Stemmen 2017

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:45

Ik heb nog nooit van mijn leven gestemd en zal dat ook niet snel gaan doen.Er moet wel een enorme noodzaak komen om een wereldoorlog te voorkomen ofzo, wil ik mijn stem uit gaan brengen. En hopelijk wordt het dan ook massaal gedaan.
Ik stem niet, omdat geen enkele partij er zo´n zooitje van maakt dat ik geen eten op mijn bord had en geen enkele partij voor elkaar krijgt wat ze willen, omdat het ze simpelweg aan de macht ontbreekt. Door de oppositie, door onenigheid binnen de partij, door wetten, door verdragen met buitenland etc.

In grote lijnen willen alle partijen wel dat het land niet ten onder gaat. De details kunnen me eerlijk gezegd geen ruk schelen. Sommige partijen zullen dingen door kunnen voeren die ongunstig zijn voor een bepaalde groep, andere voeren iets door dat gunstig is voor een bepaalde groep. Niet een partij is gunstig voor iedereen of ongunstig voor iedereen.

Mijn niet stemmen heeft dus niet te maken met luiheid of geen interesse in de politiek maar met de wetenschap dat er toch geen partij is die iedereen tevreden stemt en grote veranderingen voort kan brengen.

En met name in Nederland heeft men weinig te klagen. De ouderenzorg moet verbetert, maar dat zou bij wijze van spreke met doortastende vrijwilligers kunnen die wat op gaan zetten, of via stakingen afgedwongen (en dat hoeft niet in de zorg, je kunt ergens staken dat de ministers persoonlijk treft en de betere ouderenzorg als eis stellen....), oftewel dat kan van het volk uit komen.

Het volk kan vaak beter spreken met acties dan met stemmen. Vind ik persoonlijk.

Lieke

Berichten: 11357
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:09

Als je echt geen idee hebt, zou ik eerst zo'n stemwijzer invullen. Dat filtert iig een beetje eruit wat mogelijk bij je zou passen. Maar geheel betrouwbaar is het niet, de politieke issues zijn immers veel breder dan alleen de stemwijzer, ook is het niet zo zwart/wit als in de stellingen die je te zien krijgt..

Van de top 3/4 kun je dan het verkiezingsprogramma lezen en kijken wat ze de afgelopen jaren hebben gedaan. Op basis daarvan kun je kiezen. Vaak staat in de krant ook regelmatig een overzicht (tegen de tijd dat de verkiezingen bijna zijn), waarbij je de verschillende standpunten makkelijk kunt vergelijken.

Zelf kijk ik ook wel naar de peilingen, er zijn vaak meerdere partijen waar ik tussen twijfel en dan kijk ik ook waar mijn stem het meeste zin heeft.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:05

Voor de gein de tracker gedaan (ik weet namelijk zelf echt wel waar ik op ga stemmen)
Maar de 1 en 2 zijn pvv en de SP
Nu is dat ook logisch , het program van de pvv is in basis zo ongeveer een kopie van het SP. Programma met wat rechtse toevoegingen.
Maar oa door die rechtse toevoegingen schuif ik de pvv door naar onderaan de lijst :+
Daarnaast vallen voor mij alle partijen op religieuze leest acuut af
Politiek en religie wil ik gescheiden zien , ik vind het namelijk te idioot voor woorden dat je kan pretenderen (religieuze) vrijheid te hebben in een land , maar de regering je wel zAken op zou kunnen leggen vanuit het geloof van diezelfde regering
(Even heel simplistisch omschreven )
Daarnaast vallen er nog een setje af ivm naar mijn mening een sterk programma hebben of gewoon geen sterke of aansprekende politici

Maar zoals gezegd weet ik sowieso wel waar mijn stem naar toe gaat, daar eb ik de tracker of wijzer niet voor nodig

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:58

Ik heb besloten niet zozeer op een partij te stemmen (al heb ik wel gekeken of deze globaal voldeed aan mijn standpunten) Maar ga op een persoon (en zijn achtergrond) stemmen (en nee, het is geen BN-er)

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:20

Ik heb geen idee waar ik op wil stemmen. PVV heeft op dit moment wel de beste kaarten. Maar ook hier kan ik niet achter alles staan. Maar alle partijen die niet met pvv willen samen werken zijn een nogo, want zoiets doe je niet. En velen liegen mij te veel.
Als ik een stemwijzer invul kom ik op pvv, sp en partij voor de dieren. Maar ik heb vaker totaal niet geluisterd naar de stemwijzer.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:24

Ik vind het niet gek dat sommige partijen niet met de PVV willen samenwerken. Ik zou ook niet graag gelinkt worden aan de ondoordachte uitspraken van dhr. Wilders en ik denk dat er lastig samen te werken valt met deze man.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:45

Als het volk daar voor kiest en je er nog dik voor betaald krijgt ook heb je dat gewoon te doen. Tenzij je eigenlijk tegen de democratie bent natuurlijk, dat kan ook.

Foaly

Berichten: 5031
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:21

Vergeet niet dat Wilders al een keer een kabinet heeft laten klappen terwijl dat totaal niet nodig was... ik zou dus als partij ook wel twee keer nadenken voordat ik met de PVV zou gaan samenwerken. En als je een regering kunt vormen zonder PVV, dan is daar niets ondemocratisch aan. 'Het volk' heeft immers óók voor die andere partijen gekozen :j

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:43

Ierpier schreef:
Citaat:
Blanco stemmen is als je geen partij kunt vinden die bij je eigen idealen past. Niet stemmen doe je uit protest. Ik nijg naar niet stemmen en hoop dat niet stemmers eens gehoord worden

Je stemt óók niet als het je gewoon niks uit maakt. Het is niet duidelijk of een niet-stem protest, of gewoon onverschilligheid is. Daarom kun je beter blanco stemmen: je vind de politiek wél belangrijk en wil stemmen, maar bent tegen hoe het er nu aan toe gaat.



Zo zie ik het ook; niet stemmen = onverschilligheid...............blanco stemmen = protest stem


Overigens wist ik al op wie ik ga stemmen en net met de stemmentracker kwam die ook op nummer 1, dus dat is al mooi :D
Heb wel 2 vragen overgeslagen; 1 was me te onduidelijk omschreven en die andere had ik te weinig info over om daar sowieso een oordeel over te vellen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:57

Nies_ schreef:
Als het volk daar voor kiest en je er nog dik voor betaald krijgt ook heb je dat gewoon te doen. Tenzij je eigenlijk tegen de democratie bent natuurlijk, dat kan ook.

Pvv is niet de eerste partij waarvan andere partijen zeggen dat E er niet mee samen willen werken
Simpel feit is idd ook dat je wel samen moet kunnen werken met een partij
Dus de standpunten moeten niet op alles polar opposite zijn want dan kun je het vergeten qua samenwerking

Ook als een partij idd willens en wetens zonder echte redenen een coalitie laat klappen
Neuh, daar zou ik idd ook niet graag mee samen willen werken

xAlice

Berichten: 2821
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:59

Sonja_vR schreef:
Nies_ schreef:
Als het volk daar voor kiest en je er nog dik voor betaald krijgt ook heb je dat gewoon te doen. Tenzij je eigenlijk tegen de democratie bent natuurlijk, dat kan ook.

Pvv is niet de eerste partij waarvan andere partijen zeggen dat E er niet mee samen willen werken
Simpel feit is idd ook dat je wel samen moet kunnen werken met een partij
Dus de standpunten moeten niet op alles polar opposite zijn want dan kun je het vergeten qua samenwerking

Ook als een partij idd willens en wetens zonder echte redenen een coalitie laat klappen
Neuh, daar zou ik idd ook niet graag mee samen willen werken

Dit idd :j
En je hebt natuurlijk alsnog een meerderheid die niet voor de PVV stemt en wellicht bewust heeft gestemd voor partijen die niet met de PVV willen werken. Of in ieder geval van standpunten die gewoon absoluut niet samengaan met wat de PVV wil.

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:59

En toch zullen er een paar partijen zijn die gewoon met hem samen gaan werken als pvv toch wint.


Een aantal geloof ik zeker wel als ze zeggen; we weigeren pertinent met pvv samen te werken...maar een vvd een pvda, cda...dat zijn toch zeker DE drie partijen waarvan ik durf te wedden dat ze die belofte direct verbreken, zeker Rutte, die draait binnen 12 uur na de uitslag bij.


Eerst maar zien dat de peilingen uitkomen; dat zou dan voor het eerst zijn sinds ik mag stemmen....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:02

O tuurlijk, die zijn er absoluut
De partijen die je noemt verdenk ik er idd wel van
Maar zijn ook alledrie partijen waar ik sowieso niet op Stem :=

Maar eerst maar eens zien wat de uitslag is, peilingen kunnen van alles zeggen , maar dat is idd nog geen uitslag ;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:03

Dubbelpost/quote fiets upje
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 27-01-17 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:03

hahaha ja die partijen stem ik ook niet op nee...pvv ook niet

Janneke2

Berichten: 23097
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:42

Hoi Eclair,
gefeliciteerd, je hebt toegang gekregen ( ;) gratis en voor niets) hard bevochten recht: stemrecht.

Ben je al op de website 'partijgedrag.nl' geweest...?
Heeft ook een stemwijzer, maar voor mij zijn de feiten mbt stemgedrag het belangrijkste.


(Bevat oa doorkijkjes in de rethoriek.
Zoals Wilders die brult over henk en zijn ingrid - maar ze dus ijskoud laat barsten: verkoop van huurwoningen, verlagen huursubsidie etc etc etc.)

Lumi

Berichten: 4449
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:14

Partijen die niet met de PVV willen samenwerken vind ik juist heel goed, ik zal ook alleen stemmen op een partij die heeft uitgesproken niet met een haatzaaier zoals Wilders te gaan werken.
En dat zal dan voor mij zeer waarschijnlijk de grootste linkse partij worden, omdat die voor de PVV de grootste bedreiging is.
Mijn stem is dus voornamelijk een stem TEGEN de PVV.

En een blanco stem klinkt wel heel leuk dat het een proteststem is, maar in de praktijk komt het er op neer dat je er totaal geen invloed mee hebt en dat de grootste partij alsnog wint. Dat is een, in mijn ogen, niet zinvolle proteststem.

Janneke2

Berichten: 23097
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:02

Citaat:
Of in ieder geval van standpunten die gewoon absoluut niet samengaan met wat de PVV wil.


...als je niet op de bla bla bla bla let, maar op stemgedrag, dan is er 1 partij die eventueel zou kunnen samenwerken met de pvv: de vvd.
De pvv is gewoon extreem rechts, geen enkele middenpartij wil zo'n partner.
Zie bijvoorbeeld http://partijgedrag.nl

Voeg daarbij zijn on - constructieve opstelling, ondemocratisch gedrag en het debacle van 2013 (de val van Rutte I wegens het opeens intrekken van de gedoogsteun) ik snap Rutte wel dat hij dat gedonderjaag niet nog eens wil.

Eloya

Berichten: 5218
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:26

Ik ben ook 18 geworden en wil een doordachte keuze maken

Belangrijk voor mij zijn standpunten over de zorg, ouderenzorg, gezondheidszorg (ook verzekeringen hoe ze dat aan willen pakken). Jeugdwerkloosheid en loon.

Zonder enige inkijk van de plannen etc trekken mij qua persoon Alexander pechtold en Jesse klaver mij het meeste aan als politicus. deze volg ik dan ook beide op Facebook etc

Ik ben nog bezig met stemtracker en dat soort sites, ik vind het stemrecht te belangrijk om onbenut te laten.

purny

Berichten: 27669
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:15

Elke partij is nu bezig met ouderenzorg. Zo proberen ze hun stemmen te krijgen. Wat ik belangrijk vind is zorgpremie, lagere huren en afschaffing eigen risico. Maar natuurlijk ook het verlagen van de AOW leeftijd

Eloya

Berichten: 5218
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:18

Daar heb je ook zeker gelijk in Purny, daar kwam ik ook achter nu ik een beetje de plannen door lees.
Als jij zo die standpunten neemt die jij noemt, welke partijen trekken jou dan het meest aan?

Van huis uit ben ik opgevoed met VVD stemmen, mijn vader uit principe, mijn moeder omdat mijn vader het deed. ik stem liever met een iets opener blik als is pvdd en pvv geen optie

purny

Berichten: 27669
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:23

Ik stem altijd sp. Deze partij trekt me het meest. Sp heeft ook een jongerenpartij, rood heten ze.
Sp heeft als punt dat ze de AOW leeftijd terug naar 65 willen brengen. Ook heeft Renske Leijten een wet door de kamer gekregen dat de zorgverzekeraars de winst niet mogen uitkeren aan aandeelhouders maar dat het gewoon terug naar de premie moet

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:27

Nadat ik een aantal stemwijzers had gedaan, heb ik besloten voor PvdD. Ik kijk nu even op partijgedrag en ik ben nog geen stelling tegengekomen waarbij ik het niet met ze eens ben := Dus blij dat ik niet aan het twijfelen word gebracht.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:53

DE stemwijzer is inmiddels online!
http://www.stemwijzer.nl/

Pfoe ingevuld maar ik vind het nogal pittig dit jaar. In de vragen zit geen nuance, je bent helemaal voor of helemaal tegen :o en heel eerlijk, voor mij voelt het zelden zo heftig. En daarnaast denk ik dat ze wel heel erg inspelen op racisme dit jaar.

Voor mij vallen persoonlijk alle partijen af die gekoppeld zijn aan een geloof. Uit principe wil ik geen Rutte of Wilders stemmen. Of een partij die maar 1 standpunt heeft. En dan gaat het lijstje wel vrij hard als ik heel eerlijk ben op dit moment.

mijn stemwijzer komt er op dit moment zo uit:
1. Ondernemers Partij
2. De burger beweging
3. Lokaal in de kamer
4. CDA
5. 50 plus

Uuhm, ja ik weet het dus nog niet. Merendeel kom ik overeen met Ondernemers Partij, maar vind ik die voldoende van formaat om op te stemmen?

Stemmen zal ik sowieso doen trouwens :j Ben ook heel de dag op het stembureau aan het werk!

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:54

Ik probeer em al een half uur te openen maar ik kom er niet op.. de hele site hangt vast :=