Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:26

Juangi schreef:
Jolliegirl schreef:
Ik had in dit geval gewoon echt het idee dat Naturalis dit skelet gewoon té graag wilde hebben... ipv dat ze het dier daar écht weg wilde krijgen.. :(


Ik lees net op de site van Walvisstrandingen.nl dat alle skelleten van dode walvissen bewaard worden in Naturalis. Ze hadden dus al meerdere skelleten, het ging dus niet om het feit dat ze graag een skelet in hun collectie willen. Hier had Naturalis imo opener over moeten zijn.

http://www.walvisstrandingen.nl/get?sit ... how=result

Klik dan maar op verschillende gevonden bultruggen. :)


Ik heb ergens op de beelden toch echt medewerkers van Naturalis of Ecomare of weet ik wat, horen zeggen dat ze nog geen compleet skelet van een bultrug hadden.

Het is natuurlijk ook mooi als ze een compleet skelet hebben en kunnen tentoonstellen, maar er werd net iets te gretig gereageerd op een gestrande bultrug, die alleen nog even dood moest gaan :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-12-12 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:27

Pmarena: Helemaal mee eens! :j Wat dat betreft moeten er meer regels komen. Ik dnek dat die er nog niet van gekomen zijn omdat meestal kleinere walvisachtigen (zoals bruinvissen en grienden) aanspoelen, die zijn makkelijker naar zee te vervoeren dan een 20 tonner. Ook het aantal bultruggen dat levend aanspoelen in Nederland is klein.

Alleen inslapen via de borstspier word vaker gedaan, maar waarschijnlijk door de hoeveelheid blubber én adrenaline van het dier heeft het niet voldoende gewerkt. En tja, half Nederland stond nu al op zn kop dat ie een spuitje kreeg, laat staan als het beest levend word opgeblazen met behulp van explosieven. :=

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:27

pmarena: om te beginnen is het volgens mij zo dat de verantwoordelijken leken waren. Die moeten dan dus de beslissing nemen welke expert ze in de arm nemen. Vergelijk het met de bouw van een keuken: als leek huur je een bouwbedrijf, op basis van referenties en getoonde kennis van zaken en een prijs. Als dan ergens halfweg blijkt dat je de foute aannemer hebt gekozen, kan je dan wel gaan veranderen, maar dan zal je eerst de eerste aannemer moeten ontslaan. Twee aannemers tegelijk aan het project laten werken is volledig uit den boze. Ik neem aan dat de leken vertrouwd hebben op mensen die meer kennis van zaken hebben dan zijzelf en dan is het zaak om de stuurlui die aan wal staan ook daadwerkelijk aan wal te laten staan, ook al zijn het de beste.

Jolliegirl

Berichten: 33003
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:28

Ibbel schreef:
Citaat:
Doordat een dolfijn dus echt actief nadenkt over het ademhalen
en slapen is het niet mogelijk om een dolfijn onder narcose te brengen voor bijvoorbeeld een operatie. Zou je dat wel doen, dan zou de dolfijn bijna onmiddellijk sterven, omdat hij geen adem meer haalt


Dat was in dit geval dus niet zo'n probleem. Als je een dolfijn (en een walvis dus misschien ook) met gasnarcose ook al om zeep kunt brengen...


Nou idd zeg...

Ibbel

Berichten: 49250
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:29

pmarena schreef:
- duidelijkheid verkrijgen wanneer redding geen zin meer heeft en er geen kansen meer zijn


Dat moment wás er dus, volgens de geraadpleegde dierenartsen. Als je daarop niet wilt vertrouwen, welk protocol gaat daar dan bij helpen? Twee dierenartsen hebben geconstateerd dat het dier ernstig verzwakt was en ondraaglijk leed. Vandaar dat spuitje, wat helaas niet lukte.
Dat-ie niet doodging van het spuitje kan goed het gevolg zijn geweest van veel adrenaline, en diezelfde adrenaline (fight or flight hormone) zal voor het gespartel op zaterdag hebben gezorgd. En misschien waren het wel gewoon onwillekeurige stuiptrekkingen en een voorbode van de naderende dood. Of tekenen van pijn en kramp.

Maar het punt is: twee dierenartsen hebben het dier opgegeven op vrijdag. Dáárom mocht er niets meer worden geprobeerd.

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:29

pmarena schreef:
Juangi schreef:


Ik lees net op de site van Walvisstrandingen.nl dat alle skelleten van dode walvissen bewaard worden in Naturalis. Ze hadden dus al meerdere skelleten, het ging dus niet om het feit dat ze graag een skelet in hun collectie willen. Hier had Naturalis imo opener over moeten zijn.

http://www.walvisstrandingen.nl/get?sit ... how=result

Klik dan maar op verschillende gevonden bultruggen. :)


Ik heb ergens op de beelden toch echt medewerkers van Naturalis of Ecomare of weet ik wat, horen zeggen dat ze nog geen compleet skelet van een bultrug hadden.

Het is natuurlijk ook mooi als ze een compleet skelet hebben en kunnen tentoonstellen, maar er werd net iets te gretig gereageerd op een gestrande bultrug, die alleen nog even dood moest gaan :(:)



Dat is vreemd want op bovenstaande site staat duidelijk dat ze meerdere skelleten in bewaring hebben.

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:30

Ibbel schreef:
Citaat:
Doordat een dolfijn dus echt actief nadenkt over het ademhalen
en slapen is het niet mogelijk om een dolfijn onder narcose te brengen voor bijvoorbeeld een operatie. Zou je dat wel doen, dan zou de dolfijn bijna onmiddellijk sterven, omdat hij geen adem meer haalt


Dat was in dit geval dus niet zo'n probleem. Als je een dolfijn (en een walvis dus misschien ook) met gasnarcose ook al om zeep kunt brengen...


Maar verstikking bij een dier dat nog wel hersenactiviteit vertoont is niet echt diervriendelijk... DA's zouden daar niet voor gekozen hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110862
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:32

Dit was ook niet diervriendelijk zoals het nu gegaan is.

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:33

joostvangestel schreef:
pmarena: om te beginnen is het volgens mij zo dat de verantwoordelijken leken waren. Die moeten dan dus de beslissing nemen welke expert ze in de arm nemen. Vergelijk het met de bouw van een keuken: als leek huur je een bouwbedrijf, op basis van referenties en getoonde kennis van zaken en een prijs. Als dan ergens halfweg blijkt dat je de foute aannemer hebt gekozen, kan je dan wel gaan veranderen, maar dan zal je eerst de eerste aannemer moeten ontslaan. Twee aannemers tegelijk aan het project laten werken is volledig uit den boze. Ik neem aan dat de leken vertrouwd hebben op mensen die meer kennis van zaken hebben dan zijzelf en dan is het zaak om de stuurlui die aan wal staan ook daadwerkelijk aan wal te laten staan, ook al zijn het de beste.


Voldoende kennis en expertise in Nederland hoor ;)
Citaat:
Het KNRM gebruikt dezelfde methoden (o.a. geul spuiten onder de bultrug, weg vrij maken etc) als de rederijen die aankwamen en zeiden dat zij wél de oplossing weten. Vandaar dat de KNRM ook afstand heeft gehouden, teveel gezeul anders met het dier én nog meer stress. Vergeet niet dat het dier al vrij is gekomen maar gauw weer is aangespoeld. Dier is gewoon in paniek en volledig gedesorienteerd.

De KNRM word ook getraind voor dit soort situaties. Er spoelen vaker kleine walvisachtigen (zoals bruinvissen) aan die de KNRM met succes weet te redden.

Overigens is ook Ecomare, het dolfinarium én Naturalis als expert geraadpleegd. Achter gesloten deuren word ook vergadering gepleegd en overlegd. ;) Naturalis heeft de website walvisstrandingen.nl opgericht en heeft ook meerdere contacten in het 'walviswereldje'. Niet alleen voor ontleden maar ook voor strandingen en hoe het gered moet worden. Zij ontleden álle dode dieren die aanspoelen ook en zien daarom ook hoe groot een eventuele kans is dat het dier dit overleeft.

Het Dolfinarium is ook een opvangcentrum voor verzwakte dolfijnen en walvisachtigen, heeft ook kennissen in het 'walviswereldje' en weet echt wel hoe er gehandeld moet worden en of het dier nog een kans heeft.

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:34

Cayenne: Mee eens, maar de bedoelig WAS dat het wel diervriendelijk ging. Maar door omstandigheden (stress, blubber etc) heeft de vloeistof onvoldoende gewerkt.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:35

Ibbel schreef:
Het enige wat ik me afvraag is waarom ze niet eerst gasnarcose hebben gebruikt. Blaasgat zit bovenop, een cylinder met lachgas moet te leveren zijn, beest onder narcose, staart ligt stil, en je hebt alle tijd om die ader in de staart te zoeken. Dat is - voor zover ik als simpele bioloog met wat medische kennis - me afvraag, of daar uberhaupt aan gedacht is en of zoiets uberhaupt kan.


Voor zover mijn biologische en ecologische kennis rijkt, en mijn ervaring met dieren van verschillende formaten lijkt een gasnarcose mij erg lastig. Je moet continue het beest het gas toedienen met zo'n formaat duurt het erg lang voordat het door het hele lichaam is doorgedrongen.
Het gigantische formaat is misschien ook de reden waarom het inslapen niet is gelukt. Het is heel lastig om goed in te schatten hoeveel zo'n dier weegt. En op basis van het gewicht dien je medicatie, dus ook middelen om in te slapen toe. Dan kan je makkelijk een paar ton er naast zitten. En ik weet uit ervaring dat de hoeveelheid medicatie voor een ton aan dier niet gering is.
(Laat ik dan nog maar even niet in gaan op het feit dat er dan ontzettend veel gasflessen mee gesold moeten worden en dit volgens mij bij de wet niet mag.)


pmarena schreef:
Kortom: z.s.m. na stranding ingrijpen en het dier terug het water in (maar dan professioneler aangepakt dan het fiasco dat het nu was) zodanig uitgevoerd dat het dier echt alle kans heeft om het ruime sop te kiezen (dus ook zo weinig mogelijk drukte = stress er omheen verder).

En als het dier er echt niet er in slaagt om weer weg te zwemmen en er verder ook geen mogelijkheden zijn om het in rustiger / dieper water uit te zetten ofzo: er zo snel, vakkundig en diervriendelijk mogelijk een eind aan maken.



ZSM na de stranding ingrijpen: dit is gebeurd, alleen is het beest na in dieper water rondgezwommen te hebben weer de razende bol opgezwommen. Het was toen afgaand water, dan kan je er met boten niet meer in de buurt komen.

En ja, als je dan het besluit neemt om het dier dood te laten gaan, dan zit er een groot verschil tussen snel, vakkundig en diervriendelijk. Diervriendelijk is inlaten slapen met een spuit. Vakkundig zou ik noemen: laat hem lekker in alle rust dood gaan (dit is vanuit een vakkundig ecologisch perspectief gezien) en snel is inderdaad opblazen, al is dan ook maar de vraag hoe snel je genoeg explosieven er bij krijgt en dit kan alleen met laag water gebeuren, omdat ander de explosieven nat worden en dus niet ontploffen.

pmarena schreef:
ja ik hoop toch dat er meer mensen naar kijken dan alleen een handjevol Nederlanders

Dit hoor je vaker, toevallig pak ik deze quote. En dit is ook waar ik me aan erger. Waarom wordt de "massa" gelijk gestelt aan experts? Experts zijn mensen die ervaring hebben met het redden van zoogdieren en de kennis door middel van het uitvoeren van onderzoek. De mensen die hier bij betrokken waren zijn absoluut experts en daarom baal ik er ook zo van dat men dat niet "vindt".
Dan kan je je afvragen: zijn de mensen van de zeehondencreche en van sea shepard geen experts? Ik zeg van niet. Dit zijn dierenactivisten en geen onderzoekers.
En de kennis van de KNRM, NIOZ , ecomare en IMARES hebben nog wat extra's: ze kennen het gebied, want een getijden gebied, en zeker een zandplaat, kan behoorlijk gevaarlijk zijn, als je er geen kennis van hebt!

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:40

Juangi schreef:
Pmarena: Helemaal mee eens! :j Wat dat betreft moeten er meer regels komen. Ik dnek dat die er nog niet van gekomen zijn omdat meestal kleinere walvisachtigen (zoals bruinvissen en grienden) aanspoelen, die zijn makkelijker naar zee te vervoeren dan een 20 tonner. Ook het aantal bultruggen dat levend aanspoelen in Nederland is klein.

Alleen inslapen via de borstspier word vaker gedaan, maar waarschijnlijk door de hoeveelheid blubber én adrenaline van het dier heeft het niet voldoende gewerkt. En tja, half Nederland stond nu al op zn kop dat ie een spuitje kreeg, laat staan als het beest levend word opgeblazen met behulp van explosieven. :=


Ik denk dat men voornamelijk erg kittig reageerde vanwege de indruk van het vele gepruts en gesol met het dier, en het gebrek aan daadkracht om het dier werkelijk te helpen.

Als gewone burger hoor je eerst dat het dier gestrand is. Vervolgens hoor je dat er aan gewerkt wordt om hem waar te water te krijgen. Dan is het ineens al weer 2 dagen later en hoor je kneuterige dingen zoals bootjes die niet diep genoeg konden komen, gebroken netten en lege accu's.

En dat het dier opgegeven is en een enthousiast interview van iemand die het over het nog vechtende dier heeft met de woorden: het is nu nog een smerig kadaver maar straks gaan we hem helemaal schoonmaken. Of iets van die strekking.

Waarna er mensen van Noordgat naartoe gaan in een laatste poging om het dier te bevrijden...en je dan denkt: eindelijk, actie!!! Help dat dier, misschien is er nog een kans na al dat gepruts door de mensen die hem nu in gedachten al aan het villen zijn.

En dan krijgen ze die laatste kans niet maar moeten er spuiten in....

Dat dat enorm veel weerstand en heftige emoties oproept komt dan volgens mij niet zozeer door die spuitjes, maar door het opbouwen van die spanning en door het wegnemen van die laatste hoop... hadden ze Noordgat nou gewoon nog even die paar uurtjes de kans gegeven, en als dat niet had gelukt, springstof gebruikt, dan hadden mensen er (denk ik?) best vrede mee gehad dat het dier zo alle kansen gehad had, en verder lijden bespaart werd door zo'n knallend einde.

Niemand had er verder ook wat van hoeven zien ofzo, zo'n afgeschermd gebied.

Klein geluk bij een ongeluk is dat iedereen nu in ieder geval "zelf heeft gezien" dat inslapen niet goed werkt, waardoor de weerstand tegen opblazen (in een uitzichtloze situatie als alles al geprobeerd is) bij een volgend dier denk ik niet zo groot zal zijn misschien? :(:)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:44

pmarena schreef:
Als gewone burger hoor je eerst dat het dier gestrand is. Vervolgens hoor je dat er aan gewerkt wordt om hem waar te water te krijgen. Dan is het ineens al weer 2 dagen later en hoor je kneuterige dingen zoals bootjes die niet diep genoeg konden komen, gebroken netten en lege accu's.

Dat de hulpverleners niet constant de media kunnen updaten, is omdat ze zelf hard aan het werk zijn. En de diepte van het water, gebroken netten en lege accu's, dat is helaas de realiteit van het uitvoeren van een reddingsactie.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:45

JewEmm schreef:
pmarena schreef:
Als gewone burger hoor je eerst dat het dier gestrand is. Vervolgens hoor je dat er aan gewerkt wordt om hem waar te water te krijgen. Dan is het ineens al weer 2 dagen later en hoor je kneuterige dingen zoals bootjes die niet diep genoeg konden komen, gebroken netten en lege accu's.

Dat de hulpverleners niet constant de media kunnen updaten, is omdat ze zelf hard aan het werk zijn. En de diepte van het water, gebroken netten en lege accu's, dat is helaas de realiteit van het uitvoeren van een reddingsactie.

Met materiaal dat er niet voor geschikt is wel blijkbaar.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:46

Weten jullie wat mij nog het meest bevreemd,,,,,,iedereen noemt dit eilandje/zandplaat,de razendebol,terwijl het ding eigenlijk Noorderhaaks heet.....net zoals Amsterdam en Mokum,als er iets in Amsterdam gebeurt heeft de nieuwslezer het toch ook niet over Mokum,,,,verbazingwekkend als ik er zo over nadenk.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:48

Het materiaal was er zeker wel geschikt voor, de KNRM heeft, net als wat de noordgat wilde doen, een sleuf gespoten. Alleen probeer dan maar een 20 ton levend het water in te krijgen, zonder dat je bemanning verwond of gedood wordt. Ik weet niet of jullie de filmpjes van de reddingsactie hehben gezien, maar zo'n gigantisch zwiepende staart, zou ik niet in de buurt van mensen willen hebben!

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:49

JewEmm: ik weet niet exact in hoeverre de geraadpleegde "experts" nu echt verstand hebben van (gestrande) bultruggen en gekwalificeerd waren om deze situatie in het belang van het dier te beoordelen.

Wel zie ik dat het allemaal enorm kneuterig is verlopen, en dat is voor mij een duidelijke reden om aan de expertise van de betrokkenen te twijfelen.

En daarbij klinkt het gewoon als een niet zo extreem slimme zet om nu de expertise van een paar Nederlanders te vragen, terwijl er zich mensen aanbieden die elders in de wereld veel vaker met aangespoelde walvissen te maken hebben.

Dat je er dan Nederlanders bij haalt vanwege ervaring met de wateren dat is wel logisch, maar als je het dier met zo min mogelijk (extra) schade terug in zee wilt krijgen dan lijkt het mij persoonlijk logisch dat je op zoek gaat naar hoe men dat aanpakt in gebieden waar dat vaker voor komt, en waar ze er dus veel meer ervaring mee hebben, zodat zij wat goede tips kunnen geven.

Al is het maar zoiets simpels als het nat houden van het dier, ik blijf het heel raar vinden dat je niemand dat ziet doen op de beelden :(:)

Papagroom: ik vind je bijdrages heel interessant +:)+

Hoe spreken de mensen er in het wereldje verder over, ik ben erg benieuwd: hadden zij nu echt beter geschikt materiaal dan de KNRM, en zouden zij zichzelf beschikbaar stellen als er weer een dier strandt...

Ibbel

Berichten: 49250
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:51

Nathouden van zo'n dier wordt vooral gedaan om te koelen. Dat hoefde niet echt bij dit weer. Twee keer per dag de vloed eroverheen was voldoende (kennelijk) om de huid goed te houden. Koelen als een dier niet oververhit is niet logisch, beest moet zich dan weer extra warmhouden.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:55

pmarena schreef:
En daarbij klinkt het gewoon als een niet zo extreem slimme zet om nu de expertise van een paar Nederlanders te vragen, terwijl er zich mensen aanbieden die elders in de wereld veel vaker met aangespoelde walvissen te maken hebben.

Dat je er dan Nederlanders bij haalt vanwege ervaring met de wateren dat is wel logisch, maar als je het dier met zo min mogelijk (extra) schade terug in zee wilt krijgen dan lijkt het mij persoonlijk logisch dat je op zoek gaat naar hoe men dat aanpakt in gebieden waar dat vaker voor komt, en waar ze er dus veel meer ervaring mee hebben, zodat zij wat goede tips kunnen geven.

Al is het maar zoiets simpels als het nat houden van het dier, ik blijf het heel raar vinden dat je niemand dat ziet doen op de beelden :(:)


Er zijn zeker experts uit het buitenland ook bij gehaald. Er is ook eerst telefonisch contact geweest, want je wilt zo snel mogelijk handelen, voor zover het getij dit toelaat. Om mensen van verder weg te halen kost dan alleen maar tijd. Ik kan je verzekeren dan te mensen in kwestie zeker experts zijn. En nee, in de buurt van Nederland heb je eignelijk geen mensen, laat staan uiterst gespecialiseerd materieel om een levende walvis van een wadplaat af te halen, puur omdat dit eigenlijk nooit voor komt. Die potvis is ook ter plekke gestorven, net als zo veel walvissen. Het is niet voor niets dat je amper levende walvissen gestrand vindt.

Het nat houden van het dier: de lucht temperatuur was een heeeeel stuk kouder dan het water, er stond een ijzige wind, het water spoelde er regelmatig over heen en het was bewolkt... Nat houden is onder die omstandigheden niet zo van belang.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:56

Oja, nog iets: volgens de kaart heet het noorderhaaks, maar volgens de texelaars razende bol ;)

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:58

papagroom schreef:
Weten jullie wat mij nog het meest bevreemd,,,,,,iedereen noemt dit eilandje/zandplaat,de razendebol,terwijl het ding eigenlijk Noorderhaaks heet.....net zoals Amsterdam en Mokum,als er iets in Amsterdam gebeurt heeft de nieuwslezer het toch ook niet over Mokum,,,,verbazingwekkend als ik er zo over nadenk.


In de volksmond heet het hier (in Den Helder, Julianadorp en omstreken) al jaren de razende bol. Officieel ligt de razende bol aan de oostkant (de punt) van Noorderhaaks. Aangezien iedereen aan de oostkant van het eiland vaart (wat logisch is, anders vaar je enorm om) word het eiland de razende bol genoemd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Noorderhaaks

De walvis lag ook aan de oostkant van het eiland. Aangezien er geen duidelijk scheidingsgebied is, word er gesproken van de razende bol.

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:59

FlyAway schreef:
Met materiaal dat er niet voor geschikt is wel blijkbaar.


Het materiaal was wel degelijk geschikt. Er zijn al vaker walvisachtigen gered door de KNRM. Alleen bij 20 ton kan er wel eens iets kapot gaan.

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:03

pmarena schreef:
JewEmm: ik weet niet exact in hoeverre de geraadpleegde "experts" nu echt verstand hebben van (gestrande) bultruggen en gekwalificeerd waren om deze situatie in het belang van het dier te beoordelen.

En daarbij klinkt het gewoon als een niet zo extreem slimme zet om nu de expertise van een paar Nederlanders te vragen, terwijl er zich mensen aanbieden die elders in de wereld veel vaker met aangespoelde walvissen te maken hebben.

Dat je er dan Nederlanders bij haalt vanwege ervaring met de wateren dat is wel logisch, maar als je het dier met zo min mogelijk (extra) schade terug in zee wilt krijgen dan lijkt het mij persoonlijk logisch dat je op zoek gaat naar hoe men dat aanpakt in gebieden waar dat vaker voor komt, en waar ze er dus veel meer ervaring mee hebben, zodat zij wat goede tips kunnen geven.


De instanties die betrokken waren hebben ervaring met gestrande walvisachtigen, bultruggen specifiek niet. Ook zijn het geen kleine instanties en staan ze in verbinding met meerdere walvisorganisaties over de hele wereld.

Het is wel erg kort door de bocht om te concluderen dat er alleen door Nederlanders overlegd is.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:05

Ibbel schreef:
Het enige wat ik me afvraag is waarom ze niet eerst gasnarcose hebben gebruikt. Blaasgat zit bovenop, een cylinder met lachgas moet te leveren zijn, beest onder narcose, staart ligt stil, en je hebt alle tijd om die ader in de staart te zoeken. Dat is - voor zover ik als simpele bioloog met wat medische kennis - me afvraag, of daar uberhaupt aan gedacht is en of zoiets uberhaupt kan.

Ik denk dat het probleem is dat een walvis heel goed langere tijd zijn adem kan inhouden en zijn blaasgat kan sluiten. Als hij vervolgens uitademt, dan gaat dat met zo'n kracht dat je niet zomaar eventjes een slang in het spuitgat kunt houden.

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:06

Kan me inderdaad voorstellen dat het nathouden voor de koeling nu niet hoeft, maar voor de huid lijkt het me wel prettig toch?
En zeker voor dat vieze oogje, zo sneu....waarom daar niet even een paar emmertjes overheen :(:)

Ik begreep op de radio dat er toevallig een walvis-red-deskundige i.v.m. Morgan in Nederland was, die direct vrijwillig hulp heeft aangeboden en werd afgewimpeld omdat de KNRM enzo het allemaal al onder controle zouden hebben...

Ik snap dat het allemaal niet de makkelijkste omstandigheden waren, maar als mensen zoals van Noordgat, die verstand van dit soort zaken hebben (en al vaker dieren succesvol van het zand afgespoeld hebben, en het gebied kennen) ter plaatse zijn geweest en er zo te horen geen enkel probleem in zagen om het dier weer (relatief snel) te water te krijgen.... dan snap ik niet zo goed waarom men van de falende kant steeds hamert op de onmogelijkheid van de redding :o

Door het verloop van het hele gebeuren is het naar mijn mening alleen maar heel logisch om de hele expertise hier rond in twijfel te trekken, is niet zo heel raar toch? :)