Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:57

Ninx schreef:
Electra63 schreef:
Ach, als maatschappelijk werker of psycholoog moet je geen tere ziel hebben. Door de cliënten kan wel eens aardig gevloekt worden. :D


Die zijn dan ook verminderd toerekeningsvatbaar.... ;) :D



Ik hoop toch niet, dat jij denkt, dat iedereen die een maatschappelijk werker of psycholoog nodig heeft, verminderd toerekeningsvatbaar is?


patatkraam

Berichten: 8035
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:57

spettic schreef:
vloeken is het lasteren van Gods naam
daarbij vind ik het ook nog eens asociaal klinken

iets wat niet bestaat (voor mij)
valt niet te lasteren :+

denk dat vloeken wel een functie heeft ja, het klinkt alleen niet netjes en als iemand een keer vloekt heb ik er niet zo'n probleem mee.

{:)-:(

Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:58

renatevb schreef:
spettic schreef:
Of iemand nu een vaderband met God heeft of wat dan ook, en of je in God geloofd of je vind het een fabel al dat christelijke gedoe, feit blijft dat het kwetsend is voor een groep in onze samenleving. En wanneer je graag ziet dat het er in de samenleving een stuk vriendelijker uit gaat zien en dat men verdraagzamer is/word naar elkaar toe, dan zul je toch bij jezelf moeten beginnen lijkt mij.


Dat geldt net zo goed voor degene die dit schrijft :D
We kunnen het ook omdraaien, waarom verdragen de Christenen niet dat anderen een andere mening hebben?
Ik respecteer hun geloof, als dat voor mensen een meerwaarde in hun leven is heb ik daar helemaal geen probleem mee.
Ik ben ook niet pro vloeken in het openbaar, maar ik heb ook niet zo'n dunk van mezelf dat ik vind dat ik andere mag zeggen wat ze wel en niet mogen. Want ook dat is verdraagzaamheid en bij jezelf beginnen...

Ik zou zo ver willen gaan dat het asociaal is om van een ander te verlangen dat hij/zij rekening houdt met jouw geloof!

Ninx

Berichten: 14564
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:59

Electra63 schreef:
Ik hoop toch niet, dat jij denkt, dat iedereen die een maatschappelijk werker of psycholoog nodig heeft, verminderd toerekeningsvatbaar is?


Nee hoor, ik was zelf maatschappelijk werker....
Maar voornamelijk de cliënten uit probleemgezinnen met een alcohol- en/of drugsprobleem konden redelijk ongecontroleerd schelden.
De rest was tamelijk beheerst....

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:00

Rebeccaa schreef:
Electra63 schreef:
Dat vind ik, persoonlijk, veel walgelijker en zeker niet sportief. Je kan iemand dus moedwillig (langdurig) blesseren. Ik, persoonlijk, zou mijn medische kosten op je proberen te verhalen. Geweld is IMO veel erger dan schelden en zou sowieso veel zwaarder bestrafd moeten worden in de sportwereld.

Oh ik niet. Hockey is een lichamelijke sport. Het is zeker niet dat ik iedereen onnodig pijn doe, maar op het moment dat er iemand bij zit die blijft schelden met zaken als kanker en appelflap en de desbetreffende thuis scheidsrechter van het team de club niet fluiten en de coach van het desbetreffende team het ook heel normaal vind ga ik eigen scheidsrechter spelen. Overigens zorg ik niet voor een langdurige blessure. Ik ben zelf een langdurige blessure geslagen op mijn aller eerste wedstrijd van het seizoen 2 jaar terug in het eerste kwartier - zomaar, zonder reden - en dat wens ik niemand toe. Maar een blauwe plek toch wel.


In vind dit dus veel erger dan schelden. Als je iemand willens en wetens blesseert (je weet nooit hoelang die blessure is en de eventuele gevolgen voor bijvoorbeeld het werk) dan ben je echt niet goed bezig. Jij had het over ellebogen e.d. je kan iemand met een hockystik wel een gebroken jukbeen/oogkas of iets dergelijks bezorgen. Als je het mij flikte, vervolgde ik je niet alleen voor de medische kosten, maar ook voor de gevolgen van gederfde inkomsten e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:05

Electra63 schreef:
In vind dit dus veel erger dan schelden. Als je iemand willens en wetens blesseert (je weet nooit hoelang die blessure is en de eventuele gevolgen voor bijvoorbeeld het werk) dan ben je echt niet goed bezig. Jij had het over ellebogen e.d. je kan iemand met een hockystik wel een gebroken jukbeen/oogkas of iets dergelijks bezorgen. Als je het mij flikte, vervolgde ik je niet alleen voor de medische kosten, maar ook voor de gevolgen van gederfde inkomsten e.d.

Hahaha wat ben jij grappig zeg. Ik heb nog nooit met mijn hockeystick uitgehaald om iemand te slaan; sterker nog; ik durf heel vaak in een wedstrijd de bal niet te slaan op het moment dat ik kan scoren omdat ik bang ben iemand te raken. Mij zou je dus nooit kunnen vervolgen voor het opzettelijk iemand pijn doen. Een elleboogje meepakken tegen iemand zijn schouder vind ik van geheel andere waarde dan je stick optillen en heel hard neerslaan. Of iemand op zijn knie slaan. Dan mag je me aanklagen en zal ik 100% accepteren dat ik fout zat. Echter heb ik dit nooit gedaan en ben ik het niet van plan ook. Klein nuance verschilletje denk ik dan toch zo.. een klein elleboogje meegeven, of expres je kont naar achteren duwen zodat iemand omvalt is niet iets waar men mij op aan kan klagen. Sterker nog; het 'kont naar achteren duwen' mag officieel gezien gewoon. Dat het vervelend is en dat mensen er door kunnen struikelen is dan weer de risico van de sport. Die loop je altijd als je sport..

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:17

Rebeccaa schreef:
Ik vind het gewoon zo belachelijk asociaal klinken.. Ik merk zelf dat ik ook ongemerkt veel vloek. Ik schaam me er dood voor eigenlijk. Ben er nu ook echt op aan het letten. Ik vind vloeken niet erg; maar ik vind dat je alleen jezelf er mee hebt. Het klinkt zo asociaal en lelijk. Ik hockey en als je soms hoort wat je naar je hoofd toegesmeten krijgt :wow:. Dingen als prutsmuts en vieze slet zijn niet vreemd dan.. Dat moet 'mijn' mannetje niet tegen me zeggen; dan zorg ik wel er op de één of andere manier voor dat ik per ongeluk met m'n stickje achter haar enkel haak of per ongeluk met m'n elleboog tegen d'r aan loop. Schelden in het heetst van de strijd mag best; maar niet persoonlijk. Dat vind ik echt walgelijk en niet sportief.

Overigens vind ik dat je frustraties best anders kan afreageren dan met vloeken. Je hebt jezelf afgeleerd dat vloeken het verlucht; knijp dan een keer in je arm en leer jezelf aan dat dat dan oplucht. 't Zit uiteindelijk allemaal tussen je oren. :+


Dit is toch opzettelijk? Je weet toch nooit wat de impact van jouw haken of elleboog zal zijn?

Maar goed, dit is verder ook off-topic. Ik wilde alleen maar aangeven, dat geweld IMO erger is dan vloeken.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:54

Citaat:
Dat geldt net zo goed voor degene die dit schrijft :D
We kunnen het ook omdraaien, waarom verdragen de Christenen niet dat anderen een andere mening hebben?
Ik respecteer hun geloof, als dat voor mensen een meerwaarde in hun leven is heb ik daar helemaal geen probleem mee.
Ik ben ook niet pro vloeken in het openbaar, maar ik heb ook niet zo'n dunk van mezelf dat ik vind dat ik andere mag zeggen wat ze wel en niet mogen. Want ook dat is verdraagzaamheid en bij jezelf beginnen...

Ik zou zo ver willen gaan dat het asociaal is om van een ander te verlangen dat hij/zij rekening houdt met jouw geloof![/quote]

Rekening houden met de gevoelens van iemand bedoel je denk ik.
Nou dat vind ik wel normaal gedrag hoor en ik denk ook wel dat je dat van iemand kan verlangen ja.

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:58

Persoonlijk vind ik het nogal asociaal om dingen van een ander te verlangen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:41

Wat een interessant topic! Wel erg typisch dat het over vloeken gaat en daarmee een link heeft naar een 'verloedering' van de maatschappij en dat hier verschillende mensen elkaar in de haren vliegen om een meningsverschil.....ik noem geen namen, wie de schoen past....

Ik vloek zelf niet veel maar als ik het doe is het niet te zuinig. Ik doe het uit frustratie of pijn en dan helpt het wel degelijk om even hard iets te roepen. (is ook bewezen trouwens) sterker nog, keihard iets schreeuwen om jezelf te uiten heb ik zelfs geleerd in therapie. Een woord als stoeptegel zal mij niet helpen omdat het gewoon geen lading heeft en mede daarom niet spontaan in me op komt.
Sommigen noemen zelfbeheersing alsof dit bijna heilig is en het allerbeste. Ik vind dat een stukje zelfbeheersing noodzakelijk is om met zn allen te kunnen samenleven maar niet in elke situatie is het goed. Frustraties alleen maar inhouden, net zoals boosheid, kan op den duur tot hele andere problemen leiden (jammergenoeg ervaring mee...) dus ja af en toe gooi ik er een asociaal woord uit.
Ik probeer gvd te vermijden maar dit lukt niet altijd. Als iemand me hier op aanspreekt dan zal ik ook direct netjes mijn excuses aanbieden want iemand kwetsen vind ik totaal niet nodig. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het nog altijd niet begrijp waarom gvd zo kwetsend is. Je roept verdoemmenis over jezelf af, hoe kan dat een ander kwetsen? Maar ook al snap ik het niet, die persoon blijft gekwetst dus zijn excuses op zn plaats vind ik.

Als laatste wil ik nog een ander puntje in de discussie gooien: ik scheld soms met kanker, juist omdat het zo'n nare ziekte is. Eigenlijk gebruikte ik dit woord nooit, totdat mn broer aan de chemo moest. Nou, nog nooit zoveel gebruikt als die periode! Juist omdat het voor mij enorme lading had, wat gepaard ging met flinke boosheid, hielp het geweldig om kl*tekanker eruit te gooien!
Ik zal nog maar wel even benadrukken dat ik in het openbaar me zoveel mogelijk beheers, dat vind ik vanzelfsprekend maar dat is hetgeloof ik niet meer....

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:52

Ik scheld ook met kanker....Vind het niet chique, maar net zo erg als tyfus, paasei etc.

Ik vind dat schelden weinig met asociaal zijn te maken heeft, het klinkt zo, maar zegt verder weinig over de persoon.

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:09

Schelden is een manier om je frustratie te uiten, en een woord als 'k*t' doet dat nou eenmaal beter dan 'soepstengel' of 'flatgebouw'..
Mij zal je overigens nooit met kanker horen schelden en gvd alleen als ik echt echt even wat zwaars moet hebben om mee te schelden..

Oh en: gvd betekent 'god verdom me', dus eigenlijk vervloek je jezelf omdat je zoiets stoms doet.. ergens gebruik je dus het woord 'god' alleen omdat die daar de macht voor zou hebben.. dus beledigend naar god toe.. mwah, zo zie ik het niet echt. Het is meer zoiets als 'wat ben ik een achterlijke baviaan, ze zouden me moeten opsluiten' ofzo..

Ik kan me overigens wel voorstellen dat er gelovigen zijn die het zich heel erg aantrekken, dat iemand scheld met hun god.. (Maargoed, die ene keer dat ik het gebruik zijn is het thuis en dan niet eens op een niet al te luid volume, en daar lopen vrij weinig gelovigen rond :+)

Die jochies die overal kanker voor plakken dalen bij mij trouwens wel meteen een enorm eind op de iq-inschattings schaal.. (net als mensen die 'me' ipv 'mijn' gebruiken .. die en dat en als en dan kan ik nog snappen dat dat een keer fout gaat (is overigens wel ontzettend lelijk), maar me is gewoon popi-jopie gedrag want ze hebben het heus wel goed geleerd..)
Schelden gebeurt iedereen overigens wel een keer, maar boven een bepaalde hoeveelheid kom je inderdaad wel asocialer over..

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:34

Ik vind het nogal kleinzerig dat gelovige mensen er zo over vallen eerlijk gezegd, als je G*Dverdomme roept...Dan zegt dat niets over het geloof, je ontheiligt de kerken niet en het zegt niets over jouw mening over geloof....Sorry hoor maar als iemand zegt welverdorie paardenK*T moet er dan een paardenliefhebber opstaan om te protesteren?

Vloeken vind ik overigens anders dan (uit)schelden, bij het laatste doe je de ander kwaad....En ja, ik denk zeker dat schelden pijn doet

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:39

Colway schreef:
Ik vind het nogal kleinzerig dat gelovige mensen er zo over vallen eerlijk gezegd, als je G*Dverdomme roept...Dan zegt dat niets over het geloof, je ontheiligt de kerken niet en het zegt niets over jouw mening over geloof....Sorry hoor maar als iemand zegt welverdorie paardenK*T moet er dan een paardenliefhebber opstaan om te protesteren?

Vloeken vind ik overigens anders dan (uit)schelden, bij het laatste doe je de ander kwaad....En ja, ik denk zeker dat schelden pijn doet


Dat heb ik ook al eerder vermeld.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:46

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, 6 pagina's al!, maar tussen vloeken en schelden zit wel een verschil, vloeken doe ik (bijna) nooit, in elk geval niet als er een ander bij is en dan nog moet het wel heel erg uit de hand lopen. Maar ook een woord als k"t vind ik echt niet kunnen, als scheldwoord, tenminste. Kom op "dames", waar zijn we mee bezig. Het is wel jullie lichaamsdeel, waar je schijnbaar niet erg blij mee bent.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:48

@ electra niet gelezen, maar dan liggen we op 1 lijn iig ;-)

Is inderdaad iets heel anders voor me

@ nienky55 ik K*T me er soms heerlijk op los hoor en ik zie dat helemaal los van mijn lichaamsdeel

Als ik zeg 'balen' bedoel ik toch ook geen hooibalen

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

Johnie

Berichten: 516
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:50

Colway schreef:
Ik scheld ook met kanker....Vind het niet chique, maar net zo erg als tyfus, paasei etc.

Ik vind dat schelden weinig met asociaal zijn te maken heeft, het klinkt zo, maar zegt verder weinig over de persoon.


Ik denk dat het genoeg zegt over de persoon zelf! Als je met kanker scheld ben je behoorlijk asociaal!
Mensen gaan daar aan dood, ik snap niet dat je een ziekte als scheldwoord gebruikt. wat is daar de meerwaarde van?
Ik vloek zelf wel eens met gvd als ik kwaad ben ofzo en sowieso niet in het bijzijn van anderen, maar dat is geen dodelijke ziekte.
Waarom scheld je met kanker?

SimoneDV

Berichten: 3388
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:51

Snap inderdaad wel goed dat mensen met scheldwoorden met god erin problemen kunnen hebben. Of kanker.

Maar wat vinden jullie dan van "oliebol" als scheldwoord?

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:52

Omdat dat soms heerlijk in de mond ligt als ik kwaad ben?

de moeder van mijn vriendin is ongeneeslijk ziek (kanker) mijn schoonvader ook (schoonvader) en mn lievelingsoom en mn oma is er een paar jaar gelee aan overleden

neemt niet weg dat als ik kwaad ben ik het wel in de mond neem

Ik doe daar m.i. geen mensen kwaad mee

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:53

Colway schreef:
@ electra niet gelezen, maar dan liggen we op 1 lijn iig ;-)

Is inderdaad iets heel anders voor me

@ nienky55 ik K*T me er soms heerlijk op los hoor en ik zie dat helemaal los van mijn lichaamsdeel

Als ik zeg 'balen' bedoel ik toch ook geen hooibalen



Balen is een werkwoord, iets heel anders dan hooibalen. Maar een andere verklaring voor k"t is er volgens mij niet.

Johnie

Berichten: 516
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:56

Colway schreef:
Omdat dat soms heerlijk in de mond ligt als ik kwaad ben?

de moeder van mijn vriendin is ongeneeslijk ziek (kanker) mijn schoonvader ook (schoonvader) en mn lievelingsoom en mn oma is er een paar jaar gelee aan overleden

neemt niet weg dat als ik kwaad ben ik het wel in de mond neem

Ik doe daar m.i. geen mensen kwaad mee


Dan snap ik helemaal niet dat je daar mee scheld. Er zijn genoeg woorden die hetzelfde klinken.
Kalkoen bijv. Klinkt misschien heel dom, maar daar doe je niemand pijn mee.
Op de school van een vriendin van mij zeggen ze trouwens kangoeroe ipv kanker.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:06

Ja sorry hoor, maar dat komt er bij mij niet in :+

Ik snap ook niet wat erg is aan het woord kanker, JA het is een rotziekte, maar nee, ik bedoel daar niets mee

uiteindelijk kan je niets meer zeggen aangezien je daar rassen, sekse geloof, ziekte, etc mee 'kwetst' de ontvanger is degene die bepaald of iets kwetsend is...Los van dat...Ik roep het naar niemand, ik roep het tegen mezelf

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

Johnie

Berichten: 516
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:16

Colway schreef:
Ja sorry hoor, maar dat komt er bij mij niet in :+

Ik snap ook niet wat erg is aan het woord kanker, JA het is een rotziekte, maar nee, ik bedoel daar niets mee

uiteindelijk kan je niets meer zeggen aangezien je daar rassen, sekse geloof, ziekte, etc mee 'kwetst' de ontvanger is degene die bepaald of iets kwetsend is...Los van dat...Ik roep het naar niemand, ik roep het tegen mezelf


Ja dat komt omdat niemand het gebruikt. Als iedereen ineens een ander woord voor kanker zou gebruiken, dan zou dat weer ''in'' zijn.
Mensen zijn het maar normaal gaan vinden om met ziektes te gaan schelden 'want ja, iedereen doet het he'.
Ik vind het maar sneu en respectloos, en dan heb ik het niet over jou persoonlijk, maar in het algemeen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:20

In China is het heel beleefd als jij bij het eten slurpt en smakt, een teken dat het eten je goed smaakt. Doe je dat in de Westerse wereld vindt men je onfatsoenlijk. Volgens mij is dat met scheldwoorden net zo, een grote bevolkingsgroep vind het gewoon onfatsoenlijk als je met scheldwoorden strooit.

De meesten van ons hebben ook geleerd om niet "he?" te zeggen als je iemand niet verstaat, maar "wat zeg je?".

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:22

Dat vindt jij, ik vindt het sneu dat mensen hun kinderen verwaarlozen, hun paarden te zwaar belasten, etc

dat vindt ik ook veel belangrijker dan je druk maken om vloeken

Zoals die bond tegen het vloeken...Het geld van die campagnes kan beter gestoken worden in hulpverlening aan jeugd, tekorten voor dierenasiels etc

dát zet meer zoden aan de dijk, dan jammerende betuttelende en belerende posters te verspreiden

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers