Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Avalanche schreef:Dat is niet helemaal waar het mij om ging.
Punt is dit: mensen die zeggen de bijbel letterlijk te nemen, denken een exact moment te weten, wat in directe tegenstelling is tot wat de bijbel zegt.
Je kunt niet enerzijds zeggen dat je de bijbel letterlijk neemt, en dan claimen iets te weten wat volgens de bijbel niet kan.
rien10 schreef:Religie is als een piemel. De helft van de bevolking heeft er een en dat is prima. Haal ‘m niet in publiek tevoorschijn, dring hem aan niemand op en zeker niet aan kinderen.
Ibbel schreef:rien10 schreef:De bijbel is door mensen geschreven, tig duizend jaar geleden.
Geen tig duizend, een paar honderd jaar ná Jezus, dus zo'n 1500 jaar geleden (give or take 100 jaar). En dat is ook het punt. Het is over minimaal 6 generaties mondeling overgeleverd voor het op papier werd gezet. En wat er dan van een verhaal overblijft is anyone's guess.
Ik beschouw de bijbel als een oer-CAO (6 daagse werkweek bv), een oer-hygienehandboek (geen 'gemengde' bereiding van voedsel bv), een oer-wetboek (ook al doen we nu niet meer aan lijfstraffen) en een oer-Amy Groskamp-ten Have etiquetteboek (hoe heurt het eigenlijk)
Maw, een leuke poging om, opgehangen aan een God die niet heel erg aardig is als het op straffen aankomt, de mensheid te dwingen een beetje voor elkaar te zorgen. Omdat we evolutionair gezien beter af waren de zwakkeren uit de kudde te flikkeren. Zoals ieder dier nog steeds doet.
Ibbel schreef:Maw, een leuke poging om, opgehangen aan een God die niet heel erg aardig is als het op straffen aankomt, de mensheid te dwingen een beetje voor elkaar te zorgen. Omdat we evolutionair gezien beter af waren de zwakkeren uit de kudde te flikkeren. Zoals ieder dier nog steeds doet.
troi schreef:God zo'n lieverd?
Als je een pensionstal zou kunnen zoals God de aarde runt dan was je al lang in de bak belandt...
Ibbel schreef:We hadden het specifiek over de bijbel. Kan best dat andere heilige boeken ook in beginsel zo bedoeld zijn, geen idee, want die heb ik niet gelezen en weet ik niets van.
Citaat:En ja, eens, zodra je religies krijgt op basis van die boeken, krijg je mensen die denken dat zij alleen snappen hoe je de handel uit moet leggen, inclusief dat je alles en iedereen die anders denkt de pan in moet hakken.
Ibbel schreef:rien10 schreef:De bijbel is door mensen geschreven, tig duizend jaar geleden.
rien10 schreef:Precies. En een soort wetboek. Geen sex voor het huwelijk gaf vrouwen en kinderen bescherming. Immers, de man/echtgenoot wist dat het kind, geboren uit het huwelijk van hem zou zijn. Vrouw ging tenslotte als maagd het huwelijk in. Vader zou dus loyaal blijven aan moeder en kind.
Nu hebben we DNA testen.
Avalanche schreef:Dat is niet helemaal waar het mij om ging.
Punt is dit: mensen die zeggen de bijbel letterlijk te nemen, denken een exact moment te weten, wat in directe tegenstelling is tot wat de bijbel zegt.
Je kunt niet enerzijds zeggen dat je de bijbel letterlijk neemt, en dan claimen iets te weten wat volgens de bijbel niet kan.
huppelz schreef:eerlijk gezegd heb ik al best veel wonderen etc meegemaakt. Altijd mooie dingen. Nooit ellendige.
Dat laat het karakter van God zien: Hij is trouw, Liefdevol, eerlijk, rechtvaardig, etc