De Amerikaanse dierenbescherming heeft een undercover video vrijgegeven die de ‘soring’ wanpraktijken weergeeft.
De video, vastgelegd door een undercover welzijnsinspecteur, leverde paardentrainer Jackie McConnell een officiële aanklacht voor dierenmishandeling op.
‘Soring’ is een dubieuze en illegale trainingsmethode die vooral bij gangenpaarden als de Amerikaanse Saddlebred en de Tennessee Walking Horse wordt gebruikt. De voorbenen van de dieren worden ingespoten met een chemische stof, waardoor de paarden irritatie en pijn voelen. Vervolgens wordt het been stevig ingepakt in plastic, waar kettingen omheen worden gebonden. De irritatie van de chemicaliën worden op deze manier verergerd door de warmte en de kettingen die tegen de pijnlijke plekken drukken. Via deze trainingsmethode probeert men de paarden te overtuigen hun benen hoger en sneller op te tillen.
De videobeelden (in 2011 gemaakt) laten zien hoe diverse paarden op deze manier worden behandeld. Verder werden de paarden diverse keren geslagen, geschopt en kregen stroomstoten in het gezicht. Sommige dieren werden met stokken tegen het hoofd en benen geslagen. Sommige dieren werden getraind om niet te reageren op inspectiemethodes die tijdens wedstrijden worden gebruikt om te controleren of de paarden niet volgens deze beruchte methode worden getraind.
De paarden werden op 1 maart in beslag genomen. Hoewel ‘soring’ al lange tijd illegaal is, blijven trainers van gangenpaarden deze methode gebruiken. Tijdens het onderzoek naar McConnell had de trainer al een showverbod van vijf jaar op zak
Niet voor de gevoelige zieltjes! (ik heb mijn best gedaan het filpmje af te kijken, maar dat is me niet gelukt...... ) Dus je bent gewaarschuwd.
Openingspost aangepast