overvallers juwelier doodgeschoten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:22


Pebbles_x
Berichten: 53
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:26

MarvanTom schreef:
Pebbles_x schreef:
Ach, we zullen zien wat dit wordt, maar ik hoop wel degelijk dat ze er niet zonder proces vanaf komt.


Mee eens, maar waarschijnlijk niet zoals jij dit bedoelt.
Een proces puur om aan te tonen dat er uit noodweer is gehandeld en niet om haar schuldig te verklaren aan doodslag van 2 criminelen.
Laat dit duidelijk zijn!


Als er uit noodweer is gehandeld, dan heb ik daar niets tegen hoor. Maar als er niet uit noodweer is gehandeld en als zij een ongewapende man heeft doodgeschoten, moet ze daarvoor veroordeeld worden.

Hoe traumatisch een overval ook is, het verliezen van je kind is altijd erger...

(Even voor alle duidelijkheid; ik ben zeer tegen criminaliteit en vind ook dat dat hard aangepakt moet worden. Maar wel door de juiste persoon, en dat is de rechter die er voor heeft geleerd en niet de eigen rechter.)

Anoniem

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:39

Als je een wapen in je hand hebt, handel je nooit uit noodweer, dan ben je van te voren iets van plan, dus dat heeft al een voorwaardelijke opzet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:40

Pebbles_x schreef:
Het stuk van omroep Brabant is een stuk uitgebreider. Ze kan zich beroepen op noodweer van één van de twee daders, want volgens omroep Brabant was één van de twee gewapend. De ander heeft ze 'gewoon' doodgeschoten, zonder dat hij een bewuste dreiging vormde.

Ach, we zullen zien wat dit wordt, maar ik hoop wel degelijk dat ze er niet zonder proces vanaf komt.


Als er 1 gewapend is dan ga je op dat moment niet staan wachten of de ander ook gewapend is en jou neerschiet.
Ze namen het risico door de zaak te overvallen, gewapend ook nog.. Als ze die keuze niet gemaakt hadden dan waren ze nu niet dood geweest.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:41

Misschien hadden ze wel beiden een wapen en heeft zij hun met hun eigen wapen doodgeschoten, dat kan ook nog

Anoniem

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:43

Dat kan inderdaad ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:44

Lees dat een van de overvallers ook een wapen had, lekker ventje, 20 jaar, als kruimeldief begonnen, zoals een ander topic aangeeft, maar deze groep wordt vast weer vanwege slechte jeugd of discriminerende werkgever in bescherming genomen :7

Pebbles_x
Berichten: 53
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:46

Ceriadwen schreef:
Misschien hadden ze wel beiden een wapen en heeft zij hun met hun eigen wapen doodgeschoten, dat kan ook nog


Als dat het geval is, moet ik één ding toegeven; dan is ze inderdaad een WonderWoman.

@ dees_daan: Als je op een dergelijke manier overvallen wordt, laten de overvallers zien wat ze in handen hebben. Oftewel, dan weet je dat de een gewapend is en de ander niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:00

Pebbles_x schreef:
Ceriadwen schreef:
Misschien hadden ze wel beiden een wapen en heeft zij hun met hun eigen wapen doodgeschoten, dat kan ook nog


Als dat het geval is, moet ik één ding toegeven; dan is ze inderdaad een WonderWoman.

@ dees_daan: Als je op een dergelijke manier overvallen wordt, laten de overvallers zien wat ze in handen hebben. Oftewel, dan weet je dat de een gewapend is en de ander niet.


En jij denkt dat deze mevrouw helder kon nadenken tijdens de overval? Ik denk van niet.
Als er 2 mannen tegenover je staan waarvan 1 (of 2 maar ik ga even uit van 1) een vuurwapen heeft en jou en je man hier mee bedreigd, jij kans ziet om je man (en de winkel) te beschermen dan handel je vanuit instinct, en dan denk je niet na over de 'logica' van overvallers..
Daarnaast zijn niet alle overvallers hetzelfde en neem je een risico als je alleen diegene neerschiet die een wapen heeft, had de andere wel een wapen gehad dan was ze er zelf misschien niet meer geweest.
Ik snap heel goed dat ze er voor gekozen heeft om ze beide neer te schieten.

Pebbles_x
Berichten: 53
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:02

dees_daan schreef:
En jij denkt dat deze mevrouw helder kon nadenken tijdens de overval? Ik denk van niet.
Als er 2 mannen tegenover je staan waarvan 1 (of 2 maar ik ga even uit van 1) een vuurwapen heeft en jou en je man hier mee bedreigd, jij kans ziet om je man (en de winkel) te beschermen dan handel je vanuit instinct, en dan denk je niet na over de 'logica' van overvallers..
Daarnaast zijn niet alle overvallers hetzelfde en neem je een risico als je alleen diegene neerschiet die een wapen heeft, had de andere wel een wapen gehad dan was ze er zelf misschien niet meer geweest.
Ik snap heel goed dat ze er voor gekozen heeft om ze beide neer te schieten.


Het is misschien wel te begrijpen, maar niet goed te praten. Ze heeft twee mensen gedood en of dat noodweer was of niet, zal vanzelf blijken.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:19

Ik hoop dat ze niet vervolgd zullen worden, maar dat het blijft bij handelen uit noodweer.

Haar een lintje geven, zoals er op internet hier en daar gereageerd is, vind ik onzin. Maar ik snap zeer goed hoe ze heeft gereageerd. Je weet niet wat de overvallers zullen doen en hoe gevaarlijk ze zijn. Maar hoe dan ook hebben de overvallers deze mensen zeer ernstig bedreigd en als dan ook nog eens je dochter in de winkel is, dan snap ik goed dat je ze zo snel mogelijk weg wilt hebben/uit wilt schakelen.

Helemaal als ik lees dat één van de daders een 20 jarige man met een Marokkaanse achtergrond is die al eerder veroordeeld is voor een soortgelijk misdrijf. Dat hij er weer voor kiest om een gewapende overval te plegen doet mij vermoeden dat het met deze jongeman toch nooit niks was geworden.
En dan zie ik liever deze afloop dan dat de juwelier(s) gedood zouden zijn of dat hij na het uitzitten van zijn straf (als hij al gepakt zou zijn) weer een overval pleegt met het risico dat daar een winkelier bij om zou komen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-03-14 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:23

Ik blijf er bij dat ze geen schuld heeft, ze komen zelf de zaak binnen, hebben dat van te voren gepland dus ze wisten wat ze gingen doen. Daarnaast was sowieso 1 van hen gewapend, dan hadden ze kunnen weten dat het risico er in zou zitten dat het fout zou gaan.
Deze vrouw heeft geen tijd gehad om goed na te denken en heeft dit dus niet van te voren gepland.
Ik weet van iemand die 2 keer een mes op haar keel heeft gehad bij 2 overvallen wat voor trauma je daar aan overhoud, helder nadenken kan je op zo'n moment niet..
Werken in de winkel doet ze niet meer.
Ik heb geen medelijden met deze mannen, risico van het vak, en ze helpen de mensen die wel voor hun geld werken naar de kl*te..

LesleyxLinn
Berichten: 1102
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:29

Pebbles_x schreef:
LesleyxLinn schreef:

Als ze niks had gedaan was ze niet in de buurt geweest van de overvallers.
En dom toekijken moet je nooit doen. De politie bellen is verstandiger. Kijken hoe de overvallers er uit zien en wat er precies gebeurd ook.

Maar aangezien de man naar het ziekenhuis is gebracht ga ik er even vanuit dat zij waarschijnlijk haar man wilde verdedigen en dit zou -vind ik- gewoon moeten kunnen!



Tegen elke prijs? Zij is bewust vanuit huis (als we alle verhalen moeten geloven) met een geladen pistool naar de zaak toegereden om die mensen neer te knallen. En dat staat niet gelijk aan wat ze anders kwijt was geweest; materiële zaken (die als het goed is allemaal verzekerd zijn...).


Volgens mij begrijp je mijn reactie verkeerd? Ik schrijf nergens dat ze met een geladen pistool naar de zaak moeten rijden om haar materiële zaken te beschermen. Ik reageer alleen op de post van iemand anders dat ze de politie moet bellen en moet opletten hoe de overvallers er uit zien en wat er precies gebeurd.

Maar aangezien de overvallers (zoals het er nu naar uit ziet) haar man hebben verwond, zou ik misschien wel hetzelfde hebben gedaan. Dat ze aan de spullen komen is tot daar aan toe, maar van een persoon moet je helemaal afblijven.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:08

In het stuk van Omroep Brabant staat duidelijk dat zij in de winkel aanwezig was en dat ze niet eerst vanuit huis daarheen heeft hoeven komen. Dus wat dat betreft kun je niet hardmaken dat het geen noodweer was. Wat betreft het 'vuurwapen is nooit noodweer': als dat wapen onder de toonbank bewaard werd, kan het dat wel degelijk zijn. Dat dat wapen daar niet hoorde is een tweede - ook dat wordt in het nieuwsitem genoemd; mogelijk worden ze wel vervolgd voor verboden wapenbezit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:25

Ceriadwen schreef:
Jennyj01 schreef:
Nou voor moord moet er echt een voorop gesteld plan zijn om iemand te doden. Doodslag komt eerst.

Als je met een geladen pistool naar een situatie gaat waar je deze gaat gebruiken, zou een rechter dat uit kunnen leggen als een voorop gesteld plan.


Dit is pertinent niet het geval in deze zaak; moord wordt maar zeer zeer zelden bewezen. Tijdens een overval een wapen halen, wordt niet gezien als een vooropgezet plan. Er moet sprake zijn van een echt doordacht plan. En dat is zeker niet het geval in deze zaak.
Omdat moord maar zelden bewezen wordt, kiest men er vaak voor om subsidiair doodslag ten grondslag te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:29

russel schreef:
Als je een wapen in je hand hebt, handel je nooit uit noodweer, dan ben je van te voren iets van plan, dus dat heeft al een voorwaardelijke opzet...


Wat een onzin. Zie o.a. Bijlmer noodweer arrest.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:21

Fjorj schreef:
Bouwvakkers worden door meeste bedrijven verplicht om een VCA cerficaat te hebben. Dat papier houdt niks anders in dat bouwvakker weet hoe die veilig moet werken. Mocht er dan toch ongeval zich voor doen, dan wijst de werkgever met zijn vinger naar VCA cerficaat van de werknemer en daarmee is de kous af.

En dit soort dingen geld helemaal voor mensen die een risico vol beroepen, behalve dan wanneer je een inbreker bent, dan wordt je door de wet tegen elk risco beschermt...


Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat klopt absoluut niet. Daarintegen kan een werkgever na een zwaar ongeval (igv nalatigheid- wat maar al te vaak zo is) wel zijn VCA kwijtraken als bedrijf zijnde, waardoor hij ook minder snel geselecteerd zal worden door andere opdrachtgevers.

Los daarvan, of de vrouw of de man nu geschoten heeft, ze zijn geen juwelierszaak begonnen om mensen te vermoorden, laat staan klanten. De 2 heren hebben het echt waarschijnlijk wel aan hunzelf te danken dat de familie nu een begrafenis kan regelen. Van de eerste keer is blijkbaar ook niets geleerd, gevangenis heeft geen indruk gemaakt.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:52

Triest voor deze mensen, hun leven staat compleet op zijn kop... Er hangt hun nog een hele ellendige nasleep boven het hoofd, en ondertussen moeten ze ook nog proberen deze tragische gebeurtenis te verwerken!
Een gebeurtenis waar zij overigens nooit voor hebben gekozen...

Ik geloof echt dat je op zo'n moment niet helder nadenkt, je handelt puur op instinct. En sja, dan is het risico in deze 100% voor die 2 *#*#*# die het in hun hoofd halen een overval te plegen!
Hoe triest het ook voor de familie van de daders is, wat mij betreft opgeruimd staat netjes. Dit echtpaar verdient een lintje en een dikke bonus van de staat voor het geld wat ze ons allemaal uitgespaard hebben nu we deze 2 niet jaren hoeven te onderhouden in de cel!

Zwartje07
Berichten: 242
Geregistreerd: 24-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:03

Het is vooral erg triest voor de nabestaande van de overvallers.
Tja voor de overvallers zelf vind ik het ook risico van het vak.
Juweliers zijn vaak een doelwit blijkbaar word er te weinig aangedaan. Ik zie liever dat de overvallers gedood worden dan dat de eerlijke burger gedood wordt bij een overval. Maar goed voor de nabestaande een nachtmerrie.

Hopelijk is dit een waarschuwing voor een deel van de dieven in NL. Zou het onterecht vinden als deze vrouw gestraft wordt voor het beschermen van haar man, zichzelf en haar zaak.
Daarnaast denk ik zo maar dat de vrouw al voor het leven gestraft is. Dit zal ze zelf ook niet meer vergeten. Ze heeft toch 2 levens beëindigd en ondanks dat het waarschijnlijk zelfverdediging is gaat je dat niet in de koude kleren zitten.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:11

Ik vind het beschermen van goederen geen reden om 2 mensen te doden. Aan de andere kant sta ik ook niet voor mezelf in als mijn man of kind bedreigd wordt. Ik ben benieuwd naar het hele verhaal. Ik heb nergens gelezen dat de man gewond is geraakt door de overvallers. Dat kan ook op een andere manier gebeurt zijn. Het enige wat ik wel weet is dat ze hierna beter kunnen emigreren. De reacties op twitter en andere sites zijn nogal heftig. Ze wordt met de dood bedreigd omdat ze het leven van 2 "kwajongens" (niet mijn woorden) heeft ontnomen. Wat de uitkomst van het onderzoek ook zal zijn, hun leven is voorgoed verwoest. Zo'n gebeurtenis kan je niet achter je laten. Hetzelfde voor familie en vrienden van de overvallers. Die hebben hier ook niet voor gekozen, maar zullen hier wel mee moeten leren leven.

Zwartje07
Berichten: 242
Geregistreerd: 24-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:16

Ik volg de media niet helemaal maar dat vind ik dan weer wel de omgekeerde wereld hoor dat hun bedreigd worden. Maar zo zie je maar dat mensen ook kudde dieren zijn en elkaar achter na lopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:17

schuimpie schreef:
Triest voor deze mensen, hun leven staat compleet op zijn kop... Er hangt hun nog een hele ellendige nasleep boven het hoofd, en ondertussen moeten ze ook nog proberen deze tragische gebeurtenis te verwerken!
Een gebeurtenis waar zij overigens nooit voor hebben gekozen...

Ik geloof echt dat je op zo'n moment niet helder nadenkt, je handelt puur op instinct. En sja, dan is het risico in deze 100% voor die 2 *#*#*# die het in hun hoofd halen een overval te plegen!
Hoe triest het ook voor de familie van de daders is, wat mij betreft opgeruimd staat netjes. Dit echtpaar verdient een lintje en een dikke bonus van de staat voor het geld wat ze ons allemaal uitgespaard hebben nu we deze 2 niet jaren hoeven te onderhouden in de cel!


Mee eens. De juweliers zijn slachtoffer, en niet de daders. En als de overheid je niet kan beschermen, dan moet je toch helaas het heft in eigen handen nemen. Een celstraf in Nederland is toch maar tijdelijk. En wie garandeerd de juweliers dat ze niet alsnog te grazen waren genomen als de overvallers het hadden overleefd en na 2/3 van hun straf vrij waren gekomen? Wie zegt dat ze niet alsnog te grazen worden genomen door represailles van "vrienden" van het stel?

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:22

Tja, doodschieten vind ik nog wel heftig.....schiet dan in de benen.......tijdelijk uitgeschakeld maar kan gerepareerd worden.... niet zo zeer om de overvallers te beschermen, maar de schutter, omdat de kans wel degelijk bestaat dat de gene die heeft geschoten de sjaak is omdat die 2 doden heeft veroorzaakt.....
Laatst bijgewerkt door ydnew op 30-03-14 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:22

Cassidy schreef:
schuimpie schreef:
Triest voor deze mensen, hun leven staat compleet op zijn kop... Er hangt hun nog een hele ellendige nasleep boven het hoofd, en ondertussen moeten ze ook nog proberen deze tragische gebeurtenis te verwerken!
Een gebeurtenis waar zij overigens nooit voor hebben gekozen...

Ik geloof echt dat je op zo'n moment niet helder nadenkt, je handelt puur op instinct. En sja, dan is het risico in deze 100% voor die 2 *#*#*# die het in hun hoofd halen een overval te plegen!
Hoe triest het ook voor de familie van de daders is, wat mij betreft opgeruimd staat netjes. Dit echtpaar verdient een lintje en een dikke bonus van de staat voor het geld wat ze ons allemaal uitgespaard hebben nu we deze 2 niet jaren hoeven te onderhouden in de cel!


Mee eens. De juweliers zijn slachtoffer, en niet de daders. En als de overheid je niet kan beschermen, dan moet je toch helaas het heft in eigen handen nemen. Een celstraf in Nederland is toch maar tijdelijk. En wie garandeerd de juweliers dat ze niet alsnog te grazen waren genomen als de overvallers het hadden overleefd en na 2/3 van hun straf vrij waren gekomen? Wie zegt dat ze niet alsnog te grazen worden genomen door represailles van "vrienden" van het stel?


Seriously? Natuurlijk is een celstraf tijdelijk. Dat is zo'n beetje overal ter wereld zo. Een celstraf is er namelijk op gericht dat mensen terug keren in de maatschappij in de meeste gevallen.
En wie garandeert/wie zegt is natuurlijk onzin. Dat betekent dat je iedere overvaller, of uberhaupt misdadiger maar overhoop moet knallen?

Ik denk dat de juwelier/vrouw gewoon uit noodweer handelden en dat de rechtbank dat ook zal uitspreken gezien de bestaande jurisprudentie.
Neem aan dat ze wel voor wapenbezit worden gepakt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:32

Rowdine schreef:
Seriously? Natuurlijk is een celstraf tijdelijk. Dat is zo'n beetje overal ter wereld zo. Een celstraf is er namelijk op gericht dat mensen terug keren in de maatschappij in de meeste gevallen.
En wie garandeert/wie zegt is natuurlijk onzin. Dat betekent dat je iedere overvaller, of uberhaupt misdadiger maar overhoop moet knallen?

Ik denk dat de juwelier/vrouw gewoon uit noodweer handelden en dat de rechtbank dat ook zal uitspreken gezien de bestaande jurisprudentie.
Neem aan dat ze wel voor wapenbezit worden gepakt.


Dat betekend in mijn ogen dat je je mag verdedigen. En dacht je nu echt dat, als jij een overvaller in zijn been schiet, deze niet terug gaat schieten en eventueel raak schiet met dodelijk gevolgen?

Over dat tijdelijke van een celstraf, in geval van koelbloedige moord behoort een celstraf levenslang te zijn. En dan bedoel ik le-vens-lang, en niet zoals Volkert van der G., na 2/3 van de staf op vrije voeten komen.

Ik kan me nog herinneren aan de vrouw in Amsterdam die een tasjesdief zo klemreed dat deze kwam te overlijden. Moet je alles maar laten gebeuren of mag je je verdedigen? Ben je je leven nog zeker of mag je recht in eigen hand nemen als je leven bedreigd wordt? Jurisprudentie en politie kunnen je veiligheid helaas in Nederland niet garanderen.....