Wanneer ben je rijk?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:27

Volgens mij is er onderzoek gedaan naar het nut van het subsidiëren van armen met het geld van rijken, en daar kwam uit dat het eigenlijk dus helemaal niet werkt. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden. Was wel in de US waar mensen het gewoon vertikken om een baan te zoeken omdat ze met een uitkering evenveel verdienen maar er niks voor hoeven te doen…. Maar dan wel klagen dat ze geen nieuwe auto kunnen betalen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:43

Menino schreef:
Niet alleen geluk. Maar succes is vrijwel altijd een formule van inspanning + geluk.
Bij sommige is het heel veel inspanning ondanks heel weinig geluk. Bij anderen heel veel geluk ondanks weinig inspanning. Bij de meeste van allebei een beetje in verschillende variëteiten.

Dus ik wil niemands inspanning baggataliseren, maar vaak overschatten mensen hun eigen inspanning wel een beetje (en let wel; ik zeg echt nergens dat dit bij jou zo is, want ik heb werkelijk geen enkel flauw idee en geloof het meteen als jij zegt dat jij je helemaal de takke gewerkt hebt om iets te bereiken.)

helaas is pech/ weinig succes ook vaak een resultaat van ongeluk + gebrek aan inspanning, en het is toch wel solidair omdat stukje ongeluk zoveel mogelijk te minimaliseren (dus kansgelijkheid) zodat je die inspanning zoveel mogelijk kunt belonen :j . My two cents.

is wel een andere discussie dan wat rijkheid is :D


Laat ik zo wijs zijn en niets zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:54

Libera schreef:
Volgens mij is er onderzoek gedaan naar het nut van het subsidiëren van armen met het geld van rijken, en daar kwam uit dat het eigenlijk dus helemaal niet werkt. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden. Was wel in de US waar mensen het gewoon vertikken om een baan te zoeken omdat ze met een uitkering evenveel verdienen maar er niks voor hoeven te doen…. Maar dan wel klagen dat ze geen nieuwe auto kunnen betalen :')


Je hoeft er ook geen uitkeringen van te betalen hè. Maar onderwijs, zorg en huisvesting zijn wel een basiseis wil je kunnen functioneren en precies daar zitten nu crises die van belastingsgeld opgelost moeten worden.

Dat kun je niet bij de minima halen en in Amerika kun je heel goed zien wat de gevolgen zijn als je het ook niet bij de beter verdienenden haalt. Ik ben geen fan.

Mindim schreef:
Mening schreef:
Niet alleen geluk. Maar succes is vrijwel altijd een formule van inspanning + geluk.
Bij sommige is het heel veel inspanning ondanks heel weinig geluk. Bij anderen heel veel geluk ondanks weinig inspanning. Bij de meeste van allebei een beetje in verschillende variëteiten.

Dus ik wil niemands inspanning baggataliseren, maar vaak overschatten mensen hun eigen inspanning wel een beetje (en let wel; ik zeg echt nergens dat dit bij jou zo is, want ik heb werkelijk geen enkel flauw idee en geloof het meteen als jij zegt dat jij je helemaal de takke gewerkt hebt om iets te bereiken.)

helaas is pech/ weinig succes ook vaak een resultaat van ongeluk + gebrek aan inspanning, en het is toch wel solidair omdat stukje ongeluk zoveel mogelijk te minimaliseren (dus kansgelijkheid) zodat je die inspanning zoveel mogelijk kunt belonen :j . My two cents.

is wel een andere discussie dan wat rijkheid is :D


Laat ik zo wijs zijn en niets zeggen...

Ok.

Prairy
Berichten: 9217
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:14

Voor mijn plannen ben ik rijk als ik zoveel vrij te besteden heb dat ik gedurende mijn resterende levensduur geld kan uitgeven aan wat ik wil en dat het tegen de tijd dat ik ergens in de 80 ben en waarschijnlijk niet meer zoveel kan en wil, nog net voldoende is om een beetje ruim van te leven, ergens wat niet Nederland is.

Doel is tussen de 700k en 1 miljoen. Dat zou voldoende moeten zijn om de komende 50 jaar ongeveer 3-4k per maand uit te kunnen geven. De 4% regel van de FIRE beweging ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:26

Prairy schreef:
Voor mijn plannen ben ik rijk als ik zoveel vrij te besteden heb dat ik gedurende mijn resterende levensduur geld kan uitgeven aan wat ik wil en dat het tegen de tijd dat ik ergens in de 80 ben en waarschijnlijk niet meer zoveel kan en wil, nog net voldoende is om een beetje ruim van te leven, ergens wat niet Nederland is.

Doel is tussen de 700k en 1 miljoen. Dat zou voldoende moeten zijn om de komende 50 jaar ongeveer 3-4k per maand uit te kunnen geven. De 4% regel van de FIRE beweging ongeveer.

Zo zie je maar dat we allemaal een andere instelling hebben. Ik ben wakker geworden, door mensen die te jong overleden. Dus mijn instelling is leef nu en geniet nu, morgen is er misschien niet.
Zo is geld enorm handig en scheelt een hoop stress, maar tegen de dingen die er werkelijk toe doen, kan het niet op. Het geneest geen kanker, het herstelt geen familiebanden en echte vrienden krijg je er niet mee. Carpe Diem, in de kist heb je geen zak aan dat geld.

flooooo
Berichten: 2569
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:42

Dat is ook zo Midim, in je kist heb je niks aan veel geld. Maar leuk leven in de tijd wat je hebt is veel waard lijkt mij. Hetzelfde als je kinderen wat kunnen geven/nalaten, dat is ook een hoop waard voor mij.
Mijn vader roept elke vakantie: "ik ga de hele erfenis erdoor jagen" in de groepsapp. Dus wij reageren standaard met veel plezier papsie met mam. Want ja ze moeten leuk leven. En iedereen weet dat het niet zo is, altijd mooi, de oneliners van paps.
En ik weet hoe geld familiebanden kapot kan maken, dat heb ik zelf helaas moeten zien gebeuren, dat vind ik heel erg voor de familie waar er 1 heel hebberig is en de rest hier last van heeft. Letterlijk, het ging niet eens om geld gek genoeg. Ik hoop dat ik met mijn familie nuchterder kan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 01:05

flooooo schreef:
Dat is ook zo Midim, in je kist heb je niks aan veel geld. Maar leuk leven in de tijd wat je hebt is veel waard lijkt mij. Hetzelfde als je kinderen wat kunnen geven/nalaten, dat is ook een hoop waard voor mij.
Mijn vader roept elke vakantie: "ik ga de hele erfenis erdoor jagen" in de groepsapp. Dus wij reageren standaard met veel plezier papsie met mam. Want ja ze moeten leuk leven. En iedereen weet dat het niet zo is, altijd mooi, de oneliners van paps.
En ik weet hoe geld familiebanden kapot kan maken, dat heb ik zelf helaas moeten zien gebeuren, dat vind ik heel erg voor de familie waar er 1 heel hebberig is en de rest hier last van heeft. Letterlijk, het ging niet eens om geld gek genoeg. Ik hoop dat ik met mijn familie nuchterder kan denken.

Precies. Ik ben in korte tijd mijn vader en zus verloren en ipv dat het ons nader bracht, is het contact weg. Geen contact meer met mijn moeder en andere zus nu.

Ik ben me zeer bewust van de eindigheid van het leven en dat later er zo maar niet meer is. Dus wij genieten nu van wat er binnen komt. We proberen de horizon van onze zoon te verbreden. En het is fijn dat het geld daar is daarvoor. Ook prettig dat het geen stresspunt is. Maar we weten ook heel goed dat het niet zaligmakend is, makkelijk, maar niet zaligmakend.

flooooo
Berichten: 2569
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 01:12

Dat vind ik heel erg voor je. Niets zo naar als familieruzies door jaloezie of geld. Je hebt er niks aan maar raakt elkaar wel kwijt.
En ik denk dat je het goed doet, uiteindelijk geef je hem wat mee en heb je er zelf wat moois aan, dat is prima toch?

Palmera

Berichten: 9495
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 01:15

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.

Whut? Ik werk 7 dagen per week om aan dit inkomen te komen. Ja, voor hier is het idd veel geld.
Maar: ik neem er niet één vrije dag voor! En ik ben na alles kwijt te zijn verleden jaar nu dus zo hard aan het werk om weer op te bouwen.

Moet dat extra belast worden? Uitermate oneerlijk en dan stop ik direct met werken., hoeveel ik ook vsn mijn werk hou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 01:48

flooooo schreef:
Dat vind ik heel erg voor je. Niets zo naar als familieruzies door jaloezie of geld. Je hebt er niks aan maar raakt elkaar wel kwijt.
En ik denk dat je het goed doet, uiteindelijk geef je hem wat mee en heb je er zelf wat moois aan, dat is prima toch?

Het leven is wat het is. Dan kun je een leuk inkomen hebben, het wil nooit zeggen dat daarmee het geluk aan je kant is.
Dank je wel voor je post!

Echwel

Berichten: 12516
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 02:17

Rijk leven straatarm sterven dat is de kunst.

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:04

Soepblik schreef:
ajesca123 schreef:
Ik verbaas mij vooral steeds weer over het feit dat heel veel mensen blijkbaar geen idee hebben wat er al afgedragen wordt door de hogere inkomens.
Hoe lager je inkomen hoe minder je afdraagt en hoe groter de pot is waar je toeslagen etc uit kunt krijgen.
Wij vallen volgens een aantal mensen hier onder de rijken.
En mij hoor je ook zeker niet klagen.
Maar het is niet zo dat het is komen aanwaaien.
Ook wij zijn ergens moeten beginnen hebben tegenslagen gehad, risico’s genomen en stappen gezet die andere mensen bewust niet willen of durven maken omdat ze de zekerheid die ze hebben niet op willen geven.
Ook dat is prima maar wees daar tegenover jezelf ook eerlijk over voordat je roept dat de hogere inkomens wel meer af kunnen dragen. Dat doen we namelijk al.

Denk dat het gros geen besef heeft van wat wij jaarlijks afdragen aan de belastingdienst?
En hoe hard er voor gestudeerd en gewerkt is om dit te bereiken?
Ben het er ook echt mee eens dat er schrijnende gevallen zijn.
Die hebben wij ook in onze omgeving.
Maar meestal zijn dat juist de middeninkomens die nergens recht op hebben en zich een slag in de rondte werken.
De enkeling die ik ken met een uitkering heeft het prima voor elkaar met alle toeslagen en kwijtscheldingen die er zijn.



Amen.


Ben ik het helemaal mee eens.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:42

BabiiVeeraa schreef:
Ik vind het moeilijk om hier een bedrag aan te koppelen, ook omdat je niet ziet wat iemand van dat geld moet betalen.

Bijvoorbeeld een bevriend stel van ons, zij verdienen samen ongeveer hetzelfde als ik en mijn partner samen. (erg) Ruim boven modaal, maar geen ton per jaar zegmaar. Zowel zij als wij hebben één jong kindje.

Zij hebben een enorm huis gekocht, prachtig verbouwd, echt alles erop en eraan, super mooi. Tijdens de zwangerschap een styliste ingehuurd die de kinderkamer heeft ingericht, echt poepchique met alleen maar dure merken.

Wij wonen in een kleine eengezinswoning, waarin ik zelf steeds projectjes aanpak om te verbouwen, het meeste doe ik zelf. Vooral omdat ik dat leuk vind :+ Ons kind draagt vooral kleding van Hema en heeft een hele leuke kamer, gewoon bij de babywinkel vandaan, accessoires zelf bij elkaar gezocht etc.

Veel van onze vrienden bestempelen het bevriende stel als rijk. Terwijl ze mij ooit heeft verteld dat ze zwaar gebukt gaan onder de mega hypotheek bijvoorbeeld. Zij gaan wel op dure vakanties, maar uiteten met vrienden of dagjes weg etc doen ze bijna nooit, daar ‘moeten’ zij op besparen.

Niemand ziet ons als rijk (ikzelf ook niet haha) terwijl wij hetzelfde verdienen en heel veel meer overhouden, dus ook een goedgevulde spaarrekening, mooie pot beleggingen en alles kunnen doen qua uitjes etc wat we willen :+

Trek je de streep op inkomen, zijn we beide even ‘rijk’. Kijk je naar bezittingen, mooie spullen en dure vakanties, dan zijn zij ‘rijk’. Kijk je naar ‘kunnen doen wat je wilt zonder zorgen’, dan zijn wij ‘rijk’.

Persoonlijk vind ik jullie manier een stuk verstandiger. Op grote voet leven omdat het net aan zo kan krijg je sneller spijt van.

Sabbientje

Berichten: 4728
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:52

BloemBloem schreef:
Wat een lastige vraag, ik heb het bericht al een aantal keer verwijderd
en aangepast.

Ik kan het ook niet in geld uitdrukken, want wat is rijk?

Als je zoveel op de bank hebt staan dat je van gekkigheid niet weet wat je met je geld aan moet.
En dus nog maar een 200ste Rolex van 200.000 euro koopt die je vervolgens in de kast laat liggen.
Zoiets?

Prairy
Berichten: 9217
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:48

Mindim schreef:
Prairy schreef:
Voor mijn plannen ben ik rijk als ik zoveel vrij te besteden heb dat ik gedurende mijn resterende levensduur geld kan uitgeven aan wat ik wil en dat het tegen de tijd dat ik ergens in de 80 ben en waarschijnlijk niet meer zoveel kan en wil, nog net voldoende is om een beetje ruim van te leven, ergens wat niet Nederland is.

Doel is tussen de 700k en 1 miljoen. Dat zou voldoende moeten zijn om de komende 50 jaar ongeveer 3-4k per maand uit te kunnen geven. De 4% regel van de FIRE beweging ongeveer.

Zo zie je maar dat we allemaal een andere instelling hebben. Ik ben wakker geworden, door mensen die te jong overleden. Dus mijn instelling is leef nu en geniet nu, morgen is er misschien niet.
Zo is geld enorm handig en scheelt een hoop stress, maar tegen de dingen die er werkelijk toe doen, kan het niet op. Het geneest geen kanker, het herstelt geen familiebanden en echte vrienden krijg je er niet mee. Carpe Diem, in de kist heb je geen zak aan dat geld.

Dat we het bij elkaar willen hebben, betekent niet dat we nu niet genieten :) En ook het spelletje van Financiën op orde hebben en er meer van maken vinden we gewoon leuk.

De ouders van mijn man leven ook niet meer, overleden op 60 (kanker) en 49 (2e hartaanval) jarige leeftijd.

Wij willen een andere leefstijl waarbij we veel minder stress hebben dan nu in het drukke Nederland, en die zonder geld zorgen kunnen hebben. Nog 5 jaar hard werken en ook genieten, en dan hopen we de keuze te kunnen maken of we nog moeten werken of niet (of op een andere manier geld verdienen voor de leefstijl die we willen).

En aan het einde van het leven is er als het goed is weinig meer over omdat we het hebben opgemaakt. Of waarschijnlijk ik, als ik kijk naar de levensverwachting in zijn en mijn familie.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:58

Prairy dat is ons doel ook hoor, FIRE! Ben er nog niet maar spaar gewoon lekker door terwijl we nu ook gewoon genieten. Het een sluit het ander niet uit.
Voordeel is wel dat het in de US een heel stuk makkelijker is om (belasting vrij) te sparen en te investeren via verschillende constructies.

Prairy
Berichten: 9217
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:04

Libera schreef:
Prairy dat is ons doel ook hoor, FIRE! Ben er nog niet maar spaar gewoon lekker door terwijl we nu ook gewoon genieten. Het een sluit het ander niet uit.
Voordeel is wel dat het in de US een heel stuk makkelijker is om (belasting vrij) te sparen en te investeren via verschillende constructies.


Klopt, maar er zijn volgens mij wel weer minder sociale vangnetten als in Europa, en hogere ziektekosten als je wat mankeert. Maar overall inderdaad makkelijker om het te bereiken, en ik denk ook meer geaccepteerd, zeker als in NL.

Over 2 jaar gaan we naar de USA op vakantie, enige probleem is voor mij een beetje dat ik bang ben om verliefd te worden op het land :') en mijn man wil Europa niet uit, om bovengenoemde redenen.

Phonix
Berichten: 1130
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:08

Hoef je niet bang voor te worden. Als je daar bent zie je hoe erg het uitziet zonder vang net en hoe veel mensen op straat wonen of 2 banen hebt om te overleven.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:28

Phonix schreef:
Hoef je niet bang voor te worden. Als je daar bent zie je hoe erg het uitziet zonder vang net en hoe veel mensen op straat wonen of 2 banen hebt om te overleven.

Daar krijg je niks van mee als je door de landelijke staten en natuurparken roadtript.

Tiggs

Berichten: 7543
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:28

Phonix schreef:
Hoef je niet bang voor te worden. Als je daar bent zie je hoe erg het uitziet zonder vang net en hoe veel mensen op straat wonen of 2 banen hebt om te overleven.


En je bij een ongewenste zwangerschap met een beetje pech geen abortus kunt laten plegen.

OleJon
Berichten: 2519
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:43

Ghostattack schreef:
Voor mij is iemand rijk als diegene zonder blikken of blozen (onverwachte) rekeningen kan betalen. Wat Silenna hierboven ook zegt, als je kan gaan en staan wanneer je wil en een huis hebt wat helemaal naar je wensen is. Als je niet wakker ligt van je gestegen energierekening of zomaar zonder te sparen iets groots kan aanschaffen.

Dat hoeft dus niet te betekenen dat iemand miljonair is



Maar dat zegt ook niks. Iemand van 6000 euro die alles opmaakt en niks overhoud is minder rijk dan iemand met een loon van 1800 en een spaarrekening van 30000 euro heeft.
Het is maar net hoe iemand met geld omgaat.

OleJon
Berichten: 2519
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:48

Mdrf schreef:
Myfairytale schreef:
Ik zie regelmatig op bokt en op sociale media langskomen dat de "rijken" meer af moeten dragen, dat de "rijken" niet gecompenseerd moeten worden en geen recht hebben op bepaalde toeslagen, extra's, etc.

Een hele simpele vraag eigenlijk; maar wanneer ben je nou rijk?

Ik voel me ook heel rijk met mijn dieren, partner, familie en vrienden, maar dat bedoel ik niet, in dit geval bedoel ik echt de financiële kant.

Wanneer vinden Bokkers iemand rijk?


Het is net alsof je je dus schuldig moet vullen als je rijk bent. De meeste die rijk zijn hebben daar hard voor gewerkt of dingen gelaten. Waarom zouden die dan meer moeten afdragen dan iemand die minder verdient?

En rijk... wat is rijk.. gaat dat alleen over geld, voor mij niet in ieder geval.

Inderdaad

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:02

Myfairytale schreef:
Ik zie regelmatig op bokt en op sociale media langskomen dat de "rijken" meer af moeten dragen, dat de "rijken" niet gecompenseerd moeten worden en geen recht hebben op bepaalde toeslagen, extra's, etc.

Een hele simpele vraag eigenlijk; maar wanneer ben je nou rijk?


Als richting zou ik denken bij bezittingen boven een miljoen, en/of jaarinkomsten boven 250.000 euro, en een volgende stap zou zijn bij ~5 miljoen en 400.000 jaarinkomsten (dan zit je al ver boven de Wet Normering Topinkomens.)
Maar het gaat nog veel meer om bv de Quote 500, en daarbij begint het bij 110 miljoen vermogen. Daarnaast gaat het - wat mij betreft - om het vele geld dat onduidelijk bestaat maar wel de maatschappij ontwricht, de 'aandeelhouders' die altijd tevreden gehouden moeten worden ongeacht wat het ons als maatschappij kost.

Als je een mooi buitenhuis hebt met een paar paarden in de wei: geniet er vooral van. Dat is in elk geval niet de herverdeling die ik belangrijk zou vinden.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:06

OleJon schreef:
Ghostattack schreef:
Voor mij is iemand rijk als diegene zonder blikken of blozen (onverwachte) rekeningen kan betalen. Wat Silenna hierboven ook zegt, als je kan gaan en staan wanneer je wil en een huis hebt wat helemaal naar je wensen is. Als je niet wakker ligt van je gestegen energierekening of zomaar zonder te sparen iets groots kan aanschaffen.

Dat hoeft dus niet te betekenen dat iemand miljonair is



Maar dat zegt ook niks. Iemand van 6000 euro die alles opmaakt en niks overhoud is minder rijk dan iemand met een loon van 1800 en een spaarrekening van 30000 euro heeft.
Het is maar net hoe iemand met geld omgaat.


Is dat zo ja?

Phonix
Berichten: 1130
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:34

elnienjo schreef:
Phonix schreef:
Hoef je niet bang voor te worden. Als je daar bent zie je hoe erg het uitziet zonder vang net en hoe veel mensen op straat wonen of 2 banen hebt om te overleven.

Daar krijg je niks van mee als je door de landelijke staten en natuurparken roadtript.


Dat is waar, maar ook natuur hebben we ook genoeg van in Europa, zonder dat je een green card voor het moet hebben.

Het is een beetje een kort door de bocht commentaar natuurlijk, maar America lijkt meer en meer op een derde wereld land. Mensen hebben het daar echt zwaar op dit moment en er komen elke dag duizenden daklozen bij.