Stemmen 2017

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27621
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:26

Jaaaa... Alleen moet ik voor kuzu tunahun zorgen en jij

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:34

Ik heb sylvana >;)

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:52

Ik heb em gisteren meteen gedownload maar ik kwam niet in het systeem, volgens mij was het te druk op de server :+
Straks nog eens proberen :D

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:15

Foaly schreef:
Hebben jullie de Kamergotchi al? :D

....ik heb me slap gelachen.
Over het filmpje "wij hebben Lee Towers en you can grab them by the pony" komt niets meer overheen, maar het is prachtig!

Foaly

Berichten: 5001
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:48

Ik heb Jesse Klaver :D

Winged

Berichten: 33092
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:49

Ik heb Sybren :+

Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:16

Ik heb Tunahan :P

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:19


Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:25

Ow? Dat ga ik thuis even bekijken!

Foaly

Berichten: 5001
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:34

Vond het stuk over Wilders ook wel erg sterk. Het is natuurlijk best wel van de zotte dat een partij die al 13! jaar in de kamer zit een programma heeft dat nog niet eens een A4'tje kan vullen en pertinent weigert om zijn standpunten te onderbouwen :n Inderdaad nog afgezien van de inhoud :n

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:50

Ik heb sylvana in het spel!

Stuk in Lubach over Wilders vond ik weer vrij pittig, het was mij wel al in de stemwijzer opgevallen dat er geen toevoeging gegeven was maar ik was mij er niet van bewust dat alles rondom hem zo vaag is. Goed ik ging er al niet op stemmen, maar nu helemaal niet meer :o

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:54

Marianne Thieme :')

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:04

Weer alleen voor Android en Iphone, beetje jammer :\

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:40

Foaly schreef:
Vond het stuk over Wilders ook wel erg sterk. Het is natuurlijk best wel van de zotte dat een partij die al 13! jaar in de kamer zit een programma heeft dat nog niet eens een A4'tje kan vullen en pertinent weigert om zijn standpunten te onderbouwen :n Inderdaad nog afgezien van de inhoud :n

...en ergens snap ik het ook wel van GW.
Wat hij zegt komt neer op 'ik help Henk en Ingrid'
wat hij als Kamerlid doet, is Henk en Ingrid keihard laten vallen.

Hij moet het hebben van domme uitzendingen zoals de opening van het journaal (potverdorie nog aan toe).
Mevrouw stelt "dat ze zich zorgen maakt". Uiteraard heel rot. Die zorgen hebben op *een* manier te maken met de vluchtelingen uit Syrië.
...over het algemeen keurige lui, hoog opgeleid - en trouwens, Nederland is al eeuwen een immigratieland.
So what's the problem? De journalist vraagt niets, dus ik weet niets.

Komt haar echtgenoot met een serie leugens/ clichés.
"Ze krijgen allemaal een huis" - cadeau ofzo...? Klopt niet. Dat betalen ze gewoon, hoor.

En dat er weinig huurhuizen zijn: de PVV heeft aangedrongen op verkoop van huurhuizen. Daar zit de echte rem op beschikbare woonruimte.

Daarna "ze moeten allemaal een uitkering" - pardon? Vrijwel iedereen wil graag werken/ integreren/ meedoen/ etc.

Etc. etc.

Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:51

Ik vind het wel jammer dat er mensen zijn die clickbots gebruiken om hoog in de ranglijst te komen. Als het goed is gaan ze die mensen wel blokkeren :)

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:05

Idd wat jij zegt janneke2, ik vond dat wel jammer, dat Lubach niet inging op wat de PVV daadwerkelijk heeft gestemd in de tweede kamer. Maarja dat kan ook tijdgebrek zijn geweest.

Ik heb ook marianne thieme :x

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:12

Ik vond het stukje over Wilders ook wel goed, maar ik denk eigenlijk dat het gewoon een strategie is van Wilders. Iets als: ik doe geen beloftes, dan kan ik ze ook niet breken.. of hoe minder beloftes, hoe minder kans dat je bepaalde mensen uitsluit. Zou er niet zo'n soort gedachte achter zitten? Stel dat je als partij een heel duidelijke mening hebt over het leenstelsel.. dan trek je daarmee bepaalde kiezers aan en stoot je ook een deel af. En aangezien de pvv nu (een van de) grootste partijen is en dus al genoeg kiezers heeft aangetrokken probeert hij nu waarschijnlijk alleen nog om die kiezers bij zich te houden.
Je kan vinden van Wilders wat je wil, maar het is wel een feit dat zijn tactiek werkt, anders was zijn partij nu niet zo enorm groot.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:24

8nnemiek schreef:
Ik vond het stukje over Wilders ook wel goed, maar ik denk eigenlijk dat het gewoon een strategie is van Wilders. Iets als: ik doe geen beloftes, dan kan ik ze ook niet breken.. of hoe minder beloftes, hoe minder kans dat je bepaalde mensen uitsluit. Zou er niet zo'n soort gedachte achter zitten?


Dat is een mogelijkheid. Al is het als je naar de VS kijkt duidelijk dat Trump bv echt geen idee heeft hoe hij dingen zou willen gaan uitvoeren, dus ook dat is een mogelijkheid.

Maar nuttiger is het denk ik om eens stil te staan bij wat het betekent. Dat je in een democratie gaat kiezen voor iemand die niet wil vertellen wat 'ie gaat doen, en ook geen manieren heeft waarop je dat als kiezer zou kunnen bijsturen. (Andere partijen hebben leden en interne stemmingen... het is niet perfect maar het is in elk geval iets. De PVV heeft dat niet.) Iemand die pertinent weigert om te overleggen, debatteren, communiceren...

Je geeft het bestuur van het land dan eigenlijk weg als blanco check, zonder dat je een idee heeft wat iemand ermee zou doen. (En dat dan als reactie op een te grote 'kloof' en gebrek aan transparantie?)
Hoe kan dat iets goeds opleveren? Wat verwacht je dan precies als kiezer te bereiken?

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:22

Dan VNL stemmen, hoewel die weer een pensioenleeftijd van 67 promoten. Andere standpunten vind ik niet zo gek van ze.

Ben er eigenlijk nog niet uit, haha

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:39

Janneke2 schreef:
misterA schreef:
Zo heeft ieder zijn eigen werkelijkheid. Het is maar wat je wil zien.

In de taalkunsten moge dit waar zijn, als het om politiek gaat lijkt het mij glad verkeerd.

Dit is geen taalkunst. Uw werkelijkheid is waarschijnlijk anders dan de mijne. Waar stond je wieg, waar en in welk milieu ben je opgegroeid, ben je lekker gezond gebleven, wat voor werk heb je enz enz. Daar word je door gevormd. En dat bepaalt waarschijnlijk ook voor een groot deel wat je straks gaat stemmen.Daar is niks mis mee. Inlevingsvermogen in een ander. De één wil een overheid die overal voor een oplossing zorgt, voor elk probleem moet er een nieuwe wet worden gemaakt, een regeltje bedacht. Terwijl je ook kunt kiezen voor een goed vangnet voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en voor een overheid die niet iedereen voor de voeten loopt. Die creativiteit bevordert, ondernemen beloont, talent ontwikkelt. Dus goed onderwijs, of, nog beter, het beste onderwijs. Dan komen we een heel eind. We hebben een enorm potentieel aan jonge mensen. Partijen die veel beloven vetrouw ik sowieso niet. Het gaat dan altijd ten koste van een ander. We zien dat de middenpartijen niet populair zijn Een opschuiven naar zowel extreem rechts als links. Ons land is zo slecht nog niet. Het kan altijd beter. Er hoeft niet meer geld uitgegeven te worden. Het moet veel beter worden besteed. Dus nog meer luisteren naar de mensen aan de basis, op de werkvloer. Jammer dat er geen of weinig mensen uit de werknemers-werkgeversorganisaties, midden-en kleinbedrijf, onderwijs, zorg enz. kandidaat zijn voor de tweede kamer. Uit de praktijk.

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:46

Hebben jullie allemaal het Lagerhuis gekeken vandaag? Echt een aanrader, ontzettend leerzaam en Paul Witteman maakt echt een prachtige afspiegeling van de maatschappij. Ben echt blij dat het terug is, al is het maar voor een paar weken.

Overigens ben ik niet voor het verlagen van de pensioenleeftijd. Misschien zelfs wel voor het verhogen. Ik denk dat er een zekere mate van vrijwilligheid in zou moeten zitten, en dat mensen met een fysiek zwaar beroep als uitzondering zouden moeten gelden. Als ik even puur door filosofeer zou ik willen zeggen dat mensen die met 65 met pensioen gaan de normale AOW krijgen, maar dat het bedrag verhoogd wordt hoe ouder ze worden. Stop je op je 67ste krijg je meer, stop je op je 70ste krijg je weer een stapje meer. Ik denk dat het essentieel is dat ouderen worden gestimuleerd om zo lang mogelijk werkend te blijven, vooral met oog op de toekomst. Als er niets verandert is het AOW potje leeg tegen de tijd dat wij met z'n allen met pensioen gaan (en dan heb ik het even over mijn eigen generatie) en ik vind dat daar echt wel kritisch naar gekeken mag worden. Natuurlijk hebben ouderen het recht op een prima oude dag, maar dat hoeft imo niet ten koste te gaan van jongere generaties.

Het is nou eenmaal een feit dat we steeds ouder worden en steeds langer gezond blijven, ik zie niet in waarom iemand met een kantoorbaan niet tot 70 zou kunnen blijven werken. Al helemaal niet als daar een (kleine) (extra) compensatie tegenover staat. Imo zouden fysiek zware beroepen dus een uitzondering hierop zouden kunnen zijn.

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:09

misterA schreef:
Dit is geen taalkunst. Uw werkelijkheid is waarschijnlijk anders dan de mijne. Waar stond je wieg, waar en in welk milieu ben je opgegroeid, ben je lekker gezond gebleven, wat voor werk heb je enz enz. Daar word je door gevormd. En dat bepaalt waarschijnlijk ook voor een groot deel wat je straks gaat stemmen.Daar is niks mis mee.

Ik ben dit roerend met je eens.
...volgens sommigen is dit een marxistisch uitgangspunt. ;)
Maar idd: je achtergrond, ervaringen etc bepalen mede "welke bril je op je neus hebt". Laat 10 mensen vertellen over 1 film, waarschijnlijk krijg je 10 verschillende verhalen... Maar dat is wat mij betreft nog net niet "ieder heeft een eigen werkelijkheid", dat vind ik wel heel erg ver gaan.
Citaat:
Inlevingsvermogen in een ander.

Eh, als in: dit is ook een belangrijke factor in wat je gaat stemmen...?
(Zo ja, dan ben ik dat ook met je eens.)
Citaat:
De één wil een overheid die overal voor een oplossing zorgt, voor elk probleem moet er een nieuwe wet worden gemaakt, een regeltje bedacht. Terwijl je ook kunt kiezen voor een goed vangnet voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en voor een overheid die niet iedereen voor de voeten loopt. Die creativiteit bevordert, ondernemen beloont, talent ontwikkelt.


Ik hoop niet dat je dit ziet als 2 polen.
Ik lees eerst de karikatuur van de vvd tov de linkerkant (en niets meer dan die karikatuur: "ze willen dat overal regeltjes voor zijn", let ook op het verkleinwoord) gevolgd door een ideaalbeeld van de vvd (we zouden lief zijn als het nodig is en talent enzo zouden wij de ruimte geven ).


Citaat:
Partijen die veel beloven vetrouw ik sowieso niet. Het gaat dan altijd ten koste van een ander.


Eh, heb je hier een voorbeeld bij?
Op zich gaat keuzes maken idd over "dit wel en dat dus niet of minder", dat is altijd zo.
Wel kun je die keuzes zo proberen uit te werken dat er zo weinig mogelijk mensen last van hebben etc etc.

En wat is er mis met beloven...? Accoord, een Nederlandse kiezer hoort te weten dat er altijd water bij de wijn gaat.
Zolang je niet zo onfatsoenlijk als GW bent, hoort dat gewoon bij politiek.
(GW roeptoeterde in 2010 dat 'met 65 pensioen' "ononderhandelbaar" zou zijn. Het was tien uur in de avond, de stembussen waren dicht, de uitslag was er nog niet dus er werd nog niet onderhandeld, en "hoepla": hij gooide de belofte eigenhandig in de prullebak. Verschrikkelijk, zo'n man. )


Citaat:
We zien dat de middenpartijen niet populair zijn Een opschuiven naar zowel extreem rechts als links. Ons land is zo slecht nog niet. Het kan altijd beter. Er hoeft niet meer geld uitgegeven te worden. Het moet veel beter worden besteed. Dus nog meer luisteren naar de mensen aan de basis, op de werkvloer. Jammer dat er geen of weinig mensen uit de werknemers-werkgeversorganisaties, midden-en kleinbedrijf, onderwijs, zorg enz. kandidaat zijn voor de tweede kamer. Uit de praktijk.

Ze zijn er wel, maar ik vind de contacten ook belangrijk.
Vroegah hadden wij daar zuilen voor... Binnen de zuil wisten de meeste politici wat er zoal speelde (al kon een kvp-er het zich veroorloven om niet met werknemers te praten).
En hoe dat contact nou precies moet zonder zuilen, dat is lastig.....!

monica73
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:13

Ik heb het gezien, leuk om te volgen! Verhogen/verlagen AOW-leeftijd blijft een issue. Al denk ik dat het niet realistisch is om de AOW-leeftijd te verlagen. Het systeem is echt te duur en onhoudbaar. Ze moeten het aantrekkelijk maken om langer door te werken voor wie dat mogelijk is.

Er kwam ook ter sprake dat de oudere generatie de zuurverdiende spaarcenten voor zichzelf moeten houden en de overheid er vanaf moet blijven. Er zijn behoorlijk wat vermogende ouderen momenteel. Op zich zou ik ook zo denken als ik van niets na jaren werken en sparen vermogen heb opgebouwd. Zuur als je er extra belasting over moet betalen of het geld moet inleveren als je naar een verpleeghuis gaat....echter zitten de jongeren met een studieschuld opgescheept omdat er geen beurs meer wordt gegeven. We hebben nu eenmaal in nederland een systeem dat je met elkaar de lasten draagt voor jong en oud. Lastig lastig...

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:23

Ik vind het ook lastig hoor, en ik weet dat het niet zo simpel ligt als ik het hierboven gesteld heb. Ik vind het belangrijk dat er goede zorg gedragen wordt voor ouderen in onze maatschappij, maar aan de andere kant heb ik als 21-jarige ook nog een toekomst en wil ik niet dat het potje straks op is (alle potjes) tegen de tijd dat ik er een keer aan toe ben. De verzorgingsstaat is niet meer houdbaar met de golf pensioengerechtigden die we nu beginnen te krijgen en straks al helemaal in vol ornaat gaan meemaken, dus er moet ergens op gekort worden. Om dan te zeggen dat de AOW omhoog moet, de rente omhoog moet en de AOW-leeftijd terug naar 65 moet... Ik zie het niet voor me.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:51

Niet zo somber. toen ik 21 was waren er wel potjes maar die waren bijna leeg. Vtrouw op jullie eigen inventiviteit, creativiteit, energie. Dan lukt het zeker. De oneliner van Kennedy wordt te pas en te onpas gebruikt. Maar het is wel zo..