Ik citeer met instemming Karl66 schreef:Het heeft niet zoveel zin om Afrika zelf voedsel te laten verbouwen en ze te leren om zelf bedrijven te starten (alsof ze zelf niet weten hoe ze bedrijven moeten starten, maar goed) als je ze daarna importbeperkingen oplegt, zodat ze niet kunnen exporteren en er geld aan verdienen. En als je dan ook nog je eigen producten daar dumpt, waardoor ze ook op de eigen markt niet kunnen concurreren, dan heeft dat dus totaal geen zin.
Zolang we ze niet gelijkwaardig behandelen, moeten we misschien ophouden ze bevoogdend te behandelen en te doen of die arme Afrikanen er niks van snappen en de schuld bij hun neerleggen.
Svp eerst de tariemuren slechten.
(Van mij mag de ontwikkelingssamenwerking worden gestopt op deze voorwaarde. Geef Afrika gewoon een eerlijke kans.)
Citaat:
Nou, ik ben zo'n 10 jaar geleden in Afrika geweest, twee keer, en er zijn toch echt wel wat hobbels in de weg voor er daar een westers soort economie gestart kan worden met de locals.
... uiteraard vind ik de westerse economie niet echt een voorbeeld ter navolging.
Niet alleen vanwege het feit dat 'earth overshoot day' voor Nederland begin April lag (!),
maar ook om bovengenoemde dynamiek.
Wij in Europa zijn rijk omdat we Afrika tot op de huidige dag uitbuiten.
Uiteraard is het moreel gesproken "wat ingewikkeld" om wat je zelf doet een ander af te raden...
Ik ben lid van Oikocredit, en mijn ervaringen rond ondernemerschap zijn beslist anders.
Citaat:
In Sierra Leone, waar wij waren, was zo'n 90% niet geletterd. De kwaliteit van het onderwijs is niet al te best. Dat er daar weinig bedrijven worden gestart of weinig geld wordt verdiend heeft niet echt te maken met exportbeperkingen, ze hebben wel degelijk geen flauw idee hoe bedrijven te starten want ze kunnen niet lezen en of schrijven, laat staan een basisboekhouding begrijpen. De kennis is er simpelweg niet. Waar wij waren was alles wat opleverde in handen van buitenlanders.
... nu werkt Oikocredit een beetje anders.
Je hoeft niet eerst allerlei diploma's te halen: nodig zijn:
een groep vrouwen om je heen
de groep heeft een klein beetje geld gespaard
en is accoord met jouw plan.
Je krijgt een micro krediet, betaalt terug (97% van de leningen wordt terugbetaald, de allerarmsten zijn uiterst betrouwbaar gebleken) en doorgaans werkt het als de spreekwoordelijke olievlek.
Terwijl het bedrijf van mevrouw één groeit, begint mevrouw twee (met dezelfde groep als back-up) aan haar bedrijf.
Naarmate het bedrijf groeit
(... een verkoopster van plantensap heeft niet per se een boekhouddiploma nodig: zij is blij als ze voldoende verdient om goed eten te kopen, sparen per mobiel zodat de kinderen naar school kunnen, etc.)
...worden er cursussen geregeld mbt 'het betere ondernemen'.
Citaat:
De enige manier om emigratie en immigratie bij ons te stoppen is zorgen voor wereldvrede.
Inclusief 'climate justice' : de landen die het minste bijdroegen aan de opwarming worden het hardste getroffen...