Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:48

Electra63 schreef:
jantergouw schreef:
De vrouwen moet het ook willen. Bij het CDA hebben ze de afgelopen weken diverse vrouwen benaderd om voorzitter te worden van het CDA. Dit is toch een echte topfunctie, maar geen van alleen had interesse. Dus nu is het een man geworden.

Maar wat is de reden dat deze vrouwen geen voorzitter wilden worden van het CDA?
Misschien zijn ze heel slim geweest en willen ze zich niet in dit wespennest storten?

Dan begrijp ik ook niet waarom ze klagen dat er te weinig vrouwen in dit kabinet zitten, want dat is net zo'n wespennest als je de tegenstanders moet geloven.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:51

randalinpony schreef:
Als die vrouwen niet meer in burka de straat op mogen (of met hoofddoek) betekent dat voor tenminste een deel van hen, dat ze waarschijnlijk helemaal geen daglicht meer zien omdat hun man niet veelt dat andere mannen hen zien. Hun ketting wordt weer een stukje korter.

Daar gaat dus de stelling dat die vrouwen het vrijwillig doen en niet onderdrukt worden.

randalinpony schreef:
En dus gaan deze vrouwen, als de politie aan de deur komt omdat jij mishandeling en onderdrukking vermoedt, ook nooit hun mond opendoen. Dus kan er niets gedaan worden, behalve als er minderjarigen in het spel zijn. Of handelingsonbekwamen. Maar laat het nou een hele strijd van vrouwen gekost hebben om als handelingsbekwaam gezien te worden voor de wet.

Dan gaat die man toch lekker zelf de boodschappen doen en de kinderen naar school brengen en halen. Kijken hoelang hij dat volhoudt.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 18-10-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:53

Heino schreef:
shilady schreef:
Maar stel je toch is voor dat je er je hele leven in rond moet lopen..........

Wat Randalinpony óók aangehaald heeft zijn de vrouwen die op de SGP stemmen, die een in mijn ogen minderwaardige positie toekennen aan vrouwen. Dat kan ík dan weer niet begrijpen. Moeten we de SGP dan ook maar afschaffen? Alleen omdat er mensen zijn zoals ik die zich niet voor kunnen stellen dat er vrouwen zijn die vrijwillig op de SGP stemmen?

Daar heeft de rechter inmiddels dan ook al een stokje voor gestoken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:48

Vrouwen zijn voor de SGP helemaal niet gelijkwaardig.

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... l#comments

En nog wat interessante lectuur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatkundi ... rde_Partij

Het gaat overigens om passief stemrecht want SGPvrouwen mogen best stemmen maar dan natuurlijk wel wat hun man hen opdraagt. Die is immers in de door God gegeven orde het hoofd van de vrouw. :+

De SGP werd overigens aangehaald om aan te geven dat wel/niet onderdrukt door mannen niet zo zwartwit is.
SGP-vrouwen vinden deels zélf dat hun rol ondergeschikt is aan die van de man, of toch in ieder geval anders.
En dat kan dus voor een vrouw onder een hoofddoek of burka ook gelden.

In dat geval is het juist een teken van onderdrukking om deze vrouwen te verbieden hun geloofsuitingen te dragen.

Maar een burka of hoofddoek kan ook wel degelijk een opgedrongen attribuut zijn en dan vormt juist het dragen een teken van onderdrukking.

shilady schreef:
Citaat:
Wat jij hierboven schrijft ben ik het ook helemaal mee eens en ik vind het ook allemaal super vreselijk idd
is het symptoon bestrijding maar ik vind als je al mishandelt en onderdrukt thuis word dat je het dan niet verdient om ook nog even buiten in een gevangenis rond te lopen en weinig kans maakt op sociaal contact das toch een dubbele straf ?

De ellende is dus dat deze vrouwen hoogstwaarschijnlijk helemaal niet meer buiten zullen mogen komen als de hoofdbedekking wordt afgeschaft. Waardoor ze alleen nog maar muren zien.

De ellende is dat je als overheid honderdduizend wetten kan bedenken, maar achter de voordeur weet je vaak gewoon niet wat er gebeurt. Dus heb je ook niet veel invloed.

Net op de VPRO was er een heel interessante docu over dit onderwerp en Wilders werd ook nog even besproken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:01

randalinpony schreef:
Vrouwen zijn voor de SGP helemaal niet gelijkwaardig.

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... l#comments

En nog wat interessante lectuur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatkundi ... rde_Partij

Het gaat overigens om passief stemrecht want SGPvrouwen mogen best stemmen maar dan natuurlijk wel wat hun man hen opdraagt. Die is immers in de door God gegeven orde het hoofd van de vrouw. :+

Ik weet prima waar de SGP voor staat, maar dankje voor het opzoeken. Overigens staan niet voor ongelijke rechten ;)

Laatste stuk ga ik niet op in, is het nu het topic niet voor. Maar het slaat nergens op :)
En vrouwen mogen idd stemmen, en ook heus wel op een andere partij. Ook SGP mensen stemmen namelijk anoniem,en hun man mag ook niet mee het hokje in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:18

Jij komt uit de groep die SGP stemt Verootjoo? :)

Dan weet je dat de SGP vrouwen binnen de partij het passief stemrecht ontzegd op grond van een vrouwbeeld dat op bijbelse motieven steunt.

Dan weet je ook dat ze nog steeds aan dat artikelgedoe doen (en dus heel intolerant tegenover andersdenkenden staan) en dat ze nou niet echt bepaald tolerant tegenover homosexualiteit staan.
Dan weet je ook dat er streng christelijke scholen bestaan waar meisjes geen broeken mogen dragen en naar huis gestuurd worden als de mouwtjes van hun bloesjes te kort zijn of het rokje niet over de knie komt.

Maar inderdaad genoeg over de SGP.

Het ging nu even over de Islam en of een boerka wel of geen vrijwillige uiting is van een godsdienst.

Nou is een boerka natuurlijk evenzeer een uiting van een cultuur als van godsdienst maar die twee zijn natuurlijk een siamese tweeling.

Marokkaanse jonge mannen zijn meestal veel meer geintegreerd qua kleding maar veroorzaken meer overlast dan de vrouwen onder de burka's en hoofddoeken. Dus waar zijn we mee bezig?

In plaats van die vrouwen te treiteren, kunnen we beter hun mannen duidelijk maken welk gedrag echt ongewenst is in dit land.

Iemand nog ideeen?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 01:28

randalinpony schreef:
In plaats van die vrouwen te treiteren, kunnen we beter hun mannen duidelijk maken welk gedrag echt ongewenst is in dit land.

Maar dat gaat niet lukken zolang je meiden die al hun moed bij elkaar geraapt hebben en naar een hulpinstantie stappen, omdat ze zich niet langer willen laten onderdrukken, aanraadt zich in hun lot te schikken en ze weer naar huis stuurt.
Hoe kan een man die z'n vrouw of dochter onderdrukt begrijpen dat dit gedrag ongewenst is in dit land als we die vrouw weer naar hem terugsturen? En hoe kan een vrouw die dácht te weten dat dit gedrag ongewenst is, nog geloven in een land wat haar, na haar schreeuw om hulp, weer terugstuurt naar haar onderdrukker? En wat als zo'n vrouw zich dan idd. schikt in haar lot en berust in haar onderdrukking. Zal dat geen weerslag hebben op haar kinderen? Kinderen die leren dat dit soort gedrag normaal is?
Deze meiden/vrouwen moeten mi. opgevangen worden. Maar dan zal wél gecommuniseerd moeten worden met hun familie. Iemand (met behulp van een Imam en eventueel een moderne, geemancipeerde moslima) zal die familie ervan moeten overtuigen dat hun vrouwonvriendelijke interpretatie niet de juiste is en dat onderdrukking, eerwraak, noem maar op, cultuur is, absoluut niet gedoogd wordt door hun geloof en zeer zwaar bestraft wordt in dit land.
Slechts als dat lukt, kan zo'n vrouw weer in contact gebracht worden met haar familie (uiteraard onder strikte begeleiding en toezicht).
Als je die familie niet kan overtuigen kan die meid of vrouw idd. nooit meer zonder gevaar voor eigen leven op straat lopen. Zo vreselijk ver reikt hun onderdrukking.... En dan te bedenken dat sommige mensen vinden dat zo'n vrouwen een vrije keuze hebben........

Mijn probleem met de burka? In landen waar een vrouwonvriendelijke/vrouwonderdrukkende interpretatie aan de woorden van de Koran en Hadith gegeven wordt (diezelfde interpretatie die een man of familie die een vrouw onderdrukt eraan geeft) worden vrouwen gedwongen een burka te dragen.
Hoe haaks staat dan niet het zien van een Burka (al dan niet vrijwillig of gedwongen gedragen) op de vrouwvriendelijke interpretatie waarin je zo'n man/familie wil laten geloven? Zal het zien van een burka en het weten dat een burka gedoogd wordt in dit land, deze man/familie niet juist bevestigen in hun interpretatie, maw. is de burka slechts een lap stof waarmee je niemand kwaad doet of is het een symbool voor de vrouwonvriendelijke interpretatie die de vrouwvriendelijke interpretatie, en daarmee de kans op emancipatie, onnoemelijk tegenhoudt??????

janesmith

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:08

Helemaal met je eens, Insun.
Je legt de vinger precies op de zere plek.
Met het boerkaverbod tref je hard de radicale mannen en help je de onderdrukte vrouwen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:54

insun schreef:
randalinpony schreef:

Maar dat gaat niet lukken zolang je meiden die al hun moed bij elkaar geraapt hebben en naar een hulpinstantie stappen, omdat ze zich niet langer willen laten onderdrukken, aanraadt zich in hun lot te schikken en ze weer naar huis stuurt.
Hoe kan een man die z'n vrouw of dochter onderdrukt begrijpen dat dit gedrag ongewenst is in dit land als we die vrouw weer naar hem terugsturen? En hoe kan een vrouw die dácht te weten dat dit gedrag ongewenst is, nog geloven in een land wat haar, na haar schreeuw om hulp, weer terugstuurt naar haar onderdrukker? En wat als zo'n vrouw zich dan idd. schikt in haar lot en berust in haar onderdrukking. Zal dat geen weerslag hebben op haar kinderen? Kinderen die leren dat dit soort gedrag normaal is?
Deze meiden/vrouwen moeten mi. opgevangen worden. Maar dan zal wél gecommuniseerd moeten worden met hun familie. Iemand (met behulp van een Imam en eventueel een moderne, geemancipeerde moslima) zal die familie ervan moeten overtuigen dat hun vrouwonvriendelijke interpretatie niet de juiste is en dat onderdrukking, eerwraak, noem maar op, cultuur is, absoluut niet gedoogd wordt door hun geloof en zeer zwaar bestraft wordt in dit land.
Slechts als dat lukt, kan zo'n vrouw weer in contact gebracht worden met haar familie (uiteraard onder strikte begeleiding en toezicht).
Als je die familie niet kan overtuigen kan die meid of vrouw idd. nooit meer zonder gevaar voor eigen leven op straat lopen. Zo vreselijk ver reikt hun onderdrukking.... En dan te bedenken dat sommige mensen vinden dat zo'n vrouwen een vrije keuze hebben........

Mijn probleem met de burka? In landen waar een vrouwonvriendelijke/vrouwonderdrukkende interpretatie aan de woorden van de Koran en Hadith gegeven wordt (diezelfde interpretatie die een man of familie die een vrouw onderdrukt eraan geeft) worden vrouwen gedwongen een burka te dragen.
Hoe haaks staat dan niet het zien van een Burka (al dan niet vrijwillig of gedwongen gedragen) op de vrouwvriendelijke interpretatie waarin je zo'n man/familie wil laten geloven? Zal het zien van een burka en het weten dat een burka gedoogd wordt in dit land, deze man/familie niet juist bevestigen in hun interpretatie, maw. is de burka slechts een lap stof waarmee je niemand kwaad doet of is het een symbool voor de vrouwonvriendelijke interpretatie die de vrouwvriendelijke interpretatie, en daarmee de kans op emancipatie, onnoemelijk tegenhoudt??????

Ben het zo ontzettend met je eens....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:52

randalinpony schreef:
Dan weet je dat de SGP vrouwen binnen de partij het passief stemrecht ontzegd op grond van een vrouwbeeld dat op bijbelse motieven steunt.

Dan weet je ook dat ze nog steeds aan dat artikelgedoe doen (en dus heel intolerant tegenover andersdenkenden staan) en dat ze nou niet echt bepaald tolerant tegenover homosexualiteit staan.
Dan weet je ook dat er streng christelijke scholen bestaan waar meisjes geen broeken mogen dragen en naar huis gestuurd worden als de mouwtjes van hun bloesjes te kort zijn of het rokje niet over de knie komt.

Maar inderdaad genoeg over de SGP.

Er wordt geen passief stemrecht onzegd := Een SGP stemmer mag zelf weten waar die op stemt, en ben je het niet eens met de standpunten van die partij stem je er niet op. Ik zou niet weten waarvoor die partij dan uitgesloten moet worden :? Ik vind de SP walgelijk, daarom stem ik er niet op, maar daarom hoeft die partij toch niet uitgesloten geworden. Wees in jouw geval gewoon blij dat het geen bergen mensen zijn die SGP stemmen :D

En ja, wat je zegt is waar, behalve het bovenste. Hoewel ik snap dat het voor anderen raar is, maar wat is er mis met meiden die rokken dragen. Er zijn zoveel landen waar je op scholen een uniform moet dragen, maar omdat het in NL is kan het niet? Want wij moeten alles maar tolereren, en alles moet maar normaal zijn? Ik snap niet wat er mis is met kledingvoorschriften. En daarom snap ik dus ook niet wat er mis is met een verbod op een burka.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:52

Helemaal met je eens Insun.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:32

Citaat:
Wees in jouw geval gewoon blij dat het geen bergen mensen zijn die SGP stemmen

Daar ben ik zeker blij om, vooral omdat het bijzonder slecht voor de positie van de vrouw in Nederland zou zijn, en ik ben een vrouw.

Insun: wat je zegt is helemaal waar. Natuurlijk is het de wereld op zijn kop, maar het is wel de realiteit waarin hulpverleners nu moeten werken. En die realiteit moet veranderen.

Helaas zouden die hulpverleners ook graag voor andere oplossingen kiezen, maar als er nergens in een andere regio een plekje beschikbaar is in een beschermd huis, of alleen een jeugdgevangenis voldoende bescherming kan bieden, dan wordt het probleem ineens een stuk lastiger.

Ik vind het een heel goed idee om de mannen in zon familie bij elkaar te trommelen om met hulp van een Imam en het bevoegde gezag in Nederland wat verstand in die tribale koppen proberen te krijgen.
Dit idee is constructief, kost alleen een beetje geld. Het voorstel is wel iets om naar de politiek door de blazen!
De moslima's zelf zijn goed bezig en ook wereldwijd is er een beweging waarin deze meiden hun onderdrukking niet langer pikken (hierover is onlangs een goed boek uitgekomen, ben de titel kwijt maar zal het eens opzoeken). Dus een omwenteling vanuit de moslimwereld zelf staat op stapel. En wij kunnen deze meiden in ieder geval in Nederland een helpende hand bieden!

Janesmith:
Citaat:
Je legt de vinger precies op de zere plek.
Met het boerkaverbod tref je hard de radicale mannen en help je de onderdrukte vrouwen.

Met het verbieden van een burka help je helemaal niemand.
Je doet namelijk niets aan de onderliggende problemen. Symboolpolitiek.

Zorg dat je de onderliggende problematiek aanpakt en dat deze vrouwen dezelfde rechten kunnen gebruiken als ieder ander.
Dan kunnen ze zelf kiezen of ze die burka willen verbranden, of dat ze zich -net zoals de vrouwen van de SGP- willen onderwerpen aan de bijzondere regels van hun godsdienst, en dan ook nog aan welke.

Dát is deze vrouwen vrij maken.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:51

Die beslissing om een godsdienst naar keus aan te hangen mogen ze nog steeds maken. Een boerka heeft niets te maken met de islam. Nergens in de islam staat dat vrouwen zich van top tot teen moeten verhullen, dat is iets dat radicale mannen verzonnen hebben en die vrouwen wordt dat gewoon verplicht. Ze hebben niets te vertellen anders krijgen ze klappen of ergere straf. Boerka verbod is het beste dat die vrouwen kan overkomen want nu wordt er direct ingegrepen zodra een boerka zich op straat laat zien.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:53

Ik kwam dit interessante bericht over de materie tegen.
Er is een pilot gaande om slachtoffers van eerwraak op te vangen. Over een tweesporenbeleid waarbij de mannen ook 'opgevangen' worden lees ik echter weinig. Kijk en huiver:

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=315935

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:01

jantergouw schreef:
Boerka verbod is het beste dat die vrouwen kan overkomen want nu wordt er direct ingegrepen zodra een boerka zich op straat laat zien.

Wie gaat die vrouwen helpen die nou niet meer over straat mogen?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:56

Die hoeft niemand te helpen want die mannen moeten nu zelf allerlei dingen buitenshuis gaan doen die die vrouwen normaliter deden. Naar de markt, naar school etc. Gewoon op het gemak gaan we zitten wachten en kijken hoe lang ze dat volhouden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:20

insun schreef:
Deze meiden/vrouwen moeten mi. opgevangen worden.

Dat bestaat ook, maar daar gaat helaas nu eenmaal niet zo veel subsidie heen waardoor die opvangcentra bomvol zitten (niet alleen met slachtoffers van moslimextremisten overigens!!)

Verder ben ik het niet met je eens dat een burka verbod de oplossing is voor vrouwonderdrukking. Onderdrukking zit hem niet in een lapje stof maar in een mentaliteit. Díe moet je zien te veranderen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:30

@Jantergouw:

Ten eerste kan je een vrouw ook best insjorren met een grote sjaal en een oversized muts en van die enorme vormloze overjassen. Helemaal in stijl van onze dominante cultuur maar wel netjes weggewerkt.

Ten tweede doe je niets aan de onderliggende sentimenten die tot vrouwvijandig gedrag en mishandeling leiden. Achter de voordeur gaan de mishandelingen en onderdrukking gewoon door... De eerwraak, de vrouwenonderdrukking, de uithuwelijking...

Ik vind trouwens jouw gedachte om via die vrouwen hun man te 'pakken' ook niet echt van respect voor deze moslima's getuigen hoor Jantergouw.... worden deze vrouwen ook nog eens misbruikt voor een of andere politieke agenda. Zijn ze dubbel slachtoffer.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:29

Als die vrouwen niet willen dat ze door wie dan ook misbruikt worden, moeten ze maar voor zichzelf opkomen. Daar doe ik niet moeilijk over. In Nederland zijn er vele mogelijkheden om onder het juk van iemand uit te komen, doe je dat niet dan kies je er dus zelf voor.

Wat betreft dat insnoeren met mutsen en sjaaltjes. Laat ze maar doen, zolang het gezicht maar vrij blijft is het wettelijk toegestaan. Maar iedere vorm van gezichtsbedekkende kleding zal verboden zijn. Dat valt met geen mogelijkheid te omzeilen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:07

jantergouw schreef:
Als die vrouwen niet willen dat ze door wie dan ook misbruikt worden, moeten ze maar voor zichzelf opkomen. Daar doe ik niet moeilijk over. In Nederland zijn er vele mogelijkheden om onder het juk van iemand uit te komen, doe je dat niet dan kies je er dus zelf voor.

Wat betreft dat insnoeren met mutsen en sjaaltjes. Laat ze maar doen, zolang het gezicht maar vrij blijft is het wettelijk toegestaan. Maar iedere vorm van gezichtsbedekkende kleding zal verboden zijn. Dat valt met geen mogelijkheid te omzeilen.

Beetje kortzichtig? En egoïstisch?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:43

Zijn dat vragen waar je antwoord op verwacht?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:48

Het is eerder onwetendheid Electra. Zo ongelofelijk zwart wit dat ik me serieus afvraag in hoeverre meneer bekend is met de realiteit. niet dus als ik het zo lees m.i. (ik weet wat er aan vooraf over werd gezegd aangezien ik die posts niet kan lezen) maar als hij echt zo denkt, dan heb je echt 0,0 inlevingsvermogen en kennis van zaken. Want als het echt zo simpel was, zou er geen blijf van mn lijf huis hoeven bestaan, was iedereen gelukkig op de wereld en waren er geen problemen.. de gequote post geeft aan dat discussieren over zoiets ook geen zin heeft omdat enig kennis van realiteit m.i. echt simpelweg ontbreekt. Ongelofelijk hoe sommige mensen zo zwart wit kunnen denken..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:56

jantergouw schreef:

Als je dit op een forum voor seksueel misbruikte vrouwen zou beweren zou je virtueel in elkaar geslagen worden, en terecht

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:03

Dat is ook mede wat ik bedoel Heino.. Het is geen discussie waard. Er is geen besef van realiteit en enig empathie voor de medemens.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:09

Heino schreef:
jantergouw schreef:

Als je dit op een forum voor seksueel misbruikte vrouwen zou beweren zou je virtueel in elkaar geslagen worden, en terecht

Toch zit er een kern van waarheid in. En dit kan ik je vertellen vanuit een zéér nabije bron. Vrouwen(of mannen) in een dergelijke situatie denken vaak dat ze geen keuze hebben. Maar deze keuze is er wel, zeker in een modern land zoals Nederland.
Maargoed, jantergouw heeft het misschien wat ongenuanceerd neergezet. Ik stel voor dat we een beetje ontopic blijven.
\