De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:46

Love2sk8 schreef:
maar ik bedoel het vertellen of laten zien zonder schade en uit vrije wil. Als het je niet aanstaat kun je dit topic verlaten. Jouw keuze :)


Met andere woorden als ik niet geloof en daar ook geen interesse in heb mag ik opzouten. Mijn keuze.
Maar misschien ben ik van mening dat ook verteld mag worden dat de sprookjes zoals ik de verhalen in de bijbel zie niet geloofwaardig zijn voor mij. Misschien mag dat ook verspreid worden ipv alleen dat God zo geweldig is.

En dan is er nog Anjali en de ts. Die ook schreven ook iets in die strekking.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 18-04-24 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:48

Opdringen van geloof werkt niet. Opdringen om niet te geloven werkt ook niet. Praten, mensen in hun waarde laten en vrede kunnen nemen in verschillen tussen mensen...denk dat dat wel werkt. In alle richtingen.

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:49

Citaat:
maar ik bedoel het vertellen of laten zien zonder schade en uit vrije wil. Als het je niet aanstaat kun je dit topic verlaten. Jouw keuze :)

Citaat:
Met andere woorden als ik niet geloof en daar ook geen interesse in heb mag ik opzouten. Mijn keuze.



... wat is precies de waarde van de woorden 'kunnen' en 'mogen'...?

Je kunt ;) het horen als verschillende opties, en dus vrijheid.
Maar het kan ook anders klinken...

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:54

rien10 schreef:
Jawel, Anjali vond dat ik maar beter niet in dit topic kon zijn.

Nu wordt Anjali wel vaker verantwoordelijk gehouden voor alles wat er mis is met het geloof / religie / God en alle aanverwanten.. en die discussies verlopen altijd hetzelfde eigenlijk.. dat kan door de manier waarop zij communiceert en dat wordt verergert door hoe erop gereageerd wordt (want je mag natuurlijk zeer duidelijk laten blijken dat je het ergens niet mee eens bent :j )

Citaat:
Met andere woorden als ik niet geloof en daar ook geen interesse in heb mag ik opzouten. Mijn keuze.

Nou ja, als je puur ergens komt om op grove wijze je ongenoegen ergens over te uiten, en mensen belachelijk te maken en daar dan vervolgens een welles nietus uit ontstaat, is het over het algemeen niet supernuttig. En als iemand het geloof / de religie zo ontzettend rot vindt, ja, dan kan je je afvragen of je dan in zo'n topic moet willen zijn..
En iemand mag gewoon zeggen 'als het je niet bevalt lees je toch niet?' en dan kan iemand weer zeggen "nou, maar dat doe ik wel".. :j

Met extreme voorbeelden en uitingen kom je denk ik nergens.. TS heeft haar eigen ideeen, en die gaan niet heel makkelijk veranderen, vermoed ik.

Sommige mensen halen troost uit de Bijbel en die verhalen, en dat mag je sprookjes vinden. Maar mensen mogen dat dan ook weer niet leuk vinden want voor hun is het geen sprookje.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:57

Wie maakt mensen belachelijk? Want daar ben ik wel benieuwd naar Cer?

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:58

En trouwens, sprookjes zijn ook geen onzin-verhaaltjes om kinderen zoet te houden...

Psychologen hebben het over archetypen, beeldspraak en levenslessen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:59

BeFunny schreef:
Wie maakt mensen belachelijk? Want daar ben ik wel benieuwd naar Cer?

In het algemeen :)
en soms komt geschreven tekst anders over dan wanneer iemand iets zou zeggen :j

Sprookjes zijn soms gedeeltelijk onzin verhalen om kinderen / mensen iets wijs te maken, te beschermen (?) of onder de duim te houden.. toch?

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:07

Ik zie de bijbel gewoon als losse verhaaltjes. Fabels. Net als de sprookjes van Grimm.

Maar ik zie religie als een gevaarlijk iets. Verschillende stromingen met elk weer andere regels.

Ik vind het wel mooi als mensen ergens over kunnen vertellen dus ik kan interesse hebben in een persoon en dus heb ik ook gelovige vrienden/kennissen
Maar voor mij boeit het niet of dat geloof in God is of in Krishna of dat ze geloven dat de aarde overgenomen gaat worden door buitenaardse wezens en wij daar ook in veranderen. Als een persoon verder leuk is dan kan ik daar prima mee omgaan. Maar als die persoon begint over lees het eens of sluit je aan dan ben ik er snel klaar mee. Of doe het nu nu het nog kan. En als iemand in mijn vriendenkring het zou hebben over visioenen zou ik toch iig benoemen dat ik denk dat die persoon mogelijk hulp nodig heeft.

rien10
Berichten: 14710
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:15

Nee Cer. Ik zeg dat Anjali gezegd heeft dat ik dan maar beter niet in dit topic kan lezen.
Ik houd haar nergens verantwoordelijk voor, behalve het bovenstaande.

Rocamor

Berichten: 10885
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:16

Daar ben ik het niet mee eens BeFunny, ik zie religie als iets waar mensen kracht uit kunnen halen. Het zijn de mensen die bepaalde zaken doordrukken en doen overkomen of ze vanuit religie handelen.

Ik sprak onlangs met een moslim; die vond dat de grote religies eigenlijk allemaal hetzelfde zijn, maar elke religie heeft zijn eigen naampje aan de "aanbedene" of gevolgde gegeven. Ook deze persoon vond dat men elkaar in de waarde moet laten, of je nog in God, Allah, Jehovah, of of of gelooft. Dat was overigens spekkie voor mijn bekkie ;-)

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:22

Rocamor schreef:
Daar ben ik het niet mee eens BeFunny, ik zie religie als iets waar mensen kracht uit kunnen halen. Het zijn de mensen die bepaalde zaken doordrukken en doen overkomen of ze vanuit religie handelen.

Ik sprak onlangs met een moslim; die vond dat de grote religies eigenlijk allemaal hetzelfde zijn, maar elke religie heeft zijn eigen naampje aan de "aanbedene" of gevolgde gegeven. Ook deze persoon vond dat men elkaar in de waarde moet laten, of je nog in God, Allah, Jehovah, of of of gelooft. Dat was overigens spekkie voor mijn bekkie ;-)


Het gevaarlijke aan religie en stromingen is dat iedereen er een eigen invulling aan kan geven. En uit naam van.
Uit naam van zijn er heel veel gewelddadige dingen gebeurd. En sektes ontstaan. Denk bijv aan de Scientology churg. Of kloosters, internaten. Voor mij is religie daardoor een gevaarlijk iets.

Ook oorlogen gevoerd zelfs op de dag van vandaag. Waar geloofsovertuiging een rol speelt.

En neem bijvoorbeeld een kerk. Veel gelovigen gaan naar een kerk of moskee. Die kerk hangt een stroming aan. Daar zijn altijd regels verbonden. En neem nou bijv homoseksualiteit. Daar spreken ze tegenwoordig in het openbaar steeds uhm respectvolle over maar toch is het binnen de genootschappen nog steeds niet geaccepteerd. En dat is een heel simpel voorbeeldje.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 18-04-24 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:29

Dat ben ik met je eens. Persoonlijk geloof vind ik niet problematisch, religiën kunnen dat wel zijn. Al zijn er ook heel vreedzame religiën.
Mensen kunnen door religie stoppen met voor zichzelf te denken, en groepen gedragen zich anders dan individuen. Door groepen kunnen mensen dingen dingen gaan geloven, die ze nooit zouden aannemen, als ze de tijd kregen om er rustig over na te denken.

Dat is ook de reden dat ik in dit topic zit. Om vanuit mijn studie en kennis de tegenstellingen te benoemen in het verhaal van TS. Om ethische bezwaren aan te voeren. Om hopelijk TS te laten nadenken of het wel klopt wat ze heeft geleerd.

Ik heb niets tegen geloof. Ik heb wel iets tegen dogma's die ingaan tegen mensenrechten. Dat strookt imo niet met de menselijkheid, en ook niet met de woorden van Jezus zelf. Eerdere uitspraken, waarin gezegd wordt dat homoseksualiteit, feminisme, gender identiteit niet goed zou zijn, daarvan gaan mij de nekharen recht overeind staan. Dat lijdt tot zoveel menselijk leed....... hoe iemand dat leed kan goedpraten is mij een raadsel.

Nu heeft religie ook een neiging om lijden nogal te verheerlijken.

Echt, TS. Kom uit die bubbel. Ga naar een psycholoog. Zoek hulp om voor jezelf te leren denken. Dit is zo vreselijk ongezond.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:30

rien10 schreef:
Nee Cer. Ik zeg dat Anjali gezegd heeft dat ik dan maar beter niet in dit topic kan lezen.
Ik houd haar nergens verantwoordelijk voor, behalve het bovenstaande.

Ja dat snap ik wel :j

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:36

Cer schreef:
Sprookjes zijn soms gedeeltelijk onzin verhalen om kinderen / mensen iets wijs te maken, te beschermen (?) of onder de duim te houden.. toch?


;) Ja hoor.

Ooit heb ik een zomerkamp meegemaakt rond het sprookje van de Twaalf Zwanen.
... het begint met 'de verzuchting die te begrijpen is, maar fout kan uitpakken'.
Concreet: een moeder (natuurlijk mooi en rijk en koningin) heeft twaalf (nota bene!) prachtige zonen - maar geen dochter, en dat zou ze zo graag willen...
(Herkenbaar...?)
... ten tonele verschijnt het noodlot: ze wordt zwanger van een dochter, maar alle zoons worden zwanen en vliegen weg. |(
Meisje Roos wordt liefderijk opgevoed, maar voelt dat er iets verzwegen wordt.
(Dat was een aparte dag!!! Roos is nergens schuldig aan, maar zo voelt het vaak niet. Heftige emoties!)
... en dan neemt Roos het besluit om
het onrecht recht te zetten.
Ze gaat op avontuur (dat klinkt leuk)
maar weet niet waar ze het letterlijk zoeken moet.
Typisch sprookjesmotief: er "duikt" een oude, 'arme' vrouw "op",
Roos geeft haar van haar eigen eten,
en de oude vrouw weet het antwoord.

En nog een aantal avonturen volgen, waaronder brandnetels plukken op het kerkhof. (Ik heb vlak bij een oude begraafplaats gewoond: daar groeien brandnetels. Gewoon een simpel feit. En het is een nuttige plant, waar je prima hemden van kunt spinnen, en de symboliek met wedergeboorte snap ik ook wel...
Maar het heeft iets lugubers.)

En eind goed, al goed,
Roos gooit de hemden van wedergeboorte over haar broers als ze als zwanen overvliegen - en ze weer mensen worden.

Rocamor

Berichten: 10885
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:45

Ik snap wel wat je bedoelt BeFunny, maar voor mij zijn dat nog steeds daden van mensen die een religie of geloof denken aan te hangen en denken uit naam van die religie / dat geloof te handelen. En die mensen zijn voor mij gevaarlijk. Er zijn namelijk ook veeeeeeeel meer mensen die anderen wel in de waarde laten. Die niet meededen met de Middeleeuwse kruistochten en de huidige kruistochten. Een relatief kleine groep idioten (sorry ander woord heb ik er even niet voor over) verpest het voor de hele grote groep die gewoon in alle rust hun leven met en voor hun God willen leven.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:59

Rocamor schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt BeFunny, maar voor mij zijn dat nog steeds daden van mensen die een religie of geloof denken aan te hangen en denken uit naam van die religie / dat geloof te handelen. En die mensen zijn voor mij gevaarlijk. Er zijn namelijk ook veeeeeeeel meer mensen die anderen wel in de waarde laten. Die niet meededen met de Middeleeuwse kruistochten en de huidige kruistochten. Een relatief kleine groep idioten (sorry ander woord heb ik er even niet voor over) verpest het voor de hele grote groep die gewoon in alle rust hun leven met en voor hun God willen leven.


Maar alle mensen die een stroming aanhangen en bij een kerk lopen en dat is niet een kleine groep gelovigen. Die gaan dus mee in die gedachtegang over o.a genderdiversieteit.
Ze zijn niet allemaal bezig met geweld bij lange na niet. Maar het gevaar zit hem ook in de gedachtegangen en dat opleggen aan anderen.
Ik heb laatst een Docu gezien "The Academy at Ivy Ridge" staat op netflix ik zie het als een soort vertakking van the Scientology church. Waar je ziet hoe makkelijk mensen beinvloedbaar zijn en dingen doen zo houden ze bijeenkomsten voor de ouders en die moeten bijv een kip nadoen en doen dat ook. Terwijl hun kinderen op een internaat zitten zogenaamd gelovig.
Maar waar dingen gebeuren die niet pluis zijn en de ouders zijn overtuigd dat ze er goed zitten. Voor mij is het gemak waarmee mensen zich laten beïnvloeden vooral dat ik het een interessante docu vond.

En religie (wat is waar en wat niet) dus welke hang je aan, het is altijd een stroming die door iemand of groepering wordt voortgezet. Er is geen religie voor iedereen. Die zich enkel bezighouden met liefdadigheid en goed doen. Als je buiten die groep valt omdat het homo bent of paars haar hebt dan ben je niet meer welkom.

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:16

Citaat:
Maar alle mensen die een stroming aanhangen en bij een kerk lopen en dat is niet een kleine groep gelovigen. Die gaan dus mee in die gedachtegang over o.a genderdiversieteit.
Ze zijn niet allemaal bezig met geweld bij lange na niet. Maar het gevaar zit hem ook in de gedachtegangen en dat opleggen aan anderen.
Ik heb laatst een Docu gezien "The Academy at Ivy Ridge" staat op netflix ik zie het als een soort vertakking van the Scientology church. Waar je ziet hoe makkelijk mensen beinvloedbaar zijn en dingen doen zo houden ze bijeenkomsten voor de ouders en die moeten bijv een kip nadoen en doen dat ook. Terwijl hun kinderen op een internaat zitten zogenaamd gelovig.
Maar waar dingen gebeuren die niet pluis zijn en de ouders zijn overtuigd dat ze er goed zitten. Voor mij is het gemak waarmee mensen zich laten beïnvloeden vooral dat ik het een interessante docu vond.

En religie (wat is waar en wat niet) dus welke hang je aan, het is altijd een stroming die door iemand of groepering wordt voortgezet. Er is geen religie voor iedereen. Die zich enkel bezighouden met liefdadigheid en goed doen. Als je buiten die groep valt omdat het homo bent of paars haar hebt dan ben je niet meer welkom.


Zou het een onsje minder mogen...!?

Ja, mensen zijn beïnvloedbaar.
So what...?
Dat is zo en heeft nul, nada, noppes met godsdienst van doen.

Ja, mensen kunnen 'in naam van een geloof' de vreselijkste dingen doen en het christendom heeft rivieren aan bloed laten vloeien.

Maar dat geldt ook voor idealistische stromingen, tot het fascisme en nazisme aan toe.

En het begint me ook wel een beetje de keel uit te hangen dat alleen maar akelige zaken worden genoemd,
die ik uit en den treure erken,
maar mensen nul, noppes en nada weten van wat er zoal in een kerk gebeurt.
En dat is veel meer dan troost, hoor.
(En één geloof voor iedereen - mij lijkt dat echt een losse flodder. Ik vind het nogal totaliair klinken.)

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:27

Ga ik niet helemaal in mee, Janneke.

https://www.researchgate.net/publicatio ... aardigheid

"Gematigde gelovigen en andere apologeten proberen religie te zuiveren van “schuld” in dergelijk geweld door de focus te verschuiven naar de individuen die “misbruik” maken van de religie (TEEHAN, 2010). Die zouden geestesziek zijn, intrinsiek gewelddadig, of vol zitten van persoonlijke frustraties. TEEHAN (2010) merkt echter correct de potentiële valstrik in religie op: religieuze morele systemen kunnen niet alleen dienen om de ingroup cohesie te bevorderen, maar vaak ook om de outgroup vijandigheid te onderstrepen"

"Monotheïstische tradities zoals de Abrahamsgodsdiensten zijn geconstrueerd op basis van een gemeenschappelijk moreel psychologische raamwerk, en een bevoorrechte situatie: de ingroup bestaat uit het uitverkoren volk, de ware gelovigen. De hoofdelementen van dit complexe raamwerk zijn de neiging om verwanten te bevoorrechten en altruïsme naar de eigen groep te stimuleren, maar tezelfdertijd om vijandig te zijn tegenover buitenstaanders, en in het bijzonder afvalligen en afgodenvereerders."

"Religieuze argumenten die geweld rechtvaardigen vertonen op het eerste zicht gelijkenissen met seculiere doctrines, zoals bij het fascisme of communisme, met dat verschil dat ze een absolute en bovennatuurlijke dimensie hebben. Religieuze fanatici kunnen beroep doen op een almachtige god, en hechten geloof aan een allesomvattend kosmische eindstrijd, die geen enkele ruimte voor compromis laat, en die in het voordeel van de ‘ware gelovigen’ zal beslecht worden. Een verwante vorm van rechtvaardiging voor geweld bestaat erin om leden van de outgroup te demoniseren als ongedierte. Deze ontmenselijking wekt een gevoel van morele afschuw, en voedt de gedachte dat outgroupleden een bedreiging vormen voor de gezondheid en het zielenheil van de eigen gemeenschap. Geweld tegenover outgroupleden lijkt op die manier perfect rechtvaardig. Rechtvaardiging is een normatief proces, en de normen die bestaan komen voort uit de moraliteit, afgeleid uit de religieuze doctrine."

Zo even een paar quotes uit bovenstaand onderzoek. De link tussen religie en geweld is er wel degelijk, en met name in Abrahamsgodsdiensten, zoals het Judaïsme, de Islam en het Christendom.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:37

@Janneke omdat er nou eenmaal akelige dingen gebeuren. Dat je het niet wil lezen of alleen maar de in jou ogen mooie dingen doet er niet aan af dat er zoveel ellende is.

En wat betreft nazisme enz ben ik het volledig met je eens.

Ik ben zelf gelovig opgevoed. Met de kerk dus en mijn mening is en blijft gewoon dat ik religie gevaarlijk vind en tegelijkertijd wel degelijk heel interessant.
Juist omdat er zoveel stromingen zijn.

@Avalanche mooi stuk.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:47

De link tussen mensen en geweld is er, en mensen gebruiken van alles om gewelddadig te kunnen zijn… dat idee heb ik een beetje ..

En mensen zijn beïnvloedbaar, dat is hoe het werkt met kuddedieren volgens mij?

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:05

BeFunny schreef:
@Janneke omdat er nou eenmaal akelige dingen gebeuren. Dat je het niet wil lezen of alleen maar de in jou ogen mooie dingen doet er niet aan af dat er zoveel ellende is.

En wat betreft nazisme enz ben ik het volledig met je eens.

Ik ben zelf gelovig opgevoed. Met de kerk dus en mijn mening is en blijft gewoon dat ik religie gevaarlijk vind en tegelijkertijd wel degelijk heel interessant.
Juist omdat er zoveel stromingen zijn.

@Avalanche mooi stuk.

Dankjewel. Het loont de moeite om het door te lezen, althans vind ik.

Ik denk nadrukkelijk niet dat iedere religieuze persoon gewelddadig is. Ik denk wel degelijk dat religie potentieel gewelddadig kan worden. Dat risico lijkt met name aanwezig als de religie te groot wordt.

Maar ook de persoon die zich, ondanks protesten, geroepen voelt om tóch het woord te brengen, gaat al over een grens heen. De persoon die het nodig vindt om een ander te vertellen dat diens seksualiteit of gender-identiteit een zonde is. Ook dat is al ontmenselijking en daarmee in mijn ogen geweld.

Mijn redenen om tegen religieus fanatisme, en met name religieus fanatisme van mensen die het nodig vinden om te roepen dat abortus moord is en homoseksualiteit een vreselijke zonde, in te gaan, is omdat die mensen grenzen overgaan in mijn ogen. Zodra je iemand veroordeelt om wie die persoon ís, ben je aan het ontmenselijken. Homoseksualiteit is geen keuze. Heteroseksualiteit ook niet. Transgender zijn is geen keuze. En lichamelijke integriteit is een mensenrecht.

Ik hou me bezig met theologie omdat ik ethiek belangrijk vind. Omdat als ik geloof dat als ik mijn naaste lief moet hebben als mijzelf, dat ik diens mensenrechten dan ten allen tijde heb te verdedigen, ook tegen mensen die min of meer hetzelfde geloof aanhangen.
Heb uw naaste lief als uzelf, en het actief schenden van mensenrechten, en ontmenselijken van de ander gaan voor mij niet samen.


Cer schreef:
De link tussen mensen en geweld is er, en mensen gebruiken van alles om gewelddadig te kunnen zijn… dat idee heb ik een beetje ..

En mensen zijn beïnvloedbaar, dat is hoe het werkt met kuddedieren volgens mij?

Zo simpel ligt het niet.

Avalanche schreef:
Monotheïstische tradities zoals de Abrahamsgodsdiensten zijn geconstrueerd op basis van een gemeenschappelijk moreel psychologische raamwerk, en een bevoorrechte situatie: de ingroup bestaat uit het uitverkoren volk, de ware gelovigen. De hoofdelementen van dit complexe raamwerk zijn de neiging om verwanten te bevoorrechten en altruïsme naar de eigen groep te stimuleren, maar tezelfdertijd om vijandig te zijn tegenover buitenstaanders, en in het bijzonder afvalligen en afgodenvereerders."


Avalanche schreef:
Religieuze fanatici kunnen beroep doen op een almachtige god, en hechten geloof aan een allesomvattend kosmische eindstrijd, die geen enkele ruimte voor compromis laat, en die in het voordeel van de ‘ware gelovigen’ zal beslecht worden. Een verwante vorm van rechtvaardiging voor geweld bestaat erin om leden van de outgroup te demoniseren als ongedierte. Deze ontmenselijking wekt een gevoel van morele afschuw, en voedt de gedachte dat outgroupleden een bedreiging vormen voor de gezondheid en het zielenheil van de eigen gemeenschap.


Het is de constructie van de religie zelf wat de link zo sterk maakt.

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:12

BeFunny schreef:
@Janneke omdat er nou eenmaal akelige dingen gebeuren. Dat je het niet wil lezen of alleen maar de in jou ogen mooie dingen doet er niet aan af dat er zoveel ellende is.

????
Pardon...?
Wie schreef hier, dat het Christendom rivieren bloed op haar geweten heeft...?
Nou, dat was diezelfde Janneke2 die jij verwijt 'dat ze nare dingen niet wil zien'.
Citaat:
Ik ben zelf gelovig opgevoed. Met de kerk dus en mijn mening is en blijft gewoon dat ik religie gevaarlijk vind en tegelijkertijd wel degelijk heel interessant.
Juist omdat er zoveel stromingen zijn.

En die mening kan ik delen. Alleen net niet 'dat religie gevaarlijk is', maar wel degelijk dat dit zo kan zijn.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:13

Het hele onderzoek moet ik nog lezen maar daar moet ik even de tijd voor nemen dus dat doe ik later anders komt het niet goed binnen bij mij.

Shadow0

Berichten: 43506
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:22

huppelz schreef:
Tis een soort cyclus helaas. God sprak eeuwen geleden dat de Hebreërs de Amalekieten uit moesten roeien. Dat was een laf en gemeen volk dat allerlei slechte dingen deed.


Laat ik het vrij simpel houden: ik verbind mij aan NIEMAND die denkt dat 'uitroeien' van een volk de oplossing is.

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:22

Ik word hier eerlijk gezegd een beetje moedeloos van.

Het klinkt niet gek, maar is het wel.
"Abrahamsgodsdiensten zijn geconstrueerd op basis van een gemeenschappelijk moreel psychologische raamwerk, en een bevoorrechte situatie: de ingroup bestaat uit het uitverkoren volk, de ware gelovigen. De hoofdelementen van dit complexe raamwerk zijn de neiging om verwanten te bevoorrechten en altruïsme naar de eigen groep te stimuleren, maar tezelfdertijd om vijandig te zijn tegenover buitenstaanders, en in het bijzonder afvalligen en afgodenvereerders."

Het uitverkoren volk is al een term waar weinigen kaas van hebben gegeten en het heeft niets, maar dan ook niets te maken met 'de ware gelovigen'.
Bevoorrecht, nou- dat is me ook een invulling van jewelste. (Er zijn vast clubpies die dat vinden, hoor.)
Laat deze persoon dan gewoon spreken over ingroup en outgroup.
... maar als je zowel Jodendom, Christendom en Islam in één ingroup indeelt, wordt het wellicht ingewikkeld (want men kan niet altijd probleemloos met elkaar door één deur).

En als ik alle onwetendheid er af pel,
dan staat er alleen maar:
Feyenoord-fans staan voor hun stoere club,
begroeten elkaar vriendelijk -
en van 'nul twintig' moeten ze niets hebben.