Nieuwe Paus is gekozen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41812
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:44

NatasjavE schreef:
_San87_ schreef:


Wat vergezocht :').


Nou het is een publiek geheim dat er een paar toch op z'n minst geholpen zijn.


Dat weet ik. Maar wat heeft dat te maken met dat denkbeelden kunnen veranderen? Misschien is hij wel helemaal niet zo conservatief meer en kan hij de Kerk een goede kant op sturen.

Dat moet de tijd uitwijzen. Maar om dan maar meteen te gaan zeggen dat Pausen dood kunnen, vind ik wat vergezocht.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:45

Eerst maar eens zien welke koers hij gaat varen! Dan oordeel ik wel verder :)

Eerste indruk is gematigd positief!

Eilandmeisje

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:45


secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:46

Jonge aartsbisschoppen bestaan er volgens mij niet, dus is het logisch dat ze een oude man kiezen..
Pausschap heeft zware eisen. Daar aast denk ik persoonlijk dat het ook wel goed is. Een paus die 30 jaar aan het hoofd staat geeft mij op de een of andere manier ontzettende kriebels...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41812
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:47

Ik geloof dat Paus zijn een van de zwaarste banen op aarde is...

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:47

De bijbel aanpassen is trouwens niet echt een juist statement, in die hele bijbel is niks te vinden over het homohuwelijk! :D Euthanasie en abortus zullen misschien in "oude termen" aan bod gekomen zijn maar er ook niet letterlijk in staan. Al die dingen zijn verzinseltjes van de kerk naar mijn weten. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41812
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:48

Urbiezira schreef:
De bijbel aanpassen is trouwens niet echt een juist statement, in die hele bijbel is niks te vinden over het homohuwelijk! :D Euthanasie en abortus zullen misschien in "oude termen" aan bod gekomen zijn maar er ook niet letterlijk in staan. Al die dingen zijn verzinseltjes van de kerk naar mijn weten. ;)


De hele Bijbel is een verzinsel :D.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:49

_San87_ schreef:
Urbiezira schreef:
De bijbel aanpassen is trouwens niet echt een juist statement, in die hele bijbel is niks te vinden over het homohuwelijk! :D Euthanasie en abortus zullen misschien in "oude termen" aan bod gekomen zijn maar er ook niet letterlijk in staan. Al die dingen zijn verzinseltjes van de kerk naar mijn weten. ;)


De hele Bijbel is een verzinsel :D.


Daar ben ik het mee eens maar dat is niet netjes voor de mensen die erin geloven! :D

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:50

Ik vond het wel mooi om te zien. Deze man komt erg sympathiek over, spreekt duidelijk, lacht en ziet er in tegenstelling tot de vorige niet uit als een uit de kluitengewassen rat. Ik heb wel vertrouwen erin dat deze man geschikt is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:50

vuurneon schreef:
Ik denk dat als je een paus neerzet die pro homo is, pro abortus en pro euthanasie dat het hele katholieke geloof uit elkaar zal vallen... Of de Bijbel moet grondig worden aangepast :+


Ook de Bijbel is door de mensen gemaakt. Er zijn meer evangelien en religieuze teksten dan wat de Bijbel uiteindelijk heeft gehaald. Verdiep je eens in de gnostische teksten....

Een boek waar oorlogen op zijn gebaseerd, dat Maria Magdalena als prutsmuts bestempeld, heidense gebruiken en data aan christelijk geloof hangt, moet ik dat serieus nemen?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:51

Cassidy schreef:
vuurneon schreef:
Ik denk dat als je een paus neerzet die pro homo is, pro abortus en pro euthanasie dat het hele katholieke geloof uit elkaar zal vallen... Of de Bijbel moet grondig worden aangepast :+


Ook de Bijbel is door de mensen gemaakt. Er zijn meer evangelien en religieuze teksten dan wat de Bijbel uiteindelijk heeft gehaald. Verdiep je eens in de gnostische teksten....

Een boek waar oorlogen op zijn gebaseerd, die Maria Magdalena als prutsmuts bestempeld, heidense gebruiken en data aan christelijk geloof hangt, moet ik dat serieus nemen?


Ik ben goed op de hoogte :)
Geloof vind ik fascinerend.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:51

[quote="Cassidy"][
Een boek waar oorlogen op zijn gebaseerd, dat Maria Magdalena als prutsmuts bestempeld, heidense gebruiken en data aan christelijk geloof hangt, moet ik dat serieus nemen?[/quote]

Liever niet. :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:52

Dat blijkt niet uit je verwijzing naar de Bijbel. Er staan veel dingen namelijk NIET in de Bijbel....

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:52

Urbiezira schreef:
De bijbel aanpassen is trouwens niet echt een juist statement, in die hele bijbel is niks te vinden over het homohuwelijk! :D Euthanasie en abortus zullen misschien in "oude termen" aan bod gekomen zijn maar er ook niet letterlijk in staan. Al die dingen zijn verzinseltjes van de kerk naar mijn weten. ;)


Ik bedoelde meer; Bijbel zo aanpassen dat er geen ruimte is voor interpretatie. 'God zag; het homohuwelijk was goed'.
(Ik ken de bijbel, beetje te eenvoudig verwoord eerst)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-03-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:52

NatasjavE schreef:
Cassidy schreef:
[
Een boek waar oorlogen op zijn gebaseerd, dat Maria Magdalena als prutsmuts bestempeld, heidense gebruiken en data aan christelijk geloof hangt, moet ik dat serieus nemen?[/quote]

Liever niet. :D


Ga ik ook niet doen...:D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41812
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:53

Urbiezira schreef:
_San87_ schreef:


De hele Bijbel is een verzinsel :D.


Daar ben ik het mee eens maar dat is niet netjes voor de mensen die erin geloven! :D


Iedereen moet zelf weten wat hij of zij gelooft, dat is het mooie van het geloof. En ik ben blij dat er zoiets als een geloof bestaat, waar mensen steun uit kunnen halen als zij dat willen :).

Neemt niet weg dat ik de Bijbel nog steeds een verzinsel vind, maar daarom niet minder noodzakelijk tot op zekere hoogte.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:53

vuurneon schreef:
Urbiezira schreef:
De bijbel aanpassen is trouwens niet echt een juist statement, in die hele bijbel is niks te vinden over het homohuwelijk! :D Euthanasie en abortus zullen misschien in "oude termen" aan bod gekomen zijn maar er ook niet letterlijk in staan. Al die dingen zijn verzinseltjes van de kerk naar mijn weten. ;)


Ik bedoelde meer; Bijbel zo aanpassen dat er geen ruimte is voor interpretatie. 'God zag; het homohuwelijk was goed'.
(Ik ken de bijbel, beetje te eenvoudig verwoord eerst)


Aaah op die manier! Ik ben voor! :D *\o/*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:54

vuurneon schreef:
Ik bedoelde meer; Bijbel zo aanpassen dat er geen ruimte is voor interpretatie. 'God zag; het homohuwelijk was goed'.


De Bijbel is door mensen gemaakt. Dus er is beslist wat er in moest/kon en wat niet. Nogmaals, verdiep je in de gnostische teksten. De basis van het christelijke geloof is niet dat wat er in het verleden uiteindelijk van is gemaakt.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:55

Cassidy schreef:
vuurneon schreef:
Ik bedoelde meer; Bijbel zo aanpassen dat er geen ruimte is voor interpretatie. 'God zag; het homohuwelijk was goed'.


De Bijbel is door mensen gemaakt. Dus er is beslist wat er in moest/kon en wat niet. Nogmaals, verdiep je in de gnostische teksten. De basis van het christelijke geloof is niet dat wat er in het verleden uiteindelijk van is gemaakt.


Ik ken die teksten (voor zover bekend) en de hoofdstukken die eruit zijn gelaten. Erg interessant :) ook met de achtergrond informatie; context is erg belangrijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-03-13 21:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:55

Ik vind de bijbel op zich (de levenslessen er in), en faith op zich heel mooi, maar religion vind ik dan weet iets anders. (zit een nuance in) Faith zie ik als iets waar mensen steun uit halen en religion zie ik als een kudde dieren die blindelings zonder eigen mening een eeuwenoud boek volgt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41812
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:56

Je kan het op zich ook gewoon geloof en religie noemen :D.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:58

Urbiezira schreef:
Ik vind de bijbel op zich (de levenslessen er in), en faith op zich heel mooi, maar religion vind ik dan weet iets anders. (zit een nuance in) Faith zie ik als iets waar mensen steun uit halen en religion zie ik als een kudde dieren die blindelings zonder eigen mening een eeuwenoud boek volgt.

Hier ben ik het zo mee eens! _O_

Waarom geloof je in god? omdat iedereen in je omgeving het doet...
Zo werkt het voor mij niet, je moet zelf nadenken, waarnemen en conclusies trekken.
kennis die bewezen is kan je overnemen maar toch moet je kritisch zijn en niet te snel oordelen.
Dat vind ik maar ik ben nog maar 17 dus ik moet nog een hoop leren maar toch vind ik gewoon geloven te "makkelijk".

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:58

Ah dankje, op de een of andere manier heb ik deze discussies altijd in het Engels en kwam ik maar niet op de juiste Nederlandse vertalingen. :')

friends_f_e
Berichten: 668
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:58

Ik vind het jammer, vandaag is het een jaar geleden dat het dramatische busongeluk in Sierre is gebeurd.. Oke het is wel groot nieuws die nieuwe paus, maar voor de nabestaanden van de 28 kinderen die toen gestorven zijn vind ik het wel erg.

friends_f_e
Berichten: 668
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: belgiƫ

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:59

correctie: dat heel het nieuws en verder alleen daarover ging ;)