Veelgebruikt landbouwgif tast hersenen aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imidacloprid,moet het wereldwijd verboden worden?

ja.
20 (76%)
nee.
Geen stemmen
nee,maar wel beter gecotroleerd.
6 (23%)
geen mening.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 26

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:19

Ik heb werkelijk nooit geweten dat dit soort stoffen als landbouw gif gebruikt worden......daar mag wat mij betreft gelijk een einde aan gemaakt worden.

Citaat:
woensdag, 21 maart 2012 21:02 geplaatst in: Natuur en Milieu

Uit Japans onderzoek blijkt dat het zenuwgif imidacloprid, dat veel in de land- en tuinbouw wordt gebruikt, de ontwikkeling van de hersenen van ongeboren kinderen aantast.

Volgens de wetenschappers wordt het gevaar voor het menselijk zenuwstelsel zwaar onderschat. Ze stellen dat de norm voor het maximale gebruik met een factor duizend scherper moet worden gesteld.

Boeren gebruiken sinds de verruimde toelating in 2004 steeds vaker imidacloprid. Het gif wordt door de gewassen opgenomen en kan er niet worden afgewassen.

Ongeveer 85 procent van de gewassen in Nederland wordt verbouwd met deze zenuwgiffen via zaadcoating en druppelsystemen. Op veel plaatsen wordt de norm in het oppervlaktewater met een factor tien tot tienduizend overschreden.

EU-norm

Toxicoloog Henk Tennekes en docent nieuwe risico’s Jeroen van der Sluijs van de Universiteit Utrecht stellen dat we in Nederland dagelijks tussen de één en twee milligram imidacloprid binnenkrijgen via groente, fruit, aardappelen, rijst en thee.

Volgens de EU-norm is het gif bij een persoon van 70 kilo schadelijk bij 4,2 mg of 0,06 mg per kilo lichaamsgewicht. Uit het Japanse onderzoek blijkt dat de norm duizend keer scherper zou moeten zijn.

Bijensterfte

Imkers leggen al jaren een verband tussen imidacloprid en de bijensterfte. Zo sterft in Nederland jaarlijks gemiddeld 25 tot 30 procent van de volken.

Uit Amerikaans onderzoek is bovendien gebleken dat het binnenkrijgen van organofosfaat, een veelgebruikte insecticide met minder invloed op het menselijk zenuwstelsel dan imidacloprid, bij zwangere vrouwen de hersenen van ongeboren kinderen negatief beïnvloedt.

Parkinson en Alzheimer

Canadese wetenschappers onthulden dat de ontwikkeling van de ziekte van Parkinson en Alzheimer kan worden versneld door neonicotinoïden, waar imidacloprid aan toebehoort.

Vorig jaar was in de Tweede Kamer net geen meerderheid (72 stemmen) om het gif uit voorzorg te verbieden. Op het moment wordt een onderzoek van de Gezondheidsraad afgewacht naar de mate waarin mensen worden blootgesteld aan het gif.

Zenuwcellen in de kleine hersenen bij ratten raken al bij minieme hoeveelheden geprikkeld. Dat is volgens Tennekes en Van der Sluijs een aanwijzing dat bij mensen een soortgelijk effect optreedt. In 2007 verkocht de grote farmaceut Bayer imidacloprid voor 556 miljoen euro.

Bron: Gelderlander.nl

© Copyright (c) Niburu.nl

Aanvullend nog even deze link naar wikipedia...het is raar spul hoor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid

bfsunshine

Re: Veelgebruikt landbouwgif tast hersenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:21

Zelfs de "gezonde" dingen zijn ongezond..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:25

roxxxiejjj schreef:
Zelfs de "gezonde" dingen zijn ongezond..

Dat bedoel ik,en dat baart mij zorgen......ik vraag me af of dat spul cumulatief werkt,maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:39

Maar in hoeverre kunnen wij er wat aan doen? Het ligt zo in de winkels, op snoep/chips/koek ed zitten ook allemaal andere verkeerde stoffen. De gezonde dingen zijn nu ook ongezond.. Dus wat dan? Stoppen met eten..?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:43

roxxxiejjj schreef:
Maar in hoeverre kunnen wij er wat aan doen? Het ligt zo in de winkels, op snoep/chips/koek ed zitten ook allemaal andere verkeerde stoffen. De gezonde dingen zijn nu ook ongezond.. Dus wat dan? Stoppen met eten..?

is het obesitas probleem in ieder geval ook snel verholpen in de wereld :=

maar ontopic: ik wist wel dat dit spul gebruikt werd, ik wist alleen niet dat je het er niet af kon wassen :\

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:44

Zwitsal schreef:
roxxxiejjj schreef:

is het obesitas probleem in ieder geval ook snel verholpen in de wereld :=

maar ontopic: ik wist wel dat dit spul gebruikt werd, ik wist alleen niet dat je het er niet af kon wassen :\

Hilarische opmerking :')

We hoeven niet te stoppen met eten. Zoveel mogelijk bio, pure producten en jezelf niet te veel zorgen maken want als je ergens ziek van wordt, is 't wel stress.

Ik vind 't overigens wel zorgwekkend dat de Tweede Kamer dit niet heeft verboden... Hier zou toch iedereen Nee tegen moeten zeggen. Mja, dat farmaceutisch bedrijf heeft hier en daar misschien wel een vinger in de pap, als ze er zoveel geld aan verdienen... Bah. Hoe kun je dat als bedrijf doen? Kan daar niet bij :n

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:51

Farmaceutische industrie heeft idd heel veel vingers in de pap. Goed dat er onderzoek naar gedaan is, toch weer bewijs dat al die rotzooi nergens goed voor is. Van mij mogen ze het dan ook per direct verbieden, met boetes als het toch wordt gebruikt.

Jammer dat hier geen biologische winkel in de buurt zit :\ .

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:51

Rinske schreef:
Farmaceutische industrie heeft idd heel veel vingers in de pap. Goed dat er onderzoek naar gedaan is, toch weer bewijs dat al die rotzooi nergens goed voor is. Van mij mogen ze het dan ook per direct verbieden, met boetes als het toch wordt gebruikt.

Jammer dat hier geen biologische winkel in de buurt zit :\ .

AH en Plus hebben ook enige dingen wel biologisch :j Ik ga ook maar weer wat meer bio groenten/fruit halen...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:53

Oeps, dat wist ik niet, ga ik daar eens even kijken voor groenten :) .

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:01

Volgens mij is dit gewoon één van de dingen..
Triest dat zowel de farmaceutische industrie als de overheid economisch belang boven de gezondheid van het volk en de planeet zetten, maar ook dat is al wel langer bekend.
Idd biologisch eten, maar het echte probleen is volgens mij de overbevolking, te weinig land om zo veel monden te voeden, als ze dat niet allemaal zo kunstmatig uit de grond zouden jagen is er gewoon niet genoeg voor iedereen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:31

Het moet gewoon veel beter gecontroleerd worden, als niemand het weet wordt er een beetje her en der met dat gif gesproeid... Wij zijn heel voorzichtig met gif (Round Up om ons toegangspad, wat 200 meter lang is, mee te spuiten en verder gebruiken we het niet tussen de tegels in het bij ons niet brandschoon en in de rijbak groeit weleens gras maar als je daar een middag de paarden in loslaat en je sleept de bak een keer is het ook weg)

Boeren gebruiken zoveel gif, wij hebben onze vijver laten dempen doordat het water wat we erin pompten echt niet meer doorkon als vijverwater. De planten gingen of dood, of werd door kunstmest gebruik (ook zo'n leuk goedje) zo groot dat het één grote groene brij werd. Als boeren hier met gif spuiten doen wij ramen en deuren dicht, veel mensen verklaren ons voor gek maar je "proeft" het gif als je buiten bent. En de loonwerker zit vrolijk met de deurtjes open op die tractor...

Tuurlijk is veel ongezond, ook dingen waarvan je dacht dat het gezond was blijkt toch ongezond te zijn. Maar we moeten zelf zorgvuldig zijn in wat we wel en niet op deze aardbodem spuiten. Voor onzelf en voor de toekomst.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:38

Imidacloprid is de werkzame stof in Bolfo Gold en Advantage. Dus wij hebben dit altijd in huis notabene!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:47

SparklingApp schreef:
Volgens mij is dit gewoon één van de dingen..
Triest dat zowel de farmaceutische industrie als de overheid economisch belang boven de gezondheid van het volk en de planeet zetten, maar ook dat is al wel langer bekend.
Idd biologisch eten, maar het echte probleen is volgens mij de overbevolking, te weinig land om zo veel monden te voeden, als ze dat niet allemaal zo kunstmatig uit de grond zouden jagen is er gewoon niet genoeg voor iedereen.

Bayer is OOK een farmaceutisch bedrijf. maar dit gaat toch echt om een andere tak.
Je kan Bayer het kwalijk nemen dat dit spul gebruikt wordt maar om nu de hele farmaceutische industrie slecht te noemen. Dat gaat mij echt te ver. Ik werk in de farma en het gaat er toch echt wat anders aan toe dan de meeste denken en weten. Juist de gezondheid van patienten is erg belangrijk.

Dit spul zal in eerste instantie wel veilig geleken hebben denk ik. Nu blijkt dat toch anders te zijn. mooi verbieden dus.
Ik zat al op het biologische spoor maar dat zullen we nu maar uitbreiden.

Oeps...is ook de grondstof van antivlo....oepsie.....
Hoe ga je vlooien biologisch te lijf?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:48

Nu is het dit wat word gevonden
Ik werk op een tuincentrum, gif voor de tuin, waar je vorig jaar nog de tuin mee kon platspuiten, is nu uit de handel gehaald. En zo zijn er nog meer dingen. En van sommige gifzooi, mag je alleen klein verpakkingen van verkopen, maar mensen kunnen wel 3 pakken tegelijk kopen, dat is dan weer geen probleem. En zo kan ik nog wel even doorgaan

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:56

NatasjavE schreef:
Bayer is OOK een farmaceutisch bedrijf. maar dit gaat toch echt om een andere tak.
Je kan Bayer het kwalijk nemen dat dit spul gebruikt wordt maar om nu de hele farmaceutische industrie slecht te noemen. Dat gaat mij echt te ver. Ik werk in de farma en het gaat er toch echt wat anders aan toe dan de meeste denken en weten. Juist de gezondheid van patienten is erg belangrijk.

Daar heb je helemaal gelijk in, voor het gemak veegde ik het even op één grote hoop en dat is natuurlijk niet zo.
Aan de andere kant.. als het over veel geld gaat gelden er vaak ineens hele andere regels, weinig mensen blijven hun idealen volgen als ze kunnen kiezen tussen rijkdom of dat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:28

Voor als je nog eens een mooi bosje bloemen koopt:

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... &tx_ttnews[tt_news]=37328&cHash=1f822ee7ecf905d5530d1a5939d43b6a
of
http://player.omroep.nl/?aflID=11970387
Zembla, Gif in de bollenstreek

(tekst van de aflevering, voor wie geen filmpje kan zien: http://zembla.vara.nl/Gif-in-de-bollens ... 566.0.html)

Het is schitterend, de bollenvelden, maar ik zou er nooit aan willen wonen. Toen mijn vriend nog in Lisse woonde rook ik het, als ze spoten en ik reed er langs.
Ik vond het maar niks.

Maar wij zijn afhankelijk van land- en tuinbouw in Nederland.
De regering zal het vast wel verbieden voor de consument, maar zakelijk is er nog genoeg troep verkrijgbaar.

Zolang de normen nog dusdanig zijn dat de hoeveelheid gif op groente en fruit die wij nuttigen, 'niet direct schadelijk zijn voor de gezondheid in deze hoeveelheden' zal er niks gebeuren. En de bloemenhandel helemáál niet, daar gaat zo vreselijk veel geld in om.

Maar dat gif waait ook rond. Komt in het milieu, in het water.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:32

Amalarab schreef:
Imidacloprid is de werkzame stof in Bolfo Gold en Advantage. Dus wij hebben dit altijd in huis notabene!

Dat wou ik dus net zeggen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:01

Ik denk dat die paar vlooiendruppels niks zijn in vergelijking met de rest waar we aan blootgesteld worden...
Maarja, het wordt net zo makkelijk gedaan als in de grote hoeveelheden: even druppelen en wég is je probleem.

Biologisch vlooien bestrijden; biofood anti-vlo snoepjes en ecostyle?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:05

Probleem met een van mijn kat is dat hij een vlooienallergie heeft en door geen enkele vlo gebeten mag worden.
En de teken...
Ik heb overigens geen vlooiendruppels maar een vlooien/tekenband.
Maar dat zal voor hetmillieu waarschijnlijk niet zo veel uitmaken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:15

Ik heb ook een kat met vlooienallergie, maar heb al jaren geen vlooien meer. De kat, althans.
De katten komen ook niet buiten momenteel, en anders niet verder dan de tuin.

Maargoed, als je dierenartsen moet geloven is er géén ander middel zo goed als Imadocloprid. Het wordt verkocht als snoepjes zo makkelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:26

Die van mij komen wel buiten.
Hmmmgaan eens kijken naar info over een bio variant.....