerde voorbeeld, want die zijn over het algemeen super geintegreerd in onze samenleving.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:11

Gruis schreef:
Wij hebben ze zelf hier naartoe gehaald hoor.


Wie zijn wij? Waarom heb ik zo'n vermoeden dat je toen überhaupt nog niet geboren was of er aan mee hebt gedaan?

Waarom zou ik schuld op mij moeten dragen van iets wat tientallen jaren terug door anderen is besloten? Laat staan een doodsbedreiging naar mijn kop gesmeten krijgen omdat ik niet dezelfde cultuur als iemand anders, die ook in Nederland woont, heb?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:14

Air schreef:
Waar is hun beloofd dat het een Molukse wijk zou blijven? Voorrang is heel wat anders dan helemaal geen Nederlandse gezinnen hoor.

Racisme en discriminatie is altijd erg, en helemaal als het zo ver gaat dat er doodsbedreigingen komen.

Met geen enkele geschiedenis valt dit gedrag goed te praten, dat heeft er ook gewoon echt niets mee te maken.

Of mogen mensen van wie hun voorouders Joods waren ook vrijblijvend Duitsers discrimineren :?

Ja, of de schilderijen uit de Zwitserse museums jatten, waarvan bekend is dat die uit de collectie van een overleden duitser komen die ze gejat heeft van de joden toendertijd.. :+

Het klinkt als je het zo zegt nog best begrijpelijk ook. Maar het moet geen manier zijn om problemen op te lossen..

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:14

Air schreef:
Waar is hun beloofd dat het een Molukse wijk zou blijven? Voorrang is heel wat anders dan helemaal geen Nederlandse gezinnen hoor.

Racisme en discriminatie is altijd erg, en helemaal als het zo ver gaat dat er doodsbedreigingen komen.

Met geen enkele geschiedenis valt dit gedrag goed te praten, dat heeft er ook gewoon echt niets mee te maken.

Of mogen mensen van wie hun voorouders Joods waren ook vrijblijvend Duitsers discrimineren :?


Ik zie hier niemand racisme, discriminatie of doodsbedreigingen aanmoedigen of goed praten hoor?
De voorgeschiedenis wordt alleen uitgelegd aan degenen die roepen 'dat ze terug moeten naar hun eigen land' en om een klein beetje een beter beeld te schetsen van hun situatie; waarom ze hier gekomen zijn etcetera.

Wel grappig voor degenen die zeggen dat je de geschiedenis moet vergeten, jij begint over Joden en Duitsers. Want antisemitisme is ten strengste verboden maar zeggen dat je een hekel hebt aan Duitsers, Russen, communisme is wel oké.
Maar goed, we dwalen af :Y) .

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:15

Air schreef:
Waar is hun beloofd dat het een Molukse wijk zou blijven? Voorrang is heel wat anders dan helemaal geen Nederlandse gezinnen hoor.

Racisme en discriminatie is altijd erg, en helemaal als het zo ver gaat dat er doodsbedreigingen komen.

Met geen enkele geschiedenis valt dit gedrag goed te praten, dat heeft er ook gewoon echt niets mee te maken.

Of mogen mensen van wie hun voorouders Joods waren ook vrijblijvend Duitsers discrimineren :?



Mee eens.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:17

Air schreef:
Gruis schreef:
Wij hebben ze zelf hier naartoe gehaald hoor.


Wie zijn wij? Waarom heb ik zo'n vermoeden dat je toen überhaupt nog niet geboren was of er aan mee hebt gedaan?

Waarom zou ik schuld op mij moeten dragen van iets wat tientallen jaren terug door anderen is besloten? Laat staan een doodsbedreiging naar mijn kop gesmeten krijgen omdat ik niet dezelfde cultuur als iemand anders, die ook in Nederland woont, heb?


Mee eens!

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:19

Air schreef:
Gruis schreef:
Wij hebben ze zelf hier naartoe gehaald hoor.


Wie zijn wij? Waarom heb ik zo'n vermoeden dat je toen überhaupt nog niet geboren was of er aan mee hebt gedaan?

Waarom zou ik schuld op mij moeten dragen van iets wat tientallen jaren terug door anderen is besloten? Laat staan een doodsbedreiging naar mijn kop gesmeten krijgen omdat ik niet dezelfde cultuur als iemand anders, die ook in Nederland woont, heb?


Wij Nederlanders, ja dit is een beetje mierenneuken, wat had ik dan moeten zeggen :') : 'De Nederlanders van toen'? Je begrijpt wat ik bedoel toch.

En nogmaals; niet ik, noch iemand anders hier heeft volgens mij gezegd dat doodsbedreigingen cool en oké zijn.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:32

Lijkt er anders wel op. Er wordt iig harder gevallen over sommige reacties dan over de doodsbedreigingen.

Daarnaast wordt er in den treurigheid doorgegaan over de geschiedenis. Dan ben ik misschien lomp maar ik heb niks met geschiedenis. Want dat valt toch niet te veranderen. De toekomst kan je wel veranderen en het nu vind ik het überhaupt belachelijk dat er nog zoveel discriminatie, op basis van wat dan ook, is.

En dat dat dan ook nog verdedigd wordt. Want je 'begrijpt het', om de geschiedenis.

Overigens is er niet eens afgesproken dat het een Molukse wijk blijft, als ik de reactie van de woningcoöperatie lees.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41819
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:35

Iedereen is het erover eens dat die bedreigingen van de zotten zijn. Je gaat niet discussiëren over iets waar iedereen het over eens is, hé. Dat is nogal nutteloos.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:36

Gruis schreef:
Air schreef:
Waar is hun beloofd dat het een Molukse wijk zou blijven? Voorrang is heel wat anders dan helemaal geen Nederlandse gezinnen hoor.

Racisme en discriminatie is altijd erg, en helemaal als het zo ver gaat dat er doodsbedreigingen komen.

Met geen enkele geschiedenis valt dit gedrag goed te praten, dat heeft er ook gewoon echt niets mee te maken.

Of mogen mensen van wie hun voorouders Joods waren ook vrijblijvend Duitsers discrimineren :?


Ik zie hier niemand racisme, discriminatie of doodsbedreigingen aanmoedigen of goed praten hoor?
De voorgeschiedenis wordt alleen uitgelegd aan degenen die roepen 'dat ze terug moeten naar hun eigen land' en om een klein beetje een beter beeld te schetsen van hun situatie; waarom ze hier gekomen zijn etcetera.

Wel grappig voor degenen die zeggen dat je de geschiedenis moet vergeten, jij begint over Joden en Duitsers. Want antisemitisme is ten strengste verboden maar zeggen dat je een hekel hebt aan Duitsers, Russen, communisme is wel oké.
Maar goed, we dwalen af :Y) .

Ze zegt toch duidelijk dat we het verleden niet het heden moeten laten bepalen en dat dat voor zowel Joden als Molukkers geldt. Ik vond het geen slechte opmerking hoor. :)

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:36

Nou dat is voor mij in elk geval niet zo. Tuurlijk wordt over sommige reacties gevallen, reacties van 'terug naar je eigen land' zijn toch ook achterlijk. Over de doodsbedreigingen ontstaat gewoon niet zo'n hevige discussie, omdat iedereen het er over eens is dat het niet hoort.
En leef jij ook zo in het dagelijks leven? Oh, ja prima als jij je niet aan beloftes houdt, laten we lekker beste vriendinnen blijven want we moeten kijken naar de toekomst? Kan me niet voorstellen dat mensen echt zo denken. Het is zo makkelijk, oh ja, ik heb een fout gemaakt, het nooit goed gemaakt, het nooit fatsoenlijk gecommuniceerd, laten we vooral naar de toekomst kijken en doen alsof er niks aan de hand is. Zo werkt het niet. Ja, ik begrijp het, ik verdedig het helemaal niet? Het is niet goed nee. Maar als je het verhaal erachter kent weet je misschien wel waaróm ze het doen.
Discriminatie is nooit goed.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:37

gekvanfleur schreef:
Gruis schreef:

Ik zie hier niemand racisme, discriminatie of doodsbedreigingen aanmoedigen of goed praten hoor?
De voorgeschiedenis wordt alleen uitgelegd aan degenen die roepen 'dat ze terug moeten naar hun eigen land' en om een klein beetje een beter beeld te schetsen van hun situatie; waarom ze hier gekomen zijn etcetera.

Wel grappig voor degenen die zeggen dat je de geschiedenis moet vergeten, jij begint over Joden en Duitsers. Want antisemitisme is ten strengste verboden maar zeggen dat je een hekel hebt aan Duitsers, Russen, communisme is wel oké.
Maar goed, we dwalen af :Y) .

Ze zegt toch duidelijk dat we het verleden niet het heden moeten laten bepalen en dat dat voor zowel Joden als Molukkers geldt. Ik vond het geen slechte opmerking hoor. :)


Maar dat dat zo makkelijk niet is, bewijst dus het voorbeeld van de Joden :) !

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:41

Je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal Gruis? Wat bedoel je daarmee? :)


Ik vind niet dat het vergeten moet worden. Maar vindt wel dat vijftig jaar geleden gewoon te lang geleden is om te spreken over ´wij´. Ik heb die beslissing niet gemaakt en vind het belachelijk dat het gebeurt is, maar we moeten vooruit kijken omdat we geen andere keus hebben. Dat eigen land komt er voorlopig niet. Dus hoe gaan we hiermee verder. Gaan we ze nog 100 jaar in hun eigen wijk laten zitten, 200 jaar misschien??

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:44

Ik zeg overigens niet dat we maar even 100 Nederlanders er tussen moeten gooien.
Maar we kunnen denk ik ook niet blijven schermen met: ja, wat toen gebeurd is. Want uiteindelijk moet je iets..

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:45

Ik bedoel het als volgt: Air zegt dat we het verleden niet het heden moeten laten bepalen, en gebruikt daarbij het voorbeeld van Joden en Duitsers, terwijl die júist het verleden het heden laten bepalen.

Ik zeg puur en alleen 'wij' omdat ik geen zin heb om elke keer 'de Nederlanders van toen' te typen en omdat het volgens mij zo ook wel duidelijk is wie ik bedoel, maar kennelijk niet. :) Excuses dan.
Nee, de belofte zal nooit meer ingelost worden. En er moet ook niet jaren over doorgegaan worden, absoluut niet. Ik denk persoonlijk dat er beter gecommuniceerd moet worden. Er is nóóit echt correct gecommuniceerd naar de Molukkers toe. Ik denk dat beide kanten wel een beetje toe mogen geven :) .

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:46

Je snapte duidelijk de opmerking niet...... of hebt hem gewoon niet gelezen Gruis. Het was geen voorbeeld, het was een vraag omdat er zo beredeneerd wordt voor de Molukkers.

Daarnaast ''het dagelijkse leven'' geeft toch al aan dat dat in het nu afspeelt? Dat is toch geen geschiedenis van tig jaar terug? :+

_San87_ en discussiëren over de geschiedenis is wel nuttig? Wat wil je er aan veranderen dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41819
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:48

Air schreef:
Je snapte duidelijk de opmerking niet...... of hebt hem gewoon niet gelezen Gruis. Het was geen voorbeeld, het was een vraag omdat er zo beredeneerd wordt voor de Molukkers.

Daarnaast ''het dagelijkse leven'' geeft toch al aan dat dat in het nu afspeelt? Dat is toch geen geschiedenis van tig jaar terug? :+

_San87_ en discussiëren over de geschiedenis is wel nuttig? Wat wil je er aan veranderen dan?


Niks. Maar diezelfde geschiedenis is wel nuttig om standpunten van mensen te begrijpen.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:50

Air schreef:
Je snapte duidelijk de opmerking niet...... of hebt hem gewoon niet gelezen Gruis. Het was geen voorbeeld, het was een vraag omdat er zo beredeneerd wordt voor de Molukkers.

Daarnaast ''het dagelijkse leven'' geeft toch al aan dat dat in het nu afspeelt? Dat is toch geen geschiedenis van tig jaar terug? :+

_San87_ en discussiëren over de geschiedenis is wel nuttig? Wat wil je er aan veranderen dan?


Dan antwoord op je vraag: Nee, dat is niet oké en nee, discrimeneren vanaf de kant van de Molukkers is ook niet goed. Maar daar is iedereen het wel over eens hoor. :)
En ja, het speelt zich nu af, maar dat betekent niet dat 'geschiedenis' (slechts 50 jaar geleden) opeens niet meer bestaat.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:51

Gruis schreef:
Ik bedoel het als volgt: Air zegt dat we het verleden niet het heden moeten laten bepalen, en gebruikt daarbij het voorbeeld van Joden en Duitsers, terwijl die júist het verleden het heden laten bepalen.

Ik zeg puur en alleen 'wij' omdat ik geen zin heb om elke keer 'de Nederlanders van toen' te typen en omdat het volgens mij zo ook wel duidelijk is wie ik bedoel, maar kennelijk niet. :) Excuses dan.
Nee, de belofte zal nooit meer ingelost worden. En er moet ook niet jaren over doorgegaan worden, absoluut niet. Ik denk persoonlijk dat er beter gecommuniceerd moet worden. Er is nóóit echt correct gecommuniceerd naar de Molukkers toe. Ik denk dat beide kanten wel een beetje toe mogen geven :) .

Er stond een vraagteken achter, dus ze bedoelde het lichtelijk sarcastisch denk ik. ;)
Er is nooit gecommuniceerd en dat is slecht. Sterker nog, de NL overheid van toen heeft ze gewoon ijskoud in de kou laten staan. Maar inhoeverre is daar nu nog wat aan te veranderen en hoe gaan we om met de wijken die ze hebben gekregen. Ik denk zelf dat het zichzelf aardig kan reguleren. Maar goed, uiteindelijk moet er iets gebeuren.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:55

Ik zeg toch ook nergens dat de geschiedenis niet meer bestaat? :+ Ik zeg dat het niet ter zake doet omdat het geen verantwoording voor dit gedrag is.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:58

En niemand zegt dat het gedrag daardoor wel goedgekeurd wordt, dus daar zijn we het over eens. Ik vind jou vrij negatief discussiëren overigens, komt een beetje vervelend over.
Nogmaals: de geschiedenis werd slechts uitgelegd voor de mensen die ongenuanceerd roepen 'dat ze terug moeten naar hun eigen land'. ;) En om enigszins een ander licht op de zaak te werpen, vanuit de kant van de Molukkers. Gewoon een beetje achtergrondinfo en uitleg, niet om iets goed te praten.

gekvanfleur: Sorry, sarcasme komt altijd vrij slecht over via de computer. :=
Ik geloof dat de gemeente en de woningcorporatie nu in gesprek gaat met de Molukkers (helaas altijd pas achteraf), ik denk dat dit een stap in de juiste richting is. Een beetje begrip en uitleg van beide kanten zou erg goed zijn! Ik geloof dat Molukkers meegaande, welwillende mensen zijn dus ik zie eigenlijk niet in waarom dit niet tot een goed einde zou kunnen komen. Maar niet vanzelf :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:02

Gruis schreef:
En niemand zegt dat het gedrag daardoor wel goedgekeurd wordt, dus daar zijn we het over eens. Ik vind jou vrij negatief discussiëren overigens, komt een beetje vervelend over.
Nogmaals: de geschiedenis werd slechts uitgelegd voor de mensen die ongenuanceerd roepen 'dat ze terug moeten naar hun eigen land'. ;)

gekvanfleur: Sorry, sarcasme komt altijd vrij slecht over via de computer. :=
Ik geloof dat de gemeente en de woningcorporatie nu in gesprek gaat met de Molukkers (helaas altijd pas achteraf), ik denk dat dit een stap in de juiste richting is. Een beetje begrip en uitleg van beide kanten zou erg goed zijn! Ik geloof dat Molukkers meegaande, welwillende mensen zijn dus ik zie eigenlijk niet in waarom dit niet tot een goed einde zou kunnen komen. Maar niet vanzelf :)

Nu maar hopen dat ze eruit komen! :)
En als ik hun was stelde ik iemand anders aan die de wijk vertegenwoordigd, dan had de media het misschien ook heel anders opgepikt. :+