Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:53


irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:20

pien_2010 schreef:
Volgens Amerikaanse bronnen zou de website van het Russische gevangeniswezen na de dood van Navalny gehackt zijn

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... or-navalny

Zou dit waar zijn?

Kan goed, ik denk niet dat het gevangeniswezen in Rusland een erg beveiligde IT heeft. Maar dat is een onderbuikgevoel, geen kennis. Waarom twijfel je eraan?

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:29

irmaz schreef:
Wat ik onlangs leerde was dat alle grote dagbladen die wij nu kennen hun oorsprong hebben in een politieke partij. In hoeverre die kleur nu nog doorwerkt weet ik niet. Maar eigenlijk zijn ze oorspronkelijk allemaal biased.

Dat is niet juist. Er is wel ooit sprake geweest van een verdeling volgens de verzuiling, maar daar is van de landelijke dagbladen niet veel meer van over. Er het was vaker zo dat bepaalde kranten die nu landelijk worden uitgegeven ooit begonnen met een regionale insteek. Het NRC is van oorsprong Rotterdams, net als het AD. Het Parool is van oorsprong een verzetskrant en die bracht lange tijd veel nieuws uit Amsterdam. De Volkskrant zou een doelgroep hebben van links georienteerde intellectuelen en de Telegraaf rechts en niet zozeer voor hoogopgeleiden. Elke landelijke krant heeft haar eigen doelgroep, maar niet vanuit een politieke partij. Dat veel Telegraaflezers zich wellicht aangesproken voelen door bijvoorbeeld de PVV is niet van oudsher zo omdat de krant veel en veel langer bestaat dan die partij.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:58

Veronica2 schreef:
irmaz schreef:
Wat ik onlangs leerde was dat alle grote dagbladen die wij nu kennen hun oorsprong hebben in een politieke partij. In hoeverre die kleur nu nog doorwerkt weet ik niet. Maar eigenlijk zijn ze oorspronkelijk allemaal biased.

Dat is niet juist. Er is wel ooit sprake geweest van een verdeling volgens de verzuiling, maar daar is van de landelijke dagbladen niet veel meer van over. Er het was vaker zo dat bepaalde kranten die nu landelijk worden uitgegeven ooit begonnen met een regionale insteek. Het NRC is van oorsprong Rotterdams, net als het AD. Het Parool is van oorsprong een verzetskrant en die bracht lange tijd veel nieuws uit Amsterdam. De Volkskrant zou een doelgroep hebben van links georienteerde intellectuelen en de Telegraaf rechts en niet zozeer voor hoogopgeleiden. Elke landelijke krant heeft haar eigen doelgroep, maar niet vanuit een politieke partij. Dat veel Telegraaflezers zich wellicht aangesproken voelen door bijvoorbeeld de PVV is niet van oudsher zo omdat de krant veel en veel langer bestaat dan die partij.

Nee, helaas zo onafhankelijk blijken de meeste dagbladen voor WO2 niet te zijn. De directeuren waren meestal prominente partijleden van de diverse politieke partijen. Ik ga even op zoek naar waar ik die wijsheid vandaan heb. Ik was namelijk ook erg verrast toen ik dat las. Een bron is wel op zijn plaats.
Ik denk niet dat de dagbladen voor WO2 de toets tegen propaganda zouden doorstaan (en zeer waarschijnlijk de eerste 20 jaar na WO2 ook niet).

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:05

De Telegraaf werd bijvoorbeeld na WO2 een aantal jaar verboden als voormalig NSB krant…..

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:12

Wat interessant zeg!

Ik ben een tijdje ochtendkrantbezorger geweest (ca 5 jaar geleden) en verreweg de grootste oplage qua abonnees is de Telegraaf..
Daarna regionaal dagblad en daarna de rest, een stuk of zeven andere kranten.

Dat zegt dus ook wel wat over de NLse bevolking.

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:16

Marigold schreef:
Wat interessant zeg!

Ik ben een tijdje ochtendkrantbezorger geweest (ca 5 jaar geleden) en verreweg de grootste oplage qua abonnees is de Telegraaf..
Daarna regionaal dagblad en daarna de rest, een stuk of zeven andere kranten.

Dat zegt dus ook wel wat over de NLse bevolking.


Ja en nee. De Telegraaf is ook gewoon een heel goede sportkrant. Maar ja, ze waren ooit ‘fout’.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:40

Zoveel mensen zijn er niet meer die de Telegraaf linken aan de nsb . Maar wanneer je nu goed oplet zijn ze nog niet zoveel veranderd.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:28

Hier thuis denken we dat de link tussen politiek en nieuwsbladen voor WO2 voor ons gelegd werd in de documentaire 'Indonesië verloren of: How to sell a war'. Ik kan echt iedereen aanraden deze documentaire te gaan zien en ik hoop dat deze nog op tv komt. Voor de andere geïnteresserden hier is een interview met de maker van de documentaire te vinden over zijn film: https://www.oneworld.nl/identiteit/regi ... indonesie/

De Telegraaf:
Volgens eigen zeggen:
Citaat:
De krant was opgezet door Henry Tindal, met geld van onder meer biermagnaat Gerard Heineken, als tegenhanger van het Algemeen Handelsblad. Tindal voerde vanaf de eerste dag actie met De Telegraaf, een traditie die de krant, met een kleine tussenpauze, 125 jaar zou volhouden.
https://www.svdj.nl/nieuws/125-jaar-de- ... n-cijfers/
Volgens Wikipedia is er heel wat meer te vertellen over de Telegraaf, vooral de relatie tussen de eigenaar en de NSB tijdens WO2 was aardig uitgebreid en had weinig met actievoeren te maken. https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Telegraaf

Trouw:
Citaat:
De krant werd in de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog een blad voor Gereformeerde Kerken in Nederland en hun politieke partij, de ARP Anti-Revolutionaire Partij.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trouw_(krant)

Nederlands dagblad:
Citaat:
Het Nederlands Dagblad gold jarenlang als spreekbuis van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de daaraan verbonden politieke partij het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_Dagblad


Algemene historie van de Nederlandse kranten: https://historiek.net/de-krant-een-cult ... is/127729/
Citaat:
Het aantal dagbladen nam snel toe: van 9 in 1850 naar 39 in 1880, 70 in 1908 en 106 in 1939. Ze bleken uitermate handig om religieuze en politieke boodschappen te verspreiden. Zo versterkten ze het groepsdenken en gemeenschapsgevoel van maatschappelijke groeperingen en waren in die zin belangrijk voor een proces dat historici later de verzuiling gingen noemen.

Citaat:
Na de Tweede Wereldoorlog ondergingen veel kranten een transformatie. Langzaam maar zeker kreeg de Angelsaksische benadering van de journalistiek voet aan de grond. Zo kwam het belangrijkste nieuws op de voorpagina te staan en werden koppen boven artikelen de standaard. Opvattingen over wat goede journalistiek is veranderden. Journalisten moesten onafhankelijk en objectief zijn.

Anoniem

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:51

Ik lees hier al een tijdje mee en begin mij toch wat zorgen te maken dat dit conflict gaat escaleren en ook wij in een 3de wereldoorlog terecht komen. Ik merk dat ik er echt slecht door kan slapen en maar blijf piekeren. Hoe zien jullie dit?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 00:05

LV19952 schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee en begin mij toch wat zorgen te maken dat dit conflict gaat escaleren en ook wij in een 3de wereldoorlog terecht komen. Ik merk dat ik er echt slecht door kan slapen en maar blijf piekeren. Hoe zien jullie dit?

Qua lange termijn beslissingen is het een factor, in dagelijks leven zo min mogelijk, anders loopt emmertje over.
Genoeg voorraad om niet mis te grijpen halverwege koken of iets bij elkaar kunnen gooien voor snel heb ik altijd wel gehad als alleenstaande en destijds voltijd baan. Voor de dieren idem wegens wel eens misgrijpen in winkel.
Nu met meer toch hikjes in voorzieningen wel serieuzer noodkit aan het regelen ook weer deels wegens het hebben van dieren trouwens (is eigen verantwoordelijkheid/probleem, doet overheid niks aan).
Verwacht meer problemen met beschikbaarheid van goederen (slecht weer en dus oogst en transportproblemen) en storingen in de nutsvoorzieningen (cyberaanvallen) dan dat er hier met bommen gesmeten wordt, maar van honger worden je buren ook raar.

Problemen met de medicijnvoorzieningen zijn er al, dus mocht je medicijnen slikken weet goed wat je alternatieven zijn, hoe lang het goed blijft en wat te doen bij raakt op (afbouwschema's). Op dat punt overleg met je arts of er andere opties zijn al dan niet ondersteunend die misschien nu al kunnen helpen. Weet dus goed wat je precies slikt waarvoor.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 00:07

Kans is aanwezig maar ik ga me niet druk maken over iets wat heel , heel misschien zich verder uitbreidt. Putin is gek maar niet zo gek, een aanval op een navo land en hij is er geweest. Heel eerlijk, maakte hij maar zo’n fout dan was het heel snel afgelopen.
Daarmee wil ik je zorgen niet bagatelliseren maar persoonlijk denk ik niet dat het zover gaat komen. Tamary, denk je niet dat je nu overdrijft? En haar nog angstiger maakt ?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 00:19

Niks kunnen en dus hulpeloos/machteloos voelen geeft meer paniek.
Keertje serieus kijken naar wat je in huis hebt en wat de overheid aanraad qua noodpakket is niks mis mee. Idem voor weten wat je slikt mocht je medicijnen hebben.
Daarnaast, zaken als drinkwater is 1e 24 uur je eigen verantwoordelijkheid volgens de wet. Weten wat je kan verwachten is wel zo verstandig. Maakt niet dat je meteen een schuilkelder moet graven en er een jaar voedsel in moet schuiven (dat laatste juist niet, dieet veranderen in crisis is recept voor buikpijn en wat je niet gebruikt raakt vroeg of laat onbruikbaar).
Daarnaast is het niet enkel iets van buiten dat problemen kan geven, maar ook ongeval, ziekte, ontslag, grote rekening, etc. waardoor paar blikken soep voor het grijpen hebben heel goed uitkomt. En dat is veel waarschijnlijker voor de meeste mensen inderdaad. Kans dat je er blij mee bent is dus veel groter dan het nodig hebben voor grote schaal ellende.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 07:32

LV19952 schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee en begin mij toch wat zorgen te maken dat dit conflict gaat escaleren en ook wij in een 3de wereldoorlog terecht komen. Ik merk dat ik er echt slecht door kan slapen en maar blijf piekeren. Hoe zien jullie dit?


Die gedachten spelen ook wel bij overheden, maar met piekeren heeft nog nooit iemand een oorlog gewonnen . Als je er zo veel last van hebt zou ik je aanraden om voorlopig een een pauze te nemen en geen nieuws te lezen.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:50

BigOne schreef:
Kans is aanwezig maar ik ga me niet druk maken over iets wat heel , heel misschien zich verder uitbreidt. Putin is gek maar niet zo gek, een aanval op een navo land en hij is er geweest. Heel eerlijk, maakte hij maar zo’n fout dan was het heel snel afgelopen.
Daarmee wil ik je zorgen niet bagatelliseren maar persoonlijk denk ik niet dat het zover gaat komen. Tamary, denk je niet dat je nu overdrijft? En haar nog angstiger maakt ?


Rampen, oorlogen en calamiteiten liggen altijd op de loer. We zijn de afgelopen decennia een beetje in slaap gesust. Kan me goed voorstellen dat vooral jongere generaties zich nu zorgen maken.

Misschien is het juist wel goed dat we ons individueel zoveel mogelijk voorbereiden. Dat kan je ook een stukje vertrouwen geven. Dat je, voor zover mogelijk, je eigen voorzorgsmaatregelen hebt getroffen.
Op het grote geheel hebben we toch geen invloed.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:06

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Volgens Amerikaanse bronnen zou de website van het Russische gevangeniswezen na de dood van Navalny gehackt zijn

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... or-navalny

Zou dit waar zijn?

Kan goed, ik denk niet dat het gevangeniswezen in Rusland een erg beveiligde IT heeft. Maar dat is een onderbuikgevoel, geen kennis. Waarom twijfel je eraan?


Ik twijfel vanwege onderbuik gevoel en vanwege
Citaat:
maar de hackers zouden daarnaast ook een database met de gegevens van honderdduizenden gevangenen en hun naasten hebben gestolen. Volgens de hackers zelf gaat het onder meer om informatie over gevangenen die worden vastgehouden in de strafkolonie waar Navalny stierf.


Dat vind ik nogal wat.

LV1952 Poetin wil oorlog en is een schurk. Hij zal zeker die oorlog willen met het westen. Het westen is terecht erg voorzichtig, maar dat is niet het juiste signaal dat afgegeven hoort te worden, denk ik.

Maar het maakt niet uit wat het westen doet, die oorlog komt er toch.

Probeer in het hier en nu te leven en te genieten en bereid je innerlijk voor op ongemak veroorzaakt door hacken van electriciteit centrales vervoerbedrijf etc en zorg dat je wat voorraad hebt in huis (water rijst meel) zodat je niet gelijk bij lege schappen vast loopt.

Het zijn spannende tijden en alleen als een ander regime komt in Rusland dan loopt dit met een sisser af maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren.

En als Trump aan de macht komt wordt het nog penibeler net als het erg groot worden van rechts populisme dat zich klaarstoomt in Europa voor een grote EU verkiezingswinst en in steeds meer landen de grootste partij wordt.

Dus slaap lekker , stem verstandig en bereid je innerlijk en uiterlijk erop voor dat de kans op andere tijden er aan zou kunnen komen.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:12

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 1372712973
GUR heeft de assemblagefabriek "Shahed" aan in Tatarstan, 1000 km van Oekraïne, - RBC

❗️ Russische media schrijven dat de UJ-22 Airborne drone "aangekomen" is in Tatarstan. Eerder concludeerden de journalisten dat de ‘Alabuga’ EVZ van plan is om tegen de zomer van 2025 6.000 drones te maken.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:17

Voorraad heb ik altijd in huis, brood, meel, rijst, pasta en de diepvries. Water in fles ook. Zaklampen ook aanwezig . Niet als voorbereiding op een oorlog maar gewoon standaard, mensen kunnen bvb altijd onverwacht mee eten. Dat kun je voorbereiding noemen, ik vindt het normaal. Ook voer voor de dieren wordt altijd in grote hoeveelheden ingekocht.
In geval van uitval stroom water komen mensen toch in de problemen, wat je ook doet.
Denk alleen aan wegverkeer , treinen vliegen enz.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:22

tamary schreef:
Problemen met de medicijnvoorzieningen zijn er al, dus mocht je medicijnen slikken weet goed wat je alternatieven zijn, hoe lang het goed blijft en wat te doen bij raakt op (afbouwschema's). Op dat punt overleg met je arts of er andere opties zijn al dan niet ondersteunend die misschien nu al kunnen helpen. Weet dus goed wat je precies slikt waarvoor.

De problemen in nederland met de medicijnvoorziening heeft helemaal niks te maken met de instabiliteit in de wereld maar alles met het inkoopbeleid van Nederland. Nederland heeft van de meeste medicijnen maar 1 toeleverancier zodat we daar zo veel mogelijk kunnen bestellen voor de quantum-korting. Als zo'n toeleverancier kwaliteitsproblemen heeft (wat nogal eens voorkomt, ik heb me het kwaliteitssysteem van de pharma-fabrieken eens laten uitleggen door kwaliteitsconsultants in de pharma en het serieus om te huilen) dan komen er tijden geen medicijnen van de band.
Een oplossing voor Nederland zou zijn om op Europees niveau in te gaan kopen.

Ik ben het eens met Mysa wat betreft de dreiging voor een WO3. De dreiging was tijdens de koude oorlog (ruwweg 1960-1990) veel groter dan nu. Waar we m..i. wel allert op moeten zijn is de afhankelijkheid van digitale zaken en op de beïnvloeding en stilzwijgende omverwerping en afbraak van Nederland van binnenuit. Het openlijk afbreken van zaken als echte open wetenschap en vrije pers is m.i. zeker zo gevaarlijk. Het geloven van charlatans sust mensen in slaap en het verketteren van wetenschappers zorgt dat intelligentia niet meer hun werk kunnen doen en er geen nieuwe oplossingen worden bedacht voor nieuwe problemen, het uitsluiten van groepen mensen zorgt voor een angstcultuur voor de hele maatschappij.

Anoniem

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:45

Ik ben als kind ook altijd bang geweest voor oorlog. Ik kon als kind echt nachtmerries krijgen in de periode rond dodenherdenking en kon/kan op nog altijd geen films over oorlog kijken zonder hier nachtmerries aan over te houden. Ook in de periode dat IS aanslagen pleegde in Frankrijk heb ik toch wel wat angst gehad om naar concerten/ drukke openbare plekken te gaan. Ik heb mij er nooit door tegen laten houden maar ik ben wel altijd heel oplettend geweest. Afgelopen weekend naar een concert geweest en ook hier wel even de gedachte gehad van "wat als".

Er zijn momenten dat ik het wel kan relativeren "Hij is al 2 jaar bezig met Oekraïne en heeft hier de grootste moeite mee, waarom zou hij het dan in zijn hoofd halen om een oorlog te beginnen met de hele NAVO, hij heeft hier helemaal geen capaciteit voor". En van de andere kant denk ik "Hij is compleet gestoord en leeft in zijn eigen wereld, heeft een hekel aan het westen en wil nu alles kapot maken en zijn zin doordrammen".

Wat betreft voorraad hebben we wel voor enkele maanden aan pasta liggen. Rijst hebben wij ook altijd wel meerdere pakken in huis maar wellicht toch handig om dit wat groter te gaan inslaan. Zaklamp op batterijen, radio op batterijen en water moeten we nog inslaan. Daar ga ik deze week eens mee beginnen. We hebben in ieder geval wat gasflessen in de berging staan en een gasbbq met pit om te koken. Mocht de stroom uitvallen kunnen we altijd daar nog op koken. Verder hebben we zonnepanelen maar in hoeverre we daarmee komen mocht de stroom uitvallen weet ik niet. Voer voor de katten hebben we ook altijd voor meerdere maanden op voorraad. Medicijnen gebruiken we verder niet.

Wat betreft de dreiging van de koude oorlog is dit net van voor mijn tijd. Ik ben geboren in 1995 dus heb dit niet meegemaakt.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:46

Ik ben van de jaren 50 en leef ook nog ;)

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:30

Vrieger kon je de papieren krant nog in vrijwel elk café lezen, je hoefde alleen een drankje te kopen.
irmaz schreef:
mysa schreef:
Eens, al zou het wel erg fijn zijn als je per artikel zou kunnen betalen.

Dat bestond en heette Blendle :)

Ik zou voor een x-tal artikelen per dag/week willen betalen.
Blendle was vooral een tool waar de ontwikkelaar heel rijk van kon worden.

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:27

Ondanks alle oorlogen de afgelopen decennia heb ik nooit gedacht dat het tot een WO3 zou leiden maar zoals Israël momenteel om zich heen slaat zie ik het eerder vanuit die plek (Midden-Oosten) misgaan dan vanuit Oost- of Centraal-Europa.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:27

Naast vliegende drones en zeedrones zijn nu ook landdrones actief op het strijdtoneel in Ukraïne:
Citaat:
Grondrobotkamikaze 'Ratel S' van Oekraïense makelij is in gebruik!

❗️Het werkt op afstand, wat betekent dat de operator vanaf een veilige plek een vijandelijke tank of dug-out kan opblazen.
https://twitter.com/UkrReview/status/17 ... 1544625555

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:43

LV19952 schreef:
Ik ben als kind ook altijd bang geweest voor oorlog. Ik kon als kind echt nachtmerries krijgen in de periode rond dodenherdenking en kon/kan op nog altijd geen films over oorlog kijken zonder hier nachtmerries aan over te houden. Ook in de periode dat IS aanslagen pleegde in Frankrijk heb ik toch wel wat angst gehad om naar concerten/ drukke openbare plekken te gaan. Ik heb mij er nooit door tegen laten houden maar ik ben wel altijd heel oplettend geweest. Afgelopen weekend naar een concert geweest en ook hier wel even de gedachte gehad van "wat als".

Er zijn momenten dat ik het wel kan relativeren "Hij is al 2 jaar bezig met Oekraïne en heeft hier de grootste moeite mee, waarom zou hij het dan in zijn hoofd halen om een oorlog te beginnen met de hele NAVO, hij heeft hier helemaal geen capaciteit voor". En van de andere kant denk ik "Hij is compleet gestoord en leeft in zijn eigen wereld, heeft een hekel aan het westen en wil nu alles kapot maken en zijn zin doordrammen".

Wat betreft voorraad hebben we wel voor enkele maanden aan pasta liggen. Rijst hebben wij ook altijd wel meerdere pakken in huis maar wellicht toch handig om dit wat groter te gaan inslaan. Zaklamp op batterijen, radio op batterijen en water moeten we nog inslaan. Daar ga ik deze week eens mee beginnen. We hebben in ieder geval wat gasflessen in de berging staan en een gasbbq met pit om te koken. Mocht de stroom uitvallen kunnen we altijd daar nog op koken. Verder hebben we zonnepanelen maar in hoeverre we daarmee komen mocht de stroom uitvallen weet ik niet. Voer voor de katten hebben we ook altijd voor meerdere maanden op voorraad. Medicijnen gebruiken we verder niet.

Wat betreft de dreiging van de koude oorlog is dit net van voor mijn tijd. Ik ben geboren in 1995 dus heb dit niet meegemaakt.

Laat je niet gek maken hoor. Waarschijnlijk zal de druk nog wel een tijdje opgevoerd gaan worden, dit gebeurde in de 80-er jaren ook. In deze tijd nam de wapenwedloop idiote vormen aan. Vervolgens viel, eigenlijk vrij plotseling, de Berlijnse muur (ijzeren gordijn) en was het Perestrojka.
In de popmuziek van die tijd kun je de druk mooi zien oplopen met 'de Bom' van Doe Maar, 'When two tribes go to war' van Franky goes to Hollywood naar 'Russians' van Sting.

Afgelopen week inmiddels 3x Ultrafox met 'Dancing with tears in my eyes', het nummer dat in mijn geheugen het meest de 80's vertolkt, langs horen komen :brr:
https://www.youtube.com/watch?v=PSQWUZ8a2Ho