Stemmen 2017

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:16

purny schreef:
Volgens mij was D66 voor een leenstelsel. Ik ben van mening dat dat geen goed onderwijs is omdat jongeren dan niet willen gaan studeren

Oh dan is de keuze snel gemaakt. Heb ik helemaal niet meegekregen. Ik ben idd ook pertinent tegen het leenstelsel.

Hahaha Ierpier :') Daarvoor zou ik het dan weer niet stemmen, leuke persoonlijkheid maar qua uiterlijk niet mijn type. Vind dat er bij de politici toch niet veel spannends tussen zit :+

Lumi

Berichten: 4441
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:17

Er is ook één van de partijen (SP, D66 ??) die voor een leenstelsel is volgens de stemwijzer, maar als je vervolgens op de uitleg klikt dan staat daarbij dat ze het collegegeld willen halveren en extra tegemoetkomingen voor studenten uit lagere milieus, dus dat is een hele andere nuancering natuurlijk.

Ik denk dat ik er eindelijk uit ben wat ik ga stemmen, en het is totaal niet wat ik verwacht had, maar met deze partij blijk ik op alle belangrijke punten overeen te komen.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:05

Ierpier schreef:
Jesse Klaver... Je zou er zo Groenlinks voor gaan stemmen <<)

:')

purny

Berichten: 27566
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:13

Jesse is een lekker ding. Net zoals Justin Trudeau uit Canada.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:23

germie schreef:
Allemaal eens pvv stemmen? En dan zien wat Geert er van terecht brengt? Door te zeggen dat ze niet met hem willen regeren zal ik juist niet op partijen stemmen die dat roepen. Geef hem een kans zou ik zeggen.

Op dit moment neig ik hier wel naar. Of ik stem 'ongeldig'. Ik wil niet dat mijn stem bij niet stemmen terecht komt bij het cda, pvda, d66, partij voor de dieren, enz. Wat ik wel moet kiezen weet ik niet, maar de stemwijzers geven toch telkens pvv of partij voor de dieren aan. De laatste krijgt mijn stem echter niet. En ik twijfel ook aan de pvv, maar ergens wil ik ze een kans geven, juist omdat ze zo tegengewerkt worden.
Lastig lastig.
Een partij die de Groningers compenseert ben ik natuurlijk voor, maar denk dat het er niet van komt.

Ik ben toch even benieuwd waarom eigenlijk niet. Ze zijn allang geen one issue partij meer, en het is jammer dat veel mensen ze bij voorbaat al afschrijven vanwege de naam. (Misschien heb jij wel hele andere redenen hoor, maar ik vind het altijd zo raar als uit een kieswijzer blijkt dat pvdd misschien bij iemand past, dan zal daar toch wel een reden voor zijn)

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:42

Lienie_F schreef:
Er is ook één van de partijen (SP, D66 ??) die voor een leenstelsel is volgens de stemwijzer, maar als je vervolgens op de uitleg klikt dan staat daarbij dat ze het collegegeld willen halveren en extra tegemoetkomingen voor studenten uit lagere milieus, dus dat is een hele andere nuancering natuurlijk.

Ik denk dat ik er eindelijk uit ben wat ik ga stemmen, en het is totaal niet wat ik verwacht had, maar met deze partij blijk ik op alle belangrijke punten overeen te komen.
klopt, maar in de lagere milieus zit niet enkel het probleem, de middenklasse (waar ik en vele die ik ken in zitten) wordt vergeten en heeft net zo'n groot probleem, ouders die rondkomen, maar geen honderden euros kunnen missen voor studie van kinderen. Kinderen krijgen geen geld dus, maar ouders zijn te 'rijk' dus ga maar maximaal lenen....

purny

Berichten: 27566
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:47

VVD kwam weer met het bekende banenplan. Wil ook de uitkeringen bevriezen. Voor mij een teken dat ik absoluut niet op die partij ga stemmen

Lumi

Berichten: 4441
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:49

Floriske schreef:
Lienie_F schreef:
Er is ook één van de partijen (SP, D66 ??) die voor een leenstelsel is volgens de stemwijzer, maar als je vervolgens op de uitleg klikt dan staat daarbij dat ze het collegegeld willen halveren en extra tegemoetkomingen voor studenten uit lagere milieus, dus dat is een hele andere nuancering natuurlijk.

Ik denk dat ik er eindelijk uit ben wat ik ga stemmen, en het is totaal niet wat ik verwacht had, maar met deze partij blijk ik op alle belangrijke punten overeen te komen.
klopt, maar in de lagere milieus zit niet enkel het probleem, de middenklasse (waar ik en vele die ik ken in zitten) wordt vergeten en heeft net zo'n groot probleem, ouders die rondkomen, maar geen honderden euros kunnen missen voor studie van kinderen. Kinderen krijgen geen geld dus, maar ouders zijn te 'rijk' dus ga maar maximaal lenen....


Ja, mee eens. Maar de nuancering ligt evengoed heel anders wanneer je het leenstelsel zo wilt houden als het nu is of wanneer je het collegegeld wilt halveren.
(Nou vind ik dat ook een belangrijk standpunt en wil ik graag het oude stelsel terug, maar ik merkte zelf opeens dat het niet zo zwart-wit is als ze het doen lijken)

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:51

D66 wil ook het collegegeld voor een 2e studie verlagen naar het normale collegegeld (en niet het belachelijk hoge instellingscollegegeld zoals het nu geldt voor 2e studie handhaven). Ook iets om mee te nemen als je het over toegankelijkheid van onderwijs hebt.

WithinYuuri
Berichten: 968
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:00

8nnemiek schreef:
Ierpier schreef:
Jesse Klaver... Je zou er zo Groenlinks voor gaan stemmen <<)

:')


Precies, helaas dat ik nog net een jaar een te jong ben om te stemmen :P Uit de stemwijzer kwam overigens ook Groenlinks, dus opzich.. <<)
*kruipt weer onder meeleessteen*

Meliaforever

Berichten: 12041
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:50

Ik heb nog geen idee wat ik ga stemmen. D66 wil meer Europa, Europees leger hoeft van mij echt niet bijvoorbeeld. := SP stemde ik eerst altijd op maar twijfel dit keer. Ze willen teveel iedereen gelijk hebben. PVV ook niet, als je kijkt inderdaad waar ze allemaal tegen zijn op de vorige pagina.
Groenlinks trekt me ook nog niet helemaal geen idee waarom. Ik neig naar de CDA, maar dat vind ik ook niet alles. Gelukkig nog een tijdje om me in te lezen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:46

Kennen jullie de site www.stemmingmakerij.net?
Is een onafhankelijk burgerinitiatief dat met feiten en cijfers laat zien hoe we er voor staan in Nederland. Zo word de 'tsunami van vluchtelingen' mooi in perspectief gezet, met als de onveiligheid in Nederland en de wereld.
Mooi initiatief dat laat zien dat je onderbuikgevoel (het wordt hier steeds onveiliger) soms gewoon niet klopt.
En statjes, veel (duidelijke, goed onderbouwde) statjes <3

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:03

Blijheid ; dat onderbuikgevoel word naar mijn mening ook wel aardig aangejaagd door de media (naast politici)

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:45

Bah, ik vind het zo lastig!

Met behulp van de stemmentracker kom ik uit voor 69% op de Christenunie, 64 % op de SP en 64% op Groenlinks.
Nu valt de Christenunie voor mij sowieso af omdat de stellingen die ik vanuit mijn geloofsovertuiging heb beantwoordt juist niet met hen overeen komen. Dat vind ik zeer gek en is voor mij een reden om niet op hen te stemmen.
Naast dat ik eigenlijk vind dat politiek en religie gescheiden moeten blijven. In een wereld met 1 religie natuurlijk niet, maar dat is niet het geval en omdat ik vrijheid van godsdienst dus een belangrijk punt vind denk ik dat het erg belangrijk is dat religie en politiek gescheiden blijven. Helaas is het namelijk zo dat je als je eenmaal aan de macht bent je helaas vaak iedereen in dezelfde mening wil dwingen als jijzelf, en dat is niet de bedoeling.

Verder kom ik dus op de SP & de GroenLinks. Maar de SP is in mijn ogen wel heel opportunistisch, waar gaan ze het geld vandaan halen om al hun plannen door te voeren? Het lijkt me nogal onmogelijk.
De GroenLinks ben ik het op heel veel punten wel mee eens, zeker als ik dan hun toelichtingen lees. Maar dan het punt van levensbeëindiging bij ouderen die vinden dat ze een voltooid leven hebben, ik vind dat gevaarlijk, ik zie dat gauw doorslaan naar: Ik heb een vervelend & eenzaam leven in dit verzorgingstehuis dus jongens maak mij maar dood. Daarnaast, welke dokter zou dit ooit willen doen? Je wordt toch dokter om mensen beter te maken?
En verder denk ik dat 21% btw op vlees niet gaat helpen. De mensen die al zuinig moeten doen worden daar de dupe van, zij kunnen hun vlees dan helemaal niet meer betalen, en dat terwijl ze dat toch al niet veel aten. De grootverbruikers zullen niet opeens hun eetgedrag omgooien doordat het ietsje duurder is geworden. Als je het kan betalen om elke dag 200 gr vlees te eten en dat ook doet, dan is het zeer waarschijnlijk dat je het ook wel kan betalen als dat nog ietsje duurder wordt.

Moeilijk, moeilijk.. Voor nu neig ik naar Groenlinks. Maar dat kan morgen zo weer anders zijn.

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:03

Afbeelding

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:21

Ik vind het punt van d66 om een tweede studie goedkoper te maken zeker goed, maar als je nu een tweede studie wil doen zijn die mogelijkheden er ook (een werkgever die betaald of je optijd erin verdiepen en 'expres' 2 maanden vertraging oplopen bij je eerste studie zodat je je tweede start tijdens je eerste studie, dan betaal je ook die hele studie het wettelijk collegegeld). Ik zie dat geld dan liever naar een ander onderdeel van het onderwijs gaan.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:27

Emmaa_ schreef:
[ [url=m/wnW94U.png]Afbeelding[/url] ]

:')

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:28

Waarom moeten andere mensen betalen voor jouw studie? Jij wilt studeren, jij wilt een bepaalde studie doen dan is het toch in principe normaal dat je je eigen studie betaald? Waarom zouden anderen dat voor jou moeten doen?

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:33

Waarom moeten andere mensen opdraaien voor jouw ziektekosten? Jij bent toch ziek? Waarom moeten andere mensen opdraaien voor jouw bijstandsuitkering, jij werkt toch niet?

Een hoger opleidingsniveau stuwt de hele samenleving vooruit.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:39

Ziek zijn en geen werk hebben is over het algemeen geen keuze.... studeren wel.

Nu heb ik niks tegen studeren, maar wat is er mis met werken?
Tegenwoordig zie ik iedereen járen studeren, voor studies waar ze vervolgens ook geen werk in kunnen vinden, of tig keer van studie wijzigen...
Vind dat een lastig punt.
Want ja, het is belangrijk te investeren in je toekomst, maar moet iedereen tegenwoordig een master of een bachelor hebben?
Er moeten doktoren, laboranten, psychologen, IT-ers en weet ik wat nog meer zijn.... maar er moeten ook kapsters, receptionisten, stratenmakers en timmermannen zijn...

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:42

Maar kindertoeslag dan? Je kiest over het algemeen wel voor kinderen en anderen betalen daar ook aan mee

Ik vind het wel lastig tweede studie mag wat mij betreft wel iets duurder zijn maar het verschil is nu veel te groot tussen studie 1 en 2 en moeten mensen rare trucjes uithalen om het toch te kunnen doen

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:45

Ik vind het leenstelsel daarom goed. Het is een investering in je eigen toekomst. Als je een goede keuze maakt verdient het zich gewoon weer terug en de rente is niet bepaald sky high.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:46

Kaka schreef:
Waarom moeten andere mensen opdraaien voor jouw ziektekosten? Jij bent toch ziek? Waarom moeten andere mensen opdraaien voor jouw bijstandsuitkering, jij werkt toch niet?

Een hoger opleidingsniveau stuwt de hele samenleving vooruit.


Omdat je daar niet voor kiest. Je kiest er zélf voor te gaan studeren. Wel of geen leenstelsel zal ook niet uitmaken qua hoger onderwijs lijkt me.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:47

Nies_ schreef:
Ik vind het leenstelsel daarom goed. Het is een investering in je eigen toekomst. Als je een goede keuze maakt verdient het zich gewoon weer terug en de rente is niet bepaald sky high.

Ik vind het leenstelsel daarom ook goed ondanks dat het mij nu enorm benadeeld. Maar het ging nu om het feit dat een tweede studie 8.000 euro college geld per jaar kost

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:48

Kindertoeslag vind ik ook een lastige, omdat kinderen over het algemeen een keuze zijn, en je van te voren weet dat ze niet goedkoop zijn.
Ik kom zelf uit een behoorlijk gelovige gemeente, waar gezinnen zijn met 8 of meer kinderen... gemiddeld €200 per kwartaal per kind.... reken uit...