Docent opgepakt na slaan leerling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Docent opgepakt na slaan leerling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 23:26

bron:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9900 ... tml?p=25,2
Citaat:
Een 46-jarige docent in Utrecht is gearresteerd nadat een leerling van een school in de wijk Noordwest donderdag aangifte deed van mishandeling door de man. Een toevallig aanwezige wijkagent hoorde dat zich omstreeks 11.25 uur een incident had voorgedaan.

De leraar zou de leerling hebben geslagen omdat deze zich vervelend gedroeg richting een andere leerling. Dit gebeurde in het bijzijn van een groep medeleerlingen. Volgens eigen zeggen raakte hij de leerling nauwelijks en de school hoopte in eerst instantie e kwestie intern te kunnen oplossen, maar de jongen heeft dus wel aangifte gedaan. Daarop heeft de politie de leraar gearresteerd en op het bureau verhoord. Ook zijn enkele getuigen gehoord. Er wordt een proces-verbaal opgemaakt.


tja, mijn mening is, als mensen anderen gaan slaan is dat een teken van onmacht, dat je het dus zelf niet meer kan oplossen.

waarom dan niet iemand anders erbij halen, of die persoon gewoon laten nablijven/strafwerk laten maken oid :)

was toch makkelijker geweest?

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:30

Sowieso slechte reactie niet goed te praten.
Al begrijp ik dat het echt teveel kan worden :=

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:33

Slaan hoort natuurlijk niet. Al helemaal niet een docent tegenover een leerling.
Maar als je hoort en ziet wat er gebeurt op scholen, kan ik me voorstellen dat zo'n docent een keer z'n zelfbeheersing verliest.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 23:37

mika11 schreef:
Slaan hoort natuurlijk niet. Al helemaal niet een docent tegenover een leerling.
Maar als je hoort en ziet wat er gebeurt op scholen, kan ik me voorstellen dat zo'n docent een keer z'n zelfbeheersing verliest.

en toch kun je dan als leraar wel je baan kwijtraken.
sterker nog, je kunt daarvoor aangeklaagd worden.
( lichaamlijk contact, ofzoiets dergelijks)

me moeder is lerares namelijk. :)

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Docent opgepakt na slaan leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:42

Tja, we weten ook niet het hele verhaal er achter... Je weet niet wat er aan vooraf is gegaan (hoe reageerde de leerling, woedeaanval of bleef ie rustig? Schold hij de leraar uit, of bleef hij hartstikke kalm, wat ging er aan vooraf, was het pestgedrag, of gewoon een opmerking? Werd een medeleerling de grond ingeboord of gewoon geplaagd?)

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:44

Ketaki:
Ja, dat is waar.
De leerling is opeens het slachtoffer, terwijl hij iets gedaan heeft wat de docent ertoe heeft aangezet om te slaan.
Maar als je als docent niet meer in staat bent om jezelf te beheersen, kun je w.s. beter een andere baan zoeken.
Je werkt nu eenmaal vaak met jongelui die niet allemaal lieverdjes zijn.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-05-11 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 23:45

Juangi schreef:
Tja, we weten ook niet het hele verhaal er achter... Je weet niet wat er aan vooraf is gegaan (hoe reageerde de leerling, woedeaanval of bleef ie rustig? Schold hij de leraar uit, of bleef hij hartstikke kalm, wat ging er aan vooraf, was het pestgedrag, of gewoon een opmerking? Werd een medeleerling de grond ingeboord of gewoon geplaagd?)

dat is allemaal waar, maar goed, een leraar mag never nooit niet een leerling aanraken, dat is strafbaar, dus slaan al helemaal :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:51

Ik ben ook een keer geslagen door een docent.. Met een boek op mijn hoofd. Ik had echt even ontzettende hoofdpijn. De hele klas zag het en iedereen was opeens stil. Mensen zeiden tegen mij dat ik het moest melden. Maar ik heb het niet gedaan. Stel je voor dat ze werkloos zou worden doordat ik het had gemeld...

En er was trouwens geen reden toe dat ze me sloeg. Ze zat niet lekker in haar vel geloof ik, beetje haastig en gevlucht praatte ze, alsof ze een beetje gek was in haar hoofd. Ik ging dus aan het werk (leek me het verstandigst) terwijl ze aan het uitleggen was. Ik draai me rug dus naar haar om en ga aan het werk. Toen kreeg ik volop een boek op mijn hoofd :+
Laatst bijgewerkt door Geryon op 27-05-11 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Docent opgepakt na slaan leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:52

Geryon:
Wat had je dan gedaan of gezegd dat ze dat deed?
Ze gaat toch niet voor de lol jou met een boek op het hoofd slaan?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 23:55

Geryon schreef:
Ik ben ook een keer geslagen door een docent.. Met een boek op mijn hoofd. Ik had echt even ontzettende hoofdpijn. De hele klas zag het en iedereen was opeens stil. Mensen zeiden tegen mij dat ik het moest melden. Maar ik heb het niet gedaan. Stel je voor dat ze werkloos zou worden doordat ik het had gemeld...

dan zou ik ze juist aanklagen, je had een hersenschudding kunnen krijgen oid.

gaat alleen om het idee al.

dat soort mensen horen niet voor de klas te staan.
als leraar heb je een voorbeeldfunctie, leerlingen horen van je te leren.
en slaan is daar absoluut geen voorbeeld van.

dus ik vind dat je het best had mogen melden, desnoods bij je ouders oid en dan naar de rector gaan samen met je ouders.

daar heb je ouders voor :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:58

Ketaki schreef:
Geryon schreef:
Ik ben ook een keer geslagen door een docent.. Met een boek op mijn hoofd. Ik had echt even ontzettende hoofdpijn. De hele klas zag het en iedereen was opeens stil. Mensen zeiden tegen mij dat ik het moest melden. Maar ik heb het niet gedaan. Stel je voor dat ze werkloos zou worden doordat ik het had gemeld...

dan zou ik ze juist aanklagen, je had een hersenschudding kunnen krijgen oid.

gaat alleen om het idee al.

dat soort mensen horen niet voor de klas te staan.
als leraar heb je een voorbeeldfunctie, leerlingen horen van je te leren.
en slaan is daar absoluut geen voorbeeld van.

dus ik vind dat je het best had mogen melden, desnoods bij je ouders oid en dan naar de rector gaan samen met je ouders.

daar heb je ouders voor :)


Daar heb je gelijk in! Maar deze vrouw was altijd zo aardig, was mijn mentor geweest en heeft mij veel geholpen wat betreft paarden+school dus er moest wel iets aan de hand zijn geweest waarom ze zo was. Ze schrok er ook echt ontzettend van en er is nooit meer zoiets gebeurd.

We hadden vroeger wel een docent die dreigde dat als je teveel praatte, je op zijn schoot moest zitten en dan zou er wel even iets groeien.. Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Deze docent is uiteraard ontslagen nadat mensen het meldden.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 00:00

Geryon schreef:
Daar heb je gelijk in! Maar deze vrouw was altijd zo aardig, was mijn mentor geweest en heeft mij veel geholpen wat betreft paarden+school dus er moest wel iets aan de hand zijn geweest waarom ze zo was. Ze schrok er ook echt ontzettend van en er is nooit meer zoiets gebeurd.

We hadden vroeger wel een docent die dreigde dat als je teveel praatte, je op zijn schoot moest zitten en dan zou er wel even iets groeien.. Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Deze docent is uiteraard ontslagen nadat mensen het meldden.

ja oke, maar toch, het is niet goed als een rector/mentor/leraar je slaat, en elke leraar weet dat ook, dat ie daarop ontslagen kan worden, dus je had het gewoon moeten melden. :)

die 2e leraar dat soort spul zouden ze nooit voor de klas moeten doen, dan spoor je niet.

goed dat die is ontslagen. :)

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:06

Maar toch, als je als leerling iemand zo ontzettend gaat uitdagen zodat iemand z'n zelfbeheersing verliest, is het raar als de leerling opeens als een zielig slachtoffer wordt gezien.
Niet dat ik slaan goedkeur, helemaal niet.
Maar als je iemand gaat uitdagen hoop je natuurlijk dat je reactie zult krijgen.
Dat iemand dan z'n zelfbeheersing verliest is jammer.
Terecht dan wel dat iemand daar op aangesproken wordt en zelfs z'n baan kan verliezen.
Maar voor degene die het veroorzaakt heeft vind ik het niet kunnen dat ze zich als slachtoffer voelen.
Ze wilden toch een reactie?

Toch vind ik dat een docent beter een andere baan kan zoeken als hij z'n zelfbeheersing verliest of steeds inwendig die neiging voelt.
Je werkt nu eenmaal met een bepaalde doelgroep en dat moet je wel echt liggen.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:08

Ketaki schreef:
Juangi schreef:
Tja, we weten ook niet het hele verhaal er achter... Je weet niet wat er aan vooraf is gegaan (hoe reageerde de leerling, woedeaanval of bleef ie rustig? Schold hij de leraar uit, of bleef hij hartstikke kalm, wat ging er aan vooraf, was het pestgedrag, of gewoon een opmerking? Werd een medeleerling de grond ingeboord of gewoon geplaagd?)

dat is allemaal waar, maar goed, een leraar mag never nooit niet een leerling aanraken, dat is strafbaar, dus slaan al helemaal :)

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Bij ons is een leerling een keer helemaal door geslagen.
Die was echt enorm agressief na een medeleerling.
De leraar kon m gewoon niet in bedwang houden, die jongen sloeg echt totaal door.
De leraar heeft m toen met de rug tegen een muur gedrukt en m een klap in het gezicht gegeven.
Als hij dit niet gedaan had was die leerling niet bij kennis gekomen en dan had hij de andere leerling echt wat aangedaan.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 00:11

mika11 schreef:
Maar toch, als je als leerling iemand zo ontzettend gaat uitdagen zodat iemand z'n zelfbeheersing verliest, is het raar als de leerling opeens als een zielig slachtoffer wordt gezien.
Niet dat ik slaan goedkeur, helemaal niet.
Maar als je iemand gaat uitdagen hoop je natuurlijk dat je reactie zult krijgen.
Dat iemand dan z'n zelfbeheersing verliest is jammer.
Terecht dan wel dat iemand daar op aangesproken wordt en zelfs z'n baan kan verliezen.
Maar voor degene die het veroorzaakt heeft vind ik het niet kunnen dat ze zich als slachtoffer voelen.
Ze wilden toch een reactie?

Toch vind ik dat een docent beter een andere baan kan zoeken als hij z'n zelfbeheersing verliest of steeds inwendig die neiging voelt.
Je werkt nu eenmaal met een bepaalde doelgroep en dat moet je wel echt liggen.

en toch had de leraar de leerling naar de rector/directie kunnen sturen zonder pardon.

want je hoort elkaar niet te slaan.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Docent opgepakt na slaan leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:17

Dat zeg ik toch ook, dat slaan niet hoort.
Alleen dat ik het niet terecht vind, als iemand die een docent echt uitgedaagd heeft, zich daarom slachtoffer gaat voelen.
Uitdagen en het bloed onder de nagels vandaan halen hoort ook niet.
Maar omdat je werkt met pubers kun je verwachten dat het wel zal gebeuren.
Daarom kun je beter een andere baan zoeken als docent als je er niet mee kan omgaan.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 00:19

daantjuhhh schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Bij ons is een leerling een keer helemaal door geslagen.
Die was echt enorm agressief na een medeleerling.
De leraar kon m gewoon niet in bedwang houden, die jongen sloeg echt totaal door.
De leraar heeft m toen met de rug tegen een muur gedrukt en m een klap in het gezicht gegeven.
Als hij dit niet gedaan had was die leerling niet bij kennis gekomen en dan had hij de andere leerling echt wat aangedaan.


dan had de leraar vast wel een andere leraar/rector kunnen vragen om in te grijpen en de desbetreffende leerling te schorsen van school oid.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:20

mika11 schreef:
Dat zeg ik toch ook, dat slaan niet hoort.
Alleen dat ik het niet terecht vind, als iemand die een docent echt uitgedaagd heeft, zich daarom slachtoffer gaat voelen.
Uitdagen en het bloed onder de nagels vandaan halen hoort ook niet.
Maar omdat je werkt met pubers kun je verwachten dat het wel zal gebeuren.
Daarom kun je beter een andere baan zoeken als docent als je er niet mee kan omgaan.

Wat jij zegt snap ik wel..

'n leraar verliest niet zijn zelf beheersing omdat je een beetje lastig bent.
Je moet dan zelf ook erg ver gegaan zijn voordat een leraar zoiets doet.
Je bent zelf dus ook fout geweest.

Dat maakt de leraar niet minder fout.
Maar de leerling toch weer minder onschuldig.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:22

Ketaki schreef:
daantjuhhh schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Bij ons is een leerling een keer helemaal door geslagen.
Die was echt enorm agressief na een medeleerling.
De leraar kon m gewoon niet in bedwang houden, die jongen sloeg echt totaal door.
De leraar heeft m toen met de rug tegen een muur gedrukt en m een klap in het gezicht gegeven.
Als hij dit niet gedaan had was die leerling niet bij kennis gekomen en dan had hij de andere leerling echt wat aangedaan.


dan had de leraar vast wel een andere leraar/rector kunnen vragen om in te grijpen en de desbetreffende leerling te schorsen van school oid.

Uuh.. heb je ooit iemand zien door slaan?

Dat gebeurt op 1 tel.
Je kan niet zeggen wacht hier even, ik haal even iemand op!! :Y)
Die jongen was in staat om die andere jongen te vermoorden.
De leraar was op dat moment alleen op dat stuk van het plein.

Hij moest echt ingrijpen.
Die jongen wilde de andere wurgen.. en echt geloof mij.
Hij was er toe in staat.
Ik heb een persoon nog nooit zo agressief gezien.
En heb al aardig wat opstootjes meegemaakt in het uitgaans leven.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 00:25

een echt goede leraar zal ervoor "proberen" te zorgen dat het nooit zover gaat komen.
komt het wel is de leraar ook niet consequent genoeg geweest.

niet dat ik het gedrag van die leerlingen goedkeur hoor :)

@ daantjuh, ik heb soms ook een best opvliegend karakter dat ik sommige mensen wil wurgen, maar goed ik houd me in, draai me om en reageer het wel op iets anders af, bv een boom/lantaarnpaal waar ik dan tegenaan zou gaan schoppen.

ja zoals jij dat zegt, zou ik je wel gelijk geven :)

wist niet dat het zo hevig was wat jij bedoelde

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Docent opgepakt na slaan leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:29

Ja, het was een ruzie tussen 2 jongens.
En de een sloeg echt door.

Het was dus niet zo dat je de een even op een stoel kon zetten en zeggen wacht hier maar even :+
Die jongen moest eigenlijk gewoon een emmer koud water over zich heen krijgen zeg maar.

Hij was gewoon niet op deze wereld.
En dat was een behoorlijke grote grove vent (ondanks de leeftijd 16 a 17)
Die jongen had gewoon zoveel adreline dat hij zijn eigen kracht niet kende en de leraar hem eigenlijk niet kon houden.
De andere jongen werd tegen gehouden door zij klas genoten (die was toch wat minder sterk.)

Ik heb ook weleens een bui en kon vroeger ook wel eens iemand figuurlijk wurgen.
Maar dit?
Ik was er zelf erg van geschrokken hoor.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Docent opgepakt na slaan leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:45

Oef. We hadden ook een leraar op school die een leerling had geslagen. Hij zou al weg gaan, het was zijn laatste dag. Er waren namelijk nog veel meldingen over hem binnen gekomen dat hij telkens naar de borsten van meiden staarde en dan ook heel dichtbij kwam. Bij boekbesprekingen die één op één waren kreeg je een hoger cijfer met een laag uitgesneden truitje. Dan lette die niet op wat je aan het vertellen was, dan zat zijn neus er zo ongeveer in. Hij raakte je ook constant aan als je aan het werk was en boog over je heen. Best intimiderend. Maar goed, laatste dag en toen liep die de aula in, komt er een jongen aan en die smakt zo vol een slagroomtaart in zijn gezicht. Die heeft me toen toch een mep terug gekregen. Ik moet zeggen dat ik dat op zich volledig terecht vond. De leraar was toch al ontslagen, dus dat kon niet nog een keer en de jongen werd geschorst

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:53

Ketaki schreef:
Juangi schreef:
Tja, we weten ook niet het hele verhaal er achter... Je weet niet wat er aan vooraf is gegaan (hoe reageerde de leerling, woedeaanval of bleef ie rustig? Schold hij de leraar uit, of bleef hij hartstikke kalm, wat ging er aan vooraf, was het pestgedrag, of gewoon een opmerking? Werd een medeleerling de grond ingeboord of gewoon geplaagd?)

dat is allemaal waar, maar goed, een leraar mag never nooit niet een leerling aanraken, dat is strafbaar, dus slaan al helemaal :)

Nee het mag inderdaad niet, maar kan me voorstellen dat (na genoemde voorbeeld) je niet even zegt als leraar: 'Hé jongen, zou je daar even mee willen stoppen?' Als die jongen een waas voor zijn ogen heeft.

Heeft mijn broertje dus ook wel eens en geloof me, beste is om ze even wakker te schudden, dan kalmeren ze vanzelf. De meeste horen dan niet eens meer dat er iets tegen ze gezegd word....

Maarja, leraren zijn ook mensen en mensen maken wel eens fouten....

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:05

Ik kan deze leraar, heb altijd les van hem gehad.
Maar geloof mij, hij doet dit niet om het slaan hoor, die man heeft een hart van goud! serieus.

Hij zal echter niet zomaar geslagen hebben!

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Docent opgepakt na slaan leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:15

Ik vind dat een docent een leerling niet mag slaan, andersom natuurlijk ook niet, maar als ik zie wat mijn klas doet snap ik wel dat je soms helemaal gek word. Maar als je je niet onder controle kan houden mag je wat mij betreft geen leraar zijn.