Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:21

JewEmm schreef:
Voor mij geeft die documentaire heel goed aan hoe het allemaal werkt. En ik sta er volledig achter (alleen neit achter Adri Vonk en Lenie 't Hart, als was die laatste (gelukkig) wat genuanceerder nu).

Heet geeft aan dat ze een goede plan van aanpak hadden. Er is veel overleg geweest, alle opties zijn overwogen, maar de druk die vanuit de (sociale) media komt, is toch zeker een invloedsfactor geweest. Ik vraag mij af wie er WEL een walvis had opgeblazen als je honderden dreigmails, -brieven en -telefoontjes binnen krijgt. Ik begrijp hun redenatie helemaal.
Zo zie je ook maar dat 1 persoon (meneer Gaus) iets wat rustig had kunnen aflopen weer compleet heeft opgerakeld. Waar ik op doel is dat hij voorstelde precies te doen wat ze bij de eerste reddingsoperatie gedaan hebben, zonder dat hij uberhaupt eerst eens polshoogte is gaan nemen. En dat stoort mij ontzettend, dat mensen conclusies trekken zonder er zich in te verdiepen. Men gelooft makkelijker wat mensen uit de tweede kamer zeggen, dan mensen die er wel bij zijn geweest en op de hoogte zijn. En wat je ook ziet is dat woorden worden verdraaid waardoor er nog meer woede kan ontstaan.

pmarena: in deze docu is inderdaad niet gezegd wat er nu daadwerkelijk met dit dier aan de had was. Daar ging deze docu namelijk niet over. Het ging over het handelen, met de invloed van de (sociale) media erbij. Wat er wel (heel kort) wordt verteld is dat ze in Zuid-Afrika onderzoek doen naar hoe het beter aangepakt kan worden (explosie om de kop), maar dit is dus nog een onderzoek! dat geeft niet aan dat het daadwerkelijk de beste oplossing is. Ze zeggen ook dat dit dier niet meer gered had kunnen worden, doordat ze spier beschadiging had, door het doorliggen, dat blijkt uit de sectie.
Is het normaal dat zo'n dier er zoveel dagen nodig heeft om te sterven? Geen idee, maar ja het was wel een jonger dier, en die zij vaak nog wat weerbaarder dan oudere dieren. En daarnaast wordt ook dat in de docu verteld: een dier gaat normaal in rust heen en als er steeds aan gesjord wordt, krijgt het steeds weer een soort van adrenaline stoot, dat het toch weer niet rustig kan slapen.
En dan je laatste vraag: waarom is het dier aangespoeld? Geen idee. de razende bol is gewoon een verraderlijke plek. Daarnaast is de populatie bultruggen enorm en breidden ze zich uit, zo komen ze ook in gebieden waar ze nog niet eerder gezwommen hebben, en dan kan ik me het zo voorstellen dat het een keertje mis gaat.


Ik kan me totaal niet in je post vinden. Ik vind de manier hoe men heeft aangepakt ronduit dieronvriendelijk, ik geloof dat het dier onnodig veel stress heeft geleden. Ze hadden de natuur idd zijn gang moeten laten gaan, als vlottrekken geen optie was. Dan had men ook minder last gehad van de social media, zekers als er met goede info was gekomen. Maar nu is de dierendokter van het Dolfinarium opeens de aangewezen persoon om zo'n dier in te laten slapen. Hij had toch beter moeten weten en voor de eer moeten bedanken. Er is onnodig leed geweest en dat allemaal veroorzaakt door het het zich superieur voelende zoogdier, de mens.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:23

Mindim schreef:
Experts op het gebied van inslapen van deze reuzen zijn er gewoonweg niet, daar het amper gebeurd, daarom hadden ze er helemaal met hun tengels af moeten blijven, ze hadden moeten kijken of ze het dier vlot konden trekken en als dat niet zou willen, hadden ze in een omtrek van 4 km geen mens moeten toelaten, zodat het dier in rust kon sterven.


Er wordt dus wel onderzoek naar gedaan.
Het is niet gelukt om haar vlot te trekken, daarom was het gebied ook afgesloten. En het gebied was alleen op uitdrukkelijk verzoek open voor onder andere onderzoekers om de staat van het dier te controleren (daarvoor was de arts van het dolfinarium er) en om haar eerder dus ook proberen vlot te trekken. (en later om te kijken of de aangespoelde potvis nog leefde). Omtrek van 4 km afsluiten was sowieso niet gelukt, want dan was de haven van Den Helder afgesloten geweest. Dat sommigen zich niet aan het gebiedsverbod wilden houden, daar kan gemeente Texel ook niets aan doen.

Anoniem

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:27

Dat er onderzoek naar wordt gedaan, was helemaal niet relevant in de situatie van Johannes. Als men er wel onderzoek naar doet, maar zich dan laat leiden door de social media en er daarom toch maar vanaf ziet, wat had je er dan aan.

Ik bedoelde met die 4 km dat er gewoon een cirkel om het dier getrokken had moeten worden, waar elk mens verboden was, ook voor de dierenartsen van het dolfinarium, die zorgen alleen met hun aanwezigheid al voor stress. En waarom moeten die constant een stervend dier in de gaten houden? Was na tien dagen weer gaan kijken. En had met harde hand opgetreden tegen overtreders.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:32

Ze hebben zich niet laten leiden door de (sociale) media, maar het heeft invloed gehad. Daarom is die laatste reddingsoperatie geweest. Dat anderen nog een extra poging wilden doen, ondanks dat er een besluit was gevallen, daar kunnen de reddingswerkers ook niets aan doen. Omdat het gebiedsverbod er was en de nieuwe reddingsoperatie gestuurd door een kamerlid werd tegen gehouden, laaide de woede in de (sociale) media op. Tja... Hoe kan je dan zeggen dat er niet goed gehandeld is, terwijl dit precies is wat je zou willen? (dat ze het gebiedsverbod naleven). Het dier is ook niet constant in de gaten gehouden. Er is geloof ik na de reddingsoperatie 1 boot geweest. En dat was het.

Anoniem

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:35

Omdat uiteindelijk het dier onnodig veel stress heeft gehad, daarom vind ik dat er niet juist gehandeld is. Afspuiten hadden ze uit hun hoofd moeten laten, daar mist gewoon ervaring en dan moet je het gewoon laten, de dierenartsen die meerdere malen per dag kwamen. Je ziet amper een foto, waar het dier niet omringd is door mensen. Had het dier vlot proberen te trekken, had een geul gegraven, maar zodra er bekend was dat het dier het niet zou overleven, hadden ze er weg moeten blijven. Dan ga je niet in het donker met zoeklichten en bij opkomend water een walvis proberen af te spuiten. Idioot gewoon.