Jachthond bijt shetlandpony dood..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Estera

Berichten: 1053
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:34

Er is instinct én er is aangeleerd gedrag. Vanuit instinct of jeugdige baldadigheid wordt er vaak begonnen met achter een dier aan te rennen. Of eigenlijk; het andere dier gaat rennen en de hond denkt "Dat is een leuk spelletje!"

De honden van mijn buren hebben instinctmatig (als in leuk spelletje) achter een kip aangezeten en gepakt. Kip overleefde dat niet en honden hebben een hapje kip genomen. Dat was lekker! Gevolgd: geen kip meer veilig, want die worden gepakt en opgegeten = aangeleerd gedrag. Er lopen ook 3 kleine mannetjes rond. Lopen die nu ook gevaar? Onzin! Beesten hebben geleerd dat kippen lekker zijn, niet kinderen.

Mijn vorige Duitse Herder heeft toen ze nog jong was (maand of 9) achter een kip aangerend, puur speels gedrag. Kip fladderde op, hond springt en hapt de kip uit de lucht en kip is dood. Krijgt klap met dode kip en is daarna eigenlijk een tijd niet met kippen in aanraking geweest. Ze is ouder geworden, rustiger en onder appel gezet. Jaren later kwamen we buiten te wonen met kippen en daar heeft ze nooit naar omgekeken.

Huidige herder fixeert vanaf pup af aan al op de kippen en de eenden. Dacht daar een serieuze dobber aan te gaan krijgen. Ze kan nog steeds gigantisch fixeren (beestje is 11 maanden) en er is niets leukers dan af en toe 3 passen achter de kippen aan te jagen, maar ze doet ze niets. Grote kans als ik deze hond haar gang had laten gaan, dat het dan nu anders zou zijn, maar het aangeleerde gedrag hier is dat ze ze niet hoeft te negeren, maar dat ze niets mag doen. Het zal vermoedelijk alleen maar verbeteren wanneer zij haar jeugdige overmoed kwijt raakt en ik maar consequent blijf.

Ik heb geen idee wat er precies gebeurd is, maar het is vreselijk sneu om zo je pony te verliezen. Maar om nu gelijk te gaan roepen dat die hond gevaarlijk is voor mensen? Ik heb geen idee wat het aangeleerde gedrag is bij die hond en volgens mij kan niemand dat hier.


Percy

Berichten: 12019
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:35

Heel erg wat er gebeurd is, echt heel erg maar om honden nu te gaan generaliseren?
Wilde honden zijn aaseters, geen jagers. Mensen hebben honden gefokt voor allerlei doeleinden, die staan behoorlijk ver van de natuur af.
Een jachthond jaagt, een border collie drijft, een herder houdt de groep bij elkaar etc. etc.

Als je een jachthond hebt die jaagt en een risico vormt voor andere dieren hoeft dat niet te zeggen dat hetzelfde dier een risico vormt voor een kind maar het is onbezonnen en schandalig om zo'n dier uit het zicht te verliezen.
Dit soort ongelukken gebeuren door onverantwoorde baasjes, gelukkig zijn de meeste hondeneigenaren wel verantwoordelijk bezig waardoor dit soort ongelukken uitzonderlijke incidenten zijn.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 02:50

Percy schreef:
Wilde honden zijn aaseters, geen jagers.

huh, wilde honden en wolven zijn wel degelijk jagers, ze jagen in groepen:
Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11500
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:19

Daar het om een gedomesticeerde hond gaat, zeg ik ook: afmaken. Als een hond eenmaal bloed geproefd heeft, zal hij een volgende keer weer aanvallen. De vraag is niet alleen of, maar wanneer. Heb nu twee honden hier in de buurt meegemaakt, die een overeenkomende reactie hadden. De een heeft een jonge hond aangevallen en de keel tot op het bot opengebeten/gevreten (werd direct daarna ook agressief naar mensen), de ander viel kinderen aan. De een is subiet afgemaakt, de ander is naar een opvang voor agressieve honden gegaan om te kijken of hij nog "te redden" viel. Deze is echter blijven bijten en ik weet niet wat er uiteindelijk met hem gebeurd is, maar ik denk dat ik het wel kan raden.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:33

Kuggur schreef:
Ariebren schreef:
Totdat ineens dat jacht instinct de overhand krijgt.

Wat een gezemel, je hebt paarden, ben je dáár dan niet constant bang dat het vluchtinstinct de overhand krijgt...?


Dat ben ik.
Het heeft mij een keertje een hele mooie AV merrie gekost.

Maar tegenwoordig heb ik paardenrassen die van nature niet verder vluchten dan een paar passen, stoppen en omdraaien om te kijken wat er gebeurd was.

En wat betreft de training van de jonge herdershonden voor schapen.
Heb diverse malen demonstraties gezien hoe dat gebeurd.
In die demonstratie werd ook duidelijk aangegeven, als de jonge lerende hond hapt en dat blijft doen, naar een schaap, dan is hij niet geschikt voor het herders werk.
Idem de jachthonden die de geschoten prooi moeten ophalen.
Gaat die hond al lopen op het geluid van het geweer of zelfs eerder, niet geschikt voor de jacht.
Meestal beeindigd zo'n hond al snel zijn eigen leven, want ze springen in de vuurbaan van het geweer.

Mannen zijn wat duidelijker en korter van gespreksstof.
Ook de paardentrailer moet wel eens een Bovag keuring ondergaan.
Cochise de eerste goedgekeurde en oudste hengst van het ICS Nederland.
Elina, K4 & K6 zoeken een goed tehuis.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:03

Ariebren schreef:
En wat betreft de training van de jonge herdershonden voor schapen.
Heb diverse malen demonstraties gezien hoe dat gebeurd.
In die demonstratie werd ook duidelijk aangegeven, als de jonge lerende hond hapt en dat blijft doen, naar een schaap, dan is hij niet geschikt voor het herders werk.
.

Ik heb jaren ervaring met het zelf trainen en werken met zulke honden. Jij hebt een paar demonstraties gezien. Geloof me dan krab je nauwelijks aan de oppervlakte...
Vrijwel iedere beginnende hond hapt naar de schapen en om verschillende redenen, in héél zelden voorkomende gevallen is dit niet onder controle te krijgen, ik heb het nog nooit meegemaakt, noch bij mezelf noch bij de trainers die ik persoonlijk ken. Er zijn andere vaker voorkomende redenen waarom een bepaalde pup niet geschikt blijkt voor schapenwerk.

Volgens jouw eigen redeneringen zou paarden bezit dus verboden moeten worden, of leg je andere criteria aan bij paarden dan bij honden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lauwie, spookyskippy en 3 bezoekers