tamary schreef:Engelse uitspraak hier over : "it is hard to shed the values you grew up with".
Basis van hoe je naar de wereld kijkt en gedrag wordt gevormd door de ideeen van je ouders en zo generaties terug. En ja daar veranderen veel dingen in, mits die ook in de publieke opinie veranderen als die als ijkpunt tenminste belangrijk is.
Citaat:
Religie loopt daarin nogal eens wat generaties achter.
Klopt niet.
Ik weet dat tegenwoordig de meeste mensen van toeten noch blazen weten als het om dit soort zaken gaat.
Wie heeft paraat dat slavernij, apartheid door religieuze stromingen werden afgeschaft?
Dat in Nederland de wet op het weigeren van de militaire dienst door doopsgezinden in elkaar werd gezet...?
De meeste Nederlanders zien godsdienst als een soort van hunebed: oud, zwaar en geen idee waar het ooit voor diende.
Citaat:
En zeker in religie zal er een deel zijn die het heilige boek geheel letterlijk leest, neemt en er naar handeld.
... en laat ik als calviniste nou grinniken om het schone feit dat in de boeken staat dat je de boeken niet 'naar de letter' moet nemen.
Maar inderdaad, dat soort types springen in het oog en dat trekt de aandacht.
Heel triest.
Want inderdaad
Citaat:
Taliban is daar een bekende van en hoe hard de rest van de lezers van hetzelfde boek ook roepen dat dat niet de juiste manier is om met dat boek om te gaan (...) Je mag het geheel niet eens zijn met hun uitleg, maar je zal wel moeten accepteren dat zij zullen handelen naar hun ideaal en versie van de werkelijkheid en daar ook nog al eens in volharden hoe harder hun versie in de knoop komt met de realiteit. Het is een andere mindset en ik snap niet hoe je dat kan volhouden, maar heb er wel rekening mee te houden.
Geen rekening mee houden betekent in Afghanistan zweepslagen, marteling of de doodstraf.
Citaat:
Verschillen in cultuur en religie vertellen veel over hoe en waarom, ook al is ieder mens in de basis hetzelfde qua emoties en grenzen aan handelen.
Klopt.
Sterker nog: een boel verhalen, rituelen etc gaan juist over 'we stammen allemaal af van Adam en Eva', 'je kunt als mens niet altijd alles, ook al wil je iets heel graag - en wat dan', etc.
Citaat:
Toen de eerste redelijk betrouwbare vuurwapens massaal geproduceerd werden en er richting beroepslegers gewerkt werd, kwam de legertop er achter dat hoewel de soldaten betrouwbaar raak schoten op de training, ze op het slagveld zeer weinig raak schoten (of enkel laden en niet schieten tot loop vol zat, waren nog voorladers toen), over de vijand heen of voor de voeten ging het grootste deel van de schoten. Typisch bluf gedrag van elke diersoort die een territorium verdedigd. Boodschap : je kan hier niet blijven, maar ik wil je ook geen pijn doen, ik ben te gevaarlijk, ga aub weg.
Er was specifieke training nodig om die grens over te stappen en gezien de psychische ellende van veel soldaten sindsdien is dat niet in staat om de basis blauwdruk van de mens permanent te veranderen.
Moderne variant: op meer dan 10.000 kilometer afstand doet een soldaat iets wat op een game lijkt,
maar waarbij echte drones echte mensen doden.
Ook die soldaten ontwikkelen ptss.
Een andere mens doden - huuuuu.
In termen uit het Harry Potter universum: dat verscheurt je eigen ziel.
Citaat:
Kan religie en cultuur gruwelijke draaien aan geven die jij als jij zo was opgegroeid als normaal of zelfs verplicht had gezien. Zelfde mens, andere opvoeding.
En ook daar 2 engelse uitspraken over :
Religion is considerd by the masses as true, by the wise as false and by rulers as usefull. (seneca).
For good people to do evil requires religion. (mij onbekend)
I am delighted Seneca spoke British...
En iedere ketter heeft zo zijn letter.
De twee losse zinnetjes zijn waar.
Maar vergelijk het met de opleiding tot chirurg.
Het is ook geen kleinigheidje om in een ander mens te snijden.
Je hebt dus ""religie"" nodig om jezelf te vertellen dat het mag, omdat het voor iemands bestwil is.
Een blik op 'er is meer dan deze ene handeling - ik pak een mes en maak een wond - er is een ziekteproces en ik grijp in'.
Citaat:
Leidraad naleven om als gids te dienen voor goed mens zijn levert nog wel eens leidraad boven doel denken op en dus geen ruimte voor ander pad naar hetzelfde doel, met alle ellende van dien.
... deze snap ik even niet.