Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:49

RoWi schreef:
Ik heb geen bezwaar tegen krachttermen als het even flink tegen zit. Trein missen of koffie over je laptop, om zomaar iets te noemen.
Het lucht op inderdaad. Niet echt ladylike, maar dat doe ik zelf ook :o :o Schelden met bijv ziekten of God vind ik écht niet kunnen.
Daar ligt voor mij de grens :)

De laatste tijd probeer ik overigens de 'viezere' woorden te vervangen. Chips, verdorie, stoeptegel; dat soort dingen.
Hetzelfde effect, maar minder grof :)

Het vloeken wen je aan, precies als dat je andere woorden aanwend zoals je hierboven beschrijft.
Grappig eigenlijk he :D

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:49

Ik heb altijd geleerd: schelden doet geen pijn. :D
Ik snap dat je het niet altijd overal mee eens hoeft te zijn of hoeft te tolereren, maar je kunt je ook over teveel dingen druk maken.

En spettic, met jouw discussieer ik op die manier niet. Iets IS namelijk gewoonweg niet asociaal. Jij kan iets asociaal vinden, terwijl ik het de normaalste zaak van de wereld vind.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:50

spettic schreef:
Ookal geef je niks om Gods naam, het is en blijft asociaal.


XoNo schreef:
Dat ís niet zo, dat vínd jij.

het IS asociaal.[/quote]

Dat IS absoluut zo... Het is de vraag in hoeverre het jou stoort dat men dat nu eenmaal vind.
Als het jou niet stoort dat je mensen kwetst, en dat men kan vinden dat je je nogal onbehouwen uitdrukt, zou ik lekker doorgaan....

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:50

Magrathea schreef:
@bravespots dit bedoel ik dus met te pas en te onpas. Er is een heel groot verschil tussen 'af en toe vloeken uit fustratie' en 'vloek continue als versterking van je woord gebruiken'.


Misschien heeft die persoon dat wel nodig om de kleine frustraties van de dag te uiten? Houd het hem wel tegen om iemand in elkaar te rammen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:51

Als je in elke zin fustraties moet uiten kan je misschien beter even de psycholoog opzoeken :+

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:52

Ik geef er niet om dat ik een Christen kwets als ik gvd zeg, maar ik zal nooit kanker ofzo iets gebruiken. Verder stoor ik me er niet aan dat een ander kanker als scheldwoord gebruikt, alhoewel ik wel geconfronteerd ben met kanker in mijn familie. Ik kan er niet om geven, is hun taal gebruik en hun probleem.
Ik begrijp echt niet dat mensen daar zo'n probleem rond maken :n Het enige waar jullie mee moeten inzitten is je eigen taal gebruik. Vind je vloeken niet kunnen, prima doe het dan niet, maar zeg niet tegen een ander wat ie wel en niet mag doen.
En dat jullie die andere persoon dan als aso of soort zien zegt meer over jullie zelf dan over die ander, maar dat is maar mijn mening.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:52

Ik vloek wel en dat lucht op en ik doe daarmee zowel aan godslastering als aan ziektes rondstrooien, overigens vloek ik alleen als ik alleen ben of bij mijn vriend of wellicht beste vriendin, in de 'buitenwereld' hou ik me sowieso meer gedeisd, als ik op mijn werk een keer K*T zeg als ik iets laat vallen ofzo, dan is dat al heel wat :+
Zou ook niet tegenover iemand vloekend gaan staan trouwens, dan blijf ik juist wel netjes, maar er soms lekker in m'n eentje op los vloeken vind ik heerlijk en ik doe daar vind ik dan ook niemand kwaad mee

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:54

XoNo schreef:
Ik heb altijd geleerd: schelden doet geen pijn. :D
Ik snap dat je het niet altijd overal mee eens hoeft te zijn of hoeft te tolereren, maar je kunt je ook over teveel dingen druk maken.

En spettic, met jouw discussieer ik op die manier niet. Iets IS namelijk gewoonweg niet asociaal. Jij kan iets asociaal vinden, terwijl ik het de normaalste zaak van de wereld vind.

Het heeft alles te maken met normen en waarden en fatsoen.
Precies hetzelfde dat iemand het heel normaal vind om wanneer het even tegen zit de eerste beste voorbijganger in elkaar te trappen om zijn/haar frustraties kwijt te kunnen.
Dat IS OOK asociaal en druist OOK tegen de normen en waarden in.
Door deze manier van met elkaar omgaan verloederd onze samenleving.
Dat zie je al aan de reacties van mensen die het "normaal" vinden om te schelden/vloeken.

Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:55

Ik vind het juist leuk om te vloeken, maar dan wel met iets creatievere scheldwoorden. Denk aan Potvolkoffie!, pigs in space nog aan toe!, Boedha jij ouwe rotzak!. Dan kijken mensen meestal niet beledigd als je zoiets roept. :')

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:55

Afkomst en opvoeding zullen ook bepalend zijn... en daarmee ook de beleving van vloeken...

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:55

Ik vloek ook als ik boos ben, als ik onhandig ben of als iets niet lukt. G*dverdomme, k*t, kak, sh*t, enz, dat soort woorden komen er dan zonder schaamte uit. En het klinkt bot en asociaal wat ik nu ga zeggen, maar het kan me echt helemaal niets schelen wat een ander daarvan vindt. Als ik weet dat iemand gelovig is en diegene problemen heeft met vloeken, wil ik daar best rekening mee houden. Net zoals dat ik op straat of in gezelschap niet zomaar van alles eruit zal flappen. Fatsoen heb ik wel degelijk al zullen er nu velen zijn die mij vast asociaal vinden.
Maar ik snap gewoon nooit zo goed waarom zoveel mensen zich zo ontzettend druk kunnen maken over wat anderen doen of zeggen.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:57

renatevb schreef:
Ik geef er niet om dat ik een Christen kwets als ik gvd zeg, maar ik zal nooit kanker ofzo iets gebruiken. Verder stoor ik me er niet aan dat een ander kanker als scheldwoord gebruikt, alhoewel ik wel geconfronteerd ben met kanker in mijn familie. Ik kan er niet om geven, is hun taal gebruik en hun probleem.
Ik begrijp echt niet dat mensen daar zo'n probleem rond maken :n Het enige waar jullie mee moeten inzitten is je eigen taal gebruik. Vind je vloeken niet kunnen, prima doe het dan niet, maar zeg niet tegen een ander wat ie wel en niet mag doen.
En dat jullie die andere persoon dan als aso of soort zien zegt meer over jullie zelf dan over die ander, maar dat is maar mijn mening.

Daarom zijn er normen en waarden.
Als iedereen zo denkt dat hij of zijn kan doen/laten/zeggen wat hij/zij wil, krijg je echt een zooitje :+

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:58

Ja inderdaad Spettic, vloeken is zeker een gewoonte. Ik denk dat iedereen ook wel favoriete woorden heeft, die ze vaker gebruiken :Y)
Vroeger floepte zo'n woord er dan uit, ook al wilde ik het eigenlijk niet zeggen :x :')
Vandaar dat ik ze nu dus probeer te vervangen voor een wat netter woord :)

@ Kimbers:
Juist doordat steeds meer mensen zich niets meer aantrekken van anderen, wordt de maatschappij steeds harder.
Ik vind dat het geen kwaad kan om hier zo nu en dan eens over na te denken. Een stukje zelf-reflectie :)

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:59

Ik stoor mij er niet aan als een ander dat doet, dat moet hij zelf weten.
Ik stoor mij er heel veel meer aan als ik zelf vloek of scheld. Dan weet ik dat mijn frustratie ook op een andere manier geuit had kunnen worden. :)

Wel vindt ik het absurd hoeveel er tegenwoordig gevloekt wordt in televisie programma's, dat zou van mij wel wat minder mogen. Dat is een voorbeeld voor de rest van Nederland en verleg je de norm van wat normaal is.

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:01

spettic schreef:
renatevb schreef:
Ik geef er niet om dat ik een Christen kwets als ik gvd zeg, maar ik zal nooit kanker ofzo iets gebruiken. Verder stoor ik me er niet aan dat een ander kanker als scheldwoord gebruikt, alhoewel ik wel geconfronteerd ben met kanker in mijn familie. Ik kan er niet om geven, is hun taal gebruik en hun probleem.
Ik begrijp echt niet dat mensen daar zo'n probleem rond maken :n Het enige waar jullie mee moeten inzitten is je eigen taal gebruik. Vind je vloeken niet kunnen, prima doe het dan niet, maar zeg niet tegen een ander wat ie wel en niet mag doen.
En dat jullie die andere persoon dan als aso of soort zien zegt meer over jullie zelf dan over die ander, maar dat is maar mijn mening.

Daarom zijn er normen en waarden.
Als iedereen zo denkt dat hij of zijn kan doen/laten/zeggen wat hij/zij wil, krijg je echt een zooitje :+


Neen, normen en waarden verschillen per persoon en groep. Daarom is er de wet, en dat is iets heel anders.
Wat kan het taalgebruik van iemand anders jou schelen? Tenzij dat die grove taal op jouw gemunt is, dat is wat anders.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:02

spettic schreef:
Het heeft alles te maken met normen en waarden en fatsoen.
Precies hetzelfde dat iemand het heel normaal vind om wanneer het even tegen zit de eerste beste voorbijganger in elkaar te trappen om zijn/haar frustraties kwijt te kunnen.
Dat IS OOK asociaal en druist OOK tegen de normen en waarden in.
Door deze manier van met elkaar omgaan verloederd onze samenleving.
Dat zie je al aan de reacties van mensen die het "normaal" vinden om te schelden/vloeken.


Dus volgens jou heeft iedereen dezelfde normen en waarden? En als ik niet opkijk van iemand die gvd zegt of met een geslachtsdeel gooi, dan ben ik meteen "verloederd"? Ik vind je redelijk kort door de bocht. Komt over als een gevalletje "ik vind het, dus dan is het zo".

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:03

spettic schreef:
XoNo schreef:
Ik heb altijd geleerd: schelden doet geen pijn. :D
Ik snap dat je het niet altijd overal mee eens hoeft te zijn of hoeft te tolereren, maar je kunt je ook over teveel dingen druk maken.

En spettic, met jouw discussieer ik op die manier niet. Iets IS namelijk gewoonweg niet asociaal. Jij kan iets asociaal vinden, terwijl ik het de normaalste zaak van de wereld vind.

Het heeft alles te maken met normen en waarden en fatsoen.
Precies hetzelfde dat iemand het heel normaal vind om wanneer het even tegen zit de eerste beste voorbijganger in elkaar te trappen om zijn/haar frustraties kwijt te kunnen. Dat IS OOK asociaal en druist OOK tegen de normen en waarden in.
Door deze manier van met elkaar omgaan verloederd onze samenleving.
Dat zie je al aan de reacties van mensen die het "normaal" vinden om te schelden/vloeken.



Rare vergelijking?
Ik ken mensen die niet/nooit vloeken, maar die rijden wel met een borrel op of frauderen, dat vind ik bijvoorbeeld asociaal. Het wil niet zeggen, dat als iemand eens vloekt geen normen en waarden bezit. Je moet natuurlijk niet het filmpje van Tiny en Lau als voorbeeld nemen of New Kids, dat zijn extreme voorbeelden van vloeken.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 21-02-12 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:03

Ik ben niet tegen een keer vloeken als het niet goed gaat, maar liever niet in het openbaar.
Maar gericht op je medemens of mensen uitschelden vind ik altijd zo onzinnig.
Gister stapte ik op mijn fiets en volgens een manneke niet snel genoeg en hij riep fietsen ho-er :')

Tja ik kan er niet wakker van liggen maar ik vraag me wel vaak af wat mensen bezielt zo uit te vallen naar je medemens. Wat mij betreft heb je zelf een paar grote issues als je het nodig vind anderen uit te schelden om niets of om iets.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen waarom ik iemand anders zou uitschelden in het normale dagelijkse leven.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:03

Ik ben dus ook vreselijk asociaal, grappig dat het vloeken dat mij maakt, ben alles behalve asociaal eigenlijk :+

Schelden/vloeken is volgens mij al sinds mensenheugenis alleen in de huidige samenleving moeten we altijd overal wat van vinden en onze mening daarover verkondigen, dat is de maatschappij van nu. Dat vloeken was er al lang :')

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:05

XoNo schreef:
Iedereen moet het lekker zelf weten vind ik. Mensen veroordelen op taalgebruik vind ik ook niet altijd even netjes. Overigens vind ik vloeken helemaal niets, maar dan ook niets met godslastering te maken. Ik geloof zelf niet, dus wordt ook lastig om god te lasteren als ik 'gvd' zeg.

spettic schreef:
Ookal geef je niks om Gods naam, het is en blijft asociaal.


Dat ís niet zo, dat vínd jij.

Nee, dat vindt de maatschappij (en de maatschappij, dat ben jij. Ow nee, die is te flauw :D). Binnen onze maatschappij hebben wij normen en waarden vastgesteld, en die zijn niet per groep of individu anders.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:05

XoNo schreef:
spettic schreef:
Het heeft alles te maken met normen en waarden en fatsoen.
Precies hetzelfde dat iemand het heel normaal vind om wanneer het even tegen zit de eerste beste voorbijganger in elkaar te trappen om zijn/haar frustraties kwijt te kunnen.
Dat IS OOK asociaal en druist OOK tegen de normen en waarden in.
Door deze manier van met elkaar omgaan verloederd onze samenleving.
Dat zie je al aan de reacties van mensen die het "normaal" vinden om te schelden/vloeken.


Dus volgens jou heeft iedereen dezelfde normen en waarden? En als ik niet opkijk van iemand die gvd zegt of met een geslachtsdeel gooi, dan ben ik meteen "verloederd"? Ik vind je redelijk kort door de bocht. Komt over als een gevalletje "ik vind het, dus dan is het zo".

Vat het niet persoonlijk op joh, dat doe ik ook niet

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:05

neres schreef:
Ik ben niet tegen een keer vloeken als het niet goed gaat, maar liever niet in het openbaar.
Maar gericht op je medemens of mensen uitschelden vind ik altijd zo onzinnig.
Gister stapte ik op mijn fiets en volgens een manneke niet snel genoeg en hij riep fietsen ho-er :')

Tja ik kan er niet wakker van liggen maar ik vraag me wel vaak af wat mensen bezielt zo uit te vallen naar je medemens. Wat mij betreft heb je zelf een paar grote issues als je het nodig vind anderen uit te schelden om niets of om iets.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen waarom ik iemand anders zou uitschelden in het normale dagelijkse leven.


Uitschelden vind ik iets anders als vloeken. Je kan ook wel eens k.u.t. zeggen bijvoorbeeld omdat je iets laat vallen. Het hoeft niet tegen een ander gericht te zijn.
Waar ik dan benieuwd naar ben, wat heb jij tegen dat manneke terug gezegd? :D

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:06

Ik vloek eigenlijk nooit, maar pas was ik in de keuken heel onhandig en zei ´non de ju´, dat klinkt imo toch iets zachter/meer alleen onhandig
dan andere vloeken. Toch werd ik daar door mijn huisgenoot op aangesproken, in het vervolg ook maar even op proberen te letten dus.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:07

Maar ja, als we de wereld wat vriendelijker en liever kunnen maken door minder te vloeken is dat toch voldoende reden om je beste beentje voor te zetten??

ben misschien 40 jaar te laat geboren..

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:07

Electra63 schreef:
neres schreef:
Ik ben niet tegen een keer vloeken als het niet goed gaat, maar liever niet in het openbaar.
Maar gericht op je medemens of mensen uitschelden vind ik altijd zo onzinnig.
Gister stapte ik op mijn fiets en volgens een manneke niet snel genoeg en hij riep fietsen ho-er :')

Tja ik kan er niet wakker van liggen maar ik vraag me wel vaak af wat mensen bezielt zo uit te vallen naar je medemens. Wat mij betreft heb je zelf een paar grote issues als je het nodig vind anderen uit te schelden om niets of om iets.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen waarom ik iemand anders zou uitschelden in het normale dagelijkse leven.


Uitschelden vind ik iets anders als vloeken. Je kan ook wel eens k.u.t. zeggen bijvoorbeeld omdat je iets laat vallen. Het hoeft niet tegen een ander gericht te zijn.
Waar ik dan benieuwd naar ben, wat heb jij tegen dat manneke terug gezegd? :D

Ja, hahaha, wat was je reactie :D