Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:29

Naar aanleiding van de posters van Bond tegen Vloeken en de discussie die steeds weer opwaait over vloeken.

Ik snap dus niet wat er zo tegen is op vloeken. Volgens mij willen sommige mensen het liefst dat het uiten van scheldwoorden of vloeken strafbaar wordt. Maar waarom is dit zo nodig?
Goed, sommige mensen kunnen zich gekwetst voelen, ja. Maar excuses-moi, als de trein net voor mijn neus wegrijdt, of ik weer eens geen saldo blijk te hebben, lucht het echt wel op om er even een paar scheldwoorden uit te gooien.
Want als ik dat niet doe, blijf ik met dat geïrriteerde/boze gevoel zitten. En ik kan mezelf dan netjes in de hand houden, of ik trap eens wat harder op jiu jitsu training, maar niet iedereen is zo. Menig aso blijft daadwerkelijk met die boosheid zitten, en hoe ga je het dán uiten? Op iemand in meppen? Je kop tegen de muur slaan?

Vloeken is imo een manier om snel een beetje van je fustratie kwijt te raken. En zolang een ander vooral niet vergeet dat het vloeken niet naar hem/haar is gericht (denk aan gvd, kanker) wordt iedereen er beter van als we ons er maar niet zo druk om maken. Toch? :)

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:32

vloeken is het lasteren van Gods naam
daarbij vind ik het ook nog eens asociaal klinken
Laatst bijgewerkt door spettic op 21-02-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:33

Tja, als je zo redeneert, waarom hebben we dan uberhaupt nog regels en waarden? Want dan kan iedereen wel beweren dat ie blijft zitten met een slecht gevoel en dat anders niet kwijt kan.

Mensen moeten hun frustraties maar op een leukere manier leren verwerken imo.

lotje8
Berichten: 109
Geregistreerd: 20-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:35

Magrathea schreef:
Naar aanleiding van de posters van Bond tegen Vloeken en de discussie die steeds weer opwaait over vloeken.

Ik snap dus niet wat er zo tegen is op vloeken. Volgens mij willen sommige mensen het liefst dat het uiten van scheldwoorden of vloeken strafbaar wordt. Maar waarom is dit zo nodig?
Goed, sommige mensen kunnen zich gekwetst voelen, ja. Maar excuses-moi, als de trein net voor mijn neus wegrijdt, of ik weer eens geen saldo blijk te hebben, lucht het echt wel op om er even een paar scheldwoorden uit te gooien.
Want als ik dat niet doe, blijf ik met dat geïrriteerde/boze gevoel zitten. En ik kan mezelf dan netjes in de hand houden, of ik trap eens wat harder op jiu jitsu training, maar niet iedereen is zo. Menig aso blijft daadwerkelijk met die boosheid zitten, en hoe ga je het dán uiten? Op iemand in meppen? Je kop tegen de muur slaan?

Vloeken is imo een manier om snel een beetje van je fustratie kwijt te raken. En zolang een ander vooral niet vergeet dat het vloeken niet naar hem/haar is gericht (denk aan gvd, kanker) wordt iedereen er beter van als we ons er maar niet zo druk om maken. Toch? :)


Helemaal mee eens :)

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:36

Als ik hoor hoeveel sommige mensen vloeken kan ik me er best wat bij voorstellen dat mensen er gek van worden.

Als iemand zonnodig bij ieder ding wat tegen zit een berg scheldwoorden eruit moet gooien om de "frustratie" kwijt te raken, denk ik dat je er beter iets aan kan doen om niet zo snel gefrustreerd te raken.

Ik heb ook wel eens dat ik baal van iets, maar je zult me niet snel flink horen schelden. Ik raak mijn frustratie ook wel op een andere manier kwijt.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 21-02-12 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:36

Ik wil nu trouwens niet zeggen dat iedereen maar te pas en te onpas met scheldwoorden moet gaan strooien. Bedoel gewoon dat het niet alleen maar slecht is.

@spettic een google onderzoek vertelt mij inderdaad dat dat de exacte definitie is. Ik bedoel et vloeken eigenlijk alles waarbij je scheldwoorden/ziektes/wat dan ook gebruikt.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:37

BraveSpots schreef:
Tja, als je zo redeneert, waarom hebben we dan uberhaupt nog regels en waarden? Want dan kan iedereen wel beweren dat ie blijft zitten met een slecht gevoel en dat anders niet kwijt kan.

Mensen moeten hun frustraties maar op een leukere manier leren verwerken imo.

Precies, het heeft ook nog eens met fatsoen te maken.
Ken zat mensen die niet gelovig zijn maar gewoon op hun woorden letten.
Ze vloeken niet en hun taalgebruik is ook normaal.
Ik hoor wel eens begroetingen van vriendinnen onder elkaar van "hee slet, hoe istie?"
Nou sorry hoor...Volgens mijn ben je dan hard op weg om normloos te worden.

Johnie

Berichten: 523
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:38

Ik vind het sowieso abnormaal dat kanker als scheldwoord wordt gebruikt. Het kan best zijn dat je uit boosheid een keer vloekt, maar met kanker schelden vind ik echt absurd.

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:39

spettic schreef:
vloeken is het lasteren van Gods naam
daarbij vind ik het ook nog eens asociaal klinken


Ik geef niks om gods naam, ik vloek ook wel eens met gvd.
Ik vind vloeken ook niet zo erg.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:39

Magrathea schreef:
Ik wil nu trouwens niet zeggen dat iedereen maar te pas en te onpas met scheldwoorden moet gaan strooien. Bedoel gewoon dat het niet alleen maar slecht is.

@spettic een google onderzoek vertelt mij inderdaad dat dat de exacte definitie is. Ik bedoel et vloeken eigenlijk alles waarbij je scheldwoorden/ziektes/wat dan ook gebruikt.


Wanneer is het niet slecht? Als je alleen bent?
Als ik iemand voorbij loop die er ff een berg scheldwoorden uit smijt kan ik alleen maar denken "daar heb je weer zo'n aso". Kan er helaas weinig anders van maken. Een beetje zelfbeheersing is wel zo fijn.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:39

Tja, de vrijheid van de een houdt op waar die van de ander begint.
Er zijn mensen die zich erg rot voelen als ze gvd horen, ze voelen zich dan persoonlijk beledigd. Dan zou jij ervoor kunnen kiezen om dat niet te zeggen omdat je het fijn vindt om rekening te houden met de gevoelens van anderen, daarbij ook hopend dat anderen rekening houden met jouw gevoelens in een andere situatie (als jouw moeder kanker heeft is het erg onprettig om het scheldwoord kanker te horen omdat je dat herinnerd aan de vreselijke ziekte van je moeder en omdat je dat het gevoel kan geven dat zij zo'n rotziekte behandelen alsof het niks is). Of je kunt ervoor kiezen om dat niet te doen ervan uitgaand dat hun probleem de jouwe niet is. Een houding die als asociaal kan worden ervaren.

Ik persoonlijk denk dat de wereld een beetje mooier wordt als we met elkaar proberen rekening te houden en wat liever/zachter voor elkaar zijn en kies dus voor de eerste optie.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:39

Ligt er ook aan waarmee je vloekt en scheldt ;)

Ik gebruik ook wel eens scheldwoorden als k*t, sh*t.. Maar ook woorden zoals poep :+ gebruik ik als vloekwoord..

Maar zodra ze met ziektes gaan schelden,, ja daar ben ik fel op tegen..

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:39

Maar een keertje "Sh*t" zeggen is toch niet het lasteren van Gods naam? Ik heb denk ik een goede opvoeding genoten, maar als mijn paarden voor de 1000e keer ontsnapt zijn en in hun tocht dingen gesloopt hebben, kan het toch echt opluchten om er eens iets uit te gooien :)

Dat heeft niets te maken imo met netjes praten en op je woorden letten. En ik heb echt veel geduld, maar soms heeft een mens nét iets teveel pech om het nog uit te houden :+

Kanker zou ik nooit zeggen, maar mijn 1ste voorbeeld komt er soms wel uit...

Edit: Ik vloek dus overigens bijna alleen maar als er geen andere mensen bij zijn. Mijn paarden geven er niet zoveel om denk ik...

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:41

Maartenn schreef:
spettic schreef:
vloeken is het lasteren van Gods naam
daarbij vind ik het ook nog eens asociaal klinken


Ik geef niks om gods naam, ik vloek ook wel eens met gvd.
Ik vind vloeken ook niet zo erg.

Ookal geef je niks om Gods naam, het is en blijft asociaal.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:41

Magrathea schreef:
Vloeken is imo een manier om snel een beetje van je fustratie kwijt te raken. En zolang een ander vooral niet vergeet dat het vloeken niet naar hem/haar is gericht (denk aan gvd, kanker) wordt iedereen er beter van als we ons er maar niet zo druk om maken. Toch? :)


Schelden an sich heb ik niet zo'n problemen mee, maar wel wanneer daarbij woorden worden gebruikt die een ander kwetsen. Schelden met woorden als kanker vind ik echt verschrikkelijk respectloos en asociaal. Fijn dat jij dan je frustratie kwijt bent, maar je bezorgt iemand anders weer een naar gevoel daarmee. Moet die dan ook maar weer ergens mee schelden om dat kwijt te raken?

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:41

Magrathea schreef:
Ik wil nu trouwens niet zeggen dat iedereen maar te pas en te onpas met scheldwoorden moet gaan strooien. Bedoel gewoon dat het niet alleen maar slecht is.


Waarom niet? Je zegt net zelf dat het goed is om frustraties te uiten. Je kan niet voor iedereen andere regels maken natuurlijk. Ofwel is schelden ok, ofwel niet.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:41

Iedereen moet het lekker zelf weten vind ik. Mensen veroordelen op taalgebruik vind ik ook niet altijd even netjes. Overigens vind ik vloeken helemaal niets, maar dan ook niets met godslastering te maken. Ik geloof zelf niet, dus wordt ook lastig om god te lasteren als ik 'gvd' zeg.

spettic schreef:
Ookal geef je niks om Gods naam, het is en blijft asociaal.


Dat ís niet zo, dat vínd jij.

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:42

Las laatst ergens dat vloeken als je je pijn doet de pijn doet verminderen. Was onderzoek naar gedaan ( 8)7 ) Geen idee waar dat onderzoek te vinden is maar ik vloek er lekker op los als ik mn scheen weer eens stoot. Hoop dat ik dat in mn eigen huis wel mag. In het openbaar zal er gerust wel eens wat uitfloepen als er iets mis gaat maar verder houd ik het netjes.
Niets irritanter dan in de bus zitten met een paar jochies die in elke zin het woord kanker verwerken. :x

FromNorway

Berichten: 746
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Tussen de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:43

Sommige mensen overdrijven ook wel een beetje, wanneer er om de vijf minuten een reeks scheldwoorden of vloeken uit vliegt kan ik me daar ook aan gaan ergeren. Ook van die jonge mannetjes die voor ieder woord een erge ziekte plakken omdat ze dat cool vinden klinken en hopen zich zo op te werken naar de groep stoerste personen van deze maatschappij. Zielig vind ik dat.

Moet zeggen dat ik zelf af en toe ook een keer goed kan roepen, maar er moet niet overdreven worden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:44

Ziekten en God (ben niet gelovig) vind ik not done...
Verzin maar iets creatievers....

In 'huiselijke kring' floept er ook wel eens iets uit.... maar in het openbaar niet, komt niet eens in me op.
Nu wind ik me niet zo snel op over futiliteiten, dat scheelt ook....

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:44

troi schreef:
Tja, de vrijheid van de een houdt op waar die van de ander begint.
Er zijn mensen die zich erg rot voelen als ze gvd horen, ze voelen zich dan persoonlijk beledigd. Dan zou jij ervoor kunnen kiezen om dat niet te zeggen omdat je het fijn vindt om rekening te houden met de gevoelens van anderen, daarbij ook hopend dat anderen rekening houden met jouw gevoelens in een andere situatie (als jouw moeder kanker heeft is het erg onprettig om het scheldwoord kanker te horen omdat je dat herinnerd aan de vreselijke ziekte van je moeder en omdat je dat het gevoel kan geven dat zij zo'n rotziekte behandelen alsof het niks is). Of je kunt ervoor kiezen om dat niet te doen ervan uitgaand dat hun probleem de jouwe niet is. Een houding die als asociaal kan worden ervaren.

Ik persoonlijk denk dat de wereld een beetje mooier wordt als we met elkaar proberen rekening te houden en wat liever/zachter voor elkaar zijn en kies dus voor de eerste optie.

Vind ik ook.
Wanneer je in je frustraties begint te schelden met woorden als kanker, kun je iemand geweldig kwetsen.
Weet jij veel of zijn/haar moeder/vader/vriendin kanker heeft?
Hetzelfde met vloeken als GVD. Een christen voelt zich daardoor gekwetst aangezien hij/zij een relatie heeft met God.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:46

XoNo schreef:
Iedereen moet het lekker zelf weten vind ik. Mensen veroordelen op taalgebruik vind ik ook niet altijd even netjes. Overigens vind ik vloeken helemaal niets, maar dan ook niets met godslastering te maken. Ik geloof zelf niet, dus wordt ook lastig om god te lasteren als ik 'gvd' zeg.

spettic schreef:
Ookal geef je niks om Gods naam, het is en blijft asociaal.


Dat ís niet zo, dat vínd jij.

het IS asociaal.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:47

spettic schreef:
BraveSpots schreef:
Tja, als je zo redeneert, waarom hebben we dan uberhaupt nog regels en waarden? Want dan kan iedereen wel beweren dat ie blijft zitten met een slecht gevoel en dat anders niet kwijt kan.

Ik hoor wel eens begroetingen van vriendinnen onder elkaar van "hee slet, hoe istie?"
Nou sorry hoor...Volgens mijn ben je dan hard op weg om normloos te worden.


Tja.. vriend(inn)en onder elkaar denk ik? Als zij dat grappig vinden moeten ze dat vooral doen. Ik neem aan dat ze onbekenden niet zo behandelen (ik noem een vriend van me ook steevast k*tfeut, maar dat is gewoon een geintje van ons. Heeft niks te maken met het feit dat ik een één of andere aso zou zijn).

Ik gebruik zelf niet kanker als scheldwoord maar kon even geen beter voorbeeld bedenken :+ Weet eigenlijk niet precies waarom. Volgens mij is dat er zo ingetrimd bij mij op de basisschool. Maar mijn school was christelijk en gvd zeg ik wel nu en dan.

FromNorway schreef:
Sommige mensen overdrijven ook wel een beetje, wanneer er om de vijf minuten een reeks scheldwoorden of vloeken uit vliegt kan ik me daar ook aan gaan ergeren. Ook van die jonge mannetjes die voor ieder woord een erge ziekte plakken omdat ze dat cool vinden klinken en hopen zich zo op te werken naar de groep stoerste personen van deze maatschappij. Zielig vind ik dat.

Moet zeggen dat ik zelf af en toe ook een keer goed kan roepen, maar er moet niet overdreven worden.


@bravespots dit bedoel ik dus met te pas en te onpas. Er is een heel groot verschil tussen 'af en toe vloeken uit fustratie' en 'vloek continue als versterking van je woord gebruiken'.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 21-02-12 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:47


RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:48

Ik heb geen bezwaar tegen krachttermen als het even flink tegen zit. Trein missen of koffie over je laptop, om zomaar iets te noemen.
Het lucht op inderdaad. Niet echt ladylike, maar dat doe ik zelf ook :o :o Schelden met bijv ziekten of God vind ik écht niet kunnen.
Daar ligt voor mij de grens :)

De laatste tijd probeer ik overigens de 'viezere' woorden te vervangen. Chips, verdorie, stoeptegel; dat soort dingen.
Hetzelfde effect, maar minder grof :)