Proef met dierenpolitie in Capelle a/d IJssel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freggel

Proef met dierenpolitie in Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:13

Proef met dierenpolitie in Capelle

AMSTERDAM - Nederland krijgt in navolging van de Verenigde Staten een dierenpolitie.

Speciale toezichthouders die dierenleed moeten bannen, gaan voor het eerst aan de slag in de gemeente Capelle aan den IJssel.

De aanstelling van de nieuwe dierenpolitie is een initiatief van Joost Eerdmans, wethouder in Capelle en voorzitter van het Burgercomité tegen Onrecht. Minister Gerda Verburg (Landbouw) heeft de gemeente voor een jaar als proeftuin aangewezen voor het experiment.

Als de resultaten positief zijn, wordt landelijke invoering overwogen. "Een enorme doorbraak", noemt Eerdmans de aanstelling van de toezichthouders. "Tot nu toe kunnen agenten en gemeentelijke ambtenaren weinig uitrichten bij signalen van dierenleed. In Amerika hebben ze al jaren Animal Cops die meteen mogen ingrijpen."

In Capelle aan den IJssel krijgen de gemeentelijke boa's (controleurs) extra bevoegdheden om te kunnen optreden tegen dierenmishandeling en verwaarlozing.

"Dat is een enorme vooruitgang", zegt initiatiefnemer Joost Eerdmans. "Zij mogen een dier dat mishandeld wordt meteen weghalen."

Nu moeten meldingen over wantoestanden met dieren worden doorgegeven aan inspecteurs van de AID (bij vee) of aan de LID (huisdieren). De LID heeft voor heel het land echter maar veertien inspecteurs beschikbaar.

Volgens de Dierenbescherming verwerkt zij jaarlijks zo'n 8000 meldingen van mishandeling of verwaarlozing. Elk jaar worden honderden dieren in beslag genomen.

Minister Verburg wees Capelle aan voor de landelijke proef, op aandringen van Eerdmans. "In onze gemeente betekent het dat we toezichthouders krijgen, die waken over het welzijn van dieren. Als deze proef slaagt en landelijke invoering volgt, heeft Nederland er straks vele duizenden controleurs bij. Dat is een doorbraak."

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5870 ... tml?p=16,1

Uiteraard juich in dit initiatief van harte toe. Maar heb zo mijn twijfels of deze proef niet wat te vroeg komt. Zullen deze BOA's niet met dezelfde beperkingen te maken krijgen als de LID en AID nu? Namelijk de beperkingen in de wet. Zolang er nog geen juiste dierenwelzijnswet is, blijft het moeilijk ingrijpen. En zullen de resultaten misschien juist wel tegenvallen.

Of is dit juist een goede opzet om door te breken in de politiek dat een betere dierenwelzijnswet (en uitvoering daarvan) hoger op de prioriteitenlijst moet komen.

Bovendien zijn BOA niets anders dan gemeentelijke controleurs met wat extra bevoegdheden. In hoeverre hebben zij genoeg kennis van verschillende dieren om de situatie goed in te schatten.

Ik ben er wat mijn mening betreft nog niet over uit. Het initiatief is zeker goed, maar of het verstandig is deze proef uit te voeren met de huidige, toch al te kort schietende, regels. Ik weet het niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:40

Inschatten van de situaties heb ik ook geen idee van hoe goed ze daartoe in staat zullen zijn. Echter zijn sommige situaties voor iedere persoon zonder beetje verstand van het dier al duidelijk en in die gevallen heeft het dus sowieso al nut als ze die meteen weg kunnen/mogen halen. Hoe het bij twijfelgevallen gaat zou ik ook niet weten.. misschien dat ze dan advies inschakelen van bijvoorbeeld een dierenarts en aan de hand daarvan overgaan op actie ja of nee?

jarco

Re: Proef met dierenpolitie in Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:53

Mischien worden ze er deels voor opgeleid zodat ze
mishandeling en of verwaarlozing herkennen. En idd
een bevoegde arts toevoegen wanneer het nodig is.
Ikzelf vind het super dat er nu eindelijk eens maatregelen
worden genomen, ook al zijn het kleine stapjes.
Wel kan ik me indenken wat FREGGEL typt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 02:06

Als dat betekent dat het hier straks net zo gaat als met de ASPCA/Animal Cops in Amerika, kan ik er ENORM blij mee zijn!! Er zal dan idd in de wet ook wat moeten veranderen.

Maar het is hoe dan ook wel een vooruitgang. :j

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:28

Ik vind dit een super initiatief! :D
Op het nieuws hoorde ik dat het nog even duurt voordat deze mensen daadwerkelijk aan de slag gaan, ze krijgen eerst een spoedopleiding. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij goed werk gaan verrichten, aangezien een leek nog wel kan zien wanneer een dier er slecht aan toe is. (Natuurlijk zijn er ook grensgevallen).

Even een reactie op de TS: een BOA is een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar. Dat is niet een zomaar gemeentelijke inspecteur. Een BOA opereert landelijk anders zouden zij ook niet genoemd worden in het Wetboek van Strafvordering.
Wat betreft de bevoegdheden, een gemeente mag verordeningen maken en dat zal in Capelle dan ook wel gaan gebeuren vermoed ik, op deze manier kan de gemeente deze BOA's eigen bevoegdheden geven.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:40

Dit klinkt veelbelovend. Het zou mooi zijn als dierenleed in Nederland ook serieus genomen word in de wet.

Wanted2003 schreef:
Even een reactie op de TS: een BOA is een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar. Dat is niet een zomaar gemeentelijke inspecteur. Een BOA opereert landelijk anders zouden zij ook niet genoemd worden in het Wetboek van Strafvordering.

Een BOA krijgt een werkgebied toegewezen die in zijn/haar akte van beëdiging staat. Dit kan variëren van 1 gemeente tot heel Nederland ;) .

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:49

Bedankt voor de aanvulling.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:41

Zou tijd worden dat dit eindelijk eens in dit landje ingevoerd zou worden....Aangezien Nederland altijd met zijn neus overal vooraan moet staan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:04

Heel goed idee! Hopelijk hebben ze straks ook genoeg verstand van zaken, bevoegdheden enz.
Maar het idee is goed!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:14

*proest* Dat nou juist Capelle daarvoor wordt uitgekozen, zou Bakellende een goed woordje voor zn dorp hebben gedaan (heb dr ook gewoond en mn ouders wonen dr nog steeds).

Ben benieuwd of t ook echt zo van de grond komt als hoe t wordt voorgespiegeld. Zo ja dan zou dat echt fantastisch zijn ! :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:32

Naja, ik zie er nog niet zo veel in. 2 Ambtenaren met een cursusje is wel wat anders dan een opleiding van 4 tot 6 jaar volgen.

Ben niet zo gelukkig met de zoveelste leken loslaat actie.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:17

Ik vind dit ook een superinitiatief. Veulen84, het is beter om te voorzichtig te zijn dan te makkelijk. Ze zullen echt niet je paarden uit de stal halen en in de wei zetten hoor. Maar... als je paarden tot hun knieen in de mest staan en geen water hebben, dan kunnen ze wel meteen ingrijpen.

Het zou tijd worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:21

Ik denk er hetzelfde over als TS...
Eerst moet die wet aangepast zijn anders heeft het geen nut.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:25

ik woon in Capelle, yeah (H)
Laten hier om de hoek nou net een paar paarden (incl. jaarling) op een modderland staan met een piepkleine paddock en een stuk zeil + stal groot genoeg voor een shet om in te 'schuilen'.
Wat mij betreft mogen ze gelijk beginnen!

Ik vind het een goed initiatief, en dit mag dan wel een kleine eerste stap zijn, maar het is ook nog maar een proef he ;) Je kunt niet zomaar van het ene op het andere moment eventjes een compleet Nederlands dieren-rescue-team in elkaar flansen lijkt mij.
hopelijk verloopt alles goed en kunnen er verdere stappen ondernomen worden!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:30

Honden die buiten leven hebben in NL niet eens een verplicht schuilhok nodig etc.. Daarom, eerst de wet aanpassen. Geef dieren ook rechten!!

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen? Hebben ze ook een dierenhospital klaar staan voor ernstige gevallen of gaan ze meteen over tot euthaniseren??

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:38

gelijk beginnen, waarmee?

als er geen wetten zijn die iets strafbaar stellen, kun je ook niet ingrijpen.

het zoveelste zoethoudertje op het gebied van dierenwelzijn, terwijl iedere algemeen opsporings ambtenaar in nederland reeds bevoegd is op de naleving van alle nederlandse wetten toe te zien.

het is aan de minister om een goede wet te maken, er zijn uitvoerders genoeg van goede wil, zowel bij politie als AID als LID, maar je kunt niet optreden tegen iets wat niet strafbaar is!

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:14

Het ziet er naar uit dat de eerste stap is gezet. Eindelijk. Nou maar hopen dat het een succes wordt en zo gauw mogelijk wordt doorgevoerd in de rest van nederland. Zou eens tijd worden.

Ben voorzichtig optimistisch....

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:56

Ja, eerst de wet aanpassen. Dat doe je ook maar zo even, die komt uit de lucht vallen.
De gemeente Capelle kan ook op andere manieren bevoegdheden in het leven roepen. Dus dat lijkt mij juist helemaal het probleem niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:07

Alleen nuttig als ze meer bevoegdheden krijgen dan de wet nu toestaat.
En dat lijk me niet het geval, dus een hoop bla bla voor niets.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:21

De wet staat toe gemeentelijke verordeningen te maken en aangezien de proef nu alleen in Capelle gehouden wordt lijkt me dat voor nu meer dan voldoende.
Misschien kan je even toelichten wat jij bedoeld jury want ik zou even niet weten wat de wet niet toelaat en wat jij bedoeld?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 09:36

De huidige dierenwelzijnswet ligt vast en alleen in Den Haag kan die veranderd worden door de Eerste en Tweede Kamer.

Gemeentelijke verordeningen zijn leuk maar kunnen en mogen niet afwijken van landelijk geldende, wettelijke regels.

De dierenwelzijnswet aanpassen is iets wat al langer speelt en waar ze wel degelijk mee bezig zijn, alleen staat het niet erg hoog op de prioriteitenlijst. Dat is idd niet zomaar geregeld.

Maar extra controleurs lossen de problemen niet op als ze niets extra's kunnen als de huidige controleurs. Dus waarom daar nu geld in pompen ipv er eerst voor zorgen dat er eerder ingegrepen mag worden.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 27-01-10 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:38

Oke bedankt voor deze toelichting.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:44

Freggel heeft het al heel goed toegelicht.
Gemeentelijke verordeningen moen niet boven de landelijke wetgeving staat.
En in NL staat eigendomswetgeving nu eenmaal heel hoog en een de boetes op dierenleed zijn heel laag.
Inspecteurs mogen pas heel laat ingrijpen en dat is het frusterende aan deze zaak.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 09:48

jury schreef:
Inspecteurs mogen pas heel laat ingrijpen en dat is het frusterende aan deze zaak.

Zeer schrijnend voorbeeld daarvan is denk ik wel de situatie aan de Loolaan in Den Haag.

Men wil wel ingrijpen, maar kan nauwelijks iets. En daar zal een dierenpolitie met de huidige wet ook geen verandering in kunnen brengen. Hoe graag iedereen ook zou willen.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:57

waar kan ik solliciteren? ;-)

Ik vind dit echt een hele goede zaak, heb al vaker geroepen dat we ook animal cops moeten hebben in Nederland. Maar dat de wet daarvoor ook aangepast moet worden lijkt me duidelijk.