(Mega) Brand centrum Leeuwarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:18

Joaltijd schreef:
Hopen dat het niet met opzet was..

Dat staat er toch al ;)

yvonnedv schreef:
Er is geen sprake van opzet.

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:57

Hij zit niet in voorlopige hechtenis dus dat betekent dat ie ook niet is op gepakt. Hij wordt alleen verhoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:58

Szan schreef:
Joaltijd schreef:
Hopen dat het niet met opzet was..

Dat staat er toch al ;)

yvonnedv schreef:
Er is geen sprake van opzet.


Soms moet ik wat meer lezen :+

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:05

WillemYntJee schreef:
Hij zit niet in voorlopige hechtenis dus dat betekent dat ie ook niet is op gepakt. Hij wordt alleen verhoord.


Hij is wel verdachte. Je zal het op je geweten hebben!!!! Straf genoeg lijkt mij.

Anoniem

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:01

Idd. .. las ook dat hij alleen verstikt is en niet verbrand maar ze waren super dichtbij zijn redding. .

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:14

Bitter

Op de persconferentie over de brand in Leeuwarden is zojuist (15:30 uur) bekendgemaakt dat er een 38-jarige verdachte in beeld is. De man zit niet in voorlopige hechtenis, maar wordt voor verhoor door de politie opgeroepen. De man wordt niet verdacht van het opzettelijk aansteken van een brand, maar van onvoorzichtig handelen. Daarvoor geldt een maximale gevangenisstraf van twee jaar. De 38-jarige verdachte was een medewerker van de winkel en was bezig met een losse gaskachel met gasfles. Deze vatte vlam, waarna er kleding vlam vatte. Er viel één dode, de 24-jarige Idsart Otte, en er brandden enorm veel appartementen af. Het slachtoffer kwam door verstikking om het leven in een binnenplaatsje achter zijn appartement. De brandweer heeft via de Poststraat geprobeerd hem te redden en heeft daarbij meer risico genomen dan van ze wordt verwacht. De brandweer kreeg na het overklimmen van een aantal panden het slachtoffer in beeld middels een warmtecamera, op dat moment was het slachtoffer al buiten bewustzijn. De brandweer moest terug omdat hun ademlucht op was, terugkeren was daarna niet meer mogelijk wegens de enorm snel uitgebreide brand. De eigenaar van het pand waar Idsart woonde wordt op dit moment niet beschuldigd. De bouwtekeningen uit 1985 voldeden destijds aan de veiligheidseisen. Crone: ‘als dezelfde tekeningen nu zouden worden ingeleverd dan zou dat ook veilig genoeg zijn. We weten nog niet of er veel verbouwd is, dat moet uit onderzoek blijken.’ Crone roemde de maatschappelijke steun voor de betrokkenen. De nazorg loopt nog en loopt heel lang door, maar daarbij ziet de burgemeester geen knelpunten. De politie, brandweer, het OM en de gemeente blijven de komende periode in de panden onderzoek doen. Dat betekent dat de gebieden afgezet blijven, ook wegens aanhoudend instortingsgevaar. - See more at: http://www.suksawat.nl/#sthash.fM9mQSTd.dpuf

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:36

Ik las het vanmiddag inderdaad ook.. dus toch de gaskachel.. Pff, wat zal die man zich ook vreselijk voelen!!

Wij hebben inmiddels als jaargang van onze opleiding een advertentie geplaatst in de krant en een mooi bloemstuk besteld voor de uitvaart zaterdag.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:59

Wat vreselokl voor die man zelf ook! :(

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:58

yvonnedv schreef:
WillemYntJee schreef:
Hij zit niet in voorlopige hechtenis dus dat betekent dat ie ook niet is op gepakt. Hij wordt alleen verhoord.


Hij is wel verdachte. Je zal het op je geweten hebben!!!! Straf genoeg lijkt mij.

Ik bedoel meer dat de titel van dat eerste artikel op de vorige pagina dus niet klopt. Deze meneer heeft een trauma voor t leven dus dat lijkt me straf genoeg ja.

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:11

Ik vind het afschuwelijk dat die jongen blijkbaar wel uit het huis is gekomen, maar alsnog is doodgegaan op de binnenplaats. |( Blijkbaar heeft de brandweer veel risico genomen om hem te redden, maar moest ze uiteindelijk toch opgeven... zoveel respect voor de hulpverleners.

Het lijkt me ook vreselijk om te moeten leven met het feit dat jij de brand hebt "veroorzaakt". Arme man. :(

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:12

Bizar als hij daadwerkelijk gevangenisstraf krijgt.. max. 2 jaar? Wat een scheve wetten hebben we hier toch..
Die man heeft denk ik ook al de ergste straf van zijn leven op dit moment.

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:16

Voor zover ik heb begrepen gaan ze m niet vervolgen, omdat t niet met opzet was.
De familie van idsart heeft natuurlijk de zwaarste 'straf' die je kunt meemaken..

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:12

verschrikkelijk dat hij buiten het huis is kunnen komen maar toen nog was opgesloten in een binnenplaats..

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:11

Ze waren dus ook maar een muur van hem af :n wat een ongelofelijk rot verhaal, en die man met de gaskachel heeft ook genoeg straf.

Anoniem

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:16

Ja ik geloof dat die mannen als soort van verwerken hem later nog hebben opgehaald daarvandaan , gruwelijk om mee te leven..

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:33

Ik hoorde twee dagen geleden dat ik één van die mannen die hem wilden redden ken. Echt zoveel respect voor die jongen! Zoveel risico als zij genomen hebben...echt wauw!
Ik kan me zo de intense teleurstelling voorstellen toen ze niet meer terug konden met de ladder, echt heftig!

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:22

Wat verschrikkelijk dom om met een gasfles bij een brandende gaskachel rond te lopen.
Ken zo ook iemand die in de winter met een gaskachel in de schuur aan zijn scooter aan het sleutelen was en de benzinedampen vlam vatte, en zo de hele schuur en jongen. Zo stom ...

Wat erg dat er iemand is omgekomen zeg :\

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:35

Poiuytrewq schreef:
Wat verschrikkelijk dom om met een gasfles bij een brandende gaskachel rond te lopen.


Wat ik er van begrijp gaat het om een soort "camping"kachel.

Citaat:
De 38-jarige verdachte was een medewerker van de winkel en was bezig met een losse gaskachel met gasfles. Deze vatte vlam, waarna er kleding vlam vatte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:31


WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:46

En de man die t heeft veroorzaakt gaat vervolgd worden, maximale straf is 2 jaar.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:27

Ik had het gehoord op de radio. Is dat alleen niet zwaar? Hij heeft dat toch niet met voorbedachte rade gedaan?

Ik kan niet bij het volledige rapport komen, iemand anders wellicht wel? Want nu staat het er nogal.... schuldgevend? Ik weet het exacte woord even niet zo. :o

Anoniem

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:32


wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:00

Het is nog niet zeker dat hij de straf krijgt, hij kan ook vrijgesproken worden of een andere straf krijgen.

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:19

Hij heeft de brand veroorzaakt door niet zorgvuldig genoeg met die gasflessen om te gaan. Dat t vervolgens zo uitpakte is natuurlijk niet volledig aan hem toe te schrijven. En uiteindelijk wordt ie de rest van z'n leven al 'gestraft' met t feit dat er door zijn actie iemand om t leven is gekomen, daar gaat een vervolging niets aan veranderen..

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:45

WillemYntJee schreef:
Hij heeft de brand veroorzaakt door niet zorgvuldig genoeg met die gasflessen om te gaan. Dat t vervolgens zo uitpakte is natuurlijk niet volledig aan hem toe te schrijven. En uiteindelijk wordt ie de rest van z'n leven al 'gestraft' met t feit dat er door zijn actie iemand om t leven is gekomen, daar gaat een vervolging niets aan veranderen..


Dit dus, ga er maar vanuit dat die man al levenslang heeft. Die gedachte raak je denk ik nooit kwijt.