Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:23

Citaat:
De meesten van ons hebben ook geleerd om niet "he?" te zeggen als je iemand niet verstaat, maar "wat zeg je?".


Tegen onbekenden/ werk gerelateerde contacten zeg ik het laatste, tegen anderen het eerste. Strekking is hetzelfde toch?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:28

Colway schreef:
Citaat:
De meesten van ons hebben ook geleerd om niet "he?" te zeggen als je iemand niet verstaat, maar "wat zeg je?".


Tegen onbekenden/ werk gerelateerde contacten zeg ik het laatste, tegen anderen het eerste. Strekking is hetzelfde toch?


Daarmee benadruk je mijn standpunt, tegen onbekenden weet je dat je beleefd hoort te zijn. Tegen vrienden en familie ben je vaak wat gemakkelijker.

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:30

Een mogelijk interessant artikel: Why do we swear?
Het vertelt over de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan naar waarom we schelden en waarom we daar bepaalde woorden voor kiezen.

Edit: en nog een artikel: Klik (schelden en pijn)

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:34

Citaat:
Daarmee benadruk je mijn standpunt, tegen onbekenden weet je dat je beleefd hoort te zijn. Tegen vrienden en familie ben je vaak wat gemakkelijker.


nee, dan wordt ik geacht me zo te gedragen, ikzelf vind beleefd/respectvol zijn zitten in heel andere dingen

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:16

Waarom denk je dat je geacht word je zo te gedragen? En het is natuurlijk maar een onderdeeltje van het respectvol en beleefd zijn.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:21

Interressant artikel, vooral de laatste zin, heb ik hier al eens in een topic geschreven: hoe meer het schelden/vloeken normaal word, hoe minder effect het heeft.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:21

Colway, wij denken er precies hetzelfde over. Asociaal zit hem in hele andere dingen, wat mij betreft.
:D

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:26

xxappiexx schreef:
Als iemand zonnodig bij ieder ding wat tegen zit een berg scheldwoorden eruit moet gooien om de "frustratie" kwijt te raken, denk ik dat je er beter iets aan kan doen om niet zo snel gefrustreerd te raken.


Dat klopt dus voor geen meter. Als je als ADHD'er (waarvan ik er meerdere ken en er ook zelf een ben) jezelf beter voelt bij het schelden zonder godslastering en zonder ziektes (denk dan aan verdekke of oliebol) dan vind ik dat ik dat wel mag, en zeker omdat ik het anders opkrop en op een persoon die ik graag heb loslaat.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:09

TeckTonie schreef:
Dat klopt dus voor geen meter. Als je als ADHD'er (waarvan ik er meerdere ken en er ook zelf een ben) jezelf beter voelt bij het schelden zonder godslastering en zonder ziektes (denk dan aan verdekke of oliebol) dan vind ik dat ik dat wel mag, en zeker omdat ik het anders opkrop en op een persoon die ik graag heb loslaat.


Dat schiet ook niet op...
Iedereen van jong tot oud wordt tegenwoordig met een beetje druk gedrag, of gebrek aan concentratie gediagnosticeerd als zijnde ADHD.... (vaak ten onrechte).
Wanneer iedereen dan gaat lopen schelden om zichzelf te ontluchten en te voorkomen dat ze mensen op hun nek springen zou het een fraaie boel worden....

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:14

Ninx schreef:
Iedereen van jong tot oud wordt tegenwoordig met een beetje druk gedrag, of gebrek aan concentratie gediagnosticeerd als zijnde ADHD.... (vaak ten onrechte).


Zou jou graag de tests eens willen zien afleggen dan :')
Enne, ik ben door 4 verschillende dokters, 2 psychiaters en 3 psychologen gediagnosticeerd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:46

Ninx schreef:
TeckTonie schreef:
Dat klopt dus voor geen meter. Als je als ADHD'er (waarvan ik er meerdere ken en er ook zelf een ben) jezelf beter voelt bij het schelden zonder godslastering en zonder ziektes (denk dan aan verdekke of oliebol) dan vind ik dat ik dat wel mag, en zeker omdat ik het anders opkrop en op een persoon die ik graag heb loslaat.


Dat schiet ook niet op...
Iedereen van jong tot oud wordt tegenwoordig met een beetje druk gedrag, of gebrek aan concentratie gediagnosticeerd als zijnde ADHD.... (vaak ten onrechte).


Leuk dat je dat zegt. Dus menig persoon tegenwoordig die een beetje druk is wordt gediagnosticeerd als ADHD? Door de ouders misschien: voor ouders is het makkelijker om te zeggen dat het kind adhd heeft dan dat ze het niet onder controle kunnen houden. Maar Ritalin krijg je echt niet als je een beetje druk gedrag vertoont...

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:48

Dwalen we nu niet een beetje af beste mensen

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:52

Ik vloek en ik vind het verschrikkelijk... Maar 'fiets' is zo'n heerlijk woord :9 Ik probeer wel op mijn appelflap's te letten en ik vloek niet met kanker.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:56

Het is best grappig hoe Bokt sommige woorden verbetert _O-

Zensation
Berichten: 590
Geregistreerd: 24-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:00

Ik heb liever iemand voor me die een keer vloekt met GvD, dan iemand die een functie heeft in de kerk, niet vloekt, maar wel kinderen misbruikt! Dat is erger!

En nee, daarmee zeg ik niet dat alle mensen die gelovig zijn of een functie in de kerk hebben kinderen/jongens misbruiken!
Hiermee doel ik vooral op het verleden van de katholieke kerk.

Ik heb er totaal geen moeite mee dat iemand vloekt, dat doe ik namelijk zelf ook.
Scheldwoorden met erge ziekte's kan ik dan weer zeer zeker niet waarderen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:21

Citaat:
jong tot oud wordt tegenwoordig met een beetje druk gedrag, of gebrek aan concentratie gediagnosticeerd als zijnde ADHD.... (vaak ten onrechte).


ach dat is ook van horen en zeggen :+ Ik heb in mijn hele werk geschiedenis nog nooit zoiets meegemaakt en idd Ritalin krijg je niet zomaar

Maar goed, terug naar schelden en vloeken, het is me nog niet duidelijk wáár mensen zich precies druk om maken

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:35

[quote="
Maar goed, terug naar schelden en vloeken, het is me nog niet duidelijk wáár mensen zich precies druk om maken[/quote]


We maken ons toch niet druk? Ik zit lekker relaxed achter mijn laptoppie en zie een vraag voorbij komen waar ik mijn mening ook wel over wil geven, net zoals een boel anderen. Het zou een saaie boel zijn als niemand zou reageren op dit discussieforum.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:49

TeckTonie schreef:
xxappiexx schreef:
Als iemand zonnodig bij ieder ding wat tegen zit een berg scheldwoorden eruit moet gooien om de "frustratie" kwijt te raken, denk ik dat je er beter iets aan kan doen om niet zo snel gefrustreerd te raken.


Dat klopt dus voor geen meter. Als je als ADHD'er (waarvan ik er meerdere ken en er ook zelf een ben) jezelf beter voelt bij het schelden zonder godslastering en zonder ziektes (denk dan aan verdekke of oliebol) dan vind ik dat ik dat wel mag, en zeker omdat ik het anders opkrop en op een persoon die ik graag heb loslaat.


Pardon? Dus als je ADHD hebt mag je gewoon vloeken omdat je niet anders kunt?
Ik ben zelf gediagnostiseerd ADHDer en vloek/scheld zelden tot nooit, laat staan in het openbaar.

Ik vind vloeken not done en redelijk associaal overkomen. Dat steeds meer mensen het normaal vinden, zegt in mijn ogen iets over de veranderende normen en waarden van de huidige maatschappij.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:51

er is niets veranderd, net aan mijn opa gevraagd...vroegahhh werd er ook gevloekt hoor, en vroegah zeiden de mensen ook dat de maatschappij was veranderd

en nee, mijn opa was geen aso

Vind het altijd een beetje makkelijk om te zeggen 'de maatschappij verloedert'.... sinds wanneer dan? En los van wanneer, ik denk dat verloedering/(negatieve)verandering met heel andere dingen verband houdt
vloekten de mensen maar meer en waren we maar meer verdraagzaam

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:55

Ik zeg niet zozeer dat de maatschappij verloedert maar wel verandert. Dingen die 20 tot 30 jaar geleden niet konden, worden nu meer normaal gevonden. Zo durfde ik vroeger niet eens over de stoep te fietsen en met mij vele anderen. Tegenwoordig krijgt de agent een grote bek en wordt uitgescholden als hij of zij een fietser hierop aanspreekt. Zomaar een voorbeeld. Zelfde geldt voor vloeken en schelden en plein public.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:58

troi schreef:
Tja, de vrijheid van de een houdt op waar die van de ander begint.
Er zijn mensen die zich erg rot voelen als ze gvd horen, ze voelen zich dan persoonlijk beledigd. Dan zou jij ervoor kunnen kiezen om dat niet te zeggen omdat je het fijn vindt om rekening te houden met de gevoelens van anderen, daarbij ook hopend dat anderen rekening houden met jouw gevoelens in een andere situatie (als jouw moeder kanker heeft is het erg onprettig om het scheldwoord kanker te horen omdat je dat herinnerd aan de vreselijke ziekte van je moeder en omdat je dat het gevoel kan geven dat zij zo'n rotziekte behandelen alsof het niks is). Of je kunt ervoor kiezen om dat niet te doen ervan uitgaand dat hun probleem de jouwe niet is. Een houding die als asociaal kan worden ervaren.

Ik persoonlijk denk dat de wereld een beetje mooier wordt als we met elkaar proberen rekening te houden en wat liever/zachter voor elkaar zijn en kies dus voor de eerste optie.



Mijn moeder heeft kanker gehad, mijn opa heeft (ongeneeselijke) kanker. En ik kan er echt niet mee zitten als mensen hier mee schelden. Mensen schelden ook met paasei, wat ook een afschuwelijke ziekte is geweest die vele mensen het leven heeft gekost.

Ik vloek niet veel en ik vind ook zeker niet gepast om veel te schelden en vloeken. Maar bij sommige dingen vind ik dat 't best 'mag'. Als ik bijv m'n teen heel erg stoot en 't pijn doet dan zeg ik ook GVD.... enne... aan 't eind van de dag... ik verdom mezelf... en niemand anders :Y)

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:04

robeer schreef:
Ik zeg niet zozeer dat de maatschappij verloedert maar wel verandert. Dingen die 20 tot 30 jaar geleden niet konden, worden nu meer normaal gevonden. Zo durfde ik vroeger niet eens over de stoep te fietsen en met mij vele anderen. Tegenwoordig krijgt de agent een grote bek en wordt uitgescholden als hij of zij een fietser hierop aanspreekt. Zomaar een voorbeeld. Zelfde geldt voor vloeken en schelden en plein public.

we worden wel wat asocialer en dat hangt denk ik samen met het meer individualistisch denken.....Toch gebeurde er vroeger ook heel veel wat niet door de beugel kon, denk wat vooral veranderd is, is de reactie als we de ander aanspreken. Nu krijg je wellicht een grote muil, vroeger meer respect (althans men hield zijn mond) Maar goed, vind dat los staan van vloeken

Iemand (een agent) een grote mond geven is iets anders dan even vloeken vind ik

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:53

robeer schreef:
TeckTonie schreef:
Dat klopt dus voor geen meter. Als je als ADHD'er (waarvan ik er meerdere ken en er ook zelf een ben) jezelf beter voelt bij het schelden zonder godslastering en zonder ziektes (denk dan aan verdekke of oliebol) dan vind ik dat ik dat wel mag, en zeker omdat ik het anders opkrop en op een persoon die ik graag heb loslaat.


Pardon? Dus als je ADHD hebt mag je gewoon vloeken omdat je niet anders kunt?
Ik ben zelf gediagnostiseerd ADHDer en vloek/scheld zelden tot nooit, laat staan in het openbaar.

Ik vind vloeken not done en redelijk associaal overkomen. Dat steeds meer mensen het normaal vinden, zegt in mijn ogen iets over de veranderende normen en waarden van de huidige maatschappij.


Er zijn ook verschillende graden in ADHD. En ik vind het persoonlijk beter om effe te vloeken en te schelden als dat ik met een mes naar mensen ga gooien.
Ja, dit is al gebeurd, en ja, ik volg nog steeds therapie, ondertussen al zo'n 3 jaar. En nee, het helpt niet altijd, je kan niet verwachten dat iemand met sprongen vooruit gaat. Dus tot die tijd vind ik het fijner om effe uit te razen op een paard (maw, wat galop en veel doorzitten zodat ik mij moet concentreren op mijn zit) en wat te schelden. In mijn kamer. Onder luide muziek.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:58

Ik zeg appelflap en godzijdank, ookal geloof ik niet. Ik gebruik het vooral om mijn frustraties te uiten en gvd komt er gewoon lekker uit. Ik scheld niet met ziektes, dat vind ík asociaal. Maar aangezien ik een athiest ben heeft het van mij geen betekenis als "god verdoemt mij" (wat overigens alleen maar betekent dat god het slecht met je voor heeft en dat heeft die ook op dat moment :') )

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:09

Ik denk niet dat het dat betekent, volgens mij is het "me" aan het eind eigenlijk een "d", maar dat klinkt niet lekker. Ik ben niet gelovig en ik zal een ander er ook niet raar op aan kijken als iemand eens stevig vloekt omdat hij schrikt of zich echt pijn doet. Het gevolg is alleen dat ik er van schrik, want in mijn omgeving is het geen gewoonte, maar dan is er echt wat aan de hand.
Maar ik ken ook mensen die om de haverklap vloeken, bv omdat de kinderen niet luisteren. Dat vind ik echt niet kunnen.