Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:58

Eske_B schreef:
Ik ben sowieso tegen christelijke/gelovige partijen. Niks tegen geloof in het algemeen, maar iemand religieuze overtuigingen mogen imo niet het leven van andere beïnvloeden. Zoals abortus of euthenasie verbieden.

Beetje de volgende argumentatie: ik ben op dieet, dus jij mag geen koekje!

...ieder zijn / haar meug, maar volgens mij zijn zowel de SGP als de CU met compleet andere zaken bezig.
(Het cda reken ik niet eens meer tot de christelijke partijen. Maar ook daar geen Trump standpunten mbt abortus of heropening van de euthanasiewet.)

Discussies rondom voltooid leven raken aan belangrijke zaken- zelfbeschikking, maar ook de kwetsbaarheid van bijvoorbeeld chronisch zieken, en de rol van de begeleider in het hele proces.

Artsen zijn niet direct de beste begeleiders in deze - maar aangezien het een arts is die euthanasie pleegt/ toedient, is het wel aan de orde dat de arts zelf overtuigd is van het een en ander.

Toen mijn oude vriendin eindelijk mocht sterven, bad de dominee 'dat arts Gaia een vaste hand mocht hebben bij haar werk van barmhartigheid', maar er was (gelukkig maar) ook gewoon een verpleegkundige als plaatsvervanger geregeld. En Gaia huile het hardste van ons allemaal.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:01

Janinevv schreef:
Janinevv schreef:
Ja maar kerken sluiten christendom word steeds minder, in deze tijden komen er meer mensen met religie Koran. Als er dan partij zoals Denk er nog is vind ik het wel eng, ik heb het niet over nu of over 2/3 jaar maar over langer termijn.

Ik snap de ophef mbt het slinkende christendom nooit zo. Jammer dan, maar wat maakt het nou uit of er straks meer gelovigen zijn die christen zijn of moslim?
Zolang ze zich maar niet gaan bemoeien met de politiek en hun geloof lekker binnenshuis houden waar het hoort, en imo is er dan ook geen plaats voor partijen zoals de SGP. Maar ze bestaan wel dus als er een christelijke partij mag bestaan, dan ook een moslimpartij, of voor mijn part een Hindoestaanse partij, etc...

Ja maar hier in Nederland kan en mag bijna alles omgedraaid zouden wij in Moslim landen never iets daar mogen.

Oke ook geen democratie natuurlijk maar goed..

Hier stromen langzaam de kerken leeg en worden moskeeën gebouwd.

Van mij mogen ze partij hebben maar ik vind het allemaal wel eng mochten ze ooit groot worden.[/quote]

Ik snap de vergelijking met andere landen nooit. Is het juist niet mooi dat je in Nederland mag zijn wie je wilt zijn ongeacht je geloof en geaardheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:04

Nies_ schreef:
Ik vind dat niet lastig, als iemand dood wil, wil diegene dood. Zo simpel is dat. Misschien moeten we ook eens stoppen met de dood als iets verschrikkelijks te zien, maar als iets wat bij het leven hoort.

Ja- en hoe precies weet jij, of iemand dit echt wil...?
Of iemand niet subtiel inspeelt op schuldgevoel, angst aanwakkert, al dan niet omdat hij of zij uit is op de erfenis of nog weer andere motieven...?

En het gaat per definitie niet over de natuurlijke dood (iemand van 23 die opeens een hartaanval krijgt en dood blijft, vind ik persoonlijk toch verschrikkelijk)
maar menselijk handelen dat de dood tot gevolg heeft.
Ook geen kleinigheid - het zal je maar gevraagd worden...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:06

Citaat:
Zolang ze zich maar niet gaan bemoeien met de politiek en hun geloof lekker binnenshuis houden waar het hoort

Dank je wel - hier ben ik het nadrukkelijk niet mee eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:06

Janinevv schreef:
Ja maar hier in Nederland kan en mag bijna alles omgedraaid zouden wij in Moslim landen never iets daar mogen.

Dat geldt zeker niet voor alle landen, maar belangrijker: we leven niet daar, maar hier. We hoeven geen wedstrijdje te doen met andere landen wie het minst democratisch kan zijn.
Als wij ons gewoon bezig houden met ons land, lijkt me dat een mooi begin. Niet inrichten vanuit angst of jamaarhunnie, gewoon het hier zo goed mogelijk doen.

En dan is ons land een democratie en een rechtstaat, en iedereen mag geloven wat 'ie wil, en dat is nou juist zo fijn eraan. En dat werkt behoorlijk goed, want ondanks alle paniekberichten is er helemaal niet zoveel aan de hand, behalve op plekken waar ook maatschappelijke problemen spelen door armoede, verwaarlozing van stadsdelen etc.

We hebben een rechtstaat die daar bescherming tegen biedt, en als we die nou gewoon een beetje blijven onderhouden, dan kan dat allemaal prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:13

Janneke2 schreef:
...ieder zijn / haar meug, maar volgens mij zijn zowel de SGP als de CU met compleet andere zaken bezig.

Hmm, de SGP volgt wel echt de lijn die in de VS ook gevolgd wordt, om abortus weer uit te spelen als politiek terrein. Nog niet zo lang geleden hebben die juist wel een anti-abortusdemonstratie georganiseerd.

Citaat:
Discussies rondom voltooid leven raken aan belangrijke zaken- zelfbeschikking, maar ook de kwetsbaarheid van bijvoorbeeld chronisch zieken, en de rol van de begeleider in het hele proces.

Dit is wel een belangrijk punt. Ik ben groot voorstander van zelfbeschikking. Euthanasie moet mogen, en ook bij voltooid leven of psychisch lijden.

Maar toen Edith Schippers na jarenlang allerlei kleine en grote nadelige maatregelen ineens ging benadrukken hoe dat een keuze moest zijn, in een maatschappij waarin mensen steeds meer als 'schadelast' gezien worden en minder als mens, terwijl ze aan het pushen is dat zorgverzekeraars winst mogen uitkeren aan de aandeelhouders, dan krijgt dat toch een naar smaakje. Dan speelt toch ineens door mijn hoofd dat de rekenaars kunnen nagaan dat iemand die dood gaat goedkoper is en minder zorg wil. En dat lijkt me een hele nare maatschappij te worden.

Mensen tegen wil en dank in leven houden lijkt me net zo goed niet aanvaardbaar... maar het is een wankel evenwicht.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:18

Janneke2 schreef:
Citaat:
Zolang ze zich maar niet gaan bemoeien met de politiek en hun geloof lekker binnenshuis houden waar het hoort

Dank je wel - hier ben ik het nadrukkelijk niet mee eens.

Oké, bedankt voor de toevoeging :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:22

Niet alles bij gelezen, maar ik snap nog steeds niet hoe er zo snel (binnen een half uur) al exit-polls bekend waren.. echt .. #HoeDan?!

Ik bedoel, de stembussen mochten pas om 21 u geopend worden. Dan moeten alle biljetten nog uitgevouwen en per partij gesorteerd worden, vervolgens nog per kandidaat.. dan kan dat toch NOOOIT zo snel al zo concreet duidelijk zijn hoe het er voor staat, en dat dat dan ook hooguit 1 a 2 zetels van het eindresultaat verschilt? Op dat moment stond op teletext ook dat dat gebasseerd was op 0,0% van de stemmen.. #HoeDan??!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:23

Shanna schreef:
Niet alles bij gelezen, maar ik snap nog steeds niet hoe er zo snel (binnen een half uur) al exit-polls bekend waren.. echt .. #HoeDan?!

Ik bedoel, de stembussen mochten pas om 21 u geopend worden. Dan moeten alle biljetten nog uitgevouwen en per partij gesorteerd worden, vervolgens nog per kandidaat.. dan kan dat toch NOOOIT zo snel al zo concreet duidelijk zijn hoe het er voor staat, en dat dat dan ook hooguit 1 a 2 zetels van het eindresultaat verschilt? Op dat moment stond op teletext ook dat dat gebasseerd was op 0,0% van de stemmen.. #HoeDan??!

Vind ik ook errug raar :+

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:23

Shanna schreef:

Er wordt bij de uitgang gevraagd of mensen nog eens willen stemmen. Die stemmen worden door het ipsos afgenomen en zijn dus niet officieel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:24

Ze vragen aan mensen wat ze hebben gestemd. Worden een aantal bepaalde, representatieve stembureaus uitgezocht en dan laten ze er wat statistiek op los :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:25

Shanna schreef:

De exit polls van ipsos worden afgenomen door in een x aantal stemlokalen verspreid over het land mensen die net gestemd hebben te vragen dit nogmaals te doen voor de poll (geen officiële stem dus), deze stemmen kunnen dus gedurende dag door al gewoon geteld worden en zo kan om 21u al een exit poll gepubliceerd worden.

Anoniem

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:28

Ah op die manier, geeft wel een bizar betrouwbaar beeld dan, ik dacht al aan doorgestoken kaart met het stemmen voor de sier..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:58

Ik geloofde die verhalen betreffende complottheorieën niet zo, totdat ik net onderstaande discussie las op "Culemborgers op Facebook" n.a.v. het stemgedrag en de winst voor de VVD:

Henk v. S. schreef:
er zijn al veel bewijzen voor verkiezingsfraude,kijken wat er gebeurt,zal wel nix gebeuren want nederland is al jaren ziek door fout beleid

Ibrahim K. schreef:
Niet blij met de uitslagen?

Henk v. S. schreef:
nee idd

Henk v. S. schreef:
vvd is net als hitler

Ibrahim K. schreef:
Welke is wel goed

Henk v. S. schreef:
geen 1 maar de meest nette is wilders,hij liegt teminste niet.

Ibrahim K. schreef:
Hij heeft ook zelfde ideeën als Hitler toch

Henk v. S. schreef:
nee totaal niet.hij is geen racist en respecteer de minderen. zo wordt hij afgeschilderd maar is niet waar. hij heeft wel wat tegen geweld maar allah wil ook vrede dus hij leeft zoals allah het wil.vredig

Ibrahim K. schreef:
Dus door middel van de heilige koran te verbieden en zijn uitspraken als "minder Marokkanen in het land" wilt hij vrede brengen.

Henk v. S. schreef:
nee dat is niet goed maar velen misbruiken het boek om slechte dingen te doen,mag dat wel dan?

Henk v. S. schreef:
ik haat amerika,dat is satan en maakt ons allemaal kapot met hun beleid

Ibrahim K. schreef:
Je zegt net zelf dat Allah vrede wilt. Dus dit zijn bepaalde groepen die handelingen uitvoeren op naam van religie. Ik ben ook een moslim en sta daar niet achter. Echter kan ik sommige individuen wel begrijpen dit omdat altijd de moslims zijn die onderdrukt worden. Een actie reactie dus

Ibrahim K. schreef:
Isis geloof ik ook niet in, zij vermoorden meer moslims dan zionisten. Daar klopt iets niet

Soms vind ik de wereld best eng.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 16-03-17 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:00

Shanna schreef:
Ah op die manier, geeft wel een bizar betrouwbaar beeld dan, ik dacht al aan doorgestoken kaart met het stemmen voor de sier..

.. Serieus? :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:15

Ailill schreef:
Ik geloofde die verhalen betreffende complottheorieën niet zo, totdat ik net onderstaande discussie las op "Culemborgers op Facebook" n.a.v. het stemgedrag en de winst voor de VVD:

Henk v. S. schreef:
er zijn al veel bewijzen voor verkiezingsfraude,kijken wat er gebeurt,zal wel nix gebeuren want nederland is al jaren ziek door fout beleid

Ibrahim K. schreef:
Niet blij met de uitslagen?

Henk v. S. schreef:
nee idd

Henk v. S. schreef:
vvd is net als hitler

Ibrahim K. schreef:
Welke is wel goed

Henk v. S. schreef:
geen 1 maar de meest nette is wilders,hij liegt teminste niet.

Ibrahim K. schreef:
Hij heeft ook zelfde ideeën als Hitler toch

Henk v. S. schreef:
nee totaal niet.hij is geen racist en respecteer de minderen. zo wordt hij afgeschilderd maar is niet waar. hij heeft wel wat tegen geweld maar allah wil ook vrede dus hij leeft zoals allah het wil.vredig

Ibrahim K. schreef:
Dus door middel van de heilige koran te verbieden en zijn uitspraken als "minder Marokkanen in het land" wilt hij vrede brengen.

Henk v. S. schreef:
nee dat is niet goed maar velen misbruiken het boek om slechte dingen te doen,mag dat wel dan?

Henk v. S. schreef:
ik haat amerika,dat is satan en maakt ons allemaal kapot met hun beleid

Ibrahim K. schreef:
Je zegt net zelf dat Allah vrede wilt. Dus dit zijn bepaalde groepen die handelingen uitvoeren op naam van religie. Ik ben ook een moslim en sta daar niet achter. Echter kan ik sommige individuen wel begrijpen dit omdat altijd de moslims zijn die onderdrukt worden. Een actie reactie dus

Ibrahim K. schreef:
Isis geloof ik ook niet in, zij vermoorden meer moslims dan zionisten. Daar klopt iets niet

Soms vind ik de wereld best eng.

Klopt... ik ook best wel :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:17

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:20

Mijn hemel, sommige mensen dachten voor Denk te stemmen en schreven de naam van Erdogan eronder |o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:22

En dan is je stem dus ongeldig

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:25

Shanna schreef:

Nu ben ik wel nieuwsgierig. Aan je profiel te zien heb je al een paar keer mogen stemmen. Ipsos geeft dit soort prognoses niet voor het eerst. Waarom komt het nu in je op dat het doorgestoken kaart zou zijn? Of heb je alle keren hiervoor ook het gevoel gehad dat je voor het lapje werd gehouden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:28

Met dergelijke stemmen kan ik het eerlijk gezegd niet erg vinden dat ongeldig zijn
Misschien heel banketstaaf... maar zo voel ik het wel :=

Bij ons in de gemeente trouwens ook 15 24 Ongeldige stemmen
Ik vraag me dan toch altijd af wat daar mis ging
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 16-03-17 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:30

Magrathea schreef:
Mijn hemel, sommige mensen dachten voor Denk te stemmen en schreven de naam van Erdogan eronder |o

*\o/* het bewijs dat iemand niet voldoende gekwalificeerd is om te stemmen. Mooi dat zo'n probleem zichzelf oplost. Als je de regels van het stembiljet al niet snapt geeft dat weinig hoop voor de rest...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:31

Ja precies. Net als die lui die alle hokjes van de PVV aankruisen. Prettig inderdaad, als zoiets zichzelf oplost :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:32

Je zal maar iets tegen moslims hebben...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:35

Ik blijf het vormen van coalities wel ingewikkeld vinden. Als ik het goed begrijp is het enige waarover wij direct beslissen hoeveel mensen er van elke partij in de kamer komen?

Een coalitie van bijvoorbeeld (heb niet geteld hoeveel mensen, even theoretisch) PVV, SGP, D66, PvdA zou ook mogelijk zijn? Als zij het daar over eens zijn en boven de 75 uit komen.

De VVD kan ook in de oppositie komen? En Rutte hoeft niet per se minister te worden?