Mkz in Groot-Brittannië

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 00:14

Citaat:
LONDEN - De Britse autoriteiten hebben vrijdagavond een verbod op het vervoer van herkauwers en varkens afgekondigd na de ontdekking van het uiterst besmettelijke mond- en klauwzeer op een boerderij in Surrey.

Het vervoersverbod geldt voor heel Groot-Brittannië, maakte het ministerie voor Milieu bekend.


Veiligheidskabinet

De Britse premier Gordon Brown riep het speciale veiligheidskabinet bijeen om de situatie te bespreken, meldden Britse media.

Rond de getroffen boerderij is een veiligheidszone van 3 kilometer afgekondigd. Alle beesten op het bedrijf zullen worden afgemaakt liet een woordvoerder van de regering aan de BBC weten.

Afgemaakt

Groot-Brittannië werd in 2001 op grote schaal getroffen door de ziekte. De autoriteiten registreerden toen meer dan tweeduizend uitbraken en in totaal moesten toen 9400 boerderijen worden geruimd.

Bijna vier miljoen dieren werden destijds afgemaakt. De schade bedroeg volgens een overheidsrapport ongeveer 12,5 miljard euro.

(c) ANP



Dat is wel weer even schrikken en zo dichtbij ook Nagelbijten / Gniffelen

kan nog goed herinneren in 2001 alles werd afgelast, en zelfs niet naar school mochten.

hopelijk zal het niet zo ver komen.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:26

Sh*t Scheve mond
Ik hoop dat het niet dat hetzelfde wordt als in 2001, want het is echt een ramp...

Trammelanda

Berichten: 1365
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Zaandijk

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:28

whoaah nee alsjeblieft niet gek!

dat gaat mooi niet door hoor bahbah heb er nu al geen zin meer in..

daantjuhhh

Berichten: 26994
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:29

Ik weet nog dat ik toen in mijn examen jaar zat voor de VMBO.
(ik deed landbouw)
Wij moesten echt alle lessen canselen vanwege alle boeren op onze school.
en we hebben zelfs geen praktijkexamen kunnen doen!!!

Was echt dikke drama, en het ergste nog al die afgemaakte dieren!

moonie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 03-04-05

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 06:59

ze vrezen van wel dat het weer zo erg word teminsten dat zeiden ze gisteren op het laten nieuws

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 07:09

Oh oh.... wij hebben ook een boerderij... maar (nog) geen bak. Dat wordt dan weer afzien. Vorige keer kon ik ook heel lang de weg niet op! Wanneer gaan ze nou eens enten??? Arme beesten.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 07:43

K u t dat is zeer zwaar vervelend zeg.

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 07:54

Chips laten ze het aub daar houden en niet weer hierheen, anders zitten we weer met de gebakken peren, zoveel mensen die niet kunnen rijden (ik destijds ook snik snik snik stomme geit), wedstrijden die allemaal niet door kunnen gaan neeheee engeland hou je sores aub bij je, arme beessies

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:14

het is bij ons op het dorp het (boeren)gesprek van de dag, boeren voorspellen dat het veel voor 1 sept. opgestald zal moeten worden .
Het wa snet op de radio: ze zijn uit Engeland geimporteerde kalveren aan het traceren, voor zover mogelijk en daar gaat het alweer fout, ondanks dat je bij evenhoevigen iedere centimeter dat je ze vervoert moet registeren en aanvragen en zo, ze oormerken in hebben en weet ik veel wat nog meer, kunnen ze blijkbaar niet alle geimporteerde kalveren die het allang onder de leden kunnen hebben (20 dagen incubatietijd) terugvinden.

Ik herinner me 2001 ook nog als de dag van gisteren,werkte toen op het huifkarbedrijf van een vriendin van me, waar geen evenhoevigen aanwezig waren, maar toch allemaal beperkingen opgelegd waren...... rampzalig seizoen was dat

Jolliegirl

Berichten: 33036
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:17

blij dat paarden hier geen last van hebben.

maar 2001,,, kan ik me nog goed herrinneren.. verschrikkelijk!!
Hopen dat het niet verspreid, en wanneer enten ze nou eens, manmanman
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 04-08-07 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:18

Onee...niet alweer
WE gaan maar hopen dat het niet verder verspreid

Anoniem

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:20

Niet weer hè... Ik weet het van de vorige keer nog wel Nagelbijten / Gniffelen vreselijk.. Ik hoop dat het zo ver niet gaat komen deze keer !

Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:23

Fingers crossed dat het niet overslaat naar het continent Scheve mond

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:24

He bah, niet weer he.. wat een k.t nieuws..... Scheve mond

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:48

Dat is verschrikkelijk nieuws! Ik hoop maar zo dat de aanpak nu anders zal worden als 6 jaar terug Boos!

Jilletje

Berichten: 8179
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:51

aaaa vershrikkelijk hopelijk slaat het nederland over!!! boni staat namelijk bij een melkveehouder

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:52

jammer voor die gen die de weg niet op kunnen met hun paard als er eventueel maatregelen getroffen worden bij voorbaat, maar de boeren en hun beesten hebben het wel even wat slechter dan iemand die met z'n paard geen kant op kunnen.
sorry dat ik het zo zeg.
maar dat vind ik.
hier wordt bijna alleen aan de paarden gedacht.

Jilletje

Berichten: 8179
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:57

nee zo bedoel ik het niet!!! kijk, als het daad werkelijk in nl komt kunnen paarden ook drager van de ziekte worden dus is er kans dat die ook afgemaakt moeten worden als ze bij veehouders staan en natuurlijk is het verschrikkelijk voor de boeren hun inkomsten is in een keer weg

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:59

En daar gaan we weer! Ik kan me nog herinneren hoe het de vorige keer was.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:10

Ik was in mei 2001 in Wales, Engeland, varen met een narrowboot. Heb gelukkig geen stapels brandend vee gezien, maar de weilanden waren erg, erg leeg ...... Verdrietig Ik hoop voor alle boeren daar dat de ziekte goed geïsoleerd kan worden, veel boeren zullen weer zo'n klap niet overleven (financieel en mentaal).

Anoniem

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:17

Ik hoop zo dat het niet naar NL komt, volgens mij mag je dan ook geen wedstrijden meer doen met paarden?
En als je paard nou met spoed naar de kliniek moet Verward

jessie34

Berichten: 402
Geregistreerd: 27-04-05

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:30

Jilletje schreef:
nee zo bedoel ik het niet!!! kijk, als het daad werkelijk in nl komt kunnen paarden ook drager van de ziekte worden dus is er kans dat die ook afgemaakt moeten worden als ze bij veehouders staan en natuurlijk is het verschrikkelijk voor de boeren hun inkomsten is in een keer weg



paarden,honden en katten worden niet geruimd! alleen evenhoevigen Knipoog ik hoop ook echt dat het niet naar nederland verspreid Huilen ik woon naast een veeboer, moet er niet aan denken dat we nergens meer naar toe kunnen etc.

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 12:35

Citaat:
Hoop

Ondertussen hopen boeren en overheid dat de uitbraak in Guildford een geïsoleerd geval is.

In de buurt van Guildford ligt het dierziektenlaboratorium Pirbright en een onderzoeksfaciliteit van het farmaceutisch bedrijf Merial, waar onderzoek plaatsvindt met MKZ-virus.

"Niet uitgesloten kan worden dat er virus is ontsnapt uit één van de laboratoria", aldus Osinga
(c) ANP


Dat zou wel een hele domme fout zijn Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:03

http://www.nu.nl/news/1183137/11/Vervoe ... s_vee.html

Citaat:
AMSTERDAM - Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft een vervoersverbod afgekondigd voor schapen, runderen, varkens en geiten. Het verbod is van kracht sinds 14.30 uur.

Ook op jaarmarkten en braderieën mogen de dieren niet aanwezig zijn. Alleen dieren die van een veehouderij rechtstreeks naar de slacht gaan, mogen vervoerd worden. De maatregel is genomen omdat op een rundveebedrijf in Groot-Brittanië mond- en klauwzeer is uitgebroken.



Veewagens

Alle veewagens die afkomstig zijn uit het Verenigd Koninkrijk moeten op een erkende wasplaats in Nederland extra gereinigd worden. Dezelfde maatregel geldt voor het vervoer van paarden.

Daarnaast adviseert het ministerie om in het Verenigd Koninkrijk geen boerderijen te bezoeken. Ook is het verboden om van het eiland dieren of etenswaren van dierlijke oorsprong mee te nemen naar Nederland.

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:33

zo dat zijn geen halve maatregelen.... de borden zullen er zo wel weer staan dus...........en de ontsmettingsmatten enz enz enz