De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:41

Dan begrijpen wij elkaar misschien niet goed Pien. Ik bedoel dat mensen in bepaalde omstandigheden ontvankelijk zijn om ergens in te geloven. Met de wetenschap van tegenwoordig hier in het Westen, de scholing en het kritisch denken zullen mensen daar in principe anders mee omgaan.
Maar de vraag wat er na de dood is blijft.
Ik denk dat het eigen is aan de mens om een verklaring te zoeken voor het onverklaarbare, uit gezonde nieuwsgierigheid, en om meer controle te ervaren.
Ik denk echter, dat de uitdaging er meer in zit om te leren accepteren dat het leven eindig is, dan bezig zijn met "het hiernamaals".

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:36

pien_2010 schreef:
Ook eens met jou Ava dat de wetenschap veel meer ontwikkeld is.

Zelf zie ik bv de wijzen uit het oosten als wetenschappers van die tijd die vanuit de waarneming van het sterrenstelsel vanuit verschillende richtingen hun reis begonnen naar het kind en elkaar op een gegeven ogenblik ontmoet hebben en samen aankwamen.

De herders zie ik als eenvoudige mensen die altijd buiten bij hun kuddes waren en tot in het diepste van hun wezen verbonden waren met de natuur. Vanuit een totaal andere laag (intuïtie, engelen?) namen zij ook waar dat er een bijzonder kind geboren was en gingen met elkaar daar naar op zoek.

Begrijpen helemaal doe ik het ook niet, maar op zijn minst zijn het krachtige metaforen waarin de mens op een splitsing zich bevindt van zijn ontwikkeling in mijn ogen.
N.l de herders (zie ik als metafoor van de oude laatste natuur mens en wellicht helderziend) en de wijzen (zie ik als metafoor van de toekomstige nieuwe mens namelijk die zijn kennis meer en meer uit de wetenschap gaat halen).

De wijzen hadden wel nog de verbinding met een diepe spiritualiteit. De huidige mens, wij, zijn dat kwijt.


Ik vind het verhaal van de wijzen uit het oosten altijd erg bijzonder. Ook omdat we nu weten hoe ongelooflijk ver in wat het toenmalige Babylon was (het huidige Iran) in astronomie, wiskunde en natuurkunde. We doen wetenschappers uit die tijd echt tekort als we zeggen dat de wetenschap zich nu pas ontwikkelt.

En wat ik er interessant aan vind, is dat ik dat niet zomaar kan afschrijven op een illusie, een zinsbegoocheling of hoe je dat maar mag noemen. In de achtergrond van de geschriften beschrijft met name Lucas dat het zeer gevestigde heren waren, mensen die zich hadden bewezen in de wetenschap en waarschijnlijk ook les gaven aan universiteiten.

De afstand die wordt beschreven die ze aflegden, klopt ongeveer met de afstand naar Tehran. Het is goed mogelijk dat daar toen al hogescholen en universiteiten waren.

En dan toch die ster achterna, naar het kind.......

Ik vind dat bijzonder.

pien_2010

Berichten: 43425
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:47

Eens met je hele post en het is zeer bijzonder te noemen.
Ik heb het altijd een fascinerend verhaal gevonden.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10442
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 23:46

Hier een slotje voor overleg

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10442
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:13

Moderatoropmerking:
Helaas voldoet de huidige openingspost niet aan de regels en richtlijnen van [NM] Nieuws en Media. Om deze reden blijft dit topic definitief gesloten.

Mochten jullie over het onderwerp door willen praten is het uiteraard toegestaan om hier een nieuw topic over te openen. Let hierbij op een objectieve titel en zorg er voor dat er toelichting is bij eventuele links die je plaatst zodat men onderbouwd kan kiezen om ze wel of niet te openen.