Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26519
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:37


Janneke2

Berichten: 22996
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:42

Citaat:
Dat van de gebedsoproepen.. tja, als dat het enige is dat je uit het hele stuk haalt, dan valt het best mee toch? :)

|( Nee, ik weet drommels goed dat er meer in staat.

|( Nee, ik ben niet verbaasd.

|( |( |( |( Het valt NIET "best mee".

anjali
Berichten: 15278
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:03

Babootje schreef:
Janneke2 schreef:
Versterkte gebeds oproepen worden beperkt.
:r
En reken maar dat mijn kerk gewoon mag blijven luiden.


Maar die doet dat niet 5x per dag. :D

Dat wou ik ook zeggen! Daarbij is er ook wel eens een R.K. kerkklok "tot zwijgen gebracht", nl. in Tilburg ergens waar iedere dag een vroege ochtendmis was waarvoor geluid werd. Omwonenden hadden daar last van. Die kerk stond er al heel lang toen die mensen ervoor kozen daar te gaan wonen, maar ja. Mijn eigen kerk heeft 1 maal door de week ook een vroege dienst maar luidt daar niet voor. Die begint om 8.45 uur. Op zondag begint het om 9.30 en dan wordt er wel geluid en ook voor extra diensten zoals uitvaarten maar die beginnen meestal om 11 uur. Kerkklokken zijn ook niet elektronisch versterkt maar ze hebben wel een behoorlijk bereik.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:41

Ben er niet blij mee!

Salderingsregeling eraf (was juist oa PVV die tegen afschaffing was)

En ik lees NIETS over maatregelen voor de minima en de mensen in de ziekteuitkering! Enigste wat ik lees zijn lastenverlichting voor de werkende middeninkomens.

Ben nu wel bang dat er dus helemaal niets voor de groep uitkeringsgerechtigden gedaan gaat worden kwa lastenverlichting...

irmaz

Berichten: 4920
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:44

anjali schreef:
Babootje schreef:
Maar die doet dat niet 5x per dag. :D

Dat wou ik ook zeggen! Daarbij is er ook wel eens een R.K. kerkklok "tot zwijgen gebracht", nl. in Tilburg ergens waar iedere dag een vroege ochtendmis was waarvoor geluid werd. Omwonenden hadden daar last van. Die kerk stond er al heel lang toen die mensen ervoor kozen daar te gaan wonen, maar ja. Mijn eigen kerk heeft 1 maal door de week ook een vroege dienst maar luidt daar niet voor. Die begint om 8.45 uur. Op zondag begint het om 9.30 en dan wordt er wel geluid en ook voor extra diensten zoals uitvaarten maar die beginnen meestal om 11 uur. Kerkklokken zijn ook niet elektronisch versterkt maar ze hebben wel een behoorlijk bereik.

Tot zwijgen brengen in overleg omdat omwonende er last van hebben is heel wat anders dan een landelijk verbod :)*

Als men zaken gaat verbieden is dat meestal een zwakte bod. Zie nare dictaturen in de wereld, er is een relatie tussen hoevelheid verboden en ernst van de dictatuur.

irmaz

Berichten: 4920
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:45

mvdende schreef:
Ben er niet blij mee!

Salderingsregeling eraf (was juist oa PVV die tegen afschaffing was)

En ik lees NIETS over maatregelen voor de minima en de mensen in de ziekteuitkering! Enigste wat ik lees zijn lastenverlichting voor de werkende middeninkomens.

Ben nu wel bang dat er dus helemaal niets voor de groep uitkeringsgerechtigden gedaan gaat worden kwa lastenverlichting...

Er zijn waarschijnlijk mensen nodig die de werkzaamheden die nu gedaan worden door arbeidsmigranten gaan overnemen...

Raineri
Berichten: 6333
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:45

pien_2010 schreef:
996981 schreef:
En dan wordt beweerd dat rechtse stemmers angstig zijn :=


Linkse kiezers waaronder ik, hebben iets arrogants. Een bepaalde air van het beter weten.
Plakshot bracht dat heel goed en hilarisch in beeld. Ze waren incognito op het Boekenbal en hadden het over de DaVinci code met beroemde Nederlanders. Zo dat was natuurlijk niet Intelligent genoeg. Hahahahaha hilarische TV en ik vond het een hele goede spiegel voor ons zelf.

Die arrogantie, jij noemt het angst, zie ik ook terug bij mezelf en anderen linkse rakkers.

Dat doet (waarschijnlijk onbedoeld) mee aan de polarisering.

Ik vroeg me gisteravond af, gaan we hier nu echt elke keer zo verbaasd en verontwaardigd reageren als er voorstellen komen die bij links niet passen.
De kiezer heeft gesproken en we hebben het er maar mee te doen. Ik ben niet blij met dit kabinet maar ik heb geloof in de tweede kamer, in Omzigt, dat die de democratie hoog weet te houden.

Het Milieu zal in mijn ogen de grootste verliezer zijn en dat spijt me zeer voor de generaties na ons en ook voor de aarde, de biodiversiteit
. Het ziet er niet naar uit dat de mens ook maar iets geleerd heeft van zijn/haar gedrag van het verleden.

Maar verder geef ik dit kabinet mijn zegen en ga ik eens rustig bekijken wat dit nu werkelijk gaat betekenen voor Nederland in de toekomst. De kiezer krijgt waar het om vroeg (behalve links) en het is wat het is.
Mijn leven zal er geen seconde minder om zijn. En of mijn bezorgdheid terecht is ,ik hoop oprecht van niet.




Ben ik de enige die hier zich helemaal niet in kan vinden?
Je chargeert zowel links als rechts volledig. Het hele besef van gematigdheid is weg en dat is een product van de effectieve populistische propaganda. Iedereen stemt met de beste intenties, de manier waarop verschilt men van mening. Zowel rechts progressief als links conservatief worden niet vertegenwoordigd in de kamer maar dat wil niet zeggen dat geen enkele Nederlandse zich in dat politieke gedachtegoed kan vinden. Je doet eigenlijk iedereen hier tekort meer. Links wordt consistent beschuldigd van geen besef te hebben van rechts. Maar rechts leeft net zo goed in een bubbel, na mijn stem op PvdA-gl heeft niemand ter rechterzijde daarnaar gevraagd hoor. Want dat is de hele definitie van een bubbel. Je kunt niet de bubbel van een ander wegvagen omdat zij zich in exact dezelfde moeten bevinden. Dat is heel gek. Soms moet je gewoon tolereren dat anderen een andere visie.

Populistisch rechts heeft erg z’n best gedaan links ook maar zo elitair weg te zetten om die kloof zo groot mogelijk te maken. Laten we hier vooral niet aan meedoen.

Edit: Moment verkeerde quote staat hier opeens!
Edit2: zo, beter.

juval

Berichten: 13343
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:53

@raineri, is dat niet het risico van de polarisering wat Pien bedoelt? dat de gematigdheid vervaagd. Je moet een kamp kiezen, links of rechts, en je daarnaar gedragen. Ik zie dit in dit topic op bokt zeker wel terug. Het is heel goed dat er wat aandacht/zelfreflectie is voor dit symptoom.

anjali
Berichten: 15278
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:56

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dat van de gebedsoproepen.. tja, als dat het enige is dat je uit het hele stuk haalt, dan valt het best mee toch? :)

|( Nee, ik weet drommels goed dat er meer in staat.

|( Nee, ik ben niet verbaasd.

|( |( |( |( Het valt NIET "best mee".

Een beetje persoonlijke vraag aan jou @Janneke alhoewel ik er niet zo van houd om op internet iets in het persoonlijke te trekken want ik ken die andere mensen niet. Maar toch,puur uit belangstelling en ook omdat ik hetzelfde fenomeen ook in mijn eigen R.K.parochiegemeenschap heel incidenteel wel tegenkom, waar het me eveneens zeer hogelijk verbaast: Volgens jouw eigen berichten ben jij een "stijle Calviniste" d.w.z. streng Christelijk. En toch zie ik je meermalen je eigen geloof onderschoffelen ten gunste van een bepaald ander geloof. Een geloof dat zelf niet bepaald tolerant t.o.v. andersdenkenden is. Dat vraag ik me echt af, WAAROM ?????? Waarom niet loyaler aan je eigen geloof? Of heb je daar niet zo veel meer mee en vind je die andere groep beter? Ik vraag het echt uit belangstelling omdat ik wil begrijpen wat hier aan de hand is.

journee
Berichten: 826
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:01

irmaz schreef:
anjali schreef:
Dat wou ik ook zeggen! Daarbij is er ook wel eens een R.K. kerkklok "tot zwijgen gebracht", nl. in Tilburg ergens waar iedere dag een vroege ochtendmis was waarvoor geluid werd. Omwonenden hadden daar last van. Die kerk stond er al heel lang toen die mensen ervoor kozen daar te gaan wonen, maar ja. Mijn eigen kerk heeft 1 maal door de week ook een vroege dienst maar luidt daar niet voor. Die begint om 8.45 uur. Op zondag begint het om 9.30 en dan wordt er wel geluid en ook voor extra diensten zoals uitvaarten maar die beginnen meestal om 11 uur. Kerkklokken zijn ook niet elektronisch versterkt maar ze hebben wel een behoorlijk bereik.

Tot zwijgen brengen in overleg omdat omwonende er last van hebben is heel wat anders dan een landelijk verbod :)*

Als men zaken gaat verbieden is dat meestal een zwakte bod. Zie nare dictaturen in de wereld, er is een relatie tussen hoevelheid verboden en ernst van de dictatuur.


Volgens mij gaat het alleen om het beperken van versterkte gebedsomroepen? Er wordt dus niets verboden maar de geluidsoverlast voor omwonenden wordt hiermee beperkt. Dit lijkt mij persoonlijk niet meer dan normaal en gebeurt ook bij andere geloven, dus dit is in mijn optiek ook helemaal niet zo'n issue.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4828103/kerkklokken-in-dorp-mogen-niet-meer-s-nachts-slaan

Raineri
Berichten: 6333
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:06

juval schreef:
@raineri, is dat niet het risico van de polarisering wat Pien bedoelt? dat de gematigdheid vervaagd. Je moet een kamp kiezen, links of rechts, en je daarnaar gedragen. Ik zie dit in dit topic op bokt zeker wel terug. Het is heel goed dat er wat aandacht/zelfreflectie is voor dit symptoom.


Je moet helemaal niets. We laten onszelf vooral helemaal ophitsen.

Electra63

Berichten: 17947
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:32

mvdende schreef:
Ben er niet blij mee!

Salderingsregeling eraf (was juist oa PVV die tegen afschaffing was)

En ik lees NIETS over maatregelen voor de minima en de mensen in de ziekteuitkering! Enigste wat ik lees zijn lastenverlichting voor de werkende middeninkomens.

Ben nu wel bang dat er dus helemaal niets voor de groep uitkeringsgerechtigden gedaan gaat worden kwa lastenverlichting...



Het zijn rechtse partijen; die zijn niet voor een eerlijke verdeling of lastenverlichting voor minima.

Het gros van de stemmers vond een streng asielbeleid belangrijk, maar dat is niet de oplossing voor de problemen in de zorg, het woningtekort of de duurdere kosten van levensonderhoud.

Als minima of uitkeringsgerechtigden op één van deze partijen hebben gestemd, niet klagen.
Dat had je allemaal kunnen weten.

prompter

Berichten: 11356
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:33

Ik lees tot nu toe maar bijzonder weinig partijen in het land die hier blij mee zijn :\

pien_2010

Berichten: 43882
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:43

juval schreef:
@raineri, is dat niet het risico van de polarisering wat Pien bedoelt? dat de gematigdheid vervaagd. Je moet een kamp kiezen, links of rechts, en je daarnaar gedragen. Ik zie dit in dit topic op bokt zeker wel terug. Het is heel goed dat er wat aandacht/zelfreflectie is voor dit symptoom.


Dit zit zeker ook in mijn bericht. Ik wil graag de rem zetten op het polariseren en begin met hand in eigen Boezem te steken.
Dus het is ook zeker niet arrogant bedoeld of arrogant zoals eerder werd geduid, te denken dat mensen die verdwenen zijn nu terug komen.
Het is een poging van mijn kant om in gesprek te blijven met elkaar cq meer in gesprek te komen, want ik vind in dit topic al een tijdje het linkse geluid dat negatief is over veel dingen, te sterk klinkt en het rechtse geluid waarvan ik denk "mensen zullen nu toch ook wel een mate van tevredenheid hebben" ontbreekt te veel voor mij.
Gelukkig hebben wel enkelen zoals Juval of Ruitje en anderen die gereageerd blij te zijn en waarom . En dat begrijp ik ook zeer zeker.

De uitleg van links en rechts heeft voor mij iets nieuws en verfrissend en zo heb ik er nog nooit naar gekeken.

Roodvos

Berichten: 6737
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:56

In het kader van polariseren en "een kamp moeten kiezen".

Gisteravond bij Op1 was ook NRC-journalist Tom-Jan Meeus aanwezig. Hij heeft een boekje geschreven over (de gevolgen van) de versimpeling van de politiek door het taalgebruik van Wilders. Het heet Duidelijkheid.

Bol.com schreef:
Samenvatting
Vanaf de eeuwwisseling veranderen politici onder invloed van Pim Fortuyn hun taal. Geen mistige formuleringen meer, geen jargon: duidelijkheid. Geert Wilders blinkt erin uit. De gevolgen voor de democratie zijn groot. Het bestel vereist matiging terwijl duidelijkheid juist radicalisering stimuleert. Het ene taboe na het andere sneuvelt, grondrechten staan ter discussie, het parlement zelf en de democratische rechtsstaat. Steeds geeft Wilders de aanzet, en andere partijen voegen zich naar hem ondanks hun bezwaren. Den Haag omarmt zijn aandachtspolitiek en spektakelleegte. Meeus laat aan de hand van Machiavelli zien hoe duidelijkheid bevordert dat de naoorlogse politieke orde bezwijkt, met chaos als resultaat. Dit essay verschijnt ter gelegenheid van de Maand van de Filosofie.

Voor de liefhebber.

Roodvos

Berichten: 6737
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:09

anjali schreef:
Een beetje persoonlijke vraag aan jou @Janneke alhoewel ik er niet zo van houd om op internet iets in het persoonlijke te trekken want ik ken die andere mensen niet. Maar toch,puur uit belangstelling en ook omdat ik hetzelfde fenomeen ook in mijn eigen R.K.parochiegemeenschap heel incidenteel wel tegenkom, waar het me eveneens zeer hogelijk verbaast: Volgens jouw eigen berichten ben jij een "stijle Calviniste" d.w.z. streng Christelijk. En toch zie ik je meermalen je eigen geloof onderschoffelen ten gunste van een bepaald ander geloof. Een geloof dat zelf niet bepaald tolerant t.o.v. andersdenkenden is. Dat vraag ik me echt af, WAAROM ?????? Waarom niet loyaler aan je eigen geloof? Of heb je daar niet zo veel meer mee en vind je die andere groep beter? Ik vraag het echt uit belangstelling omdat ik wil begrijpen wat hier aan de hand is.

Ik ben niet Janneke, en ik doe even een aanname.
"Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet".
Met het beperken op landelijk niveau van religieuze uitingen van een bepaald geloof/overtuiging begeef je je op een hellend vlak. Je begint te tornen aan de vrijheid van geloof (een grondrecht). En het zet de deur open naar het beperken van religieuze uitingen van andere geloven/overtuigingen. Nu is het de islam. Maar wie weet krijgen we een volgend kabinet, of over 10-15-20 jaar met een coalitie-partner die vindt dat er een beperking moet komen op uitingen van christelijke stromingen. Omdat dat aanstootgevend is voor andersgelovigen. Bijvoorbeeld dat alle kruizen uit het straatbeeld moeten verdwijnen.

germie

Berichten: 26112
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:27

Bezuinigen op rijk
Fors ingrijpen bij de Rijksoverheid. Een nullijn voor rijksambtenaren en de Rijksoverheid laten inkrimpen met 22 procent.

Deze vind ik ook bijzonder. Dus ambtenaren hoeven geen loonsverhoging meer te hebben terwijl alles duurder wordt? En iedereen het wel krijgt?

En dan die krimp, dat er her en der misschien te veel zit ok, maar bijvoorbeeld in Groningen zit er voor die aardbevingsproblematiek al heel veel extra overheid. Ga je dat dan weer wegbezuinigen?

anjali
Berichten: 15278
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:36

Roodvos schreef:
anjali schreef:
Een beetje persoonlijke vraag aan jou @Janneke alhoewel ik er niet zo van houd om op internet iets in het persoonlijke te trekken want ik ken die andere mensen niet. Maar toch,puur uit belangstelling en ook omdat ik hetzelfde fenomeen ook in mijn eigen R.K.parochiegemeenschap heel incidenteel wel tegenkom, waar het me eveneens zeer hogelijk verbaast: Volgens jouw eigen berichten ben jij een "stijle Calviniste" d.w.z. streng Christelijk. En toch zie ik je meermalen je eigen geloof onderschoffelen ten gunste van een bepaald ander geloof. Een geloof dat zelf niet bepaald tolerant t.o.v. andersdenkenden is. Dat vraag ik me echt af, WAAROM ?????? Waarom niet loyaler aan je eigen geloof? Of heb je daar niet zo veel meer mee en vind je die andere groep beter? Ik vraag het echt uit belangstelling omdat ik wil begrijpen wat hier aan de hand is.

Ik ben niet Janneke, en ik doe even een aanname.
"Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet".
Met het beperken op landelijk niveau van religieuze uitingen van een bepaald geloof/overtuiging begeef je je op een hellend vlak. Je begint te tornen aan de vrijheid van geloof (een grondrecht). En het zet de deur open naar het beperken van religieuze uitingen van andere geloven/overtuigingen. Nu is het de islam. Maar wie weet krijgen we een volgend kabinet, of over 10-15-20 jaar met een coalitie-partner die vindt dat er een beperking moet komen op uitingen van christelijke stromingen. Omdat dat aanstootgevend is voor andersgelovigen. Bijvoorbeeld dat alle kruizen uit het straatbeeld moeten verdwijnen.

In sommige landen is maar 1 geloof of levensovertuiging toegestaan, nu al. In die landen is het verboden een Bijbel te bezitten en kan daar zelfs de doodstraf op staan. En nee, dat zijn geen Christelijke landen. In een (nog) Christelijk land is het hebben van een ander geloof nooit verboden en het bezitten van religieuze boeken ook niet. Ik heb hier in Nederland Theologie gestudeerd met als specialiteit Fenomenologie van de Godsdiensten, heb alle religies vrijelijk mogen bestuderen en hun boeken lezen. En ben voor de tentamens daarin
geslaagd, ook van niet-Christelijke religies .Er bestaan vredelievende religies maar ook andere die dat niet zijn.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:37

Raineri schreef:
pien_2010 schreef:

Linkse kiezers waaronder ik, hebben iets arrogants. Een bepaalde air van het beter weten.
Plakshot bracht dat heel goed en hilarisch in beeld. Ze waren incognito op het Boekenbal en hadden het over de DaVinci code met beroemde Nederlanders. Zo dat was natuurlijk niet Intelligent genoeg. Hahahahaha hilarische TV en ik vond het een hele goede spiegel voor ons zelf.

Die arrogantie, jij noemt het angst, zie ik ook terug bij mezelf en anderen linkse rakkers.

Dat doet (waarschijnlijk onbedoeld) mee aan de polarisering.

Ik vroeg me gisteravond af, gaan we hier nu echt elke keer zo verbaasd en verontwaardigd reageren als er voorstellen komen die bij links niet passen.
De kiezer heeft gesproken en we hebben het er maar mee te doen. Ik ben niet blij met dit kabinet maar ik heb geloof in de tweede kamer, in Omzigt, dat die de democratie hoog weet te houden.

Het Milieu zal in mijn ogen de grootste verliezer zijn en dat spijt me zeer voor de generaties na ons en ook voor de aarde, de biodiversiteit
. Het ziet er niet naar uit dat de mens ook maar iets geleerd heeft van zijn/haar gedrag van het verleden.

Maar verder geef ik dit kabinet mijn zegen en ga ik eens rustig bekijken wat dit nu werkelijk gaat betekenen voor Nederland in de toekomst. De kiezer krijgt waar het om vroeg (behalve links) en het is wat het is.
Mijn leven zal er geen seconde minder om zijn. En of mijn bezorgdheid terecht is ,ik hoop oprecht van niet.




Ben ik de enige die hier zich helemaal niet in kan vinden?

Nee, je bent zeker niet de enige. Het zijn ook veel holle frasen bij elkaar over polarisering en niks geleerd hebbend van het verleden enzovoort. Op Omzigt hoeft ook niemand te rekenen, dat is geen bestuurder, maar meer een bijrijder als in: "volgens de routebeschrijving hadden we hier de bocht om gemoeten, maar je ging gewoon rechtdoor".

Janneke2

Berichten: 22996
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:37

De eerste dag dat we dit accoord hebben,
stelt de voorzitter van de Tweede Kamer
... degene die ons allemaal heet te vertegenwoordigen....
dat het niet gepast is, om de pvv extreem rechts te noemen.

"Argument": hijzelf vindt dat een gelijkschakeling met nazisme.
... dat heeft hij alleen zelf in de mond genomen, nazisme.
En om die reden vindt hij dat de verschillende geachte afgevaardigden niet van radicaal of extreem rechts mogen spreken.

"Dat dit kan...." %) :oo #)

Janneke2

Berichten: 22996
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:44

anjali schreef:
[


Oh dear...

Misschien kan ik deze vraag misschien beter niet beantwoorden.

Maar ik ben steil en calvinistisch genoeg om sommige Roomse in te delen als mooi weer gelovigen.

Solidariteit? Bah, nee - lastig.

Het gebed "Oh Heer, ik dank u dat ik een beter geloof heb dan dat vullis daaro" - nooit van gehoord.

Dat bedoel ik met mooi weer.

Als het lastig wordt om naastenliefde in de praktijk te brengen gauw benen maken.

(Om niet te zeggen: wie is hier loyaal en waaraan?)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-05-24 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15278
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:46

Janneke2 schreef:
anjali schreef:
[


Oh dear...

Misschien kan ik deze vraag misschien beter niet beantwoorden.

Maar ik ben steil en calvinistisch genoeg om sommige Roomse in te delen als mooi weer gelovigen.

Solidariteit? Bah, nee - lastig.

Het gebed "Oh Heer, ik dank u dat ik een beter geloof heb dan dat vullis daaro" - nooit van gehoord.

Dat bedoel ik met mooi weer.

Als het lastig wordt om naastenliefde in de praktijk te brengen gauw benen maken.

Waar slaat dit nou op? Ik herken me in elk geval niet in jouw verwijten.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:46

anjali schreef:
In een (nog) Christelijk land is het hebben van een ander geloof nooit verboden en het bezitten van religieuze boeken ook niet. Ik heb hier in Nederland Theologie gestudeerd met als specialiteit Fenomenologie van de Godsdiensten, heb alle religies vrijelijk mogen bestuderen en hun boeken lezen. En ben voor de tentamens daarin geslaagd, ook van niet-Christelijke religies .Er bestaan vredelievende religies maar ook andere die dat niet zijn.

Is er tijdens jouw studie nooit gesproken over de strijd van de Hugenoten? Die is dan allang voorbij, maar je zei zelf nooit. Heden ten dage woeden er nog her en der kleinere oorlogen over hetzelfde onderwerp en ook in Europa waar de strijd in Noord Ierland wel de bekendste is. Lees er maar eens over, of kijk naar documentaires.

prompter

Berichten: 11356
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:56

Als er geen oproepen tot gebed meer mogen, kan er misschien ook een verbod komen op het huis aan huis gaan verkondigen van het geloof }> . Voor energiecontracten is het leuren aan de deur al verboden, dus wie weet....

anjali
Berichten: 15278
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:58

Veronica2 schreef:
anjali schreef:
In een (nog) Christelijk land is het hebben van een ander geloof nooit verboden en het bezitten van religieuze boeken ook niet. Ik heb hier in Nederland Theologie gestudeerd met als specialiteit Fenomenologie van de Godsdiensten, heb alle religies vrijelijk mogen bestuderen en hun boeken lezen. En ben voor de tentamens daarin geslaagd, ook van niet-Christelijke religies .Er bestaan vredelievende religies maar ook andere die dat niet zijn.

Is er tijdens jouw studie nooit gesproken over de strijd van de Hugenoten? Die is dan allang voorbij, maar je zei zelf nooit. Heden ten dage woeden er nog her en der kleinere oorlogen over hetzelfde onderwerp en ook in Europa waar de strijd in Noord Ierland wel de bekendste is. Lees er maar eens over, of kijk naar documentaires.

Ik heb aan een R.K.universiteit gestudeerd en het is waar dat aan de toestanden met allerlei vormen van Protestantisme weinig (geen) aandacht werd geschonken.Die waren simpelweg zelf weggegaan (of geexcommuniceerd) en hadden wegens de verzuiling nu hun eigen groepen en religieuze opleidingen. Echter in de huidige moeilijke tijd zou samenwerking tussen verschillende vormen van Christendom wel nuttig zijn.