Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27501
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:49

Precies juval. En dat vind ik zo oneerlijk.
Kreeg de afrekening van mijn energie. Doordat de energiebelasting omhoog is gegaan mag ik even 513 aftikken.

Maar als ik dan bijvoorbeeld kijk naar het aantal laadpalen in m'n straat. Dat zijn er volgens mij maar 4. Ook veel te weinig.
Jetten wil ons allemaal van het gas af, maar waar ligt het grootste deel van de rekening? Bij degene die gedwongen worden om nog gas te gebruiken.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:50

Laten ze die snelheid aub op 100 houden, 130 betekent twee keer zoveel doden, dat was in 2016 al bekend. En wanneer er 130 gereden gaat worden zijn alle boeren met land vlak langs de snelweg de pineut, daar moeten stikstofremmende maatregelen komen. En ik heb houd van snelheid en stevig door tuffen maar groter belang is veel belangrijker.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:11

Janneke2 schreef:
purny schreef:
En ik vind dat de hele klimaattransitie best een tandje minder mag. Nu zijn veel mensen de klos. En de accu's voor elektrische voertuigen zijn ook niet bepaald schoon.

Ik ben ook geen klimaatontkenner.

Nee, maar je gooit wel twee dingen door elkaar.

De subsidies voor rijke mensen, zoals dure Tesla's mogen van mij afgeschaft.
Ten bate van isolatie van (huur)huizen uit de jaren 1950,60 en 70.

Want gewoon qua feiten gaan we veel te langzaam met de energietransitie.


Dure Tesla’s krijgen geen subsidie…
Als ik me niet vergis zit de goedkoopste Tesla nog boven die grens die ze voor de subsidie stellen.

Raineri
Berichten: 6237
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:48

juval schreef:
Raineri schreef:
Oh die betaal alleen jij?


het gaat er om dat mensen met minder geld ook minder kunnen bijdragen, en die worden dus wel hoger belast op bijvoorbeeld gas en benzine en elektriciteit omdat zij dus nog geen warmtepomp, zonnepanelen of elektrische auto's kunnen betalen. De kosten gaan wel omhoog voor deze mensen.



Zo zegt Purny het niet. Er wordt vooral veel gepapegaaid omdat men ergens een gevoel bij heeft. Er zijn zeker dingen die beter kunnen. Maar je vergeet dat de kosten voor iedereen omhoog gaat. Niet voor alleen de mensen met laag inkomen. Daarnaast hebben mensen met lager inkomen ook best wat steun ontvangen. Dus doen alsof het alleen bij die groep valt is gewoon onzinnig. Is vooral klagen en een argument hebben iets niet te willen veranderen zonder enige fundering. Iedereen moet hiervoor gaan betalen. Zo zit ons belastingsysteem in elkaar. En ja welvarende mensen kunnen zonnepanelen aanschaffen. Dat is oneerlijk, ben ik het mee eens. Daarom: saldering afschaffen. Ze belasten het net immers meer en nu betaalt iedereen. Maar dat wordt voor het gemak even vergeten.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:21

purny schreef:
Precies juval. En dat vind ik zo oneerlijk.
Kreeg de afrekening van mijn energie. Doordat de energiebelasting omhoog is gegaan mag ik even 513 aftikken.

Maar als ik dan bijvoorbeeld kijk naar het aantal laadpalen in m'n straat. Dat zijn er volgens mij maar 4. Ook veel te weinig.
Jetten wil ons allemaal van het gas af, maar waar ligt het grootste deel van de rekening? Bij degene die gedwongen worden om nog gas te gebruiken.

Maar het feit dat een deel van de rekening bij mensen met lage inkomens terecht komt, is geen resultaat van de klimaattransitie, wel van met name VVD beleid.
De klimaattransitie gaat niet snel genoeg. En uiteindelijk wordt de rekening als we niets doen, vele malen hoger.

Wooncorporaties subsidiëren om woningen van het gas te halen, zonnepanelen te plaatsen en meer van dat soort zaken zou een goede stap zijn. De subsidie op elektrische auto's is bedoeld om mensen met een lager inkomen te helpen een EV te kopen, want die zijn momenteel nog best duur. Dat is niet omdat elektrische auto's zoveel duurder zijn, dat is omdat het nieuwe auto's zijn.
Nieuwe auto's zijn per definitie duur.

Raineri
Berichten: 6237
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:46

We praten ook over het verkeerde. Wat ik echt erg vind is dat mensen met een lager inkomen steeds meer moeten betalen voor boodschappen. Supermarkten hadden recordwinst tijdens Corona. Of dat huurders steeds verder worden uitgeknepen. Feit dat kinderen uit gezinnen met minder inkomen steeds meer risico lopen op achterstanden door educatiecrisis. Of dat ouders minder geld hebben voor leuke uitjes.

Dat we betalen voor wat we gebruiken, en de schade die het veroorzaakt An sich vind ik goed. Vooral blijven doen! Maar wel goed kijken naar wat we stimuleren, en wie daar meeste vruchten van plukt. Zonnepanelen vind ik daar klassiek voorbeeld van. Maar ook daar zoeken ze gelukkig naar steeds meer oplossingen.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:54

Ja, eens hoor.

De klimaattransitie zou mensen met lage inkomens ook enorm kunnen helpen. Bijvoorbeeld door stadswarmte + warmtepomp, zonnepanelen te plaatsen (als verhuurder uiteraard) kunnen mensen enorm besparen op energiekosten.

Laadpalen worden al gratis geplaatst door gemeentes. Je auto opladen is zoveel goedkoper dan tanken........ help mensen aan een elektrische auto door bv korting te geven op een leaseplan. Zo zijn er meer opties.

Roodvos

Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:20

Raineri schreef:
[knip]
En ja welvarende mensen kunnen zonnepanelen aanschaffen. Dat is oneerlijk, ben ik het mee eens. Daarom: saldering afschaffen. Ze belasten het net immers meer en nu betaalt iedereen. Maar dat wordt voor het gemak even vergeten.

Ik zie dat anders. Er zijn gebruikers die, om wat voor reden dan ook, zelf geen energie kunnen opwekken door bijv zonnepanelen. Om daarvoor te compenseren is er overcapaciteit nodig bij de mensen die dat wel kunnen.
Daarmee kunnen deze aansluitingen ook groene stroom krijgen.

Ik vind het daarom logisch dat ze wel meebetalen aan de verzwaring van het stroomnet. Dat is dan hun bijdrage aan de groene stroom en energietransitie. Ze hebben immers ook niet geïnvesteerd in zonnepanelen en hebben ook geen kosten aan onderhoud, trekken van kabels en verzwaring van de meterkast.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:22

IMANDRA schreef:
Janneke2 schreef:

Nee, maar je gooit wel twee dingen door elkaar.

De subsidies voor rijke mensen, zoals dure Tesla's mogen van mij afgeschaft.
Ten bate van isolatie van (huur)huizen uit de jaren 1950,60 en 70.

Want gewoon qua feiten gaan we veel te langzaam met de energietransitie.


Dure Tesla’s krijgen geen subsidie…
Als ik me niet vergis zit de goedkoopste Tesla nog boven die grens die ze voor de subsidie stellen.


Ik dacht dat elektrische auto's geen wegenbelasting hoeven betalen, maar misschien had ik dat verkeerd begrepen.

purny

Berichten: 27501
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:38

Avalanche schreef:
Ja, eens hoor.

De klimaattransitie zou mensen met lage inkomens ook enorm kunnen helpen. Bijvoorbeeld door stadswarmte + warmtepomp, zonnepanelen te plaatsen (als verhuurder uiteraard) kunnen mensen enorm besparen op energiekosten.

Laadpalen worden al gratis geplaatst door gemeentes. Je auto opladen is zoveel goedkoper dan tanken........ help mensen aan een elektrische auto door bv korting te geven op een leaseplan. Zo zijn er meer opties.

Dan moet je ook maar net van die sociale buren hebben die hun elektrische auto verplaatsen als ze vol zijn.
Het is nu al een aantal keren voorgekomen dat op donderdag de auto aan de stekker gaat en deze op zondag er nog aan hangt.
Voor mij een reden om geen elektrische auto aan te schaffen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:11

juval schreef:
IMANDRA schreef:

Dure Tesla’s krijgen geen subsidie…
Als ik me niet vergis zit de goedkoopste Tesla nog boven die grens die ze voor de subsidie stellen.


Ik dacht dat elektrische auto's geen wegenbelasting hoeven betalen, maar misschien had ik dat verkeerd begrepen.


Is ook (maar willen ze afschaffen). Ik had het over de aankoop.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:07

Avalanche schreef:
Ja, eens hoor.

De klimaattransitie zou mensen met lage inkomens ook enorm kunnen helpen. Bijvoorbeeld door stadswarmte + warmtepomp, zonnepanelen te plaatsen (als verhuurder uiteraard) kunnen mensen enorm besparen op energiekosten.

Laadpalen worden al gratis geplaatst door gemeentes. Je auto opladen is zoveel goedkoper dan tanken........ help mensen aan een elektrische auto door bv korting te geven op een leaseplan. Zo zijn er meer opties.


Klopt als een bus, nog los van de aanschaf van een elektrische auto hoor - dat is niet te doen, snap ik ook (en met een beetje pech veranderen de regels weer en is 't helemaal niet zo goedkoop).

Voor huurders is het lastig hun woningen duurzamer te maken, snap ik helemaal. Maar, als er linkser wordt gestemd is de kans hoger dat het aantrekkelijker wordt gemaakt voor de verhuurders om hun panden te verduurzamen. Win win win. Beter geisoleerde huizen, minder energiekosten voor de huurder én beter voor het milieu. En ohja, misschien wordt het openbaar vervoer dan ook weer wat aantrekkelijker :).

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:13

toch ben ik er nog steeds van overtuigd dat het duurzamer is om door te rijden in mijn benzine auto van 20 jaar oud die het nog prima doet, dan een nieuwe auto aanschaffen (als ik dat zou kunnen betalen).

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:07

juval schreef:
toch ben ik er nog steeds van overtuigd dat het duurzamer is om door te rijden in mijn benzine auto van 20 jaar oud die het nog prima doet, dan een nieuwe auto aanschaffen (als ik dat zou kunnen betalen).


Ja dat denk ik ook. Een reden dat wij ook onze auto's oprijden. Waarbij ons probleem is de actie radius van de auto en de tijd die opladen duurt. Denk aan afstanden van 600 - 850 km waar wij nu onze grote 2008 voor gebruiken. De 107 13 jaar oud is ons stadsautootje en die gebruikt zo weinig benzine dat we die in principe pakken.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:20

De overheid heeft zich laten leiden door de belangen van de auto industrie. Nieuwe elektrische auto's verkopen.
Het was veel beter en eerlijker geweest om inderdaad oude auto's op te rijden en in te zetten op kleine zuinige auto's. Onder aan de streep zijn elektrische auto's een heel stuk minder duurzaam dan dat het op het eerste gezicht lijkt.

De industrie heeft een sterke lobby.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:40


Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:52

purny schreef:
Dan moet je ook maar net van die sociale buren hebben die hun elektrische auto verplaatsen als ze vol zijn.
Het is nu al een aantal keren voorgekomen dat op donderdag de auto aan de stekker gaat en deze op zondag er nog aan hangt.
Voor mij een reden om geen elektrische auto aan te schaffen.

Daar kun je de gemeente of de politie over bellen, die mensen riskeren een boete, als er een bord bij de laadpaal staat. Daar zou strenger op gecontroleerd moeten worden.

Breder getrokken is het fijn als er meer plekken komen om je auto op te laden, zodat dat minder een probleem is. De infrastructuur wordt zeker al gebouwd, maar moet uitgebreider.

pien_2010 schreef:
Waarbij ons probleem is de actie radius van de auto en de tijd die opladen duurt. Denk aan afstanden van 600 - 850 km waar wij nu onze grote 2008 voor gebruiken.

Die pak ik er even uit. Snelladen duurt 20 minuten.
Mijn auto heeft een range van 500 km. Er wordt geadviseerd iedere 2 uur een pauze te nemen en ik houd me daar ook echt aan. Ik rij geen 500 km in 2 uur (zou leuk zijn :') ) dus tegen de tijd dat ik toe ben aan mijn pauze, is de auto nog lang niet leeg.
Auto aan de lader, combineren met een kop koffie, en tegen de tijd dat ik klaar ben met koffie is de auto geladen :)

pien_2010 schreef:
De 107 13 jaar oud is ons stadsautootje en die gebruikt zo weinig benzine dat we die in principe pakken.

Het argument om kleine, zuinige auto's op te rijden zie ik wel. En dat lijkt me ook een logische keuze.
juval schreef:
Ik dacht dat elektrische auto's geen wegenbelasting hoeven betalen, maar misschien had ik dat verkeerd begrepen.

Dat klopt. Er was eerder ook korting op de BPM, die is er nu af. Afhankelijk van wat het nieuwe kabinet doet, weten we nog niet of de wegenbelasting eraf gaat.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:10

Citaat:
Die pak ik er even uit. Snelladen duurt 20 minuten.
Mijn auto heeft een range van 500 km. Er wordt geadviseerd iedere 2 uur een pauze te nemen en ik houd me daar ook echt aan. Ik rij geen 500 km in 2 uur (zou leuk zijn ) dus tegen de tijd dat ik toe ben aan mijn pauze, is de auto nog lang niet leeg.
Auto aan de lader, combineren met een kop koffie, en tegen de tijd dat ik klaar ben met koffie is de auto geladen


Wij gaan echt niet om de twee uur pauzeren als we naar Nederland rijden. Om de 2 uur is het een P op. 5 minuten even rug strekken en plassen dan rijdt de ander twee uur. Op een rit van 8,5 uur wordt dat een gebed zonder einde.
Zodra de Peugeot een actie radius heeft van 500 - 600 km gaan we er voor. Maar ik wil liever waterstof of zonne energie met opladen aan een paal. Die laatste is failliet en dat is erg jammer. Hier is zoveel zon. Dat zou voor ons echt de moeite zijn geweest.

Raineri
Berichten: 6237
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:23

pien_2010 schreef:
Citaat:
Die pak ik er even uit. Snelladen duurt 20 minuten.
Mijn auto heeft een range van 500 km. Er wordt geadviseerd iedere 2 uur een pauze te nemen en ik houd me daar ook echt aan. Ik rij geen 500 km in 2 uur (zou leuk zijn ) dus tegen de tijd dat ik toe ben aan mijn pauze, is de auto nog lang niet leeg.
Auto aan de lader, combineren met een kop koffie, en tegen de tijd dat ik klaar ben met koffie is de auto geladen


Wij gaan echt niet om de twee uur pauzeren als we naar Nederland rijden. Om de 2 uur is het een P op. 5 minuten even rug strekken en plassen dan rijdt de ander twee uur. Op een rit van 8,5 uur wordt dat een gebed zonder einde.
Zodra de Peugeot een actie radius heeft van 500 - 600 km gaan we er voor. Maar ik wil liever waterstof of zonne energie met opladen aan een paal. Die laatste is failliet en dat is erg jammer. Hier is zoveel zon. Dat zou voor ons echt de moeite zijn geweest.


Is de trein geen optie? Dacht dat jullie vlak bij een station met Parijs verbinding woonde toch?
Wij gingen altijd met de trein naar Bordeaux naar familie. Vond ik een leuk uitje. Gaan dit voor het jaar voor het eerst met de elektrische auto maar we trekken er wel op uit, inclusief leuke pauze met mooi uitzicht. Als je wat meer wilt doorrijden snap ik dat het was ingewikkelder is.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:00

pien_2010 schreef:
Citaat:
Die pak ik er even uit. Snelladen duurt 20 minuten.
Mijn auto heeft een range van 500 km. Er wordt geadviseerd iedere 2 uur een pauze te nemen en ik houd me daar ook echt aan. Ik rij geen 500 km in 2 uur (zou leuk zijn ) dus tegen de tijd dat ik toe ben aan mijn pauze, is de auto nog lang niet leeg.
Auto aan de lader, combineren met een kop koffie, en tegen de tijd dat ik klaar ben met koffie is de auto geladen


Wij gaan echt niet om de twee uur pauzeren als we naar Nederland rijden. Om de 2 uur is het een P op. 5 minuten even rug strekken en plassen dan rijdt de ander twee uur. Op een rit van 8,5 uur wordt dat een gebed zonder einde.
Zodra de Peugeot een actie radius heeft van 500 - 600 km gaan we er voor. Maar ik wil liever waterstof of zonne energie met opladen aan een paal. Die laatste is failliet en dat is erg jammer. Hier is zoveel zon. Dat zou voor ons echt de moeite zijn geweest.

Ja, als je elkaar af kunt wisselen, rijd je idd door.
Veel EV's hebben echt al wel een flinke actieradius, die ontwikkeling staat niet stil :)

Waterstof is een interessante optie vind ik :)

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:02

Raineri trein is echt geen optie. We wonen te zuidelijk en ik zie me niet overstappen in Parijs (Austerlitz naar Nord) en we wonen 3,5 uur van Parijs vandaan.
Hopelijk over 8 jaar dat we waterstof auto of nog beter zonnepanelen auto kunnen doen die ook aan de laadpaal kan.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:06

Jammer, ik hoop dat het spoor weer een optie wordt. Wij zijn destijds eens met de slaaptrein van Toulouse terug naar Nederland gegaan. Echt ideaal was dat!

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:54

Ben je toch echt wel wezen lopen door Parijs of niet? Zover ik weet gaat er geen rechtstreekse trein van Toulouse naar Nederland. Was het maar waar. Misschien vroeger wel. En als ik me vergis hoor ik het graag Limoges/ La Souterraine rechtstreeks naar Nederland.

Nieuwspaal ;) komt met een serieus := artikel over FvD die zich zorgen maakt over de verminderde uitstoot van CO2 door grote bedrijven daar dit slecht is voor de opwarming van de aarde

https://nieuwspaal.nl/fvd-bezorgd-om-da ... -uitstoot/

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 20:34

Volgens mij was vroeger de railinfrastructuur in Frankrijk beter. In Duitsland is het er helaas ook niet beter op geworden.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:15

pien_2010 schreef:
Ben je toch echt wel wezen lopen door Parijs of niet? Zover ik weet gaat er geen rechtstreekse trein van Toulouse naar Nederland. Was het maar waar. Misschien vroeger wel. En als ik me vergis hoor ik het graag Limoges/ La Souterraine rechtstreeks naar Nederland.

Nieuwspaal ;) komt met een serieus := artikel over FvD die zich zorgen maakt over de verminderde uitstoot van CO2 door grote bedrijven daar dit slecht is voor de opwarming van de aarde

https://nieuwspaal.nl/fvd-bezorgd-om-da ... -uitstoot/


Geen overstap Pien. Is zeker dertig jaar geleden. Ergens in de loop van de jaren zijn er erg veel treintrajecten weg gesaneerd.