De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:54

Avalanche schreef:
Er staat in de bijbel dat niemand de weet wanneer dat moment is.
Ik vind het altijd wat ironisch dat dit soort voorspellingen regelrecht ingaan tegen wat de bijbel zegt.

Terwijl juist deze mensen ook claimen dat de bijbel van begin tot eind Gods geïnspireerde woord is.



Dat komt omdat, zoals ik al zei, tijd een heel relatief begrip is. En er zijn al zoveel eindes van de wereld aangekondigd, de Maya’s, Nostradamus en vast nog veel meer.
En ja, de aarde vergaat, dat is ook bekend, maar wanneer dat is de vraag.
Ik geloof ook niet dat iemand in het verleden, heden of toekomst zo helderziend is dat ze kunnen zeggen op de dag en tijd nauwkeurig, wanneer het zou gebeuren.
Je moet gewoon iedere dag leven alsof het de laatste dag is. ;)

En ja, dat de wereld, door macht en geld, naar de klote is, is iets wat we iedere dag meekrijgen. Maar zolang er narcistische mannetjes met een te groot ego zijn, zal de wereld er echt niet beter op worden.
Tuurlijk kan nu iedereen roepen, het eind is nabij. Ja, als Poetin de knop indrukt, dan zal dat sneller zijn dan iedereen denkt. De kans is nu daarop reëel.
Je kan je er bang door laten maken ( even in het algemeen he, niet persoonlijk op jou ) of je leeft gewoon lekker verder en je ziet wel wat er gebeurd, zoals ik doe.
Ik heb een zekerheid, dat is dat ik op een gegeven moment mijn ogen voorgoed sluit.

En wat betreft je laatste opmerking, daarom gaf ik in een eerdere post al aan dat dat mijns inziens ook een sprookje is. De boeken van Grimm zijn ook uit hun fantasie ontsproten, net als de boeken van Andersen. Daar geloven mensen ook niet in, maar wie zegt dat er geen elfjes, draken en dwergen bestaan.
We hebben ze nog nooit gezien, net als met Jezus en God. :)

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:04

Avalanche schreef:
Er staat in de bijbel dat niemand de weet wanneer dat moment is.
Ik vind het altijd wat ironisch dat dit soort voorspellingen regelrecht ingaan tegen wat de bijbel zegt.

Terwijl juist deze mensen ook claimen dat de bijbel van begin tot eind Gods geïnspireerde woord is.


Als gezegd, als we het over profeten gaan hebben, doe mij dan maar veel Jesaja:
"Troost elk ander, beste mensen, troost elkaar!"

Lijkt me beter dan dreigen met de eindtijd.
Of (hoogst zelden dat ik Paulus er bij haal)
doe mij maar veel
"Zegenen maar, en niet vervloeken!"

(En liever ook niet doen alsof 'de bijbel een spoorboekje is', en dat je in het cryptische bijbelboek 'openbaringen van Johannes/ apokalyps' kunt naspeuren wanneer de eindtijd komt.)

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:35

Dat is niet helemaal waar het mij om ging.
Punt is dit: mensen die zeggen de bijbel letterlijk te nemen, denken een exact moment te weten, wat in directe tegenstelling is tot wat de bijbel zegt.

Je kunt niet enerzijds zeggen dat je de bijbel letterlijk neemt, en dan claimen iets te weten wat volgens de bijbel niet kan.

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:21

Er kan zoveel in de bijbel staan. De bijbel is door mensen geschreven, tig duizend jaar geleden. Mooi boek met fabels en verhalen. Voor de rest niet zo letterlijk nemen, daar komen niet zulke goede dingen van.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:56

rien10 schreef:
De bijbel is door mensen geschreven, tig duizend jaar geleden.

Geen tig duizend, een paar honderd jaar ná Jezus, dus zo'n 1500 jaar geleden (give or take 100 jaar). En dat is ook het punt. Het is over minimaal 6 generaties mondeling overgeleverd voor het op papier werd gezet. En wat er dan van een verhaal overblijft is anyone's guess.

Ik beschouw de bijbel als een oer-CAO (6 daagse werkweek bv), een oer-hygienehandboek (geen 'gemengde' bereiding van voedsel bv), een oer-wetboek (ook al doen we nu niet meer aan lijfstraffen) en een oer-Amy Groskamp-ten Have etiquetteboek (hoe heurt het eigenlijk)

Maw, een leuke poging om, opgehangen aan een God die niet heel erg aardig is als het op straffen aankomt, de mensheid te dwingen een beetje voor elkaar te zorgen. Omdat we evolutionair gezien beter af waren de zwakkeren uit de kudde te flikkeren. Zoals ieder dier nog steeds doet.

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:01

Precies. En een soort wetboek. Geen sex voor het huwelijk gaf vrouwen en kinderen bescherming. Immers, de man/echtgenoot wist dat het kind, geboren uit het huwelijk van hem zou zijn. Vrouw ging tenslotte als maagd het huwelijk in. Vader zou dus loyaal blijven aan moeder en kind.
Nu hebben we DNA testen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 16-04-24 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:21

Ibbel schreef:
rien10 schreef:
De bijbel is door mensen geschreven, tig duizend jaar geleden.

Geen tig duizend, een paar honderd jaar ná Jezus, dus zo'n 1500 jaar geleden (give or take 100 jaar).

Nee, dat geldt alleen voor het Nieuwe Testament. De teksten van het Oude Testament (het dikste deel van de bijbel) zijn geschreven tussen het jaar 1000 voor Christus en 150 voor Christus.

Dacodaco
Berichten: 94
Geregistreerd: 27-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:32

Briljant Ibbel! Dank voor het delen van deze mooie beschouwing! Wat zou het mooi zijn als meer mensen er zo tegenaan konden kijken. Mij heb je alvast mee :)

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:02

Eigenlijk is je doel dus om nu de mensen te vertellen dat Jezus zeer zeer zeer binnenkort terug komt.

Wat moeten wij mensen met deze informatie? Werd er in je visioen daar ook nog iets over gezegd? Of we bepaalde voorbereidingen moeten treffen?

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:13

rien10 schreef:
Er kan zoveel in de bijbel staan. De bijbel is door mensen geschreven, tig duizend jaar geleden. Mooi boek met fabels en verhalen. Voor de rest niet zo letterlijk nemen, daar komen niet zulke goede dingen van.

Dat is niet het punt. Ik heb ook niet gezegd dat ik de bijbel letterlijk neem.

Mensen zoals in de OP doen dat wel, en gaan daar vervolgens recht tegenin.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:45

Ik snap de hele titel niet.
De schuur staat in brand? Welke schuur? Afgelopen weekend brandde in de regio het hoofdgebouw van een kinderboerderij af, daar associeerde ik het 1e gedeelte van je titel direct mee.
Maar dan vraag je je af wat er aan de hand is in de wereld. Heel veel; oorlogen, dood en verderf, ziektes, armoede, ellende, maar nee. Daar gaat je topic niet over, want je hebt het vervolgens over een zonsverduistering, een weinig uniek natuurverschijnsel.
Om de zonsverduistering vervolgens te gebruiken om het geloof te prediken.

Ik snap 'm niet.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is wat de reden is dat je een gebedsgenezing bezocht als ongelovige. Was je nieuwsgierig? Wilde je er toch iets uithalen?
Hoe kijk je nu zelf terug op het gedeelte van je leven toen je nog niet geloofde?

Memories

Berichten: 2631
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:07

Wat mooi TS dat je genezing hebt ervaren in je geloof :j

Ik houd mezelf niet zo bezig met het de hele vraag om het eindtijdgebeuren. De mensen uit de tijd dat Jezus leefde dachten ook dat het einde snel zou naderen, en vele mensen in alle eeuwen die daarop volgden heb op hun beurt ook gedacht dat zij nu toch echt in de eindtijd zouden leven. Het moment dat het gaat gebeuren zul je als mens toch nooit weten. Het Bijbelboek Openbaringen vind ik (als iemand die tot pakweg een jaar geleden nooit echt een Bijbel had gelezen :+ ) overigens erg fascinerend. Maar dat tot in details proberen te betrekken op wat er nu gaande is in de wereld en of dat er ook ooit exact mee bedoeld werd gaat mij wat ver.

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:38

Mijn inziens is juist het geloof, in welke vorm dan ook, de grootste oorzaak van een heleboel ellende en oorlog in de wereld.

Eleeke

Berichten: 2033
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:43

Dreamboy schreef:
Mijn inziens is juist het geloof, in welke vorm dan ook, de grootste oorzaak van een heleboel ellende en oorlog in de wereld.

ik ben het bijna met je eens. Religie doet dat.
Geloof is belangrijk, wat mij betreft. We moeten allemaal ergens in geloven. In de liefde, de natuur, het goede van de mens, en ook een god is wat mij betreft prima zolang er maar geen religie met hun regels en dogmas erbij komt.

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:10

Religie is als een piemel. De helft van de bevolking heeft er een en dat is prima. Haal ‘m niet in publiek tevoorschijn, dring hem aan niemand op en zeker niet aan kinderen.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:11

rien10 schreef:
Religie is als een piemel. De helft van de bevolking heeft er een en dat is prima. Haal ‘m niet in publiek tevoorschijn, dring hem aan niemand op en zeker niet aan kinderen.

:')

Volkomen mee eens :D

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:20

Eleeke schreef:
Dreamboy schreef:
Mijn inziens is juist het geloof, in welke vorm dan ook, de grootste oorzaak van een heleboel ellende en oorlog in de wereld.

ik ben het bijna met je eens. Religie doet dat.
Geloof is belangrijk, wat mij betreft. We moeten allemaal ergens in geloven. In de liefde, de natuur, het goede van de mens, en ook een god is wat mij betreft prima zolang er maar geen religie met hun regels en dogmas erbij komt.


Ja, verkeerde woord gebruikt maar dat bedoel ik.

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:21

rien10 schreef:
Religie is als een piemel. De helft van de bevolking heeft er een en dat is prima. Haal ‘m niet in publiek tevoorschijn, dring hem aan niemand op en zeker niet aan kinderen.

_/-\o_ _/-\o_ dat kan ook alleen jij weer bedenken :)

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:22

Eerlijk is eerlijk. Ik heb m gejat. :D

Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:23

Beter goed gejat als slecht verzonnen :))

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:28

Qimm schreef:
Lieser schreef:

Zo vertelde een docent (die huisarts was geweest) dat hij een patiënt had die er van overtuigd was dat hij Jezus was. Die hebben ze de nodige hulp gegeven. Waarop ik zei, ''nou lekker dan. Dadelijk was hij het echt' :')


Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis. Je wilt niet weten hoeveel keer ik Jezus en Allah al ontmoet heb. :o
En Napoleon, Julius Ceasar,...
Ieder z'n ding maar niet my cup of tea dat religieus gedoe.

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:39

Xandyandme schreef:
Qimm schreef:


Zo vertelde een docent (die huisarts was geweest) dat hij een patiënt had die er van overtuigd was dat hij Jezus was. Die hebben ze de nodige hulp gegeven. Waarop ik zei, ''nou lekker dan. Dadelijk was hij het echt' :')


Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis. Je wilt niet weten hoeveel keer ik Jezus en Allah al ontmoet heb. :o
En Napoleon, Julius Ceasar,...
Ieder z'n ding maar niet my cup of tea dat religieus gedoe.[/quote]

Dat moet dan wel een goed bekend staand ziekenhuis zijn als al die beroemdheden daar komen voor behandeling.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:47

Dreamboy schreef:
Xandyandme schreef:


Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis. Je wilt niet weten hoeveel keer ik Jezus en Allah al ontmoet heb. :o
En Napoleon, Julius Ceasar,...
Ieder z'n ding maar niet my cup of tea dat religieus gedoe.


Dat moet dan wel een goed bekend staand ziekenhuis zijn als al die beroemdheden daar komen voor behandeling.[/quote]

Wat kan ik zeggen...we zijn populair :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:57

rien10 schreef:
Religie is als een piemel. De helft van de bevolking heeft er een en dat is prima. Haal ‘m niet in publiek tevoorschijn, dring hem aan niemand op en zeker niet aan kinderen.


MIJN THEE _O- _O- _O-

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:09

rien10 schreef:
Eerlijk is eerlijk. Ik heb m gejat. :D

& vertaald, de engelse versie kende ik al.