Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:07

Sunrise_ schreef:
Ik vloek eigenlijk nooit, maar pas was ik in de keuken heel onhandig en zei ´non de ju´, dat klinkt imo toch iets zachter/meer alleen onhandig
dan andere vloeken. Toch werd ik daar door mijn huisgenoot op aangesproken, in het vervolg ook maar even op proberen te letten dus.


Ik zou vragen of die huisgenoot van een andere planeet kwam? Als je "non de ju" al erg vindt :) .

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:08

New kids mag van mij inderdaad per direct van de buis :r Mijn buurjongetje liep een keer vrolijk door de kamer te springen terwijl hij 'verrekte mongol! verrekte mongol!' riep. Naast dat het irritant klinkt ( :+ ) hoort een kind dat niet te doen..

En waarom ik wel en een kind niet? Ik snap dat het eigenlijk niet hoort. En loop daarom dus niet te pas en te onpas met gevloek en gescheld te strooien.

@neres haha ja ik wil ook wel weten of jij iets terug hebt gezegd :P

@Sunrise dat vind ik dan weer errrrg overdreven.. Een 'vloek' wat in principe niet direct kwetsend is, kom op zeg. Dan ga je kijken naar het fenomeen vloeken, dat dat al niet meer mag. Zie OP :)

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:09

Electra63 schreef:
Sunrise_ schreef:
Ik vloek eigenlijk nooit, maar pas was ik in de keuken heel onhandig en zei ´non de ju´, dat klinkt imo toch iets zachter/meer alleen onhandig
dan andere vloeken. Toch werd ik daar door mijn huisgenoot op aangesproken, in het vervolg ook maar even op proberen te letten dus.


Ik zou vragen of die huisgenoot van een andere planeet kwam? Als je "non de ju" al erg vindt :) .


Nou dat is een Franse vloek voor ver dom me

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:09

Ik heb trouwens ook wel eens begrepen van mijn oude buurmeisje dat 'Jeetje', 'Sjee' of 'Jee zeg' ook niet mocht (zij waren streng protestants). Is namelijk een verbastering van Jezus...
Zelfs toen dacht ik al van 'Is dat niet een beetje overdreven?'

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:10

veerledec schreef:
spettic schreef:
Ookal geef je niks om Gods naam, het is en blijft asociaal.


Dat ís niet zo, dat vínd jij.

Nee, dat vindt de maatschappij (en de maatschappij, dat ben jij. Ow nee, die is te flauw :D). Binnen onze maatschappij hebben wij normen en waarden vastgesteld, en die zijn niet per groep of individu anders.[/quote]

Het is niet omdat enkele mensen het zo vinden, dat de hele maatschappij het zo vind hoor. Nee waarden gelden wel binnen groepen, waarden en normen zijn de regels waar we ons moeten aan houden willen we tot een groep behoren. Maar eht zijn dus geen algehele wetten, die zijn niet per groep of individu anders.
Maar ik begrijp wat je bedoelt, normen en waarden zijn vaak breed geaccepteerd, maar in principe hoeven ze dus niet altijd geaccepteerd te worden.

edit: met newkids heb ik dus ook helemaal niets :n ik vind het zelf ook niet kunnen, maar ik kan me er niet aan storen dat andere het grappig vinden. Dat is hun keuze, niet de mijne.
Laatst bijgewerkt door Feria op 21-02-12 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

troi
Berichten: 17032
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:11

Streng protestanten zijn in een heleboel opzichten overdreven in de ogen van niet streng protestanten vrees ik..

Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:12

ben anti kerk, dus een gvd komt er bij mij wel uit als ik me zeer doe of andere ellende. Met kanker schelden word ik echt onpasselijk van, dat is menselijk leed waar je mee spot!

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:12

Magrathea schreef:
Ik heb trouwens ook wel eens begrepen van mijn oude buurmeisje dat 'Jeetje', 'Sjee' of 'Jee zeg' ook niet mocht (zij waren streng protestants). Is namelijk een verbastering van Jezus...
Zelfs toen dacht ik al van 'Is dat niet een beetje overdreven?'

Tja, zelf vind ik dat een beetje overdreven, maar goed.

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:13

spettic schreef:
Nou dat is een Franse vloek voor ver dom me

Klopt, maar het voelde wel een tikkeltje betweterig en opdringerig, ik bemoei me in dat opzicht ook niet met wat anderen doen, dus heb ik liever ook niet dat ze dat bij mij doen (en als ik continue aan het vloeken was, tuurlijk, dan is het anders.) Ik schiet haast nooit uit mijn slof, probeer er rekening mee te houden, dus als het dan een keer gebeurt wil ik dat ook lekker kunnen doen :D. Edit; vooral omdat het in mijn (oké gedeeld) eigen huis is.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 21-02-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:13

Colway schreef:
Ik ben dus ook vreselijk asociaal, grappig dat het vloeken dat mij maakt, ben alles behalve asociaal eigenlijk :+

Schelden/vloeken is volgens mij al sinds mensenheugenis alleen in de huidige samenleving moeten we altijd overal wat van vinden en onze mening daarover verkondigen, dat is de maatschappij van nu. Dat vloeken was er al lang :')


Nou, dat ligt natuurlijk wel even anders.... 'Vroeger' bepaalde je taalgebruik ook de mate van beschaving.
Hoger opgeleide mensen of mensen van goede komaf hadden een bredere vocabulaire, en maakten zich niet schuldig aan obsceen taalgebruik.
'Het volk' naam het iets minder nauw met het uitroepen van verwensingen...

Toch vind ik dat ook nu, taalgebruik wel degelijk iets zegt over de mate van beschaving.... absoluut.

Thuis vloeken tot je ons weegt is hier niet het probleem, maar in het openbaar, in bijzijn van 'onbekende' derden of in bijzijn van kinderen dien je taalgebruik toch wel ietwat te temperen lijkt me.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:14

troi schreef:
Streng protestanten zijn in een heleboel opzichten overdreven in de ogen van niet streng protestanten vrees ik..


Tja.
Sommige van hun gewoonten doen me nu denken aan de Amish.. Tv mocht niet, ik had een heel mooi boek 'Lang leve de koningin' Iedereen met kinderen: koop dit boek, het is echt heel spannend en leuk, heb het minimaa 10x uitgelezen, dat ging over een meisje die een schaakspel heeft dat tot leven komt. Dat mocht zij niet lezen? Ze zijn wel wat versoepeld uiteindelijk :) dat de dochters ook wel eens een broek aan mochten enzo. Tv is er ook gekomen.

JuliaMaria
Berichten: 4230
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:14

Ik vind vloeken eigenlijk vooral een gebrek aan zelfbeheersing, iets wat mij tegen de haren in strijkt, zeker omdat het meestal om kleine dingetjes gaat. En verder klinnkt het nogal asociaal.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:14

Lauren_ schreef:
ben anti kerk, dus een gvd komt er bij mij wel uit als ik me zeer doe of andere ellende. Met kanker schelden word ik echt onpasselijk van, dat is menselijk leed waar je mee spot!

Maar iemand anders kan het wel heel erg vinden en het zich aantrekken als je vloekt met bijv gvd

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:16

Ninx schreef:
Colway schreef:
Ik ben dus ook vreselijk asociaal, grappig dat het vloeken dat mij maakt, ben alles behalve asociaal eigenlijk :+

Schelden/vloeken is volgens mij al sinds mensenheugenis alleen in de huidige samenleving moeten we altijd overal wat van vinden en onze mening daarover verkondigen, dat is de maatschappij van nu. Dat vloeken was er al lang :')


Nou, dat ligt natuurlijk wel even anders.... 'Vroeger' bepaalde je taalgebruik ook de mate van beschaving.
Hoger opgeleide mensen of mensen van goede komaf hadden een bredere vocabulaire, en maakten zich niet schuldig aan obsceen taalgebruik.
'Het volk' naam het iets minder nauw met het uitroepen van verwensingen...

Toch vind ik dat ook nu, taalgebruik wel degelijk iets zegt over de mate van beschaving.... absoluut.

Thuis vloeken tot je ons weegt is hier niet het probleem, maar in het openbaar, in bijzijn van 'onbekende' derden of in bijzijn van kinderen dien je taalgebruik toch wel ietwat te temperen lijkt me.


Ik ben het met je eens :j
Maar anderzijds als ik iemand wel hoor vloeken ga ik daarvan niet wakker liggen, dat is hun keuze.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:19

renatevb schreef:
Maar anderzijds als ik iemand wel hoor vloeken ga ik daarvan niet wakker liggen, dat is hun keuze.


Ik lig er ook niet wakker van... dat lost niet zoveel op.

Toch merk dat het bepalend is voor hoe ik tegen iemand aankijk, binnen een relatie kan het een turn-off zijn...
Gebrek aan beschaving en/of zelfbeheersing vind ik toch storend.

Toch ben ik wel gehecht geraakt aan mensen die schelden als bootwerkers... maar zeg er altijd wat van en vind het erg vervelend.

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:20

spettic schreef:
Lauren_ schreef:
ben anti kerk, dus een gvd komt er bij mij wel uit als ik me zeer doe of andere ellende. Met kanker schelden word ik echt onpasselijk van, dat is menselijk leed waar je mee spot!

Maar iemand anders kan het wel heel erg vinden en het zich aantrekken als je vloekt met bijv gvd


Ik probeer dit te begrijpen spettic. Maar als ik dat nu zeg, wat verschil maakt dat dan voor jou? Jij zegt het niet en ik kan me niet voorstellen dat God (al geloof ik er zelf niet in) daar wakker van ligt. Wat maakt gvd juist zo kwetsend voor jou dan? Lijkt me dat het eerder slecht is voor degene die het gebruikt?

Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:20

spettic schreef:
Nou dat is een Franse vloek voor ver dom me



Ik hou er niet van als een ander bepaalt (in mijn/ons huis) wat ik mag zeggen/doen. Behalve zo vloeken a la Tiny&Lau, dat is extreem, daarvan kan ik mij voorstellen dat een huisgenoot daar iets van zegt. Maar voor de rest: laat ieder op zichzelf letten (uitgezonderd kinderen natuurlijk).

Kimbers

Berichten: 5109
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:21

Ninx schreef:
Thuis vloeken tot je ons weegt is hier niet het probleem, maar in het openbaar, in bijzijn van 'onbekende' derden of in bijzijn van kinderen dien je taalgebruik toch wel ietwat te temperen lijkt me.


En hier kan ik het, als oppervloeker, alleen maar mee eens zijn. Mag ook hopen dat iedereen er zo over denkt..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:23

Vloeken in het bijzijn van kinderen doe ik ook echt niet (althans ik probeer het, héél soms flap ik er wel eens wat uit). Kinderen snappen vaak namelijk nog niet de beladen betekenis van die woorden. Ik kan de keuze maken om wel of niet te vloeken, een kind gaat het toch sneller als 'normaal ' zien en wordt sneller zo iemand die zoveel vloekt dat de 'opluchting' er volgens mij wel af is.

Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:24

Ninx schreef:
renatevb schreef:
Maar anderzijds als ik iemand wel hoor vloeken ga ik daarvan niet wakker liggen, dat is hun keuze.


Ik lig er ook niet wakker van... dat lost niet zoveel op.

Toch merk dat het bepalend is voor hoe ik tegen iemand aankijk, binnen een relatie kan het een turn-off zijn...
Gebrek aan beschaving en/of zelfbeheersing vind ik toch storend.

Toch ben ik wel gehecht geraakt aan mensen die schelden als bootwerkers... maar zeg er altijd wat van en vind het erg vervelend.


Je komt wel wat hautain op die manier over.

Het ligt ook aan de branche waarin je werkzaam bent. Mijn man werkt in de olie/chemie/scheepvaart. Daar zou je het dus niet redden, als je er iedere keer wat van zou zeggen. :D Hetzelfde geldt wel voor meer "mannenberoepen". Maar misschien zitten ze wel keurig op zondag in de kerk, drinken ze niet, slaan ze hun vrouw en kinderen niet en betalen ze keurig belasting.
Ik vind het namelijk een beetje naief om te denken dat mensen die niet vloeken, meer beschaving hebben :D

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:26

Van mij mag je schelden, zolang je maar geen ziektes (kanker, mongool ect.) gebruikt, en het liefst ook niet met God. (hoewel ik toegeef dat er bij mij ook nog wel eens GVD uitkomt, maar dat leer ik langzamerhand af).
Als ik scheld, is het meestal met sh*t, k*t of kl*te, die vind ik zelf nog meevallen.
En als ik echt boos ben scheld ik wel iemand uit in het kaapverdisch, verstaat toch bijna niemand :Y)
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 21-02-12 16:30, in het totaal 4 keer bewerkt

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:27

Ik snap niet dat mensen vloeken zo persoonlijk opnemen..
Alle 4 mijn opa's en oma's zijn gestorven aan kanker en ik lig er echt niet wakker van dat iemand kanker als scheldwoord gebruikt hoor :n
Persoonlijk gebruik ik dat woord niet, ben meer van het sh*t en godverdek*tzooi :+
Als iemand je uitscheldt, oké, kan ik inkomen dat het heel asociaal is. Maar gewoon een keer vloeken als het niet mee zit...
Als je je daar al druk over kunt maken..

Lauren_
Berichten: 418
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:27

spettic schreef:
Lauren_ schreef:
ben anti kerk, dus een gvd komt er bij mij wel uit als ik me zeer doe of andere ellende. Met kanker schelden word ik echt onpasselijk van, dat is menselijk leed waar je mee spot!

Maar iemand anders kan het wel heel erg vinden en het zich aantrekken als je vloekt met bijv gvd

Dat is dan jammer. god bestaat niet, nog nooit wetenschappelijk bewijs voor gezien, dus dat is dan echt niet mijn probleem.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:29

[/quote]
Maar iemand anders kan het wel heel erg vinden en het zich aantrekken als je vloekt met bijv gvd[/quote]

Ik probeer dit te begrijpen spettic. Maar als ik dat nu zeg, wat verschil maakt dat dan voor jou? Jij zegt het niet en ik kan me niet voorstellen dat God (al geloof ik er zelf niet in) daar wakker van ligt. Wat maakt gvd juist zo kwetsend voor jou dan? Lijkt me dat het eerder slecht is voor degene die het gebruikt?[/quote]

Ik heb geloof ik nergens gezegd dat [b]ik[b] het kwetsend vind voor mezelf aangezien ik de discussie open en neutraal wil houden. Anders krijg je persoonlijke aanvallen over en weer en dat heeft geen zin.
Een christen heeft een persoonlijke relatie met God. Je kunt het vergelijken met Vader/kind of met allerbeste vrienden relatie. Wanneer je dan iemand hoort vloeken met GVD omdat zijn/haar veters oid in de knoop zitten dan is dat kwetsend. De christen in kwestie die zich gekwetst voelt gaat toch ook niet schelden op jou vader/beste vriend/vriendin omdat het even tegen zit? Ik denk dat je het zo kunt vergelijken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:30

Electra63 schreef:
Ninx schreef:


Ik lig er ook niet wakker van... dat lost niet zoveel op.

Toch merk dat het bepalend is voor hoe ik tegen iemand aankijk, binnen een relatie kan het een turn-off zijn...
Gebrek aan beschaving en/of zelfbeheersing vind ik toch storend.

Toch ben ik wel gehecht geraakt aan mensen die schelden als bootwerkers... maar zeg er altijd wat van en vind het erg vervelend.


Je komt wel wat hautain op die manier over.

Het ligt ook aan de branche waarin je werkzaam bent. Mijn man werkt in de olie/chemie/scheepvaart. Daar zou je het dus niet redden, als je er iedere keer wat van zou zeggen. :D Hetzelfde geldt wel voor meer "mannenberoepen". Maar misschien zitten ze wel keurig op zondag in de kerk, drinken ze niet, slaan ze hun vrouw en kinderen niet en betalen ze keurig belasting.
Ik vind het namelijk een beetje naief om te denken dat mensen die niet vloeken, meer beschaving hebben :D


Interessant dat je dit aanhaalt. Je kan je daarmee afvragen wat 'beschaafd' nou eigenlijk is. Ik denk dat dat iemand is die weet hoe hij/zij zich moet gedragen waar het hoort. Oftewel die man is bij zijn collega's/vrienden een enorme boer die ruft en vloekt en bier zuipt, maar thuis is hij een nette vader die naar de kerk gaat. Ik zou zo'n man niet minder beschaafd vinden, hij moet lekker doen waar hij zin in heeft en op zo'n manier heeft niemand er last van :)

@Eske haha tactisch :=