Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:17

Iedereen kan klagen wat ze wil, maar vloeken gaat toch niet weg.
Het floept eruit, of je doet het bewust. Maar beide komt gewoon voor.
Je hoort het overal in je omgeving en raakt eraan gewend.
Ik kan natuurlijk begrijpen dat dingen zoals Gvd, Kanker o.i.d. niet erg leuk is maar goed.
Wat doe je eraan? :')

Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:19

In mijn juridisch gevecht het afgelopen jaar heb ik heel wat gevloekt. Ja omdat het oplucht en ja omdat ik boos was. Nou en? Beter een hartgrondig g*dverdomme dan iemand neer halen fysiek!

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:19

Fijne dag dames, ga een hapje eten

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:31

spettic schreef:
Magrathea schreef:
Wij moeten allemaal onze meningen verklaren en uitleggen. En dan komt er van jouw kant 'Ja dat is jouw mening'. Alsof het niet afdoet aan het feit dat de universele waarheid hoger staat dan dat..

Maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met het feit dat ik geen respect heb voor de mening van een ander.

Effe iets met mieren hoor, ik kan het niet laten.
Magrathea zegt dat het haar opvalt dat je geen respect toont voor de mening van een ander. Dat is iets heel anders dan stellen dat het een feit is dat je geen respect hebt.
Dat je geen respect toont is vrij eenvoudig terug te lezen. Door de manier waarop je vroeg of het vloeken bij tegenwind hielp:
spettic schreef:
En hielp het, dat vloeken bedoelde ik.
Je ging toen vast een stuk sneller of draaide de wind?

Dat is geen geïnteresseerde vraag, dat is een vooringenomen sarcastische opmerking. Die mag je uiteraard maken, maar wie kaatst kan de bal verwachten. Magrathea heeft hartstikke beleefd op die opmerking gereageerd, Ayasha al iets scherper. Om dat dan af te doen met 'dat is jouw mening' benadrukt alleen maar de vooringenomenheid. Alsof de mening van Ayasha niet ten minste gelijkwaardig is aan die van ieder ander. Op mij komt dat alles, net zoals blijkbaar op Magrathea, over als een uiting van gebrek aan respect voor de mening van een ander. Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd, zo niet, dan doe ik graag mijn best om het duidelijker te verwoorden.

Magrathea, mijn excuses als je het vervelend vind dat ik me hiermee bemoei, ik kreeg er nogal jeuk van aan de vingers.
Laatst bijgewerkt door maura op 22-02-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:35

Ayasha reageerd altijd wel wat scherper. :D

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:42

Ayasha schreef:
nynke55 schreef:
Ik zou het heel vervelend vinden als de mensen om mij heen allemaal zo gefrustreerd waren om kleinigheden, dat ze er om moeten vloeken.

Wat is dit nu weer voor kul? _O-
Als jij wat laat vallen en je zegt "oeps!" dan ben je gefrustreerd?



Oeps? Sinds wanneer is "oeps" vloeken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:44

Waar staat dat oeps vloeken is?

Maar waar jij "oeps" zegt, zal ik "sh*t" of "miljaar!" zeggen. Dus vroeg ik me af of jij gefrustreerd bent, elke keer je "oeps" zegt.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:47

Waarom iedereen tegen vloeken is?
Nou ja, iedereen... In de algemene fatsoensnormen is het niet netjes om te vloeken omdat je daar andere mensen mee kunt kwetsen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:50

Ayasha schreef:
Waar staat dat oeps vloeken is?

Maar waar jij "oeps" zegt, zal ik "sh*t" of "miljaar!" zeggen. Dus vroeg ik me af of jij gefrustreerd bent, elke keer je "oeps" zegt.


Ik zei: dat ze er om moeten vloeken, daar reageer jij op met : als iemand oeps zegt.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:52

Ayasha schreef:
Ayasha reageert altijd wel wat scherper. :D

Was me al 'ns opgevallen ja }:) (misschien toch een Hollander als voorvader? Zo'n kort-door-de-bochte ongeschoren havenarbeider vol tattoos die in de Rotterdamse haven mot kreeg en toen maar in Antwerpen z'n geluk ging zoeken?) Maar je zegt ten minste wel gewoon wat je bedoelt. Dat vind ik stukken prettiger dan er maar van uitgaan dat mensen tussen de regels door wel zullen begrijpen wat je wel denkt maar niet opschrijft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:53

maura, als we het toch over 'm hebben, God mag weten van wie ik mijn botheid vandaan heb want mijn ouders zjin allebei niet zo _O-

nynke: ik hecht niet meer waarde of ballast aan "gvd" dan aan "oeps!". Het probleem is dat mensen er te veel ballast aan hangen.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:54

Wat betekend 'miljaar' eigenlijk? :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:55


Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:06

Dat zeiden ze in suske en wiske toch? :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:14

Ik zit te denken, ik weet dat er in een vlaamse serie een typje was dat altijd "miljaarde, miljaarde, miljaarde!" zei maar kom er effe niet op..

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:16

De Kampioenen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:22

Dacht ik ook al maar "DDT" zegt "tis nie waar eh!" en die laatste antiekhandelaar zegt altijd "man man man". Die kok misschien?
Misschien bij verschooten en zoon..

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:25

Colway schreef:
Dat zeiden ze in suske en wiske toch? :D


Ik ken het van kabouter Wesley. :D

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:36

Vloeken werkt oa pijn verlagend, mensen die vloeken kunnen bijvoorbeeld langer pijn verdragen dan als ze hetzelfde te verduren krijgen en niet mogen vloeken, zie onderstaande twee links:
Tessa_1 schreef:
Een mogelijk interessant artikel: Why do we swear?
Het vertelt over de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan naar waarom we schelden en waarom we daar bepaalde woorden voor kiezen.

Edit: en nog een artikel: Klik (schelden en pijn)


Het heeft dus wel degelijk nut om met krachttermen te smijten. (En ja, dat moeten het liefst niet sociaal geaccepteerde woorden zijn, want 'madeliefje' gaat t m niet doen.)

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:38

Ayasha schreef:
nynke55 schreef:
Ik zou het heel vervelend vinden als de mensen om mij heen allemaal zo gefrustreerd waren om kleinigheden, dat ze er om moeten vloeken.

Wat is dit nu weer voor kul? _O-
Als jij wat laat vallen en je zegt "oeps!" dan ben je gefrustreerd?



Oeps? Sinds wanneer is "oeps" vloeken?[/quote]


Als ik wat laat vallen is het bij mij ook k*t..
En als ik me goed zeer doe vloek ik ook wel eens...

Mijn vriend werkt bij een zwaar christelijk bedrijf... Die eigenaar krijg een stalen buis op zijn kop, en het enige wat hij zegt is potverdikkie dat doet zeer....

Nou hulde voor die kerel, ik was al vloekend het terrein over gegaan...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:40

*ziet iemand al zijn of haar teen stoten en dan keihard "Bouquet Rozen en 70000 Madeliefjes!!!!!!!" gillen _O-

Pascal: dat meen je nie... _O- :') Oh dan zou ik ondanks alles in de lach schieten om die reactie gewoon omdat je verwacht dat ie gaat vloeken als een dokwerker _O-

Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:41

_Nancy schreef:
Ligt er ook aan waarmee je vloekt en scheldt ;)

Ik gebruik ook wel eens scheldwoorden als k*t, sh*t.. Maar ook woorden zoals poep :+ gebruik ik als vloekwoord..

Maar zodra ze met ziektes gaan schelden,, ja daar ben ik fel op tegen..



Zo ben ik ook, Schelden met ziektes ben ik ook zeer op tegen.

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:44

Ayasha schreef:
*ziet iemand al zijn of haar teen stoten en dan keihard "Bouquet Rozen en 70000 Madeliefjes!!!!!!!" gillen _O-

Pascal: dat meen je nie... _O- :') Oh dan zou ik ondanks alles in de lach schieten om die reactie gewoon omdat je verwacht dat ie gaat vloeken als een dokwerker _O-



Nou ik heb daar ook heel hard om moeten lachen _O- _O-
Helemaal omdat ik weet hoe ik zou reageren..

Maar poehee dat je dan nog potverdikkie zegt.... bloed gutste uit zijn kop.
Nou ik denk dat er bij mij een hele lange zin vol met vloeken uitgekomen was.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:47

Tessa_1 schreef:
Het heeft dus wel degelijk nut om met krachttermen te smijten. (En ja, dat moeten het liefst niet sociaal geaccepteerde woorden zijn, want 'madeliefje' gaat t m niet doen.)

Eens :j
En dank voor het artikel. Overigens komt bij mij nu wel een andere vraag op. Hoe reageren mensen echt op gevloek?

Als ik zie hoe iemand zich stoot en vervolgens hard vloekt kan ik me daar helemaal in inleven en ben geneigd te kijken of ik wellicht kan helpen. Als ik zou zien dat iemand zich stootte en diegene vervolgens heel hard MADELIEFJE!! zou roepen, zou ik toch een beetje afstand houden. Eerst uitvinden of het om een prettig gestoord type gaat of om een geforceerd onderdrukte vloekreflex van een zwaar gefrustreerd persoon. En als ik iemand zie die zich over z'n verbrijzelde teen buigt en dan 'potverdriedubbeltjes' zegt, krijg ik spontaan uitslag.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:48

Ik denk dat er bij mij de eerste tien minuten niet veel nets meer uit zou komen... :o

Schelden met ziektes zoals kanker zal je mij trouwens niet horen doen.

maura: _O- als iemand dan "madeliefje!!!" roept denk ik dat ik ook zou kijken maar eerder om te zien of het een heel harde klap op diens hoofd was _O-