Jachthond bijt shetlandpony dood..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:30

JunkDeLuxe schreef:
“Het slachtoffer had evengoed een kind kunnen zijn”, waarschuwt de vrouw.

Tragisch voorval, maar dit is écht baarlijke onzin.


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Jachthond bijt shetlandpony dood..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:10

Niet waarschijnlijk; dat ziet er nogal verschillend uit.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:24

Ariebren schreef:
Maar een hond is en blijft een roofdier.

Het ene honden ras wat minder, het andere ras is veel erger.

Maar als een hond door krijgt dat een dier weg vlucht voor hem, dan komt het oude oer instinct weer naar boven.

De hond gaat jagen en pakt het vluchtende dier en bijt hem dood.

Dus volgens jouw logica jaagt en dood "de hond" alles wat voor hem wegvlucht...?
Wanneer ben jij voor het laatst in de buurt van een hond geweest?
Dit is niet beledigend zoals je schijnt te menen, maar wel erg kortzichtig. Er zijn duizenden honden in Nederland en dit soort bijtincidenten zijjn enorm zeldzaam.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:38

Ariebren schreef:
Omdat 99% van de honden gelukkig niet de kans krijgt om achter een vluchtend dier aan te rennen.

Maar die andere 1% doet het wel.

Onzin. Sommige honden hebben jachtinstinct en ja, dat kan tot ongelukken leiden. Als echter jouw redenatie zou kloppen zou dit soort nieuws dagelijks in iedere krant staan. En zou het houden van honden door particulieren al lang verboden zijn.
Mijn honden rennen vaak achter vluchtende dieren aan. Snijden ze de pas af en drijven ze naar mij of naar huis. Ze doden ze niet in tegenstelling wat er volgens jouw ongenuanceerde mening automatisch zou gebeuren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:47

Ariebren schreef:
Dan heb je geluk met je honden dat ze niet doorgaan.

Heeft niets met geluk te maken slimmerik, ik ben een schapenhouder op IJsland, en gebruik mijn werkhonden om mijn schapen naar huis te drijven.
Natuurlijk talent (instinct) van de honden , en veel, veel training. Mijn honden rennen vaak achter "vluchtende dieren aan" , maar nooit zonder mijn toestemming en ze "gaan door" tot de taak is volbracht.
Een onbekende hond die mijn schapen opjaagt wordt zonder pardon afgeschoten.
Jouw mening blijft ongenuanceerd, generaliserend en gaat voor het allergrootste deel van de hondenpopulatie niet op.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 30-11-12 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:53

Toverbal schreef:
Trieste zaak, maar snap de vergelijking niet van dier naar kind?

Mijn herders bijten ook een haas/konijn dood, maar een kind is toch wel andere koek hoor.

Die vergelijking gaat inderdaad niet op. Naar aanleiding van een incident waarbij een husky drie schapen onlangs doodbeet hier op IJsland is er een aardige discussie losgebarsten om dit thema, waarbij naar voren kwam dat het vaak lieve mensvriendelijke familiehonden blijken te zijn die dit soort dingen doen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:23

Ariebren schreef:
Totdat ineens dat jacht instinct de overhand krijgt.

Wat een gezemel, je hebt paarden, ben je dáár dan niet constant bang dat het vluchtinstinct de overhand krijgt...?


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:10

Miracle_ schreef:
En dat alle honden gevaarlijke jachtdieren zijn ook. Enkel honden die hierop getraind worden, of waarbij dit gedrag toegelaten wordt, zijn gevaarlijk.

Het hangt er een beetje van af hoe je dit precies bedoelt, maar ik vermoed dat dit (door mij dikgemaaktedeel) een misvatting is.
Zoals eerder opgemerkt heb ik schapendrijfhonden. Dit zijn honden met een aangeboren drang dieren te drijven, en dit is gemodificeerd jachtinstinct. Het zijn juist dergelijke werkhonden die niet getraint worden die gevaarlijk kunnen worden.
Mijn Gláma weet precies wanneer ze mag drijven, ze weet wat ze tijdens het drijven wél en niet mag, en wat het doel ervan is. Omdat we dat letterlijk honderden sessies hebben geoefend. Dat zorgt er óók voor dat ze geen neiging heeft te ontsnappen om haar drijfdrang op een paar niets vermoedende buurschapen te gaan uitleven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:22

Miracle_ schreef:
Dus wordt de hond ook niet getraind om te jagen/aanvallen, toch? :)

Nee, daarom begon ik mijn bericht ook voorzichtig met de disclaimer dat ik je bedoeling misschien niet goed opvatte.

Ik weet meer van schapenwerk dan van jachttraining, maar wat ik weet is dat een jachthond het geschoten wild haalt, en afhankelijk van de jacht nog andere taken uitvoert. Wat een jachthond pertinent verboden wordt is zelf achter het wild aangaan en het doden. De enige uitzondering daarop bij mijn weten zijn bepaalde jachten op schadelijk wild (ratten en hier bv mink).

Wat ik dus wil zeggen is dat als een hond getraint wordt op een bepaalde manier zijn instinct te gebruiken, onder controle van een handler, dat dan het risico dat een dergelijke hond gevaarlijk wordt door het ongecontroleerd uitleven van zijn instincten veel kleiner wordt in plaats van groter.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:03

Ariebren schreef:
En wat betreft de training van de jonge herdershonden voor schapen.
Heb diverse malen demonstraties gezien hoe dat gebeurd.
In die demonstratie werd ook duidelijk aangegeven, als de jonge lerende hond hapt en dat blijft doen, naar een schaap, dan is hij niet geschikt voor het herders werk.
.

Ik heb jaren ervaring met het zelf trainen en werken met zulke honden. Jij hebt een paar demonstraties gezien. Geloof me dan krab je nauwelijks aan de oppervlakte...
Vrijwel iedere beginnende hond hapt naar de schapen en om verschillende redenen, in héél zelden voorkomende gevallen is dit niet onder controle te krijgen, ik heb het nog nooit meegemaakt, noch bij mezelf noch bij de trainers die ik persoonlijk ken. Er zijn andere vaker voorkomende redenen waarom een bepaalde pup niet geschikt blijkt voor schapenwerk.

Volgens jouw eigen redeneringen zou paarden bezit dus verboden moeten worden, of leg je andere criteria aan bij paarden dan bij honden?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna79, Annisa, Charlotte446, LDRD, meggiemeg, Muronia, NinaCharlie, ontherun, Rose94 en 10 bezoekers