Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:07

FlyAway schreef:
Om even wat dingetjes uit je post helder te hebben heb ik even wat vragen;

Wat bedoel je precies met "de groene wereld"? Bedoel je daar de opsomming mee van onderzoekers etc?
Wat is volgens jou een dierenactivist?
Waarop baseer je dat dierenactivisten geen harde bewijzen hebben voor hun uitspraken?
Welk bewijs is er bewijs dat walvissen het niet redden als je ze redt? (Ik bedoel het bewijs waar je de uitspraak op baseert)


"De groene wereld" is een ongedefinieerd begrip. Daarom staat het ook tussen haakjes. Het is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt, maar waar vaak alles wat iets met natuur te maken heeft onder geschuild wordt.
Voor mij zijn dierenactivisten organisaties als Sea Shepard, Greenpeace en misschien dat ik de zeehondencreche er ook onder schuil. En daar horen wat mij betreft ook degenen bij die uit zichzelf alles op alles zetten om een dier te redden terwijl er geen hard bewijs is dat het daadwerkelijk zin heeft.
Waar ik mijn uitspraak op baseer dat dierenactivisten geen harde bewijzen hebben, is mijn ervaring met de kwesties oostvaardersplassen en de zeehondenopvang in de waddenzee.
Enkele gevallen waarin een reddingsactie wel is gelukt, is geen hard bewijs dat het gaat lukken. Zoals al eerder aangegeven, zijn er ook gevallen, waarin het niet is gelukt.
In het stuk wat ik net geschreven heb, ben ik vooral aan het redeneren. Ik heb (nog) geen wetenschappelijke artikelen gelezen waarin strandingen en reddingen van walvissen goed geanalyseerd zijn.
Dierenactivisten zijn geen onderzoekers.
Zoals ik al zei: misschien heb ik een wat bekrompen perceptie.

Papagroom: het sop en de reddingsboot waren aanwezig, maar je moest wel een stuk met een waadpak door het water lopen.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:11

Klopt,maar dat is met het vermogen van de orca zo weggeblazen,en bovendien lagen er schepen van actamarine in de buurt......en bovendien hoevde de reddingsactie natuurlijk niet bij laagwater plaats te vinden.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:14

overigens zo als eerder aangegeven,heb ik geen mening over wel/geen gelijk,of overlevings kansen,maar probeer slechts het gebeurde in een juist perspectief te stellen.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:16

Hmmm. Dat juiste perspectief is wel wat gekleurd, als je beweert dat een schip wordt geweerd omdat het van Vlieland (of was het Terschelling?) komt met deels Amelandse bemanning... Dat is nogal een aanname.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:16

Nee, maar ook bij hoog water was (wat ik op foto's kan zien) de diepte van het water op zo'n 6 meter afstand rond de meter. De nacht erna (toen wilde noordgat nog een poging doen toch?) was het water lager door de oostenwind.

@ papagroom: dat snap ik. En ik probeer argumenten te weerleggen, maar respecteer ik iedereens standpunten/meningen.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:18

JewEmm schreef:
FlyAway schreef:
Om even wat dingetjes uit je post helder te hebben heb ik even wat vragen;

Wat bedoel je precies met "de groene wereld"? Bedoel je daar de opsomming mee van onderzoekers etc?
Wat is volgens jou een dierenactivist?
Waarop baseer je dat dierenactivisten geen harde bewijzen hebben voor hun uitspraken?
Welk bewijs is er bewijs dat walvissen het niet redden als je ze redt? (Ik bedoel het bewijs waar je de uitspraak op baseert)


"De groene wereld" is een ongedefinieerd begrip. Daarom staat het ook tussen haakjes. Het is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt, maar waar vaak alles wat iets met natuur te maken heeft onder geschuild wordt.
Voor mij zijn dierenactivisten organisaties als Sea Shepard, Greenpeace en misschien dat ik de zeehondencreche er ook onder schuil. En daar horen wat mij betreft ook degenen bij die uit zichzelf alles op alles zetten om een dier te redden terwijl er geen hard bewijs is dat het daadwerkelijk zin heeft.
Waar ik mijn uitspraak op baseer dat dierenactivisten geen harde bewijzen hebben, is mijn ervaring met de kwesties oostvaardersplassen en de zeehondenopvang in de waddenzee.
Enkele gevallen waarin een reddingsactie wel is gelukt, is geen hard bewijs dat het gaat lukken. Zoals al eerder aangegeven, zijn er ook gevallen, waarin het niet is gelukt.
In het stuk wat ik net geschreven heb, ben ik vooral aan het redeneren. Ik heb (nog) geen wetenschappelijke artikelen gelezen waarin strandingen en reddingen van walvissen goed geanalyseerd zijn.
Dierenactivisten zijn geen onderzoekers.
Zoals ik al zei: misschien heb ik een wat bekrompen perceptie.

Papagroom: het sop en de reddingsboot waren aanwezig, maar je moest wel een stuk met een waadpak door het water lopen.

Je zult mij niet horen zeggen dat je een bekrompen perceptie hebt hoor. ;)

Ik herken de term "de groene wereld" niet, vandaar dat ik om uitleg vroeg.

Maar, begrijp ik het dan goed dat jij liever niet zou zien dat dieren gered worden zonder dat daar hard bewijs voor is?

Voor zover ik in de discussie in dit topic en in de media heb meegekregen, is er geen hard bewijs te leveren voor het feit of een dier echt gered wordt of niet. En dan bedoel ik, er zijn eerder walvissen gered. De vraag is of die dieren dan honderden kilometers verderop weer aangespoeld zijn, of nog vrolijk rondzwemmen. Voor beiden is geen bewijs. Wat in mijn ogen ook een pleidooi is om de walvissen die in de toekomst nog gered worden te voorzien van een transponder, zodat we daar meer over te weten komen.

Ik denk wel dat je iets te kort door de bocht gaat wanneer je zegt dat dierenactivisten geen onderzoekers zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat veel dierenactivisten universitair opgeleid zijn en ook een functie als onderzoeker bekleden.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 20-12-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:18

Ibbel schreef:
Hmmm. Dat juiste perspectief is wel wat gekleurd, als je beweert dat een schip wordt geweerd omdat het van Vlieland (of was het Terschelling?) komt met deels Amelandse bemanning... Dat is nogal een aanname.

Ibbel, zou je nog even kunnen reageren op mijn vermeende cirkelredenering? Volgens mij doe ik dat namelijk niet ;)

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:19

Ibbel schreef:
Hmmm. Dat juiste perspectief is wel wat gekleurd, als je beweert dat een schip wordt geweerd omdat het van Vlieland (of was het Terschelling?) komt met deels Amelandse bemanning... Dat is nogal een aanname.

Dan heb je niet goedgelezen..........ik stel dat het waarschijnlijk positiver ontvangen was als het een texels schip was,overigens was dit andersom ook zo geweest........chaufinisme is de eilanders niet vreemd.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:27

FlyAway schreef:
Ik denk wel dat je iets te kort door de bocht gaat wanneer je zegt dat dierenactivisten geen onderzoekers zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat veel dierenactivisten universitair opgeleid zijn en ook een functie als onderzoeker bekleden.

Toch is het werk bij een organisatie als sea shepard, zeehondenopvang of greenpeace vaak gekleurd. Werkend aan een universiteit of onderzoeksinstituut kan veel objectiever gedaan worden. (let op, ik zeg KAN) Een universitaire opleiding betekent ook niet altijd dat je als onderzoeker wordt opgeleid.
Misschien moet ik mijn zin dan wat wijzigen en zeggen: objectieve onderzoekers. En ik weet dat ik kort door de bocht ga, daarom zeg ik ook zelf dat ik wat bekrompen ben in mijn perpectief, omdat ik zelf vind dat onderzoek veel meer geïntegreerd moet worden in beleid. En dat in dit soort gevallen expertise dmv onderzoek, in my opinion, niet genoeg wordt gewaardeerd.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:28

JewEmm schreef:
Nee, maar ook bij hoog water was (wat ik op foto's kan zien) de diepte van het water op zo'n 6 meter afstand rond de meter. De nacht erna (toen wilde noordgat nog een poging doen toch?) was het water lager door de oostenwind.

@ papagroom: dat snap ik. En ik probeer argumenten te weerleggen, maar respecteer ik iedereens standpunten/meningen.

oh ja,en 6 meter uit de kant al een meter water....dat is voor wadden begrippen veel,ik ken maar weinig plaatsen waar dit zo is.
We hebben het hier overigens over boten met een uiterst geringe diepgang,zgn shallowwaterboats

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:28

FlyAway schreef:
Ik ben overigens volledig met je eens dat nieuw materiaal onder hoge druk kan breken. Daarom moet je ook materiaal nemen dat geschikt is en die hoge druk aan kan. Als het dat niet kan en kapot gaat, was het dus niet geschikt.


Dit is jouw cirkeltje: Je zegt dat nieuw materiaal kapot kan, maar als het dat doet, is het dus niet goed.

Jij neemt a priori aan dat dat net onvoldoende sterk was/buiten de specificaties is gebruikt (en dús kapot is gegaan). Dat is een aanname die je niet kunt maken op grond van het feit dát het kapot is gegaan.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:32

papagroom schreef:
oh ja,en 6 meter uit de kant al een meter water....dat is voor wadden begrippen veel,ik ken maar weinig plaatsen waar dit zo is.
We hebben het hier overigens over boten met een uiterst geringe diepgang,zgn shallowwaterboats


Ik kan het niet zo goed inschatten, maar in elk geval 6 meter zeewaarts vanaf de walvis.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:34

dat is voor wadden begrippen,helemaal bij een oosten wind helemaal niet ongunstig.....

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:34

En dat was geen oostenwind.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:40

JewEmm schreef:
FlyAway schreef:
Ik denk wel dat je iets te kort door de bocht gaat wanneer je zegt dat dierenactivisten geen onderzoekers zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat veel dierenactivisten universitair opgeleid zijn en ook een functie als onderzoeker bekleden.

Toch is het werk bij een organisatie als sea shepard, zeehondenopvang of greenpeace vaak gekleurd. Werkend aan een universiteit of onderzoeksinstituut kan veel objectiever gedaan worden. (let op, ik zeg KAN) Een universitaire opleiding betekent ook niet altijd dat je als onderzoeker wordt opgeleid.
Misschien moet ik mijn zin dan wat wijzigen en zeggen: objectieve onderzoekers. En ik weet dat ik kort door de bocht ga, daarom zeg ik ook zelf dat ik wat bekrompen ben in mijn perpectief, omdat ik zelf vind dat onderzoek veel meer geïntegreerd moet worden in beleid. En dat in dit soort gevallen expertise dmv onderzoek, in my opinion, niet genoeg wordt gewaardeerd.

Waarop baseer je je uitspraak "Werkend aan een universiteit of onderzoeksinstituut kan veel objectiever gedaan worden."?
Ik zeg ook niet dat je met een universitaire opleiding als onderzoeker wordt opgeleid. Ik zeg dat ik uit eigen ervaring weet dat veel dierenactivisten universitair zijn opgeleid EN ook een functie als onderzoeker bekleden.
Ik denk dat je op moet passen met het op een voetstuk zetten van wetenschappelijk onderzoek overigens. Vooral omdat het huidige wetenschappelijk onderzoek gebeurd op basis van de huidige stand der wetenschap.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:41

Ibbel schreef:
FlyAway schreef:
Ik ben overigens volledig met je eens dat nieuw materiaal onder hoge druk kan breken. Daarom moet je ook materiaal nemen dat geschikt is en die hoge druk aan kan. Als het dat niet kan en kapot gaat, was het dus niet geschikt.


Dit is jouw cirkeltje: Je zegt dat nieuw materiaal kapot kan, maar als het dat doet, is het dus niet goed.

Nogmaals het verzoek om te laten zien waar ik dat zeg dan. Want dat zeg ik volgens mij nergens. Jij zegt het nu voor de tweede keer, niet ik :D

Je mist de constraint die ik mee geef; Ik geef aan dat je materiaal moet nemen dat de klus aan kan. Als je 20 ton gaat proberen te tillen met een touw dat maar 1 ton aan kan, dan heb je een touw genomen dat niet geschikt is voor de klus.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:50

Even voor de geinteresseerden......een kaartje van de locatie.....zo als je kunt zien,loopt er een geultje boven de bol/noorderhaaks,met een verbinding met het molengat,marsdiep......via deze route had de bultrug het marsdiep in gejaagd kunnen worden.......het diepste punt van het marsdiep is ongeveer 45 meter,en wordt de hels deur genoemd....dit even voor de beeldvorming.

http://www.toerzeilers.nl/planologie/im ... lengat.jpg

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:55

FlyAway schreef:
Waarop baseer je je uitspraak "Werkend aan een universiteit of onderzoeksinstituut kan veel objectiever gedaan worden."?
Ik zeg ook niet dat je met een universitaire opleiding als onderzoeker wordt opgeleid. Ik zeg dat ik uit eigen ervaring weet dat veel dierenactivisten universitair zijn opgeleid EN ook een functie als onderzoeker bekleden.
Ik denk dat je op moet passen met het op een voetstuk zetten van wetenschappelijk onderzoek overigens. Vooral omdat het huidige wetenschappelijk onderzoek gebeurd op basis van de huidige stand der wetenschap.

Dat baseer ik op mijn eigen ervaring in de wetenschap. En ik weet dat ik op moet passen, daarom zeg ik KAN.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:56

Kun je daar iets over vertellen? Vind het wel interessant om jouw kijk daarop te horen dan :-)

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:58

Ik ga.....tot bziens allemaal

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:09

Papagroom: tot schrijvens!

Zelf doe ik als student veel onderzoek (veldwerk) in het waddengebied. Ik probeer een zo open mogelijk "mind" te houden (sorry, weet geen nederlandse uitdrukking). Maar als ik dan mij theoretische kennis over populaties en de statistieken van zeehonden leg en kijk naar het opvangen en uitzetten van zeehonden die op het strand worden gevonden, dan ligt mij dat niet goed. A. Niet alle zeehonden die op het strand liggen zijn ziek. B. Moet je alle zieke zeehonden wel op willen vangen? Is er niet een reden dat ze ziek zijn? Wil je eigenlijk niet liever de populatie gezond houden door de zieke zeehonden niet uit te zetten of in de eerste plaats al niet op te vangen? En ja, ook ik vind zeehondjes zielig en vind het ook prachtig om ze terug gezet te zien worden, maar als ik dan weer niet-emotioneel na ga denken, ga ik me toch zulke vragen weer stellen.
Verder hoor je allerlei interessante discussies om je heen over de meest uiteenlopende ecologische onderwerpen. En mijn ervaring daarin is, dat de bewezen theoriën voor de bescherming van de natuur beter is. Maar ik ga dit niet uitgebreider vertellen, want dat wordt echt te veel.
Hier heb ik overigens 1 voorbeeld genomen, wat waarschijnlijk het beste het beeld kan vormen.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:19

Ik heb geen ervaring met en verstand van het opvangen van zeehonden, dus ik kan daar inhoudelijk niets over zeggen.

Wat ik wel een lastige vind, is dat de mens in sommige (eigenlijk wel heel veel :D ) gevallen verantwoordelijk is voor ecologische problemen. (Voor de goede orde, dit is even hypothetisch, niet met een specifiek voorbeeld in het hoofd dus) Als dan, als gevolg van die ecologische problemen dieren in de problemen komen en ziek worden, dan is het in mijn beleving de verantwoordelijkheid van de veroorzaker om de problemen op te lossen. De zieke dieren dan maar dood laten gaan vind ik dan de verkeerde oplossing. Die dieren zijn ziek als gevolg van menselijk ingrijpen, daar moet je dan dus iets aan doen.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:24

Als het het gevolg is van de mens. Prima. Dan moet je ze uit hun lijden verlossen. Wat dat betreft weten ecologen vaak of het door toedoen van de mens en zijn omgeving is, of dat het mogelijk een natuurlijk proces is.
(Overigens is dat bij de zeehonden niet het geval dat het door de mens komt volgens mij, hun populatie is ook enorm. En dat van de bultruggen ook. Hun populatie is ook aan het uitdijen. Juist daarom worden er misschien wel steeds meer bultruggen hier gesignaleerd.)

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:31

JewEmm schreef:
Als het het gevolg is van de mens. Prima. Dan moet je ze uit hun lijden verlossen. Wat dat betreft weten ecologen vaak of het door toedoen van de mens en zijn omgeving is, of dat het mogelijk een natuurlijk proces is.
(Overigens is dat bij de zeehonden niet het geval dat het door de mens komt volgens mij, hun populatie is ook enorm. En dat van de bultruggen ook. Hun populatie is ook aan het uitdijen. Juist daarom worden er misschien wel steeds meer bultruggen hier gesignaleerd.)

Toch werd er in dit topic ook een verhaal aangehaald over een onderzoek naar de gevolgen van de sonar apparatuur op marine schepen op de sonar van walvissen. Er werd gesuggereerd dat de sonar van die schepen er voor zorgde dat walvissen gedesorienteerd raakten en dus aanspoelden. Als dat het geval is, dan kan het dus goed zijn dat de mens verantwoordelijk is voor het aanspoelen van walvissen. (Ik zeg kan). Nu is in dit topic een deel van de bokkers die zegt, het is de natuur, er is iets niet goed met die dieren, laat maar doodgaan, dat is de natuur. Maar wat nou als over 2 jaar bewezen wordt dat het door die sonar apparatuur komt dat walvissen aanspoelen? Dan zouden we dus volgens de wetenschappers nú al die walvissen dood moeten laten gaan, en over 2 jaar blijkt dat het "onze" schuld.

Ik vind overigens wel dat je heel gemakkelijk zegt dat we dieren maar uit hun lijden moeten verlossen als het het gevolg is van acties van de mens, dat was niet wat ik bedoelde met "iets doen" . Ik zou liever zien dat we dan onze verantwoordelijkheden nemen en proberen een oplossing te zoeken die niet de gemakkelijkste manier voor de mens is; afmaken.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:43

Dat zei ik ook wel iets te gemakkelijk. Er zijn inderdaad scenario's waarbij opvang en uitzetten wel gewenst kan zijn.

Sonar kan inderdaad die gevolgen hebben, maar ze komen hier ook vaker voor. Al ben ik zelf van mening, en daar mogen andere het absoluut mee oneens zijn, dat ik n.a.v. de conclusies van de experts geloof dat deze bultrug niet meer te redden was, zijn de secties die verricht zijn (ook vandaag op de potvis) ook wel interessant om meer te weten te komen over de strandingen. Al sta ik er ook achter wanneer het besluit genomen zou worden om het dier "terug te geven" aan de natuur. Dat die op die plek doodgaat en voor de rest van het ecosysteem is. maar dan zit je weer met het probleem (althans, een deel vindt dat een probleem) dat je liever geen dier in laat slapen en dan laat liggen, het is dan wel medicatie die in het ecosysteem terecht komt.