Dochter belt moeder tijdens aanval beer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:33

Bassenqua schreef:
Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk wel frappant dat volgebouwd en dierverdrijvend Nederland het uitgestrekte, nog volbeboste en faunarijke Siberië op de vingers gaat tikken en verwijt van te veel plaats in te nemen en de dieren geen plek meer te gunnen.

Tjonge ik meende toch echt dat het over de hele wereld ging! ;)

Vervang Nederland dan door België, Groot-Brittanië, whatever, in het algemeen het veilige Europa.
Als je dit topic naleest worden als voorbeeld aangehaald beren (dus Siberië), ijsberen (noordelijk Canada) en Afrika met leeuwen, jachtluipaarden etc. Er is onbegrip waarom deze dieren afgeschoten worden omdat het de mens is die zich superieur voelt en het leefgebied van die dieren binnendringt.
Sorry, maar dan kan ik er niet aan doen dat het wij-tegenover-zij-gevoel mij besluipt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:33

annebe schreef:
Afgrijselijk!!! Het zal je maar overkomen als moeder...

Citaat:
Jagers hebben het beest en haar drie jongen doodgeschoten.

Naast het voorval vind ik dit misschien nog ernstiger. Deze beren waren in hun eigen terratorium, dus waarom deze beren uitmoorden!
Mensen weten dat er in die gebieden beren rondlopen en worden ook vaak voor gewaarschuwd.

Enne... eenmaal bloed geproefd is natuurlijk onzin! Dan zou betekenen dat momenteel onze 3 honden, de kinderen wel rauw zouden lusten }>

Het gaat er wss om dat de beren de mensen als prooi zien, ipv gevaar. Moeder beer krijgt door hoe gemakkelijk de mens te vangen is en hoe smakelijk deze is, ze zal de volgende keer dat ze een mens ziet niet denken : "Gevaar!" maar "Mm die vorige smaakte goed, zou deze net zo goed smaken :9 " en leert de kleintjes straks ook op de mens te jagen.

Zoals ik al zei, in Afrika worden de roofdieren die mensen hebben aangevallen ook afgeschoten, om herhaling te voorkomen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:34

Wat in ieder geval wel waar is,is dat je doodstil moet blijven liggen,je moet doen of je dood bent.
Zal niet meevallen als een beer je aan het opeten is,maar het is je enige kans om te overleven.
Behalve bij de zwarte beer geld dit niet,die eet je op of je nou dood of levend bent.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:35

annebe schreef:

Citaat:

Naast het voorval vind ik dit misschien nog ernstiger. Deze beren waren in hun eigen terratorium, dus waarom deze beren uitmoorden!
Mensen weten dat er in die gebieden beren rondlopen en worden ook vaak voor gewaarschuwd.

Enne... eenmaal bloed geproefd is natuurlijk onzin! Dan zou betekenen dat momenteel onze 3 honden, de kinderen wel rauw zouden lusten }>

Beren verwachten eten van mensen nadat ze eenmaal door hebben dat ze ook mensen kunnen eten. Deze in eerste instantie wilde dieren zullen onveilige gewoonten gaan ontwikkelen. Zeker in gebieden waar veel mensen komen zullen ze bijvoorbeeld achter mensen aangaan, ze breken in auto's, gebouwen of tenten op zoek naar voedsel. Of nog erger.. ze zullen mensen verwonden of doden. Een beer die gewend is aan mensenlijk contact of in dit geval weet dat mensen een makkelijke prooi zijn, zal dit doorgeven aan haar kroost of andere beren.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:36

Ho eens dat zou je maar overkomen zeg. Die heeft ook een trauma voor het leven die moeder! Toch spijtig dat die jonge welpjes dood zijn geschoten en de moeder. Maarja het was gewoon nodig :)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:49

gohya schreef:
Wat in ieder geval wel waar is,is dat je doodstil moet blijven liggen,je moet doen of je dood bent.
Zal niet meevallen als een beer je aan het opeten is,maar het is je enige kans om te overleven.
Behalve bij de zwarte beer geld dit niet,die eet je op of je nou dood of levend bent.

Hahaha dat onthoud ik.

Wel heel erg!

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:07

Waarom werkt dat dan?
Als je doet alsof je dood bent laat ie je ineens liggen?
Dat zou voor t opeten toch juist makkelijker zijn?

Maar ik heb me wel eens in schocktoestand verkeerd,
en je kan echt anders doen dan je denkt.
Het is echt niet zo dat iedereen vanuit een standaard reactie reageerd.
Dus ik geloof best dat een meisje in schock dr moeder gaat bellen.
Maar dat zegt nog niet dat het verhaal perse waar hoeft te zijn he.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:49

Gini schreef:
Vervang Nederland dan door België, Groot-Brittanië, whatever, in het algemeen het veilige Europa.
Als je dit topic naleest worden als voorbeeld aangehaald beren (dus Siberië), ijsberen (noordelijk Canada) en Afrika met leeuwen, jachtluipaarden etc. Er is onbegrip waarom deze dieren afgeschoten worden omdat het de mens is die zich superieur voelt en het leefgebied van die dieren binnendringt.
Sorry, maar dan kan ik er niet aan doen dat het wij-tegenover-zij-gevoel mij besluipt.

Ik denk dat je zelf even het topic na moet lezen want volgens mij hebben wij dezelfde mening ;) Er is eerder in dit topic al aan gegeven dat wij mensen het leefgebied van de dieren inpikken, we bemoeien ons met hun jachtgedrag, betreden hun territorium en vinden dat de dieren zich aan ons aan moeten passen. Dit speelt niet alleen in siberie maar over de hele wereld. Dat wij hier in Nederland geen grote roofdieren hebben die ons als prooi zien is dan mogelijk ons geluk maar voor mij is het heel simpel, de mens roept dit over zichzelf af en de dieren krijgen er de schuld van. Ondanks dat in alle natuurreservaten het verboden is de dieren te voeren doen we dit lekker toch, we laten de dieren lekker aan de mensen wennen, zorgen dat ze hun angst voor ons kwijt raken en dan achteraf piepen als je aangevallen wordt ? De mens is nog altijd het smerigste, onbetrouwbaarste en oneerlijkste roofdier wat hier op deze aardkloot rond loopt, als jij daar anders over denkt ben je een goeie voor je eigen soort! ;)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:57

Bassenqua schreef:
Er is eerder in dit topic al aan gegeven dat wij mensen het leefgebied van de dieren inpikken, we bemoeien ons met hun jachtgedrag, betreden hun territorium en vinden dat de dieren zich aan ons aan moeten passen. Dit speelt niet alleen in siberie maar over de hele wereld. Dat wij hier in Nederland geen grote roofdieren hebben die ons als prooi zien is dan mogelijk ons geluk maar voor mij is het heel simpel, de mens roept dit over zichzelf af en de dieren krijgen er de schuld van. Ondanks dat in alle natuurreservaten het verboden is de dieren te voeren doen we dit lekker toch, we laten de dieren lekker aan de mensen wennen, zorgen dat ze hun angst voor ons kwijt raken en dan achteraf piepen als je aangevallen wordt ? De mens is nog altijd het smerigste, onbetrouwbaarste en oneerlijkste roofdier wat hier op deze aardkloot rond loopt, als jij daar anders over denkt ben je een goeie voor je eigen soort! ;)

Hallelujah! _/-\o_

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:12

Bah wat veselijk...
Vind het wel logisch dat ze afgeschoten zijn, heb geen verstand van beren dat ik kan zeggen dat ze nu ze eenmaal mens geproefd hebben ernaar opzoek zullen gaan maar ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat ze deze beren niet door mochten laten eten. Je zou het toch respectloos vinden als nabestaande als ze deze dieren gewoon door hadden laten eten want ja ze zijn toch al dood... Misschien kunnen ze er zelfs wel voor aangeklaagd worden, zijn maar suggesties hoor.

Marit

Re: Dochter belt moeder tijdens aanval beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:03

Ik wil niet respectloos klinken maar als ze tot 3x toe haar moeder heeft gebeld terwijl ze vermoord werd door beren, had ze dan niet kunnen bedenken om 911 te bellen?
Ik heb echt mijn twijfels bij dit verhaal.. Sowieso vind ik het niet kunnen om het hele telefoongesprek zo in de krant te zetten.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:10

Ik vind het nogal raar dat ze tussendoor ophangt ? :? sorry hoor... maar ik vind het al een hele kunst om tijdens het lopen en dingen doen mn mobiel niet te laten vallen... en zij kan blijkbaar haar mobiel bij zich houden terwijl ze verscheurd word door een beer ? :?
En dan idd het ophangen... ik zou niet ophangen en terug bellen... ik zou aan de lijn blijven, denk je ook niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:28

annebe schreef:

Citaat:

Misschien voor hun eigen veiligheid, daar al iemand aan gedacht?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:04

JessAndHope schreef:
Ik vind het nogal raar dat ze tussendoor ophangt ? :? sorry hoor... maar ik vind het al een hele kunst om tijdens het lopen en dingen doen mn mobiel niet te laten vallen... en zij kan blijkbaar haar mobiel bij zich houden terwijl ze verscheurd word door een beer ? :?
En dan idd het ophangen... ik zou niet ophangen en terug bellen... ik zou aan de lijn blijven, denk je ook niet?

Wss omdat de moeder de politie tussendoor moest bellen? :+

Afschuwelijk verhaal en het klinkt daardoor idd bijna ongeloofwaardig..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:17

Dit verhaal is inderdaad vreemd. Als het meisje nou eerst hulpdiensten had gebeld waren ze eerder op de locatie. Ze laten het ook lijken of er veel tijd tussen de telefoontjes zat. Hulpdiensten hadden misschien dan wel op tijd kunnen zijn.
Het afschieten van de beren... Het gaat er bij mij niet in. Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd, maar wij mensen kunnen ons op zoveel manieren tegen dit soort dieren beschermen. Maar wij vinden het leuk om zonder bescherming door dat soort bossen te wandelen. Als je het zo bekijkt, zijn er nu 4 beren geschoten zodat wij mensen weer lol kunnen hebben? Wat leven we toch in een verknipte wereld.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:44

:oo heftig zeg....

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:47

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat wanneer een beer mij aan het verscheuren is ik ook maar op de gedachte zou komen om mijn moeder te gaan bellen :?

En dan tegen de beer zeggen: sssssst........smak niet zo ik hoor niks :+

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:04

Blanket schreef:
Jolliegirl schreef:
Lees even goed wat ik zeg.. ;)

Beren eten vlees... daar zit bloed in...
Beren eten ALTIJD al vlees.... Dus de uitspraak : Eenmaal bloed geproefd. komt niet overeen ;)

Oja? Beren eten voornamelijk bessen.. Normaal gesproken zal iemand niet worden aangevallen door een beer. Tot ze zich bedreigd voelen, hetzij doordat je hun teritorium betreedt, je tussen mamabeer en de cubs staat of wanneer ze zich gewoon bedreigd voelt door jouw aanwezigheid. Beren eten niet per definitie vlees.

Klopt.. en ik vind helemaal niet raar, een berenmoeder met haar jonge voelen zich sowieso eerder bedreigt. Hun territorium..logies..

Maar om dit meetemaken lijkt me echt ongelovenlijk. Wat zal we veel geleden hebben zeg..

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:15

Marit schreef:
Ik wil niet respectloos klinken maar als ze tot 3x toe haar moeder heeft gebeld terwijl ze vermoord werd door beren, had ze dan niet kunnen bedenken om 911 te bellen?
Ik heb echt mijn twijfels bij dit verhaal.. Sowieso vind ik het niet kunnen om het hele telefoongesprek zo in de krant te zetten.

Dat was ook mijn eerste gedachte.
Een groot aantal mensen die bij het Noorwegen-drama op dat eiland zaten, belden, pingden en smsten ook hun ouders ipv 112. Vervolgens reageerden die ouders dan weer, en schoot de schutter in de richting van het geluid.
Het lijkt geen functioneel gedrag, maar aan de andere kant weet ik ook niet wat ik in zo'n geval zou doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:26

Winddancer schreef:
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat wanneer een beer mij aan het verscheuren is ik ook maar op de gedachte zou komen om mijn moeder te gaan bellen :?

En dan tegen de beer zeggen: sssssst........smak niet zo ik hoor niks :+

Wees maar blij dat je je het niet voor kunt stellen. Natuurlijk weet je niet hoe je in een levensbedreigende situatie reageert, je kunt dan best heel irrationele dingen gaan doen.

En die laatste zin..... :r

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:38

Ik geloof er geen snars van eerlijk gezegd.

Kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die als je uit elkaar gerukt en opgevreten wordt door een beer denkt even mijn gsm pakken en mama bellen. Dan ben je overspoeld door angst en probeer je te overleven.

En wat betreft de mensen die in Noorwegen op het eiland zaten en contact opnamen met hun geliefden.....logisch.....een heel andere situatie. Je zit daar met meerdere mensen en of het was al bekend bij de hulpdiensten of iemand had het wel gedaan. Daarbij was er dreiging en werden ze op dat moment zelf dat ze contact opnamen uit elkaar gescheurd, onder schot gehouden etc.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:12

Nogal hartverscheurend. Wel terecht dat de beer en jongen zijn afgemaakt, want na eten van mensenvlees worden ze alleen maar gevaarlijker. In Finland zijn ook wel eens wat mensen opgepeuzeld door een beer. Ik kan me herinneren dat er zo'n 600 beren waren in Finland. Op dit moment zijn dat er geloof ik 1200. Er wordt ieder jaar voor 100 beren vergunning afgegeven om ze af te schieten, maar de populatie blijft nog steeds toenemen.

Bij sommige dorpen is de situatie inmiddels levensgevaarlijk, want er lopen beren tot aan de grens van de bebouwde kom. Kinderen buiten laten spelen is dus allang geen optie meer. Deze tijd van het jaar is gevaarlijk, omdat je tussen een moeder en zijn welpen kan komen. Dan is je kans verkeken, moeder beschermt haar welpen.

een beer kan tot 60 km per uur lopen. Dus de jongedame maakte bijzonder weinig kans.

Er zijn trouwens 120000 beren in Rusland, dus 4 minder is een minder groot probleem dan dieren die een mens actief als prooidier zien.