God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:36

Ah oke, dus ik ben door en door verrot? Bedankt :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:38

Jemig, wat trek jij snel conclusies.. :\ . Jammer is dat, zo zwart wit en kort door de bocht je reageert.. :(:)

Als andere mensen een andere visie hebben, probeer dit dan te respecteren. ;)

De enige die jou verrot zou kunnen vinden ben jij zelf, denk ik. :)*

Trouwens, wie is er verrot? ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:40

Iedereen heeft iets moois en ik zeg dat dat niets met God te maken heeft. Jij zegt dat we daar een meningsverschil hebben. Dan is een conclusie toch snel getrokken?

Ieder mens heeft iets moois, of diegene nou wel of niet gelooft, prima als jij dat anders ziet.

Oh voor het geval het je nog niet was opgevallen; ik geloof niet in God.

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:45

Darwin, waarom? Daarom!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:58

Quellian schreef:
Iedereen heeft iets moois en ik zeg dat dat niets met God te maken heeft. Jij zegt dat we daar een meningsverschil hebben. Dan is een conclusie toch snel getrokken?

Ieder mens heeft iets moois, of diegene nou wel of niet gelooft, prima als jij dat anders ziet.

Oh voor het geval het je nog niet was opgevallen; ik geloof niet in God.

jij legt me woorden in de mond die ik niet wil zeggen. Béétje irritant. :+

Nét als je tweede aanname: Als mensen niet gelovig zijn, kunnen ze prachtig zijn!

Probeer wat minder vijandig te zijn, meis! :(:)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:16

Miska schreef:
Die in elk mens zit, ongeacht of je dat gelooft of niet! :D

Zeker niet "ongeacht van of ik het geloof of niet!"
Dat geloven is namelijk de essentie van een geloof. Als jij gelooft dat er een Hogere Macht, Goddelijke schepper, Grote Roerganger, etc. is, dan mag jij dat geloven. Totdat het aan te tonen is, blijft het echter een geloof.

Voor jezelf is het een waarheid of misschien wel dé waarheid maar het is geen algemene, vaststaande waarheid voor iedereen. Dat jij gelooft dat er in iedereen wel iets moois of goeds schuilt, dat mag je. Dat geloof ik ook, dus dat is dan voor ons allebei een waarheid. Als mijn buurman gelooft dat iedereen uiteindelijk alleen maar uit eigenbelang handelt, dan is dat voor hém een waarheid.

Jij gelooft dat er achter dat mooie en goede in iedere mens iets hogers schuilgaat. Dat mag, en ik mag geloven dat die hogere macht er niet is.
Of er dan uiteindelijk in iedere mens een God aanwezig is, dat is volledig afhankelijk van of je daarin gelooft of niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:14

Voor de overzichtelijkheid van de discussie wat off-topic reacties over auto's verwijderd. On-topic de discussie volgen is al ingewikkeld genoeg ;)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:16

judithh schreef:
Titel is duidelijk...

God of Darwin en waarom.

......Darwin geloofde zelf ook in God he ;) lees zijn boek eens ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:19

El_vis schreef:
judithh schreef:
Titel is duidelijk...

God of Darwin en waarom.

......Darwin geloofde zelf ook in God he ;) lees zijn boek eens ;)

Nee hoor daar geloofde hij zeker niet in. Zijn vrouw was diep religieus maar voor dat ze gingen trouwen heeft Darwin met z'n vrouw gesproken dat hij niet in god geloofde..of ze daar mee zou kunnen leven...

In die tijd was het gebruikelijk om te zeggen: Als god het blieft e.d...maar dat betekend niet dat Darwin in god geloofde.

Net als Einstein..veel gelovigen zeggen maar al te graag dat Einstein gelovig was maar hij was absoluut een atheist.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:25

Wat is een nu eigenlijk precies atheïst?!
Iemand die niet in God gelooft, das waar het beestje heeft een naam, maar ook al geloof je niet in God, kun je er nog wel onbewust naar handelen hoe het in de bijbel beschreven wordt.

Dat er in iedereen iets moois schuilt dat is een feit, maar het fenomeen blijft gelijk, omdat we allemaal van dezelfde Bron komen.
Want het is al wonderlijk genoeg hoe een zaadcel en een eicel een geheugen hebben, om zoiets wonderlijks te creëren als de persoon die je bent.
Dat beestje mag je noemen zoals je zelf wilt, ik geef de voorkeur aan God, omdat het een verzamel naam is. Grand Organiser Designer.
Alles staat met elkaar in verbinding, hoe je het ook wend of keert, alles bestaat dus uit energie.
Dat is allemaal wetenschappelijk bewezen, maar het wonderlijke van het verhaal vanuit mijn beleving is, waar komt die energie vandaan?
Die is er gewoon!
En dat is in mijn beleving God, want er is gewoon een hoger plan en de mensen die daar niet in geloven, hebben meestal een negatieve associatie met het woord God of laten zich gewoonweg nergens meer door verwonderen.
Je hoeft ook geen geloof aan te hangen of een religieuze opvoeding gehad te hebben, want ik heb geen van beide gehad, maar heb altijd al een inwendig lichtje in mij branden dat mij begeleid en ben op onderzoek gegaan wat er in de wereld allemaal te koop is, heb al tig beschermengeltjes uitgebuit en laat me elke dag weer verwonderen hoe mooi het leven is.
Darwin komt ook van dezelfde bron, dus eigenlijk kun je de stelling God of Darwin niet maken, want de oorsprong van Darwin is gelijk aan God.
God is niet een tastbaar persoon zoals Jezus was, God leeft in ieder mens en via Jezus (die overigens niet de enige heilige was, maar toevallig geschiedenis heeft gemaakt) komt er informatie de wereld in hoe je kunt leven.
Jezus zijn gevoel van dankbaarheid, eerbiedigheid etc. voor het leven en zijn gave om te genezen koste hem de kop, omdat mensen het niet konden begrijpen en vanuit angst elimineerde zijn omgeving hem, terwijl hij alleen zijn ervaringen wilde delen met zijn medemensen.
Maar in wezen bezit iedereen de gave die Jezus had en dat is wat hij duidelijk wilde maken.
Daarom is alles weer betrekkelijk en ook weer te herleiden, want dingen gebeuren niet zonder reden uit puur toeval, het is een samenspel van energieën die een voorval mogelijk maken.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:47

Miska schreef:
Iemand die niet in God gelooft, das waar het beestje heeft een naam, maar ook al geloof je niet in God, kun je er nog wel onbewust naar handelen hoe het in de bijbel beschreven wordt.

Dat er in iedereen iets moois schuilt dat is een feit, maar het fenomeen blijft gelijk, omdat we allemaal van dezelfde Bron komen.
Want het is al wonderlijk genoeg hoe een zaadcel en een eicel een geheugen hebben, om zoiets wonderlijks te creëren als de persoon die je bent.
Dat beestje mag je noemen zoals je zelf wilt, ik geef de voorkeur aan God, omdat het een verzamel naam is. Grand Organiser Designer.
Alles staat met elkaar in verbinding, hoe je het ook wend of keert, alles bestaat dus uit energie.
Dat is allemaal wetenschappelijk bewezen, maar het wonderlijke van het verhaal vanuit mijn beleving is, waar komt die energie vandaan?
Die is er gewoon!
En dat is in mijn beleving God, want er is gewoon een hoger plan en de mensen die daar niet in geloven, hebben meestal een negatieve associatie met het woord God of laten zich gewoonweg nergens meer door verwonderen.
Je hoeft ook geen geloof aan te hangen of een religieuze opvoeding gehad te hebben, want ik heb geen van beide gehad, maar heb altijd al een inwendig lichtje in mij branden dat mij begeleid en ben op onderzoek gegaan wat er in de wereld allemaal te koop is, heb al tig beschermengeltjes uitgebuit en laat me elke dag weer verwonderen hoe mooi het leven is.
Darwin komt ook van dezelfde bron, dus eigenlijk kun je de stelling God of Darwin niet maken, want de oorsprong van Darwin is gelijk aan God.
God is niet een tastbaar persoon zoals Jezus was, God leeft in ieder mens en via Jezus (die overigens niet de enige heilige was, maar toevallig geschiedenis heeft gemaakt) komt er informatie de wereld in hoe je kunt leven.
Jezus zijn gevoel van dankbaarheid, eerbiedigheid etc. voor het leven en zijn gave om te genezen koste hem de kop, omdat mensen het niet konden begrijpen en vanuit angst elimineerde zijn omgeving hem, terwijl hij alleen zijn ervaringen wilde delen met zijn medemensen.
Maar in wezen bezit iedereen de gave die Jezus had en dat is wat hij duidelijk wilde maken.
Daarom is alles weer betrekkelijk en ook weer te herleiden, want dingen gebeuren niet zonder reden uit puur toeval, het is een samenspel van energieën die een voorval mogelijk maken.

Citaat:

Citaat:
Jezus (die overigens niet de enige heilige was, maar toevallig geschiedenis heeft gemaakt)

Citaat:

Natuurlijk kun je de stelling maken, alleen past de theorie van Darwin niet in de monotheistische leer van het christendom. Quote van jezelf:
Citaat:

Conclusie uit jouw verhaal Toeval := G(rand)O(organized)D(esign)

Mijn conclusie van Darwin: ontrafeling van een stukje uit de machinerie achter het Design.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:10

Miska schreef:

Die is er gewoon!

Een atheïst is o.a. iemand die vindt dat jij onzin uitkraamt.
Bovendien is bovenstaande quote slechts jouw (en een paar miljoen anderen :P )mening maar daarom nog geen vaststaand feit.
Als iemand een goed persoon is (en ik ken er wel een paar ;) ) hoeft dat helemaal niks met geloven in een god, religie, voorgeschreven door een kerk of in een bijbel of andere versie te zijn. Mensen zijn gewoon of goed of minder goed of gewoon ronduit slecht. En die 3 vindt je overal, religieus of niet.
M.a.w; ik heb geen bijbel of voorschriften van een kerk of religie nodig om me fatsoenlijk te gedragen, niemand heeft dat. (Zou wel erg triest gesteld zijn in de wereld als dat wel zo was)

Dus hou alsjeblieft op met deze onzin te verkondigen alsof het de waarheid is. Dat jij het gelooft wil niet zeggen dat het zo ís!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:12

Miska schreef:

Zo wonderlijk en uniek is het eigenlijk allemaal niet.
Het is niet veel meer dan twee halve setjes kern-DNA, de juiste eiwitten, wat celorganellen van de moeder, een goede temperatuur, toegang hebben tot voedingsstoffen en zuurstof en een tijdje wachten. Zo doen ongeveer alle organismen die zich geslachtelijk voortplanten dat.
De cellen in de vormeloze klomp die ontstaat na de bevruchting beïnvloeden elkaar, zodat op de juiste plaatsen de juiste genen geactiveerd worden. De verschillende lagen celmateriaal verplaatsen zich volgens een vast patroon, differentiëren zich, sterven op gecontroleerde plaatsen af en voilà, een mens.
Of bijvoorbeeld een kikker, want de eerste embryonale ontwikkeling is bij de meeste dieren nagenoeg gelijk.

Knap dat dat allemaal uit dat die twee 'recepten' en de juiste ingrediënten kan ontstaan, maar voor mij geen bewijs van een Grote Ontwerper. Meer een gevalletje 'trial and error'.
Als het recept of de ingrediënten in het begin niet deugden, dan zal het eindresultaat minder kans hebben om zich voort te planten, of misschien niet eens geboren worden.
Is een verandering in de receptuur toevallig gunstig, dan wordt die doorgegeven.

Soms ontstaat er na zo'n serie veranderingen iets wat helemaal niet zo slim in elkaar zit.
Kijk bijvoorbeeld naar een zoogdieroog. Het netvlies zit daarbij als het ware 'achterstevoren', waarbij licht eerst door de oogzenuwen moet voordat het op de lichtgevoelige receptoren valt. Geen ontwerper die dat direct zo zou maken, maar waarschijnlijk ontstaan uit een serie veranderingen waarbij steeds de op dát moment beste oplossing 'gekozen' is.
Een ander voorbeeld van een minder handig ontwerp is het mannelijk urogenitaalstelsel bij zoogdieren.
De testes ontwikkelen zich, net als de vrouwelijke ovaria, in de buikholte, maar kunnen niet tegen de hoge temperatuur daar. Bij onze koudbloedige voorouders was dat geen probleem, maar bij ons verplaatsen zij zich tijdens de embryonale ontwikkeling door het lieskanaal naar buiten. Het bijbehorende 'leidingwerk' ligt daardoor in de knoop en via omwegen in onze buik. Goed ontworpen? Niet echt, maar dat was vooraf niet te bepalen, simpelweg omdat er (volgens mij) geen doel, richting of hoger plan achter de evolutie zit.

Citaat:

Ik geloof inderdaad niet in een hoger plan, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik me nergens door laat verwonderen. Ik kan intens genieten van mooie dingen of momenten, ben oprecht verwonderd over hoe alles in elkaar zit, maar nogmaals, daar voel of ervaar ik geen God bij en dat hoef ik ook niet.

Citaat:

Energie heeft geen richting, het is simpelweg het vermogen om arbeid uit te oefenen.
Het kan vrij omgezet worden van de ene in om het even welke andere vorm. Massa<->electromagnetische straling<->warmte<->beweging<->etc.
Waaruit blijkt dan dat er een reden achter zit?

Ik snap wel dat mensen graag geloven dat er een reden achter alles zit. Dat is namelijk een stukje zelfbevestiging en iets waarop je een deel van je schuldgevoel, problemen, etc. kunt afschuiven.
Als je pas een auto-ongeluk hebt overleefd, dan geeft het een fijn gevoel om te denken dat iemand het goed met je voorheeft en dat er een reden voor is. Maar ís er daardoor ook een reden? Of zoeken onze hersenen gewoon naar erkenning?
Wíllen we graag dat er om ons gegeven wordt, en is dát misschien de reden dat we daarin geloven?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:16

Ik denk dat veel mensen de dingen die ze niet verklaren kunnen, graag toeschrijven aan een god. Hebben ze rust ofzo en hoeven ze niet bang te zijn voor de dood, bijvoorbeeld.
Ik vind dat een beetje simpel en richt me meer een liever op de wetenschap. Bewijzen. En nee; lang niet alles is op die manier, op dit moment te verklaren en daarnaast is een hoop misschien ook gewoon toeval.
Want als volgens jullie een oerknal onmogelijk is, waar komt jullie god dan vandaan? Die moet toch ook ooit ontstaan zijn? ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:39

Nou, zo wordt het menselijk denkvermogen wel heel gesimplificeerd uitgelegd, sflj, denk je dat geloven zo makkelijk is/ En zeker in een maatschappij waar de mens als superieur wetenschapperzoveel kan ontdekken?

Ik denk dat mensen eens zouden moeten accepteren dat niet alles verklaarbaar is!
En waarom zouden religie en wetenschap niet hand in hand kunnen gaan? het een hoeft het ander toch neit uit te sluiten?

Ik geloof in beide en dat bevalt me prima, maar heb ook wel eens mijn twijfels.
Neem nl ook niet alles aan voor zoete koek.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:40

sflj schreef:
Miska schreef:

Die is er gewoon!

Een atheïst is o.a. iemand die vindt dat jij onzin uitkraamt.
Bovendien is bovenstaande quote slechts jouw (en een paar miljoen anderen :P )mening maar daarom nog geen vaststaand feit.
Als iemand een goed persoon is (en ik ken er wel een paar ;) ) hoeft dat helemaal niks met geloven in een god, religie, voorgeschreven door een kerk of in een bijbel of andere versie te zijn. Mensen zijn gewoon of goed of minder goed of gewoon ronduit slecht. En die 3 vindt je overal, religieus of niet.
M.a.w; ik heb geen bijbel of voorschriften van een kerk of religie nodig om me fatsoenlijk te gedragen, niemand heeft dat. (Zou wel erg triest gesteld zijn in de wereld als dat wel zo was)
Dus hou alsjeblieft op met deze onzin te verkondigen alsof het de waarheid is. Dat jij het gelooft wil niet zeggen dat het zo ís!

Reactie op het dikgedrukte...
Wie heeft jou opgevoed en met welke overtuigingen, waardoor jij nu zo denkt zoals je doet?
Waar komen die vandaan en waar zijn die uit herleid?!
Ook uit een bepaalde visie of mening van je ouders, school, omgeving etc!

Bovendien voelt het voor mij wel als waarheid, maar pas na deze post krijg ik ook werkelijke uitgelegde feiten van jullie die tenminste ook ergens uit herleid zijn, maar de zin of onzin van mijn post is een oordeel.
Voor mij heeft het zin, maar dat betekent niet meteen dat het onzin is!
En wie zegt dat jij gelijk hebt, dat er niks bestaat?
Hoe weet je dat zo zeker?!
Voor jou voelt het zo, maar ik bestempel al het niet als fout of als onzin.
Geeft ook te denken!
Ik haal uit beide het beste, want het één kan niet zonder het ander.

Detour! +:)+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:47

ik geloof in darwin, omdat het gewoon wetenschappelijk bewzeen is enz....
maar het is misschien raar, maar ik geloof OOK in het bovennatuurlijke ;) . in de god en de godin :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:52

Miska schreef:
Bovendien voelt het voor mij wel als waarheid, maar pas na deze post krijg ik ook werkelijke uitgelegde feiten van jullie die tenminste ook ergens uit herleid zijn, maar de zin of onzin van mijn post is een oordeel.
Geeft ook te denken!

Ik heb in ieder geval niet gezegd dat er niets bestaat, alleen dat de aanwijzingen voor mij niet sterk genoeg zijn en dat ik niet de behoefte heb aan een Hogere Macht (in wat voor vorm of persoon dan ook) om dingen mee te verklaren of op af te schuiven.
Voor míj bestaat er dus geen God, maar ik projecteer dat niet als algemeen feit op anderen. Mijn waarheid is niet dé waarheid, want ik ben niet alwetend.

Waar SFLJ denk ik op doelt, is dat jij in je eerdere posts steeds zegt, "feit is...", "iedereen voelt...", terwijl het over jouw éigen waarheid gaat. Jij mag best geloven dat dat waar is, en als je je daar goed bij voelt dan is dat +:)+
Je moet alleen niet voor andere mensen gaan invullen wat zij voelen, of jouw overtuiging presenteren als algemeen vaststaande feiten.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:55

oomens schreef:
Miska schreef:

Zo wonderlijk en uniek is het eigenlijk allemaal niet.
Het is niet veel meer dan twee halve setjes kern-DNA, de juiste eiwitten, wat celorganellen van de moeder, een goede temperatuur, toegang hebben tot voedingsstoffen en zuurstof en een tijdje wachten. Zo doen ongeveer alle organismen die zich geslachtelijk voortplanten dat.
De cellen in de vormeloze klomp die ontstaat na de bevruchting beïnvloeden elkaar, zodat op de juiste plaatsen de juiste genen geactiveerd worden. De verschillende lagen celmateriaal verplaatsen zich volgens een vast patroon, differentiëren zich, sterven op gecontroleerde plaatsen af en voilà, een mens.
Of bijvoorbeeld een kikker, want de eerste embryonale ontwikkeling is bij de meeste dieren nagenoeg gelijk.

Knap dat dat allemaal uit dat die twee 'recepten' en de juiste ingrediënten kan ontstaan, maar voor mij geen bewijs van een Grote Ontwerper. Meer een gevalletje 'trial and error'.
Als het recept of de ingrediënten in het begin niet deugden, dan zal het eindresultaat minder kans hebben om zich voort te planten, of misschien niet eens geboren worden.
Is een verandering in de receptuur toevallig gunstig, dan wordt die doorgegeven.

Soms ontstaat er na zo'n serie veranderingen iets wat helemaal niet zo slim in elkaar zit.
Kijk bijvoorbeeld naar een zoogdieroog. Het netvlies zit daarbij als het ware 'achterstevoren', waarbij licht eerst door de oogzenuwen moet voordat het op de lichtgevoelige receptoren valt. Geen ontwerper die dat direct zo zou maken, maar waarschijnlijk ontstaan uit een serie veranderingen waarbij steeds de op dát moment beste oplossing 'gekozen' is.
Een ander voorbeeld van een minder handig ontwerp is het mannelijk urogenitaalstelsel bij zoogdieren.
De testes ontwikkelen zich, net als de vrouwelijke ovaria, in de buikholte, maar kunnen niet tegen de hoge temperatuur daar. Bij onze koudbloedige voorouders was dat geen probleem, maar bij ons verplaatsen zij zich tijdens de embryonale ontwikkeling door het lieskanaal naar buiten. Het bijbehorende 'leidingwerk' ligt daardoor in de knoop en via omwegen in onze buik. Goed ontworpen? Niet echt, maar dat was vooraf niet te bepalen, simpelweg omdat er (volgens mij) geen doel, richting of hoger plan achter de evolutie zit.

Mooi verwoord, en wat er staat klopt ook wel, maar blijft het niet wonderlijk dat het zo is en die cellen dat geheugen allemaal behouden, dat het 'vastgelegd' ligt?

Citaat:

Ik geloof inderdaad niet in een hoger plan, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik me nergens door laat verwonderen. Ik kan intens genieten van mooie dingen of momenten, ben oprecht verwonderd over hoe alles in elkaar zit, maar nogmaals, daar voel of ervaar ik geen God bij en dat hoef ik ook niet.

Citaat:

Energie heeft geen richting, het is simpelweg het vermogen om arbeid uit te oefenen.
Het kan vrij omgezet worden van de ene in om het even welke andere vorm. Massa<->electromagnetische straling<->warmte<->beweging<->etc.
Waaruit blijkt dan dat er een reden achter zit?

Ik snap wel dat mensen graag geloven dat er een reden achter alles zit. Dat is namelijk een stukje zelfbevestiging en iets waarop je een deel van je schuldgevoel, problemen, etc. kunt afschuiven.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, want je bent altijd verantwoordelijk voor al je eigen daden!
Men gebruikt dat vaak wel zo, maar dat is niet de intentie van ware religie.

Als je pas een auto-ongeluk hebt overleefd, dan geeft het een fijn gevoel om te denken dat iemand het goed met je voorheeft en dat er een reden voor is. Maar ís er daardoor ook een reden? Of zoeken onze hersenen gewoon naar erkenning?
Wíllen we graag dat er om ons gegeven wordt, en is dát misschien de reden dat we daarin geloven?

Dat zou dan betekenen dat alleen erg onzekere mensen ergens in geloven en zich daar achter verschuilen?!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:58

oomens schreef:
Miska schreef:
Geeft ook te denken!

Ik heb in ieder geval niet gezegd dat er niets bestaat, alleen dat de aanwijzingen voor mij niet sterk genoeg zijn en dat ik niet de behoefte heb aan een Hogere Macht (in wat voor vorm of persoon dan ook) om dingen mee te verklaren of op af te schuiven.
Voor míj bestaat er dus geen God, maar ik projecteer dat niet als algemeen feit op anderen. Mijn waarheid is niet dé waarheid, want ik ben niet alwetend.

Waar SFLJ denk ik op doelt, is dat jij in je eerdere posts steeds zegt, "feit is...", "iedereen voelt...", terwijl het over jouw éigen waarheid gaat. Jij mag best geloven dat dat waar is, en als je je daar goed bij voelt dan is dat +:)+
Je moet alleen niet voor andere mensen gaan invullen wat zij voelen, of jouw overtuiging presenteren als algemeen vaststaande feiten
.

Klopt wel wat je zegt, maar onbewust voel je dat wel, alleen ben je er misschien niet mee bezig of boeit het je niet.
Laat je het in het midden, want niemand kan met zekerheid zeggen wat wel of niet waar is, daarvoor zijn er teveel mogelijkheden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:05

Miska schreef:
Klopt wel wat je zegt, maar onbewust voel je dat wel, alleen ben je er misschien niet mee bezig of boeit het je niet.

Gelukkig weet jij zo zeker dat ik dat onbewust wel voel.
Ik denk dat ik het opgeef |(

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:07

Kun jij dan met zekerheid zeggen dat er niks is?!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:13

Miska schreef:

Nee, net zomin als jij met zekerheid kunt zeggen dat er wel wat is. Je bent er zelf van overtuigd, maar je kunt het niet hardmaken en dus niet als algemene waarheid aan anderen presenteren.

Van dingen die wél bestaan is al nauwelijks vast te stellen of we ze zelf onbewust waarnemen, dus van zaken waarvan het bestaan niet vaststaat is het al helemaal onmogelijk om te zeggen dat ánderen ze zeker onbewust voelen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:41

oomens schreef:
Miska schreef:

Nee, net zomin als jij met zekerheid kunt zeggen dat er wel wat is. Je bent er zelf van overtuigd, maar je kunt het niet hardmaken en dus niet als algemene waarheid aan anderen presenteren.

Van dingen die wél bestaan is al nauwelijks vast te stellen of we ze zelf onbewust waarnemen, dus van zaken waarvan het bestaan niet vaststaat is het al helemaal onmogelijk om te zeggen dat ánderen ze zeker onbewust voelen.

Klopt, maar ik hoef het ook niet hard te maken en zal dat ook niet voor elkaar krijgen inderdaad, maar ik kan mijn gevoel wel delen, zodat anderen ook op onderzoek uit kunnen gaan mits ze daar belang bij hebben.
Omdat er meer is dan de tunnelvisie waar veel mensen zich aan vast houden en per definitie zeggen dat het wel of niet zo is.
Ik doe er zelf ook aan mee hoor, net zo goed, maar uiteindelijk ben ik wel bereid te luisteren en mee te gaan op de ander zijn denkwijze, door mijn eigen ego, om het zo maar even te zeggen, los te laten en open te staan voor de ander.
Ik sta niet negatief tegenover alles wat buiten mijn gevoel ligt en probeer iemand niet persoonlijk aan te vallen wat ik andersom jammer genoeg wel gemerkt heb (niet aanvallend bedoeld), ik wil juist alles bespreekbaar maken en zonodig begrijpen.
Ik vind het uitermate interessant om informatie uit te wisselen met elkaar, ook al ben je het niet met elkaar eens en heb je meniningsverschillen en misvattingen hoe de ander het bedoeld dat hou je toch, maar dat heeft weer met communicatie te maken.
Alles is namelijk niet zwart-wit, maar heel veel mensen denken wel zo.
Dat is jammer, want het is niet alleen in voor en tegens dat staat in verbinding van het ego, daarom is er nog zoveel verdeeldheid in de wereld.
Iedereen wil zijn stem laten horen, kosten wat het kost en desnoods met geweld, maar het begint in wezen bij communicatie en daar loopt het vaak mis.
Daarom is fouten maken ook menselijk en zul je daar ook niet zonder zijn en degene die dat wel denken lijden aan grootheidswaanzin.
Fouten mogen gemaakt worden, maar misbruik maken en je ergens achter verschuilen zodat het 'goed' gepraat wordt, is in wezen jezelf voor de gek houden.
Inwendig weet je wel wat juist is, daarvoor heb je een geweten, maar dat heeft ook weer met je opvoeding te maken wat je mee gekregen hebt.
Dus wat mij stoort is dat mensen niet meer open staan voor andere opties en dat daar de kous mee af is en je het zwijgen wordt opgelegd.
Hoe kun je dan ooit tot elkander komen?
We zijn allemaal gelijken van elkaar, ooit allemaal geboren en ontstaan, maar toch moet er verdeeldheid zijn en dat is niks verkeerds, alleen wel met respect voor elkaar.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:25

NatasjavE schreef:
Nee hoor daar (god) geloofde hij zeker niet in. Zijn vrouw was diep religieus maar voor dat ze gingen trouwen heeft Darwin met z'n vrouw gesproken dat hij niet in god geloofde.

Net als Einstein..veel gelovigen zeggen maar al te graag dat Einstein gelovig was maar hij was absoluut een atheïst.

Hierin moet ik je een beetje bijsturen. Het is niet de betrouwbaarste bron, maar ik heb Wikipedia er eens op na geslagen.

Darwin
Samenvatting:
- Werd christelijk opgevoed, alhoewel zijn vader een vrijdenker was.
- Heeft theologie gestudeerd en had de mogelijkheid om priester te worden.
- Vond de dieren die hij in Australië zag zo weinig lijken op voor hem bekende soorten, dat hij opmerkte dat er misschien twee verschillende scheppers aan het werk waren geweest.
- Later kreeg hij het idee dat de schepping via natuurwetten beschreven kan worden in plaats van door wonderen verklaard.
- Zijn vrouw was unitaristisch christelijk opgevoed en vanwege haar geloof zou ze nooit Darwins ideeën accepteren. Wel zijn ze getrouwd, met een Anglicaanse ceremonie.
- Darwin was hierdoor (overlijden dochter) zo aangeslagen dat hij niet langer in een christelijke God kon geloven. Hij hield op diensten te bezoeken en zou zich in zijn latere jaren een agnost(!) noemen. Terwijl zijn familie op zondag ter kerke ging, gaf Darwin de voorkeur aan een wandeling.
- Uit de Anglicaanse Kerk kwamen gemengde reacties. Hoewel het grootste deel van de Engelse clerus Darwins theorie verwierp, zagen liberale theologen als Charles Kingsley en Baden Powell in evolutie juist als een nieuwe theorie over de manier waarop de Schepper te werk gaat.
- De evolutietheorie was een grote aanslag op de zekerheden die het christendom de Europese bevolking tot op dat moment had gegeven. Darwin zelf verloor zijn geloof in het christendom niet op grond van zijn wetenschappelijke ontdekkingen, maar vanwege de wreedheid van de natuur, die hij niet in overeenstemming zag met een oneindig goede en volmaakte schepper.

Data:
1809 Geboren
1831 Op reis met de Beagle
1837 Darwin schrijft in een geheim gehouden notitieboekje voor het eerst over het idee dat de een soort tot een andere soort kan ontwikkelen
1851 Dochter overlijdt, Darwin wordt agnost.
1859 Verschijning van het boek Origin of Species
1882 Overlijden

Einstein:
Hij heeft zichzelf altijd gedistantieerd van zowel het atheïsme als ook van het geloof in een persoonlijke god. Hij beschouwde zichzelf als een agnost(!).

Beide heren waren in hun latere jaren inderdaad niet christelijk. Ze waren agnost en deden dus geen uitspraken over het wel of niet bestaan van een god! Hét voorbeeld dat religie en evolutie prima door één deur kunnen. :)
Laatst bijgewerkt door Snader op 14-02-09 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt