Citaat:HALEN - Bert Anciaux (sp.a) haalt op zijn blog fel uit naar de manier waarop de media verslag hebben uitgebracht over de dubbele moord in Halen. Anciaux bestempelt de media als 'hongerige en nietsontziende maden die zich voeden aan letterlijke en figuurlijke lijken'. Voor Anciaux is de maat meer dan vol. Hij steunt de oproep van sommigen om de wetgeving aan te passen.
Afgelopen dagen laaide de discussie op over de manier waarop de media verslag hebben uitgebracht over de dood van Shana Appeltans en Kevin Paulus en over de vermoedelijke dader Ronald Janssen. Anciaux hekelt de houding van de media. 'In deze zaak overtreffen ze zichzelf weerom', luidt het. 'Het gaat hier niet meer om nieuwsgaring en duiding, maar om verkoop en misbruik van emoties en menselijke ellende', aldus Anciaux.
Anciaux verwijt de media sensatiezucht en een gebrek aan respect. 'De enige grens die door de jagende journalisten wordt gerespecteerd, is deze van een politiecordon met schuttingen. (...). Als amateurrechercheurs ondervragen zij buren, vrienden, melkboer en bakker. Het hek is helemaal van de dam, de laatste sporen van goede smaak en zelfdiscipline verdampten', fulmineert de sp.a-politicus.
Voor Anciaux is het stilaan genoeg geweest. 'Dit kan zo niet meer verder. Ik deel ten volle de roep om dringend wetgevend werk hieromtrent', luidt het. 'Het is de hoogste tijd voor een scherpe schaaf, want de laag viezigheid op heel wat mediaspelers vereist meer dan een peeling!', besluit Anciaux.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100110_022
en
Citaat:Dubbele moord Halen: School vraagt om mediarust
(Belga) Sint-Martinus, de voormalige school van Shana Appeltans in Herk-de-Stad, heeft met ontsteltenis kennis genomen van de moord op de oud-leerlinge en haar partner en van de eventuele betrokkenheid van één van de personeelsleden. Dat melden directeur Ludo Appeltans en voorzitter van het schoolbestuur Jos Merckx donderdag.
"Wij betreuren ten zeerste deze feiten. Wij leven als katholieke school erg mee in het verdriet van de families en willen dan ook ons diep medeleven betuigen aan de families van de overledenen", luidt het. De school heeft een rouwregister voor Shana en haar vriend Kevin geopend. "In afwachting van het gerechtelijk onderzoek over de betrokkenheid van één van onze leerkrachten, wensen wij geen verdere commentaar meer te geven aan de media. Wij vragen de media ook om onze leerlingen en ons personeel hieromtrent niet meer te willen contacteren", gaat het verder. (LOR)
http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuw ... ?id=612131
Eventjes kaderen voor de Nederlandsers misschien (en de Belgen die de afgelopen weken onder een steen hebben geleefd).
Shana en Kevin waren een jong koppeltje (18 en 22) die vermoord in een auto werden teruggevonden. De speurders vonden al vlug een spoor naar de buurman van Shana. Na ondervraging en een huiszoeking in ware CSI-stijl heeft de man bekend. Er zijn intussen ook zeer sterke aanwijzingen dat hij iets te maken heeft met sommige andere onopgeloste moorden op jonge vrouwen.
Alles goed en wel zo. Maar waar mijn nekharen de laatste weken van overeind zijn gaan staan is de in mijn ogen walgelijke sensationele manier dat de media op deze trieste zaak heeft ingespeeld.
Als eerste bij de zoektocht naar de dader. De speurders hadden aanwijzingen die naar de buurman wezen, en deze werd dan ook aan de tand gevoelt. Maar voordat er ook maar de kleinste bekentenis was: pagina's en pagina's voorpaginanieuws in alle kranten, tvjournaals, internetmedia...allemaal de volledige naam, werkplaats, verleden, familiale situatie, straatnaam, foto's...van de man. Luchtfoto's van de tuin. Op dat moment was de man dus nog altijd onschuldig totdat het tegendeel bewezen is.
En op dat moment heb ik echt gehoopt dat de speurders geen fout hadden gemaakt, en dat hij het daadwerkelijk is geweest. Gelukkig is dit ook zo, want ik wil er niet aan denken hoe het leven zou verkl* zijn van die man mits hij toch onschuldig bleek te zijn.
Stel je maar eens voor dat je zelf op een dag uit je bed geplukt wordt, ondervraagd wordt als verdachte in een moordzaak terwijl je onschuldig bent. Dat de politie je verdenkt voelt dan al erg genoeg, maar dan ook nog eens je hele privéleven voorpaginanieuws op elke krant. En ookal ben je onschuldig, zeker zolang de echte dader niet is opgepakt neem je de stempel altijd met je mee. Want voor veel mensen is 'waar rook is, is vuur'.
Daarnaast de manier waarop ze omgaan met de familie en omgeving. De microfoon wordt onder elke neus geschoven die ook maar een band heeft met een van de betrokkene. Journalisten ondervragen familieleden, buren, collega's en vrienden van zowel slachtoffer als dader alsof ze zelf speurders zijn. Te horen krijgen dat een dierbare is vermoord, of dat een dierbare van je misschien een moordenaar is, is al erg genoeg. Om dan ook nog eens niet je deur uit te kunnen zonder dat er een of andere journalist je nog eens vraagt hoe je je voelt...
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik enkele dagen geleden naar het tv-journaal keek. Op dat moment had de buurman bekent de dader te zijn. Wat had de media nu gevonden als leuke stunt? De man was leraar op een school. Toen er man naar een klas ging om de leerlingen in te lichten dat hun voormalige leraar in de gevangenis zat wegens moord, kwam er even doodleuk een camera mee om te laten zien hoe de man het nieuws aan de klas bracht, lieten ze de reacties van de leerlingen zien en werd de micro onmiddellijk weer onder de neus geschoven zodat ze nog vlug even hun mening konden geven over het nieuws dat ze zojuist te horen kregen.
Nu studeer ik voor een sector waar ik ook wel eens slecht nieuws ga moeten brengen aan mensen. En als er een ding is waar er in mijn opleiding op gehamerd wordt, is dat je zoiets discreet doet en zorgt voor een goede opvang. Daar lijkt mij het even komen melden terwijl er een camera op je neus staat te draaien die het later even aan heel het land laat zien niet onder vallen.
Dat zo'n gebeurtenis het voorpaginanieuws haalt, daar kan ik inkomen. Zoiets kan je niet laten alsof er niets gebeurt is. Dat ze vertellen dat ze een spoor hebben, dat ze vertellen dat er een dader is opgepakt ook. Maar is het nu echt nodig om op zo'n sensatiegeile en respectloze manier als aasgieren het hele verleden en de hele omgeving van dader en slachtoffer voor een heel land bloot te leggen? Is ons 'plezier' om mee te kunnen 'genieten' van zo'n sensationele gebeurtenis meer waard dan respect voor de betrokkenen? Moeten wij echt van alles op de hoogte gehouden worden bij zoiets emotioneels? Zijn de regels voor het brengen van slecht nieuws en het opvangen van naaste personen van daders en slachtoffers onderhevig aan mediasensatie?