Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:00

Verafjord: super dat je de beslissing heb genomen. Wat moet je daar sterk voor zijn en je mag dan ook trots zijn op jezelf

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:15

Wat een verhalen hier. Afschuwelijk, mijn medeleven gaat uit naar de meiden hier die slachtoffer zijn/waren. Toch valt me op dat het steeds aan het slachtoffer is om de eerste stap te nemen om er onderuit te komen. Ik kan me niet voorstellen hoe dat moet zijn, maar dat het vreselijk moeilijk is om die stap te nemen is me duidelijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:19

JessAndHope schreef:
Ayasha schreef:
Kil? :x Wat dacht je van verstandig/sterk? :? Omdat je je niet laat af slaan omdat een ander idioot doet als die dat niet mag ben je kil? :x


Ik ben het helemaal met jou eens Ayasha. :j
Je bent niet kil als je zegt 'nou dan spring je lekker voor die trein, maar je hebt mij niet uit te schelden', dat is voor jezelf opkomen namelijk.
En als iemand ook maar 1 vinger naar me durft uit te steken en daarna met zoete woordjes komt.... nee sorry, daar trap ik niet in.
Het feit dat ik toen het schelden 1x heb geaccepteerd van mn toemalige vriend, was omdat ik zwanger van hem was, maar heb hem
duidelijk gemaakt dat ie dat geen tweede x hoefde te flikken.... het is ondertussen mn ex...

Jep, als ie me slaat heeft ie bij wijze van spreken eerder kans dat ie een pak rammel terug krijgt als hij vervolgens met lieve woordjes komt := Nee, 1x een poot uitsteken = klaar met de relatie.

En als iemand voor de trein springt omdat ik uit de relatie ga, dan moet ie dat doen. Ik ga niet mijn hele leven ongelukkig zijn met iemand omdat die zichzelf niet bij elkaar kan rapen.

Biebabeloeba
Berichten: 653
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: België

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:28

Sorry, had niet de moed om even 7 pgs door te lezen (beetje vette kater, dus doe dat sebiet wel), maar wou snel reageren:

Wat een domme stelling...

Als je in kledij waarmee je naar de paarden gaat (jeans, kaptrui, sportschoenen) in een park wordt bedreigd en verkracht, doe je het jezelf aan?! Want hey, een kaptrui is echt onthullend en sexy, he.
Mannen die zo'n zaken doen, zijn zelf gestoord en hebben vaak zelf poedersuiker doorgemaakt, maar ik zie geen enkele vrouw om angst, vernedering, pijn, ... ed vragen.

Ik ben naar de politie gegaan, maar ik begrijp dat velen dat eng vinden. Want zo'n klein zinnetje van: 'als je naar de politie gaat, zal ik je wel weten te vinden" heeft veel meer impact dan je denkt.

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:46

Napie schreef:
Verafjord: super dat je de beslissing heb genomen. Wat moet je daar sterk voor zijn en je mag dan ook trots zijn op jezelf


thnx, maar ik heb het niet alleen gedaan, ik kreeg hulp, zonder die hulp had ik die stap nooit durven zetten

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 17:10

Verafjord schreef:
Oja en aangifte doen? dat was een lachertje, 1 keer is er politie bij gekomen en die vroegen of ik aangifte wilde doen, ze vertelden er gelijk bij dat ik er goed over na moest denken, want hij zou na een uur weer buiten staan. Nou heb het maar niet gedaan, wist dat als ie terug zou komen dat ik het weer kon bezuren.

Dat vind ik zo krom hè ;(
Bekeuringen uitschrijven voor foutgeparkeerde auto's lijken meer prioriteit te krijgen :x

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:52

JessAndHope schreef:
Ik denk dat de meeste hier voorbij gaan aan wat er aan vooraf gebeurd.

Ík zal nooit slachtoffer worden van een loverboy
Ík zal nooit uitgescholden worden door mn vriend/man
Ík zal nooit fysiek mishandeld worden door mn vriend/man
Ík zal nooit mentaal mishandeld worden door mn vriend/man

En waarom niet? Puur omdat ik het niet pik dat iemand me uitscheld/mishandeld. Mn ex heeft 1x lopen schelden toen ie pissig was, die ging diezelfde avond nog naar zn moer toe om af te koelen. Ben je helemaal bedonderd! Je gaat je moeder maar uitschelden/mishandelen, maar niet mij.

En geloof me, ik heb het nodige zelf meegemaakt waar ik gewoon niks tegen kón doen.
Helaas is het zo dat de meiden/vrouwen die dit overkomt niet zo sterk in hun schoenen staan. En dit komt dus door een hele voorgeschiedenis.
Het is heus niet zo dat een zelfstandige, zelfbewuste vrouw die vol zelfvertrouwen zit ineens mishandelt word. :n
Het zijn diegene die zich altijd 'te min' hebben gevoeld en ineens de volle aandacht krijgen, das leuk... das genieten... totdat het ineens omslaat en ze er al afhankelijk van zijn.

Dus nee, ik vind niet dat je kan zeggen dat het iemands eigen schuld is. Aan de ene kant kan je zeggen: je kan zelf kiezen om aangifte te doen/weg te lopen, maar aan de andere kant weet ieder wel nadenkend mens dat dit niet iets is wat je 'even' doet.
En als je dan al niet zo sterk in je schoenen staat....

Ik heb aangifte gedaan en hij kwam mij (als toppunt!) gewoon ophalen bij de politie en ze hebben mij zonder problemen aan hem meegegeven........

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:56

@Brainless: knappe kerel die mij mee zou krijgen....

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:09

CtjeLief schreef:
_Veronique_ schreef:
Aangifte doen heeft geen enkel effect, ik spreek uit ervaring ;)

Wat ik er aan heb gehad om aangifte te doen? 3 keer 300 km kunnen rijden, daarmee 3 dagen verprutst om er vervolgens geen ruk mee op te schieten dus ik zie het nut van aangifte doen niet echt in.


Lijkt me nou niet echt een verstandige oproep, ondanks wellicht je ervaring. Ik heb heel veel gevallen gezien waarbij het wel degelijk effect had..


Bij mij had het ook geen enkel nut om aangifte te doen ..

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:23

Ik ben hier het helemaal niet mee eens .
tot mijn spijt spreek ik tot ervaring ...
Ik was 5 toen ik misbruikt werd door men opa
Was wel zo ''slim'' om het die zelfde avond te vertellen tegen men mama , maar ook tegen mij werd gezegt dat ik het zelf heb uitgelokt , Ik was 5 ? Worstel na 11 jaar er nog steeds mee heb verschillende therapeuten gehad maar ben er nog steeds niet over , na al zo een lange tijd .

Dat vrouwen het zelf doen ben ik totaal niet mee eens

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:14

Maar ook "mij zal dat nooit overkomen" stoort me enorm.
Dat weet je niet als je het nog nooit hebt meegemaakt.
Hoeveel mensen zeggen wel niet: "ik zei altijd dat het mij niet zou overkomen."

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:56

Dat mag je prima vinden Broccoli, maar het is nu eenmaal een feit dat een loverboy bijv. kwetsbare meiden uit zoekt.
No way dat die zijn handen gaat branden aan mij...
Dus kan ik met een gerust hart zeggen dat het mij niet gebeurd ;)

Wil overigens niet zeggen dat ik niet mee leef met diegene die het wél is overkomen. Het is zéker niet 'eigen schuld, dikke bult' en het zou ook zéker niet moeten kunnen gebeuren.
Je hebt een ander niet te vernederen, mishandelen of psygisch de grond in te boren. Punt...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:24

De uitspraak: 1 keer slaan en ik ben bij hem weg. Het is misschien makkelijk gezegd maar in het eggie begint het niet met slaan maar langzaamaan manipuleren, domineren en van kwaad tot erger. Het sluipt erin. Zo makkelijk is het dus niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:26

Maar waarom zou je je laten domineren? Is íemand het waard om je te laten domineren?
Als mensen er achteraf op terug kijken, was het het dan waard en zo nee, hoe komt het dat het op dat moment het wel waard leek? Hoe komt het dat iemand dat de eerste keer toe laat?

Dit zijn dingen die ik me trouwens oprecht af vraag. Niet bedoelt als commentaar oid. :)

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:29

Je weet niet beter Ayasha. Liever ongelukkig in iets dat je kent, dan helemaal alleen opnieuw beginnen zonder enige vorm van 'veiligheid'.
Veel relaties blijven zo bestaan, ook die zonder mishandeling.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 04:36

Heel fijn, maar dan doe je met moeite melding en ook die wordt na vijf jaar gewoon uit de computer gegooid. En bedankt, heel fijn als je nog aangifte wil gaan doen.
Ik weet het nog zo goed 'Ja maar melding dan op zijn minst is erg belangrijk' Ja tot je het later nodig hebt. Sorry.... allemaal verwijderd. En bedankt. Klote Systeem.

Een vriendin die na een verkrachting naar het ziekenhuis wou. Speciaal nog niet gedoucht. Nou nee, dat gaan we niet doen hoor en aangifte heeft ook geen zin, want het is jouw woord tegen het zijne.

Echt politie.... de rest slik ik even in. :P

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 06:06

Indra schreef:
Heel fijn, maar dan doe je met moeite melding en ook die wordt na vijf jaar gewoon uit de computer gegooid. En bedankt, heel fijn als je nog aangifte wil gaan doen.
Ik weet het nog zo goed 'Ja maar melding dan op zijn minst is erg belangrijk' Ja tot je het later nodig hebt. Sorry.... allemaal verwijderd. En bedankt. Klote Systeem.

Een vriendin die na een verkrachting naar het ziekenhuis wou. Speciaal nog niet gedoucht. Nou nee, dat gaan we niet doen hoor en aangifte heeft ook geen zin, want het is jouw woord tegen het zijne.

Echt politie.... de rest slik ik even in. :P


Echt bizar dit, is het niet ietwat overdreven?
Toen ik belde voor informatie drukte ze mij zelfs op het hart om aangifte te doen; evt zou er binnen het uur een forensisch onderzoeksteam klaar staan in het ziekenhuis....wat er ook daadwerkelijk stond.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 06:18

Ik heb in de crisisopvang gewerkt en het is triest dat vrouwen denken dat ze schuldig aan hun mishandeling zijn. Het is ook triest dat zoveel vrouwen weer terug keren naar hun man, in mooie beloftes trappen, en hun kinderen weer in angst laten leven. Het is erg hoe sommige mannen weten hoe ze hun vrouwen moeten breken.

En schokkend is dat vrouwen niet weten hoe het anders kan, of denken dat ze niks anders kunnen, en dus voor het bekende kiezen. Ook al is dat terugkeren naar een man die zn handen niet thuis kan laten.

Jaren geleden zei een meisje 'Als mijn vader me slaat is dat mn eigen schuld. Dan heb ik iets fouts gedaan' Je hart breekt als je dat een 8 jarige hoort zeggen. (meisje werd misbruikt en geslagen) Maar kinderen is een ander verhaal dan volwassen. Zij zijn afhankelijk van de keuzes die volwassenen maken.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:28

JessAndHope schreef:
@Brainless: knappe kerel die mij mee zou krijgen....

Helaas was ik minderjarig.... en hij was meerderjarig......
Had toen ook al geen contact meer met mijn ouders.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:31

rainbow8 schreef:
Het begint vaak heel sneaky.... het is echt niet zo dat het van het ene op het andere moment zo is dat je geslagen of (geestelijk) mishandeld wordt.......... Er is dan wel iets wat voor je gevoel niet goed zit, maar je kan er je vinger niet op leggen........ dus ga je verder en verder de relatie in.... en op het eind is het dusdanig geëscaleerd, dat je niet meer weet hoe je het terug moet draaien en weg moet komen..... want je bent lelijk en dik en niets waard. En je houdt al helemaal geen vrienden over, want die kiezen voor hem.........enz enz enz.......
Als je al een misbruik verleden hebt....... dan is het net alsof sommige mannen daar een neus voor hebben.... die gaan dan elke keer weer over je grens.... en respecteren geen nee en respecteren al helemaal niet dat jij niet wil dat ze aan je komen. En nee, dan zijn ze niet dronken en hebben ook geen paar glaasjes op. Ze zijn gewoon brood nuchter....... |(

Om mezelf maar even te quoten en aan te vullen:
En dat na een lagere schoolperiode van gepest worden...... oftewel elke dag opgewacht worden, bijna gewurgd met eigen sjaal, stront laten eten, gras laten eten en bijna verzuipen in het zwembad....... En om het nog leuker te maken..... verkracht worden op 10 jarige leeftijd door een klasgenoot en zijn vriendje..... en om het nog leuker te maken!! Niemand die je geloofd als je het verteld. Zelfs politie niet als je aangifte wil doen.
Toch heb ik nog steeds een grote mond tegen iedereen. Tot ze me daadwerkelijk weer aanraken op plekken waar ik niet aangeraakt wil worden.

Ik ga nog steeds mijn eigen gang en ik volg nog steeds mijn eigen kop (heb ik altijd al gedaan, zolang ik me kan herinneren). Staat tegenover dat ik sinds 7 jaar een hele lieve vriend heb die ik echt blind vertrouw.

Het is zo makkelijk om te oordelen en te zeggen dat jou nooit iets zal gebeuren en als het wel zo is dat je dan zus of zo zou reageren.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:04

Ayasha schreef:
Maar waarom zou je je laten domineren? Is íemand het waard om je te laten domineren?
Als mensen er achteraf op terug kijken, was het het dan waard en zo nee, hoe komt het dat het op dat moment het wel waard leek? Hoe komt het dat iemand dat de eerste keer toe laat?

Dit zijn dingen die ik me trouwens oprecht af vraag. Niet bedoelt als commentaar oid. :)


Dat gaat langzaamaan. Mijn ex was p[oeslief op het begin. Kocht van alles voor me, ik was de wereld voor hem (en als onzekere puber kan je dat goed gebruiken) Dan begint het eerst met dat hij liever wou dat ik alleen bij hem kwam en vriendinnen thuis liet, vervolgens werd ik zo ingenomen dat ik vriendinnen steeds minder mocht zien, vervolgens werd mij 'wijs gemaakt' dat ik tijdens een relatie niet met andere mannen kon praten en dat als je een relatie heb dat je alles samen moet doen. Steeds meer wordt je in je vrijheid beperkt.
Het is na een half jaar na het begin van de relatie pas geëscaleerd voor het eerst (notabene op mijn 14e verjaardagsfeest)

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:48

ik kan ook een hele grote mond hebben en laat normaal gesproken het kaas niet van mijn brood eten, die vent vond het juist leuk dat ik zo was, zijn ex was zo'n volgzaam typje en dat vond hij maar niks. Nou in het begin trok ik die scheur van me dan ook regelmatig open, maar langzaam aan werd mij de mond gesnoerd en langzaam aan werden mij dingen wijs gemaakt die ik ging geloven. Ik heb nota bene aangifte gedaan tegen mijn stiefvader, omdat hij mij sexueel misbruikt zou hebben, is helemaal niet waar, maar hij ging zover dat ik dat zelfs ging geloven. ;(
Mensen die nooit in zo'n situatie hebben gezeten kunnen dat ook niet begrijpen, op de 1 of andere manier hebben zulke kerels een bepaalde manier van doen waardoor je gewoon helemaal afhankelijk van ze wordt.
En ik riep vroeger ook dat als een vent mij een knal verkocht dat ie dan gelijk z'n jas aan kon trekken. Ja roepen is makkelijk, maar als je zo onderdrukt wordt en zo gekleineerd dan durf je dat gewoon niet meer.
Zelfs nu, na 7 jaar, zijn er nog momenten dat ik reageer zoals ik mezelf aangeleerd heb tijdens die relatie. Ik heb nu een hartstikke lieve vriend die me never nooit iets aan zou doen, maar toch gebeurd het nog weleens een heel enkele keer dat ik ineens wegkruip tijdens een ruzie, alsof ik elk moment een knal kan krijgen. Mijn huidige vriend schrikt daar altijd vreselijk van, is dan bang dat ik bang van hem ben, maar nee zoiets zit in je systeem en dat gaat er niet zo makkelijk meer uit. ;(
Als ik meemaak dat 2 mensen onenigheid hebben en 1 van de 2 geeft de ander een beetje te grote mond, dan zit ik achter de gordijnen.
Ik zal eerlijk zijn, als ik te horen krijg dat die vent dood is, dan gaat hier een fles champagne open, hij heeft mij echt levenslang gegeven

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:40

Ik duik weg zodra m'n vriend teveel alcohol op heeft en dan met me wil kroelen of op de bank in slaap valt. Soms tijdens het stoeien of tijdens het vrijen.
Als die klasgenoot, ex en nog een paar dood zijn gaat de vlag uit.

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:03

rainbow8 schreef:
Ik duik weg zodra m'n vriend teveel alcohol op heeft en dan met me wil kroelen of op de bank in slaap valt. Soms tijdens het stoeien of tijdens het vrijen.
Als die klasgenoot, ex en nog een paar dood zijn gaat de vlag uit.


ik ben dus niet de enige die er zo over denkt, wij gaan echt een feestje vieren hoor als die vent dood is, ik noem hem altijd de Sadam Hoesein in Nederlandse verpakking.....

_Daniquee
Berichten: 1352
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:04

Jacky91 schreef:
nee ben ik het niet mee eens
vaak durven ze geen aangifte te doen, omdat ze bang zijn voor erger
en plus doet de politie toch vaak niets dus wat heb je eraan

Inderdaad!